یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

این موضوع همیشه مورد بحث و گفت‌وگو است که مدیر یک سازمان یا اداره، بهتر است بومی باشد یا غیربومی؟ اگر در مناطق دارای ساختار اجتماعی طایفه‌ای، مدیر بومی، نه براساس طایفه‌گرایی، بلکه براساس شایسته‌سالاری و شایسته‌گزینی در سیستم مدیریتی، عمل کند، به نظر می‌رسد اگر مدیر منصوبی، مدیر بومی کارآمد باشد، بازخورد بهتری نزد افکار عمومی محلی و استانی دارد.
با تحقق گزاره‌ی نخست، اگر شرایط و ارزیابی شاخص‌های یک انتصاب مثل سوابق شغلی و رزومه‌ی کاری و شرایط قانونی یک انتصاب، برای دو نیروی بومی و غیربومی، به‌صورت برابر باشد، از نگاه روانشناسی اجتماعی و روانشناسی سازمانی و در شرایط برابر، انتصاب نیروی بومی، بهتر است ارجحیت داشته باشد.
توجه به این پرسش مهم است که آیا برای انتصاب منصب مربوطه، نیروی انسانی توانمند بومی هست؟ و اگر بود، ارجح‌تر آن است که نسبت به انتصاب نیروی بومی کارآمد اقدام کرد.
از منظر توجه به افکار عمومی که بخش مهم دموکراتیک روش حکمرانی خوب است، از شاخص‌های مدیریت باز و دموکراتیک و پاسخگو، آن است که به اراده عمومی و برآیند افکار عمومی برمبنای سیستم بازخورد، توجه شود.
مهم است که سنجید نگاه مردم یک استان یا یک منطقه یا یک شهرستان، غالباً ترجیح دادن نیروی بومی است یا غیربومی؟ در اینجا، متغیر روند حرکت از پایین به بالا در مدیریت دموکراتیک، مدنظر است؛ زیرا توجه عملی به مردم‌سالاری از منظر دموکراسی اجتماعی، می‌طلبد دیدگاه و نقطه‌نظرات صاحب‌نظران از یک سو و افکار عمومی محلی، هم، تجمیع و لحاظ شود.
نکته‌ی آخر؛ رسیدن به اجماع برای معرفی نیرو یا نیروهای بومی کارآمد است؛ چنانچه این اجماع یا اتفاق نظر برای معرفی نیرو یا نیروهای بومی کارآمد در بین نیروهای معرفی‌کننده، ایجاد نشود و مدام وضعیت سلبی تخریبی، علیه همدیگر وجود داشته باشد، خود به خود، بومی‌گرایی مدیریتی کارآمد، کم‌رنگ می‌شود.
از این روست که باید کوشش کرد اجماع برای معرفی نیرو یا نیروهای کارآمد بومی برای مناصب مدیریتی، تقویت شود.


شهرام شرفی/ روزنامه‌نگار

دیدگاه‌ها  

#1 فریدون 1396-09-07 15:35
مدیرانی که شش سال مدیرکل بودن باید عوض شوند
نقل قول کردن
#2 اندیشه 1396-09-07 23:29
مهم بومی یا غیر بومی بودن نیست، این سوال خود اشتباه است!!!!! مدیر باید مدیییییییییرررر باشد، مدبر باشد دلسوز باشد، مدیریت بلد باشد،نقاط قوت و ضعف سیستم را بداند و در تقویت یا رفع آن بکوشد و استراتژی لازم برای پیشبرد سیستم به سمت بهتر شدن را بداند و به کار برد!!!!!!!1 حال بیابید چنین مدیرانی را؟؟؟؟؟؟
با تشکر
نقل قول کردن
#3 کوکلا 1396-09-08 17:39
در زلزله کرمانشاه ثابت شد مدیران بومی در زمان حوادث خود و وقتشان در اختیار حادثه دیدگان قرار می گیرد و کارایی لازم را ندارند و خود دچار عواطف و احساسات می شوند من مدیران متخصص غیر بومی را ترجیح میدم
نقل قول کردن
#4 مرادی 1396-09-09 14:00
مهم کارایی و عملکرد مثبت است. مدیر کلی که در طول چهار سال هیچ کارنامه مثبتی نداشته و تغییرات عمده ای نداشته چرا باید همچنان باقی بماند؟
نقل قول کردن
#5 شهروند 1396-09-19 04:32
آقای مدیرعامل محترم فلان اداره !!!

مردم به ستوه آمده اند...

لطفا" در مورد معاونین تجدید نظر کنید وگرنه خودتان مورد ارزیابی قرار می گیرید

مسئول مشترکین یک اداره زیرمجموعه شما برخورد صحیح با مراجعین ندارد .بخصوص با زنان ، هنگام تحویل فیش های مصرفی آنها را پاره می کند(فیلم و صدای ظبط شده موجود است)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا