یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

با شروع فصل سرما استفاده خانواده‌ها از بخاری‌های گازسوز شروع می‌گردد و در این بین همه‌ساله شاهد مرگ عده‌ای از هم استانی‌ها براثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن هستیم.
گاز منواکسید کربن CO ناشی از سوختن گاز خانگی فاقد رنگ و بو بوده و کشنده بسیار قوی محسوب می‌گردد و از آن به عنوان قاتل نامرئی نام می‌برند.
این گاز بسیار سنگین‌تر از هواست ولی قابلیت انتشار بسیاربالایی را در محیط دارد و در مدت چند دقیقه، ده‌ها مترمکعب هوای یک محیط بسته را آلوده می‌کند.
 میل ترکیبی این گاز سمی با بخار آب، 80 برابر بیشتر از ترکیب با اکسیژن هست به همین دلیل است که بیشتر حوادث منجر به مسمومیت و مرگ‌ومیر ناشی از انتشار این گاز دقیقاً در زمان استحمام رخ می‌دهد.
یعنی درست زمانی که درصد بخار آب موجود در محیط زیاد شده و ترکیب آن با گاز سمی CO مهیا گردیده و لذا مسمومیت و مرگ حتمی را در پی خواهد داشت.
 طی سالیان اخیر در سطح شهرهای استان شاهد مسمومیت و مرگ ناگهانی تعدادی از هم استانی‌ها با این گاز خطرناک بوده‌ایم.
 
 علائم گاز گرفتگی:
- احساس فشار زیاد در قفسه سینه و سنگینی تنفس
_ احساس سوزش در چشم‌ها
_ ایجاد ضربان نامنظم در قلب تا حدی که فرد مسموم احساس آشفتگی شدید در ضربان قلب را دارد.
 سرخ شدن لب‌ها
 بزرگ شدن مردمک چشم
 احساس سرگیجه شدید، تار شدن دید چشم‌ها
 ضعف شدید در بدن، کسالت و احساس خواب‌آلودگی شدید
 حالت تهوع و استفراغ
 
* عدم توجه به موارد مذکور و عدم خروج به‌موقع از محل آلوده به گاز، مساوی است با رفتن به حالت کما، تشنج،... و نهایتاً مرگ.
 
راه‌های پیشگیری از انتشار گاز سمی CO در منزل یا محل کار:
1- کلیه منافذ تبادل هوا و اکسیژن به داخل محیط ساختمان را مسدود نکنید و از نوارهای درزبندی شیشه تحت هیچ شرایطی در پنجره‌ها استفاده نکنید.
2- داخل دودکش‌های بخاری و آبگرمکن ها را بازدید و از عدم شکستگی، کیپ بودن و ترک‌های احتمالی دودکش‌های سیمانی در پشت‌بام اطمینان حاصل نمایید.
3 - کانال‌ها و دریچه‌های کولرآبی را از داخل ساختمان با ورق آلومینیم و یا با نصب کاغذ کاملاً مسدود نمایید تا از خروج گرمای محیط ساختمان به بیرون جلوگیری شود.
4- حتی‌المقدور از دستگاه‌های هشداردهنده‌ی گاز منواکسید کربن CO در داخل ساختمان استفاده نماییم و هر شش ماه یک‌بار آن‌ها را تست نمایید.
5- از تعمیرکاران غیرمجاز تحت هیچ شرایطی برای سرویس بخاری و آبگرمکن گازی استفاده ننمایید.
6_ معمولاً در فصل بهار و تابستان، پرندگان با ایجاد لانه در دهانه دودکش‌ها در پشت‌بام منازل و یا حرکت اشیاء توسط باد، ممکن است موجبات مسدود شدن خروجی لوله‌های بخاری را فراهم نماید،
قبل از روشن کردن بخاری حتماً دهانه دودکش را در پشت‌بام منزل بررسی نمایید.
7_ بخاری را در مسیر حرکت افراد قرار ندهید تا از برخورد افراد با آن و جابجایی و حرکت بخاری جلوگیری شود.
8_ هرچند روز یک‌بار لوله بخاری و اتصالات مربوط را، از محل نصب بخاری تا دهانه خروجی لوله بخاری در داخل منزل یا محل کار کنترل و بازبینی نمایید.
همواره به یاد داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است.
 
رضا آریایی / مدیرکل مدیریت بحران لرستان

دیدگاه‌ها  

#1 شهرام 1396-09-06 18:42
انشاالله که امسال سال بی تلفاتی داشته باشیم .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا