یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در شهرستان الیگودرز تعدادی انگشت‌شمار مرتع وجود دارد که از سوی مسؤولین دستگاه متولی قابل‌کنترل هست اما با هدف تسهیل در حفظ و نگهداری مراتع مذکور به تعدادی از مرتع‌داران واگذار شده است.
ولی متأسفانه بعضاً این منابع ملی مورد سوءاستفاده قرار گرفته و اخیراً نیز در مرتع دره فراعون روستای ازنا ملهمک به‌وسیله بیل مکانیکی حفاری جهت کاشت درخت آغاز شده است.
حال سؤال این است با توجه به اینکه این منطقه از جمله مخازن گونه‌های کمیاب گیاهی می‌باشد با کدام توجیه این‌گونه اقدامات غیرقانونی صورت می‌گیرد؟!
آیا چنان از ارزش این گونه‌های گیاهی کمیاب غافل شده‌ایم که تخریب آن‌ها را با هدف کاشت درخت و باغداری در دستور کار قرار دهیم!؟
به راستی چه نهادی باید بر این اقدامات غیر قانونی نظارت نماید و یا اینکه مباحث و مسائلی دیگر وجود دارد که رنگ و بوی قانونی به تصرف اراضی دولتی داده است؟!
مرتع دره فراعوند با مساحت هزار هکتار یکی از مخزن گاه‌های گیاهی ارزشمند می‌باشد که متأسفانه حدود یک‌صد هکتار آن برای کاشت درخت حفاری شده است.
این مرتع که در حوزه استحفاظی منابع طبیعی الیگودرز قرار گرفته است مخزن گاه گونه‌های کمیاب گیاهی نظیر گون است که با هدف طرح مرتع‌داری و برای حفاظت و قرق در اختیار مرتع‌دار قرار گرفته است اما به راستی آیا این‌گونه تخریب منابع ملی که همواره حفاظت از آن مورد تأکید مسوولین نظام و به‌ویژه مقام معظم رهبری می‌باشد با خواسته‌ها و برنامه‌های مدون تقابل ندارد؟!
سال گذشته نیز همین اتفاق در مرتع دشت دالانی رخ داد که مسؤولین در جوابیه و توجیه اقدامات مرتع‌دار مباحثی نظیر اقتصاد مقاومتی را مطرح نمودند.
اگرچه امروز باخبر شدیم که معاون اداره کل منابع طبیعی و دیگر مسؤولین در بازدید از منطقه ادامه فعالیت حفاری را تعطیل نمودند که جای تقدیر دارد اما این اقدام قانونی یقیناً توجیهاتی نظیر تقویت اقتصاد مقاومتی و اشتغال را به‌کلی رد می‌نماید.
ولی جای یک سؤال باقی می‌ماند که چرا مسؤولین شهرستان و استان چنان بی‌خبر بودند که پس از تخریب حدود یک‌صد هکتار از اراضی مطلع و دست بکار شدند!؟
به هر حال با توجه به اینکه حفاظت از اراضی ملی از جمله وظایف همگانی می باشد از مسؤولین درخواست داریم نسبت به این‌گونه اقدامات غیرقانونی حساسیت بیشتری داشته باشند.

تخریب اراضی ملی به بهانه درختکاری
تخریب اراضی ملی به بهانه درختکاری
عباس شاه‌علی

دیدگاه‌ها  

#1 محمد اکبری 1396-09-08 19:18
درالیگودرز تخریب مراتع اکوسیستم ها وواگذاری ها از مرحله بحران هم بحرانی تر شده
نقل قول کردن
#2 همشهری 1396-09-13 19:06
در این گزارش بیشتر سیاه نمایی شده اراضی فوق برای کشت گیاهان دارویی و گل محمدی طبق طرح اختصاص یافته است
نقل قول کردن
#3 ستار 1399-04-22 11:36
من نميدونم چرا شما با سرسبزی و درختکاری و جنگل مشکل دارين در حالیکه برای سودمندی یک درخت اگه بخوايم بنویسیم باید چند جلد کتاب بنویسیم شما با قطع درختان جنگل هیچ مشکلی ندارين اگه روزها و هفته ها جنگلهای بلوط زاگرس در آتش بسوزند هیچکس هیچکاری نمیکنه اما واسه درختکاری در بيابون و از بین رفتن چهارتا گون و خار اینقدر حساسیت دارين
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا