یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

همدلی یعنی این‌که احساس طرف مقابل را درک کنیم، مسائل را نه از منظر خودمان بلکه از منظر و دنیای فرد روبه‌رو بنگریم.
داشتن خودآگاهی به ما کمک می‌کند تا ویژگی‌های شخصیتی خود را بهتر شناخته، نقاط ضعف و قوت خود را بیابیم و بتوانیم بهتر تصمیم گرفته و رفتار کنیم. مهارت خودآگاهی پیش‌نیاز سایر مهارت‌های زندگی است.
 
همدلی
همدلی مفهومی پیچیده و دور از ذهن نیست. در زندگی روزانه و روابط خود کمی دقت کنید، به جواب خواهید رسید. همدلی یعنی برای این‌که بفهمیم طرف مقابل از چه دردی رنج می‌کشد و در چه شرایط و موقعیتی قرار دارد، خود را جای او بگذاریم. همدلی رابطه ما را با دوستان و اطرافیان مستحکم می‌کند، اجازه می‌دهد آن‌ها را درک کنیم و آن‌ها نیز ما را بفهمند. همدلی کردن یعنی درک احساسات و هیجانات دیگران و دیدن دنیا از دریچه نگاه آنان است.
داشتن همدلی یعنی این‌که احساس طرف مقابل را درک کنیم، مسائل را نه از منظر خودمان بلکه از منظر و دنیای فرد روبه‌رو بنگریم؛ یعنی آنچه خودمان می‌دانیم کنار گذاشته و از دید دیگران ببینیم. این دیدن از چشم دیگران باید بدون هرگونه ارزشیابی و قضاوت درباره احساسات، افکار و رفتارهای طرف مقابل صورت گیرد.
در همدلی مهم این است که طرف مقابل به این نتیجه برسد که احساسات او درک می‌شوند. همدلی ما را رشد می‌دهد و روحمان را عمیق‌تر می‌کند. پیش‌فرض همدلی کردن، فهم و درک دیگران است تا وقتی‌که تعریفی از احساس شکست یا دل‌تنگی نداشته باشید نمی‌توانید طرف مقابلتان را همراهی کنید اما وقتی این احساسات را می‌شناسید و در دیگران شناسایی می‌کنید.
درواقع مثل این است که خودتان احساسات این‌چنینی را تجربه کرده‌اید. علاوه بر این اگر شما باکسی همدلی کنید مشکلاتش را از زاویه‌ای دیگر خواهید دید و احتمالاً راه‌حل‌هایی را ارائه می‌دهید که شاید به ذهن او خطور هم نکرده باشد.
اگر می‌خواهید ببینید شما دارای این مهارت هستید یا خیر، بهتر است خیلی صادقانه ببینید این پنج مورد در زندگی‌تان چقدر وجود دارد؟ می‌توانید از یک دوست نزدیک، والدین یا همسرتان در این خصوص سؤال کنید. مواردی که در بررسی خودتان برای همدلی باید مدنظر بگیرید از این قرار است که توانایی علاقه‌مندی به دیگران را دارم، آیا تحمل افراد مختلف را دارم در رفتارم با دیگران پرخاشگری کمی دارم، می‌توانم دوست‌یابی داشته باشم و اینکه آیا شخص دوست‌داشتنی‌ای هستم، آیا برای دیگران احترام قائل می‌شوم؟
صادقانه جواب دهید و اگر در مهارت همدلی هنوز تبحر پیدا نکرده‌اید، کمی تمرین کنید و سعی کنید در زندگی‌تان فرد همدلی باشید.
 
همدلی با دیگران چه مزایایی در زندگی ما دارد؟
- همدلی ارتباط بین فردی، افراد را تقویت می‌کند. احساس درک شدن از سوی دیگران را افزایش می‌دهد و باعث رهایی از تنهایی می‌شود.- احترام و اعتماد در بین افراد را افزایش می‌دهد.- باعث افزایش مسئولیت‌پذیری در برابر دیگران می‌شود.- بیماری‌های روان‌تنی، افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد.
 
چطور می‌توانیم مهارت همدلی را کسب نموده و با دیگران بهتر رفتار کنیم؟
از قضاوت و ارزیابی‌ نابجای دیگران دوری‌کنیم.
در هنگام ارتباط با دیگران با تمام وجود به حرف‌های طرف مقابل گوش کنیم.
سعی کنیم نیاز‌ها و توانمندی‌های طرف مقابلِ خود را درک کنیم.
افراد مختلف و مخالف را همان‌گونه که هستند بپذیریم.
در لحظات مختلف سعی کنیم خود را جای دیگران بگذاریم.
بدون هیچ قید و شرطی دیگران را دوست داشته باشیم.
به دیگران فرصت دهیم تا احساسات خود را به‌راحتی بیان کنند.
به احساسات خودمان آگاهی داشته باشیم (مهارت خودآگاهی) تا بهتر بتوانیم احساسات دیگران را درک کنیم.
تحت هیچ شرایطی تظاهر به همدلی نکنیم و به احساسات دیگران لطمه نزنیم.
هنگام همدلی به حالات چهره و حرکات طرف مقابل و رفتارهای غیرکلامی او توجه کنیم.
با درک احساسات طرف مقابل به او بفهمانیم برایش احترام قائل هستیم.
هنگام بروز مشکل، احساسات خود را با کلمات دقیق و مناسب در میان بگذاریم.
هنگام همدلی، احساسات خود را شمرده و دقیق بیان کنیم تا طرف مقابل احساس آرامش کند.
با برقراری روابط صمیمانه در خانواده، روحیه همدلی اعضای خانواده را تقویت کنیم.
در همدلی دیگران با ما، آن‌ها را مقصر ندانیم و سرزنش نکنیم.
هنگام همدلی برای طرف مقابل دلسوزی یا ترحم نکنیم.
مشکلات دیگران را کوچک و بی‌ارزش نپنداریم.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا