یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بامداد جمعه هفدهم آذرماه نود و شش، خبری تأسف‌بار در رأس اخبار حوادث کشور تیتر می‌شود، سقوط اندوه‌بار 14 کوهنورد مشهدی از ارتفاعات اشترانکوه لرستان؛ استیصال و آوخ را در تمامی رسانه‌ها مکرر می‌کند.
5  نفر نجات یافته‌اند و 9 هم‌وطن دیگر جان‌عزیز خود را فدای عشق و علاقه به کوه و طبیعت کردند.
بار دیگر در حادثه‌ای دیگر نام لرستان به‌مراتب در تیترهای خبری کشور و دنیا ذکر و جابجا شد و فرصتی مناسب برای محک خوردن امکانات و مدیریت بحران پیش رو در استان مهیا گردید و قرار شد با درایت مدیران استان به سرانجام برسد.
خوشبختانه با تلاش و همیت گسترده عوامل امدادی و عملیاتی؛ هر آنچه در توان بود به کار گرفته شد تا این اتفاق نامیمون به شکل درستی مدیریت شود و جای آن دارد از تمام کسانی که طی این چند روز در هدایت و اتمام این بحران تلاش کردند، تقدیر و تشکر کرد.
اما با سیری کلی در موضوع سقوط کوهنوردان این سؤال اساسی که چرا لرستان، همواره در زمینه مدیریت مسائل بحرانی، با بحران روبروست، دیگربار مطرح می‌شود.
حادثه ای که برغم همه ابعاد دردناک و اندوهبارش؛ می توانست فرصتی مناسب برای هدایت و راهبری و نشان دادن دادن مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه استانمان باشد، بارهاو بارها با مصاحبه و اظهار نظر تکراری مدیران و مسؤولین بومیمان انحراف معیار داده و به تهدیدی ناخواسته بدل شد.
فضای شبکه ملی و دیگر شبکه‌های سمعی و بصری لبریز از مصاحبه‌ها، پیام‌ها، متون و گفتارهای تکراری و ناقص مسئولان استانی است.
استاندار لرستان، فرمانداران، مدیریت بحران، مسئولین بهداشت و درمان، مدیران اورژانس استان و کشور، مدیران و معاونین هلال‌احمر، مدیران ورزش، مسئولین هیات و ده‌ها نفر دیگر... با ژست و فیگورهای مختلف سعی در القای این موضوع دارند که ما مدیر راهبردی این بحرانیم.
در این گیرو دار آنچه مشهود است و به چشم می‌آید تعدد کانال‌های تلگرامی است که مدیران آن نیز با انتشار و کپی پیست خبر از منابع دیگر به دنبال افتخار سازی کاذب برای خود و منتسبین هستند.
 به نظر می‌رسد با توجه به اینکه استاندار جدید لرستان در حال تجزیه‌وتحلیل توانایی‌ها و عملکرد مدیران دستگاهی خویش است؛ برخی مسئولین سعی دارند توانائی‌های (نداشته خود) را با این روش ناپسند به استاندار نمایش بدهند تا شاید فرجی شود و جناب خادمی از برکناری آن‌ها منصرف شود؛ مثال ملموس گل‌آلود کردن آب برای صید ماهی.
اما باید به این مسؤولین محترم گوشزد نمود که هر آنچه شما انجام می‌دهید، بخشی از وظایف قانونی و انسانی و رسالت قسمتی شماست و به خاطر آن حقوق و مزایا دریافت می‌نمایید و دور از شأن و وجدان و انسانیت است که از این حادث تأسف‌بار برای مطرح کردن نام خود استفاده می‌کنید.
این مدیران نباید فراموش کنند که وظیفه‌شناسی و درک مسئولیت‌های سازمانی و دستگاهی نقش مهمی در راهبری بحران دارد و مهم‌ترین اقدام در مواقع بحرانی آن است که نخست هر دستگاهی وظیفه خود را در هنگام وقوع حوادث و بلایای طبیعی بشناسد و به‌درستی به آن عمل کند.
نباید فراموش کرد که نقش ذاتی ستاد بحران استان، مدیریت بحران است و لازم است که این ستاد، سازوکار مناسبی را برای پاسخگویی به حوادث و مخاطرات، فراهم کند تا مسئولین و دست‌اندرکاران، به‌جای گفتگو و انتشار اخبار و حاشیه پراکنی، ذهن خود را در راه نجات مردم به کار بگیرند و تنها یک نفر مسئولیت اطلاع‌رسانی را به عهده گیرد که این موضوع در حادثه پلاسکو به‌خوبی مدیریت شد.
 وظیفه ذاتی و معنوی و عینی مسئولین بحران نجات افراد است و عملکرد آن‌ها مستقیماً با جان و اموال مردم گره خورده است.
امید که از این حادثه درس عبرت گرفته و خود را آماده مقابله با بلاهای طبیعی و غیرطبیعی کنیم، وقوع اتفاقاتی همچون حادثه اشترانکوه و زلزله کرمانشاه در ماه گذشته، به‌خوبی نشان داد که باید همیشه آمادگی مقابله با این‌گونه حوادث را داشته باشیم و با بررسی و تحلیل و تقسیم‌کار مناسب از وسعت دامنه مخاطرات آن بکاهیم.
 
عبدالرضا قاسمی/  پایگاه خبری یافته

دیدگاه‌ها  

#1 سید محمد قاسمی 1396-09-19 08:59
بحران در مدیریت بحران یک درد مزمن است ....
نقل قول کردن
#2 بیرانوند 1396-09-19 11:07
به نظر اینجانب ما مدیریت در بحران نداریم، بلکه بحران در مدیریت داریم
نقل قول کردن
#3 آرش 1396-09-19 11:58
مسئول بحران استان تنها کاری که انجام میدهد ارائه گزارش هواشناسی به نیابت از سازمان هواشناسی است...
نقل قول کردن
#4 انقلابی 1396-09-19 12:19
احسنت
امیدواریم آقای استاندار متوجه این موضوع شده باشن
تغییر مدیران ضعیف خواست ملت و رهبریه
بنابراین از آقای استاندار خواهش میکنیم در اسرع وقت تغییرات رو ایجاد کنند
چه دلیلی هست که یک رئیس باید بالای ۱۰ سال در یک مجموعه رئیس باقی بمونه
چه دلیلی هست که یک مدیر بایددر زمان سه رییس جمهور متفاوت مدیر باقی بمونه
یاران واقعی رهبری باید بدون ترس و تحت لوای قانون با این معضل مهم برخورد کنند و از ابقا اینگونه اشخاص ممانعت نمایند.
زمان به سرعت در حال گذره و مردم نیازمند اقتصاد قوی و رفع گرفتاریهاشون هستن.
نقل قول کردن
#5 شاهد 1396-09-19 12:59
ایما چینمو وا چی مو ره...
نقل قول کردن
#6 ستاری 1396-09-19 14:08
لطفا به بی تدبیری و عدم صلاحیت در دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم توجه شود
نقل قول کردن
#7 مهرداد سوری 1396-09-19 14:42
بسیار زیبا
دستتان درد نکند جناب قاسمی
چقدر دقیق وریز بین هستید
انشالله تلنگوری باشد به همه مسئولین
نقل قول کردن
#8 حسن 1396-09-19 16:24
مدیران بحران را عوض کنید چرا مدیری باید بیش از ده سال در یک پست بماند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا