چندی پیش خبری در پایگاه خبری یافته نشر یافت با عنوان «طرح پیاده رو نمودن خیابان شهدای شرقی خرم آباد کلید خورد».
اتخاذ چنین تصمیمی از طرف نمایندگان شورای شهر برای عملیاتی شدن، حرف و حدیث‌هایی در پی داشت از جمله این  که مثل اکثر موارد ، کار کارشناسی دقیق و لازم در این خصوص صورت نگرفته است.



شوربختانه اعضای شورا بدون مشورت با کارشناسان زبده و مهندسین باتجربه در حوزه‌های عمرانی، شهری، ترافیکی و حتی گردشگری و فرهنگی نسبت به اظهار نظر غیر اصولی اقدام نموده و حتی طرح تعریض خیابان شهدا را فاقد توجیه و مردود می‌دانند و با مطرح کردن بدهی 250 میلیاردی شهرداری، طرح تعریض را امکان‌پذیر ندانسته‌اند!
 به جهت احساس وظیفه شهروندی و جلوگیری از بی‌تفاوت بودن به اختصار مطالبی بشرح مرقومه ارائه می‌گردد:
 
1- با توجه به توپوگرافی شهر خرم‌آباد و معابر موجود ضمن این که در جهت شمال به جنوب می‌بایست به موازات خیابان‌های ساحلی، شریعتی، امام خمینی (ره) و 17 شهریور، خیابان جدیدی با عرض مناسب ایجاد گردد، لازم است جهت ارتباط بخش شرقی و غربی مرکز شهر طرح تعریض خیابان شهدا از تقاطع 17 شهریور تا خیابان انقلاب (محدوده دروازه الشتر) اجرا گردد.
صرف نظر از عرض نامناسب پل جدید‌ شهدا که خود معضلی برای عبور و مرور در آینده خواهد شد این خیابان می‌تواند در صورت تعریض ضمن این که تردد مسیر غرب به شرق را  به نحو مطلوبی جوابگو باشد، در زمینه گردشگری و تفریحی با هدایت آب گرداب سنگی با ایجاد آب‌نماهای متعدد مورد توجه قرار گیرد.
 
2- در حال حاضر به رغم عدم مساعدت و تلاش شهرداری در اجرای طرح تعریض خیابان شهدای شرقی، تعداد قابل توجهی از املاک حاشیه این خیابان مطابق طرح عقب‌نشینی کرده و فضاهای قابل توجهی آزاد شده‌اند.
لازم است شهرداری به جای سخت‌گیری در محاسبه و دریافت عوارض تجدید بنا ، بر اساس لایحه تجمیع عوارض ضمن ترغیب مالکین و تأمل با ایشان مبنی بر تخفیف‌هایی در اخذ عوارض تجدیدبنا، تغییر کاربری، تراکم و حتی تشویق مالکین جهت انجام نماسازی مناسب در معبر اصلی اقدام نماید و در این خصوص چشم‌داشتی مبنی بر درآمد و هزینه جهت پرداخت حقوق پرسنل نداشته باشد.
 متأسفانه یکی از مقوله‌هایی که در شورای شهر و شهرداری کمتر به آن توجه می‌شود آسایش و راحتی شهروندان است به عنوان نمونه درصورت بازگشایی و تعریض معابر اصلی با روان شدن ترافیک احساس خشنودی و رضایت مردم حاصل شده ولی آیا مقام مسئولی در حوزه مدیریت شهری خرم‌اباد به این مهم توجه می‌نماید؟! غافل از این که آسایش و وقت شهروندان باید در راس تصمیمات شهری قرار گیرد.
 
3- با توجه به این که بخشی از املاک حاشیه این خیابان حد فاصل پل شهدا تا تقاطع انقلاب وقف بوده و درحال حاضر فرسوده و کلنگی می‌باشند پیشنهاد می‌گردد با توجه به موقوفه بودن که شرایط خاصی دارند مستأجرین موقوفه را با هماهنگی اداره اوقاف و یا نمایندگان واقف با ارائه راه‌کارهای بند2 همین مطلب ترغیب به عقب‌نشینی نمایند.
 
4- بر اساس مشاهده عکس هوایی، اغلب مالکین دو طرف خیابان در صورت تعریض بخشی از عرصه ملک‌شان در مسیر تعریض قرار می‌گیرد که همین می‌تواند با توجه به راه‌کارهای بند2 برای عرصه باقی‌مانده عاملی برای ترغیب و تشویق ایشان گردد.
امید است نمایندگان شورای اسلامی شهر که اعضا پارلمان شهری هم نامیده می‌شوند در ارائه نظر و ‌، کانون‌های تخصصی (کانون کارشناسان رسمی، سازمان نظام مهندسی ساختمان و انجمن انبوه‌سازان) بهره کافی را برده و در تصمیم‌گیری‌ها و اظهار نظرها لحاظ نماید تا با اجرای درست و مثبت طرح‌ها، رضایت مردمی از عملکرد آن‌ها حاصل شود.


  سید ناصر صورتیان
 


بخوانید: ایده‌ای برای زیباسازی بین پل‌هاي شهدا و دارایی‌زاده خرم‌آباد + تصاوير طرح