یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بلای زلزله و قهر طبیعت هفته گذشته هم‌وطنانمان در برخی شهرهای استان کرمانشاه را گرفتار نمود و تعداد زیادی نیز قربانی این واقعه غم‌بار شدند.
بی‌شک بروز این‌گونه حوادث غیرقابل‌اجتناب و طبیعی است ولی این واقعه درس‌های بسیاری داشت که مهم‌ترین آن لزوم بازنگری در مدیریت بحران کشور می‌باشد تا به جایی برسد که از ساماندهی و آمادگی به مراتب بهتری برخوردار شود زیرا این حادثه آخرین حادثه نیست و هر لحظه احتمال دارد میهمان ناخوانده نقاطی دیگر از کشور شود و به یقین نحوه مدیریت زلزله شهرهای استان کرمانشاه چراغ راهی برای مسوولین ما شد تا تأمل کنند که وقوع زلزله در تهران و عواقب پس از آن شوخی‌بردار نیست و باید چاره‌اندیشی شود، اگر چه پس از مدتی درس‌ها و دردهای حادثه غم‌بار کرمانشاه همچون دیگر حوادث مشابه به فراموشی سپرده می‌شود اما جا دارد حداقل مردم در حوزه اختیارات خود دوراندیشی را در ایمن‌سازی اماکن مدنظر قرار دهند.
اما زلزله کرمانشاه همچون اکثر حوادث در این کشور حواشی را نیز با خود به همراه داشت، حاشیه‌هایی که حاشیه‌سازان در فضای مجازی حرفه‌ای و ناشیانه ایجاد نموده و بعضاً باعث شدند اصل موضوع که امدادرسانی به حادثه دیدگان می‌باشد به حاشیه رود.
از مسکن مهر گرفته تا نحوه توزیع کمک‌های مردمی و ایجاد شایعات و ... در مورد اخیر هم تماس تلفنی فرمانده سپاه پاسداران را دستاویز تخریب قرار دادند و تا جایی پیش رفتند که خواستار استعفای سردار جعفری شدند!
به‌راستی چرا؟!
آیا نوع‌دوستی و انسانیت چنان در سایه پلشتی‌ها و آلودگی‌های سیاست محو گردیده که فریادهای کودک زیر آوار مانده را رها کنی و به دنبال عقده‌گشایی سیاسی باشی؟!
آیا شرم از ضجه‌های مادری برای فرزندانش حاشیه‌سازان را بر آن نمی‌دارد تا حداقل این چند روز عقده‌گشایی سیاسی را رها کرده و گامی کوچک برای التیام دردهای هم‌وطنانمان بردارند؟!
به‌یقین چگونگی احداث واحدهای مسکن مهر در بحث ایمن‌سازی موردانتقاد می‌باشد اما اگر نقد و مطالبه می‌شود لازم است ریشه‌یابی و قصور پیمانکاران و ناظرین موردبررسی قرار گیرد، وانگهی این‌همه واحدهای ویران‌شده و غیراستاندارد ازجمله بیمارستان تازه تأسیس که باید موردنقد قرار گیرد رهاشده و مسکن مهر آن‌هم صرفاً با اهداف و اغراض سیاسی موردحمله قرار می‌گیرد و در نهایت این بیراهه رفتن‌ها موجب می‌شود مقصران اصلی که پیمانکاران و برخی مهندسان و ناظران اختیاری هستند در حاشیه امن قرار گیرند.
اما در بحث مکالمه تلفنی سردار جعفری و درخواست کمک به زلزله‌زدگان توسط وی که عنوان شد نمایشی بوده است! حاشیه‌سازان بسیار ناشیانه خط تخریب را پی گرفتند.
هرچند این موضوع با بحث منطقی وجود نفر سوم در پشت خط تلفن به‌خوبی مشخص شد اما به‌راستی در حالی که سپاه پاسداران در واقعه زلزله بیشترین ایثار را داشته است چه نیاز به انجام حرکات نمایشی دارد؟! همچنین دوستان باید انصاف داشته باشند که اگر سپاه و ارتش و بسیج به‌موقع وارد عمل نمی‌شدند و این بحران را مدیریت نمی‌کردند معلوم نبود دولت چگونه می‌خواست از پس این مشکلات بر می‌آید؟! و اگر حرکات نمایشی هم باشد کسانی باید سر منشا رفتار خود قرار دهند که باید در مدیریت بحران نقش اساسی داشته باشند ولی شانه خالی کرده و کمترین نقشی ندارند.
به هر حال این ایام هم سپری می‌شود ولی کاش حاشیه‌سازان یاد بگیرند که انسانیت و جوانمردی و نوع‌دوستی را قربانی مطامع و هواهای نفسانی و اغراض شخصی نکنند و چنانچه شجاعت و جسارت نوش شدن را ندارند، زبون نیش زدن هم نشوند.
 
عباس شاه‌علی

دیدگاه‌ها  

#1 سید عزیز 1396-08-27 16:57
هدف از نوشتن این متن چه بود؟؟؟
نقل قول کردن
#2 کوکلا 1396-08-27 20:58
یکی از مشکلاتی که در زلزله کرمانشاه خودنمایی کرد سپردن کار به ارگان های غیر متخصص بود درست است همه در این شرایط دوست دارند کمک کنند و عرق ملی دارند ولی بهترین واحد در این مواقع نیروهای آموزش دیده هلال احمر است که تخصص و تجربه کافی دارند ولی یک سرباز و یا یک نظامی تخصص برخورد در این موارد را ندارد هلال احمر ایران ثابت کرده در دنیا شناخته شده است اگر تجهیزات و نفرات مورد نیاز را داشته باشد بهترین عملکرد را دارد ولی در کرمانشاه بلبشو حاکم شد و همه می خواستند کمک کنند که باعث بی نظمی شد ولی در زلزله های قبلی که مدیریت در اختیار هلال احمر بود شاهد نظم بهتری بودیم بهر حال کمک و سرعت عمل در این مواقع خوب است اما نه از هر کسی کمک بگیریم بلکه از افراد آموزش دیده باید کمک گرفت تا آسیب کمتری به مردم برسد چیزی که باید مورد توجه همه قرار بگیرد تقسیم کار و دادن ما. به افراد آموزش دیده است ولی بعد گذشتن از ساعات طلایی که نجات افراد مهم می باشد برای آوار برداری و اسکان موقت و دا یم می توان از همه ارگانها کمک گرفت لازم است از همه سازمان ها و مردم نهایت تشکر را کرد
نقل قول کردن
#3 موسوی 1396-08-27 21:00
درود بر شما
نقل قول کردن
#4 شهرام 1396-08-28 17:05
اللهم عجل لولیک الفرج
نقل قول کردن
#5 گودرزی. 1396-08-28 22:44
باوجوداینکه همه میدانیم مصیبت وارده
به هموطنان عزیز در زلزله اخیر بسیار سنگین و دردناک
هست.درواقع شاید این امتحان الاهی برای
تمام مردم ایران است.انشالله همه مردم ایران
بتوانند از این امتحان الاهی سربلند بیرون
بیایند.برای بازماندگان این زلزله از درگاه ایزد
منان صبر عظیم خواستارم.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا