یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

خرم‌آباد از شهرهای کهن ایران است که از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری بهره می‌برد. با حقایق و نکات جالبی از این شهر همراه باشید.
هر آنچه باید در مورد خرم‌آباد بدانیدمقاله‌های مرتبط:در خرم‌آباد از کجا دیدن کنیم؟قلعه فلک الافلاک، حافظ میراث لرستان
خرم‌آباد شهری است میان کوه‌های قد برافراشته که خواستگاه تمدنی کهن است. این شهر به واسطه‌ی قدمت و پیشینه‌اش از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی فراوانی برخوردار است. از طرفی موقعیت اقلیمی شهر پدیده‌های طبیعی کم‌نظیری را برای آن به ارمغان آورده است.



 
با این مقدمه به سراغ حقایق و نکاتی درباره خرم‌آباد می‌رویم.
۱. خرم‌آباد، بزرگ‌ترین شهر لرنشین و همچنین مرکز استان لرستان است.
۲. مکان فعلی خرم‌آباد از نخستین سکونتگاه‌های مردم منطقه محسوب می‌شود. بر اساس آثار و مستندات پیدا شده، قدمت سکونت بشر در دره‌ی خرم‌آباد به 54 هزار سال پیش باز می‌گردد.
۳. در تاریخ از اولین شهری که در محل کنونی خرم‌آباد صحبت می‌شود، شهر «خایدالو» است. پس از این شهر که متعلق به دوره‌ی «ایلامیان» بوده است، شهر «شاپورخواست» به دستور «شاپور اول ساسانی» بر خرابه‌های آن ساخته می‌شود.




 ۴. خرم‌آباد یک شهر کوهستانی است که در میان یک دره توسط کوه‌ها محاط شده و تنها نقطه‌ی جنوبی شهر منتهی به یک دشت پهناور است. این شهر از شمال به «مخمل کوه»، از غرب به «سفید کوه» و از شرق به «کوه مدبه» محدود می‌شود. همچنین با ورود و پیوستن یک رودخانه‌ی شرقی و یک رودخانه‌ی شمالی به یکدیگر، رود «خرم رود» در مرکز شهر جاری می‌شود.
 ۵. اهالی خرم‌آباد امروزی را می‌توان به «مردم فیلی» نسبت داد. منظور از مردم فیلی ساکنین منطقه «والیان فیلی» است. این منطقه در زمان‌های نه چندان دور، از قرن ۱۰ خورشیدی، در غرب ایران و شرق عراق شامل گروه‌هایی از لرها و کردها بوده است.
۶. با توجه به موقعیت جغرافیایی این منطقه، خرم‌آباد از آب و هوای معتدل و تقریبا مرطوبی برخوردار است. میانگین دما در روزهای سرد سال یک درجه و میانگین دما در روزهای گرم سال ۳۵ درجه اندازه‌گیری شده است.
 ۷. شهرداری خرم‌آباد در سال ۱۳۰۲ تاسیس شد. از طرفی با جدایی استان لرستان از استان خوزستان در سال ۱۳۴۰، خرم‌آباد به عنوان مرکز استان تعیین شد.
۸. امروزه خرم‌آباد جمعیتی حدود نیم میلیون نفر را در خود جای داده است.
۹. مردم خرم‌آباد با گویش «لری خرم‌آبادی» صحبت می‌کنند. ۱۰. در سال ۸۰۰ قمری، موجی از ورود یهودیان به شهر خرم‌آباد صورت گرفت. به همین دلیل ساکنین یهودی منطقه افزایش یافت. با این وجود در دوران معاصر جمعیت یهودیان منطقه کاهش پیدا کرد.




۱۱. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خرم‌آباد، بهره‌مندی از منابع آب‌های زیرزمینی و چشمه‌های درون‌شهری است، گویی شهر بر روی آب بنا شده است.
۱۲. یکی از جاذبه‌های شهر «دریاچه کیو» است. این دریاچه که در شمال غرب شهر قرار دارد، با مساحت ۷ هکتاری و همچنین اماکن گردشگری اطراف خود به یکی مکان‌های پرطرفدار شهر تبدیل شده است. لازم به اشاره است که «کیاو» در لری خرم‌آبادی به معنی «کبود رنگ و آبی» است که به ظاهر دریاچه نسبت داده شده است.
 ۱۳. بنای «میرملاس» در سال ۱۳۱۴ به عنوان محل شهرداری خرم‌آباد ساخته شد. این ساختمان در شمال شهر و در دامنه‌ای با شیب زیاد ساخته شد. دلیل نام آن نیز  به غاری در نزدیکی خرم‌آباد با همین نام بود. پس از جابه‌جایی شهرداری خرم‌آباد به مکانی دیگر، ساختمان میرملاس به وزارت فرهنگ و هنر تحویل داده شد و پس از مرمت، نگارخانه‌ای در آن دایر شد. این ساختمان در آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.




۱۴. قلعه‌ی «فلک الافلاک» یا «دژ شاپورخواست» بنایی تاریخی در مرکز خرم‌آباد است. این بنای عظیم که با نام «قلعه دوازده برجی» هم شناخته می‌شود، بر فراز تپه‌ای مشرف به منطقه و در نزدیکی رودخانه قرار دارد. قدمت این قلعه‌ی زیبا که در آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است، به دوران ساسانیان برمی‌گردد.
 ۱۵. از دیگر آثار ارزشمند باستانی خرم‌آباد می‌توان به «مناره آجری» شهر اشاره کرد. این مناره نیز با عمری حدود ۹۰۰ سال در آثار ملی کشور ثبت شده است. در گذشته از این برج برای دیدبانی و هدایت کاروان‌ها استفاده می‌شده است. ناگفته نماند که ارتفاع این مناره در طول سالیان سال توسط عوامل طبیعی کاهش یافت. امروزه این برج از ۹۹ پله در ۳۰ متر ارتفاع خود بهره می‌برد.
۱۶. همان‌طور که اشاره شد، این منطقه جایگاه آثار باستانی و تاریخی فراوانی است که می‌توان آن‌ها را به سه دوره‌ی پیش از تاریخ، دوره‌ی ایران باستان و دوره‌ی اسلامی تقسیم کرد. یافته‌های پیش از تاریخ لرستان، بیشتر شامل نقاشی‌‌ها، کنده‌‌کاری‌های غارها، سفالینه‌ها و اشیای مفرغی است. همچنین از دیگر آثار ارزشمند می‌توان از «گرداب سنگی»، «پل شاپوری» و خانه‌های تاریخی نام برد.
 ۱۷. از صنایع دستی خرم‌آباد می‌توان به صنایع چوبی، گلیم‌بافی و جاجیم‌بافی اشاره کرد. همچنین از مهم‌ترین ره‌آوردهای این منطقه می‌توان از نان محلی ساجی، لبنیات، روغن حیوانی و عسل نام برد.
۱۸. اقتصاد خرم‌آباد عموما بر پایه‌ی کشاورزی، دام‌داری، باغ‌داری و تا حدودی صنایع دستی و ماشینی استوار است.
۱۹. با توجه به طبیعت زیبای منطقه، در اطراف خرم‌آباد جاذبه‌های شگفت‌انگیزی وجود دارند. از این میان می‌توان به پارک‌های جنگلی «شوراب» و «مخمل کوه» و همچنین آبشارهای متعدد اشاره کرد.
 ۲۰. برای آخرین مورد جالب است بدانید که یکی از پیشرفته‌ترین رصدخانه‌های خاورمیانه در خرم‌آباد و بر فراز کوه مدبه واقع شده است./ منتشر شده در سایت: راهنمای سفر من


پیشنهاد به خوانندگان یافته

این مطلب بیستم مهرماه 96 در سایت " راهنمای سفر من" منتشر شده است؛ همان‌گونه که خوانندگان گرامی مطلع هستند، مطلب فوق دارای نواقص زیادی است، لذا پیشنهاد می‌گردد که خوانندگان پایگاه خبری یافته، نواقص را در قالب پیام ارسال نموده تا پس از جمع‌بندی برای مدیران سایت " راهنمای سفر من" ارسال گردد.

دیدگاه‌ها  

#1 اکبر 1396-07-21 09:42
مشخصه نویسنده محترم فقط کپی کرده اند . تاریخ سکونت در دره خرم آباد اخیرا به 54 هزار سال رسید ولی ایشان همان 40 سال را ذکر کرده اند . بقیه اش را نخواندم .
نقل قول کردن
#2 سپهر عاشق خرم آباد 1396-07-21 09:49
خرم آباد نه40هزار سال بلکه حداقل54هزار سال قدمت دارد.نکته دوم بر پایه اطلاعات گذشته در خصوص قدمت خرم آباد مطرح شده و باید آپدیت شود.جای بیان این حقیقت در سایت "راهنمای سفر من" خالیست: خرم آباد پایتخت پارینه سنگی جهان و نخستین زیستگاه انسان های هوشمند در قاره آسیا می باشد
نقل قول کردن
#3 لرستان 1396-07-21 10:37
با سلام و تشکر.دوستان هیچ الزامی به کپی پیست دقیق نظر دیگران نیست شما میتونید به اطلاعات شخصی و روزمره خودتون مراجعه کنید به عنوان مثال آیا زبان مردم شهر خرم آباد لری خرم آبادی است پس این همه همشهری لک زبان چی؟!آیا جمعیت شهر خرم آباد نیم میلیون نفره یا 370 هزار نفر؟بعد هم انتظاری که از رسانه های استانی میرود اینکه دیگه اسامی اماکن رو ترجمه نکنید.خرم رود چه اسمیه که برا گلال گذاشتید.یا کیاو.گرداو بردینه.طاق پیل اشکسه.شما میتونید از اسم اصلی استفاده کنید و اسم فارسی شده رو داخل پرانتز بیاورید.
نقل قول کردن
#4 سپهر عاشق خرم آباد 1396-07-21 11:02
در بند شانزدهم از آثار تاریخی خرم آباد فقط به گرداب سنگی،پل شاپوری و خانه های تاریخی اشاره شده در حالی که جای معرفی غارهای باستانی دره خرم آباد از جمله غارهای کلدر،قمری،کنجی، یافته،پاسنگر و گرارجنه و همچنین آثار تاریخی از جمله آسیاب گبری دوره ساسانیان،سنگ نوشته دوره سلجوقیان،مقبره باباطاهر قرن چهارم هجری،پل گپ دوره صفویه،حمام گپ دوره صفویه،کاروانسرا ی میرزا سیدرضا دوره قاجاریه،زورخانه طیب،حوض موسی و...خالیست.به طور خلاصه جای این نکته در مطلب سایت "راهنمای سفر من" خالیست: در خرم آباد حدود120اثر باستانی و تاریخی به جای مانده از ادوار مختلف تاریخ و ماقبل تاریخ کشف شده که تا کنون حدود70اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند.همچنین تعدادی از این آثار از جمله دژ شاپورخواست شاهکار معماری و مهندسی دنیا،پل شاپوری یگانه پل تمام سنگی جهان و غار کلدر نخستین زیستگاه انسان های هوشمند در قاره آسیا در انتظار ثبت شدن در فهرست میراث جهانی یونسکو بسر می برند.
نقل قول کردن
#5 سپهر عاشق خرم آباد 1396-07-21 11:22
جای معرفی آبشارهای فراوان خرم آباد در سایت "راهنمای سفر من" خالیست،از جمله آبشار بیشه،آبشار نوژیان،آبشار وارک،آبشارهای گریت(هفت چشمه)،آبشارهای جنگل نای انگیز و آبشار پیر آبرود.همچنین نکته مهمی درباره "آبشار طلایی خرم آباد" وجود دارد،آبشار طلایی تنها آبشار طبیعی درون شهری ایران است که در منطقه مسکونی دره گرم در شمال شرقی شهر خرم آباد واقع شده است.
نقل قول کردن
#6 سپهر عاشق خرم آباد 1396-07-21 11:56
یکی از مهمترین حقایق درباره خرم آباد که در مطلب سایت "راهنمای سفر من " به آن هیچ اشاره ای نشده موضوع انتخاب خرم آباد به عنوان یک شهر نمونه گردشگری از جانب دفتر منطقه ای اسکان بشر سازمان ملل متحد می باشد.خرم آباد در سال2010میلادی توسط دفتر منطقه ای سازمان ملل به عنوان نخستین شهر ایران برای اجرای طرح توسعه پایدار شهری بر مبنای گردشگری انتخاب گردید و محور اصلی این طرح ساماندهی دژ شاپورخواست و مرمت و حفاظت از سایر آثار تاریخی سطح شهر خرم آباد بوده است.
نقل قول کردن
#7 فرهاد 1396-07-21 13:21
اگه اطلاع رسانی بشه که خرم اباد قدیمی ترین شهر دنیاست از کل دنیا مردم میان تا این شهر رو ببین اگه بافت قدیمی شهر رو حفظ کنیم البته با دکور قدیمی مث بازار عای سر پوشیده و خیابان های اجری خیلی توریست جذب می کنه
نقل قول کردن
#8 سپهر عاشق خرم آباد 1396-07-21 13:26
لرستان هرگز زیرمجموعه خوزستان نبوده که بخواهد از آن جدا شود.برعکس این مناطقی از لرستان است که در چند دهه گذشته به خوزستان الحاق شده از جمله منطقه تله زنگ و آبشار شوی.سایت "راهنمای سفر من" در بند هفتم این مطلب به مخاطبانش اطلاعاتی کاملاً نادرست تحویل داده است.متأسفم
نقل قول کردن
#9 مجتبی 1396-07-21 16:01
هه هه هیچ ماست فروشی نمیشه ماست من ترشه
نقل قول کردن
#10 سپهر عاشق خرم آباد 1396-07-21 16:19
به نقل از لرستان:
با سلام و تشکر.دوستان هیچ الزامی به کپی پیست دقیق نظر دیگران نیست شما میتونید به اطلاعات شخصی و روزمره خودتون مراجعه کنید به عنوان مثال آیا زبان مردم شهر خرم آباد لری خرم آبادی است پس این همه همشهری لک زبان چی؟!آیا جمعیت شهر خرم آباد نیم میلیون نفره یا 370 هزار نفر؟بعد هم انتظاری که از رسانه های استانی میرود اینکه دیگه اسامی اماکن رو ترجمه نکنید.خرم رود چه اسمیه که برا گلال گذاشتید.یا کیاو.گرداو بردینه.طاق پیل اشکسه.شما میتونید از اسم اصلی استفاده کنید و اسم فارسی شده رو داخل پرانتز بیاورید.

اطلاعات شما از جمعیت خرم آباد مربوط به سرشماری سال1385است!جمعی ت خرم آباد طبق سرشماری سال1395 بیشتر از نیم میلیون نفر است.در ضمن خرم رود نام زیبا و مناسبی برای معرفی رودخانه خرم آباد می باشد چرا که برگرفته از نام شهرمان است(خرم آباد / خرم رود)
نقل قول کردن
#11 سپهر عاشق خرم آباد 1396-07-21 16:21
به نقل از مجتبی:
هه هه هیچ ماست فروشی نمیشه ماست من ترشه

چه ربطی داشت؟!گویا اصلاً خبر نداری این مطلب توسط غیر لرستانیها تهیه و تنظیم شده.پایگاه خبری یافته فقط بازنشر کرده
نقل قول کردن
#12 سپهر عاشق خرم آباد 1396-07-21 16:33
به نقل از فرهاد:
اگه اطلاع رسانی بشه که خرم اباد قدیمی ترین شهر دنیاست از کل دنیا مردم میان تا این شهر رو ببین اگه بافت قدیمی شهر رو حفظ کنیم البته با دکور قدیمی مث بازار عای سر پوشیده و خیابان های اجری خیلی توریست جذب می کنه

آقا فرهاد جهت اطلاعتون زمستان امسال قرار است مستندسازان شبکه جهانی نشنال جئوگرافیک برای تهیه مستند از غار باستانی کلدر به خرم آباد بیایند.امیدوارم با پیگیری میراث فرهنگی و تلاشگران گردشگری لرستان این مستندسازان برای معرفی شهر خرم آباد یک مستند تهیه نمایند.از آنجا که شبکه نشنال جئوگرافیک صدها میلیون بیننده در سراسر جهان دارد درواقع این بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت های منحصر به فرد خرم آباد است.شهر زیبای ما می تواند توریست پذیرترین شهر ایران باشد،جاذبه های طبیعی و تاریخی خرم آباد بسیار زیباتر و متنوع تر از شهرهایی نظیر اصفهان،شیراز و یزد هستند.دلیل اصلی آنکه خرم آباد اکنون سهمی ناچیز از ورود توریست های خارجی دارد این است که اثر ثبت جهانی شده ندارد.در حالی که اگر دژ شاپورخواست،پل شاپوری و غار کلدر ثبت جهانی شوند سونامی گردشگران راهی خرم آباد خواهد شد.
نقل قول کردن
#13 ابراهیم آریاوند 1396-07-21 17:26
چه فایده،صنعت ندارد
نقل قول کردن
#14 ا 1396-07-21 17:34
چه فایده به هیچ دردی نمی خوره،فقط ادعا دارید و نمی توانید حق استانمان را از دولت بگیرید
نقل قول کردن
#15 سپهر عاشق خرم آباد 1396-07-21 19:12
به نقل از ابراهیم آریاوند:
چه فایده،صنعت ندارد

لرستان برای توسعه و آبادانی هیچ نیازی به صنعتی شدن ندارد،چرا که با صنعت در زمانی کوتاه طبیعت بکرش را از دست می دهد.لرستان فقط باید توریستی شود چرا که بیشترین پتانسیل و ظرفیت استانمون در این بخش قرار دارد.تجربه نشان داده که کشاورزی هم فایده ندارد،فقط آب بیشتری را هدر می دهد و چندان اشتغالزا نیست.اما به ازای ورود هر پنج گردشگر به لرستان یک فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.البته به شرطی که این گردشگران حداقل یک شبانه روز در مقصدشان اقامت داشته باشند.بروید اصفهان و شیراز و یزد ببینید جوانان این شهرها چطور نان رونق توریسم را می خورند و از جوانیشان لذت می برند،برعکس من جوان خرم آبادی که به علت عدم وجود حتی یک فرصت شغلی مناسب مجبور به مهاجرت شدم و الآن بر خلاف علاقه شخصی دور از شهر عزیزم خرم آباد هستم.
نقل قول کردن
#16 کوعدشتی 1396-07-22 03:29
غار میرملاس در بیست و پنج کیلومتری شمال کوهدشت هستش نه خرم اباد این غار دوازده هزار سال قدمت دارد
نقل قول کردن
#17 جانم فدای لرستان 1396-07-22 06:52
54هزار سال تمدن و قدمت
اولین انسانهای هوشمند
غیورترین و متعصب ترین مردم
و...افتخار.
نقل قول کردن
#18 سپهر عاشق خرم آباد 1396-07-22 09:35
به نقل از کوعدشتی:
غار میرملاس در بیست و پنج کیلومتری شمال کوهدشت هستش نه خرم اباد این غار دوازده هزار سال قدمت دارد

یعنی واقعاً فرق بنای تاریخی میرملاس با غار میرملاس رو نمی دونید؟؟؟!!!بهتر ه کمی سطح اطلاعاتتون رو بالا ببرید تا اینطور کامنت نذارید
نقل قول کردن
#19 الف 1396-07-22 13:07
مشک انست که خود ببوید نه انکه عطاربگوید این همه تعریف وبه به وچه چه که کردید کسی به خرم اباد نمی اید جاذبه ای ترای دیدن ندارد برید دنیارو بگردید بعد می فهمید چرا
نقل قول کردن
#20 شهروند 1396-07-22 14:10
به نقل از لرستان:
با سلام و تشکر.دوستان هیچ الزامی به کپی پیست دقیق نظر دیگران نیست شما میتونید به اطلاعات شخصی و روزمره خودتون مراجعه کنید به عنوان مثال آیا زبان مردم شهر خرم آباد لری خرم آبادی است پس این همه همشهری لک زبان چی؟!آیا جمعیت شهر خرم آباد نیم میلیون نفره یا 370 هزار نفر؟بعد هم انتظاری که از رسانه های استانی میرود اینکه دیگه اسامی اماکن رو ترجمه نکنید.خرم رود چه اسمیه که برا گلال گذاشتید.یا کیاو.گرداو بردینه.طاق پیل اشکسه.شما میتونید از اسم اصلی استفاده کنید و اسم فارسی شده رو داخل پرانتز بیاورید.

دوست عزیز از دیر باز زبان مردم شهر خرم آباد گویش لری خرم آبادی بوده و الان هم غالب زبان شهر گویش خرم ابادی هست ،حالا گویش های دیگری چون لکی و بالاگریوه از شهر های اطراف به خرم اباد مهاجرت کردند اما دلیل نمیشه که بگید زبان مردم خرم اباد لکیه ،در حقیقت زبان مردم خرم اباد لریه و زبان ساکنین مهاجرت کرده به شهر لکیه که که باز هم فعلا جمعیتشون اونقدر نیست که بشه گفت زبان غالب هستن.اینها رو از جنبه استاندارد های زبان شناسی گفتم که یکم به اطلاعاتتون افزوده بشه
نقل قول کردن
#21 کلانشهر خرم آباد 1396-07-23 07:48
تهران پراست از زبان ها.ولی زبان معیار همیشه زبان شهر نه کسانی که مقیم شده اند.خرم آبادهم مرکزیک استان است. خرم آبادی بختیاری لک جنوبی مینجایی شمالی شهرستانها،روستا یی. همه چی توش هست.همه به خاطر کار در خرم آباد نیستند.بعضی ها خرم آباد رو به خاطر مردمش دوس دارن.بعضیها به خاطر لهجه اش.بعضی ها به خاطر آب و هواش میان.بعضی ها به خاطر آرامش میان،بعضی ها به خاطر آبا و اجدادو...
نقل قول کردن
#22 اکبر-ظ 1396-07-23 08:06
در جواب کاربری به نام لرستان .

زبان مردم خرم اباد لری خرم ابادی است و همیشه هم خواهد بود .بعد از انقلاب با مهاجرت روستاهای اطراف لکها هم به سکنه شهر اضافه شدند که اکثریتشون زبان لری را یاد گرفته اند .
نقل قول کردن
#23 سپهر عاشق خرم آباد 1396-07-23 22:49
به نقل از الف:
مشک انست که خود ببوید نه انکه عطاربگوید این همه تعریف وبه به وچه چه که کردید کسی به خرم اباد نمی اید جاذبه ای ترای دیدن ندارد برید دنیارو بگردید بعد می فهمید چرا

تفاوت شهرهای توریستی دنیا با خرم آباد این است که ظرفیت های موجود در آن شهرها زنده و پویا هستند.اگر قلعه فلک الافلاک با ثبت در میراث یونسکو به عنوان جاذبه جهانگردی مطرح شود و رودخانه خرم رود با ساماندهی به جاذبه مشهور گردشگری تبدیل شود خرم آباد در آینده ای نزدیک توریست پذیرترین شهر ایران خواهد بود.در ضمن جهت اطلاعتون خرم آباد هفت سال پیش از طرف سازمان ملل متحد به عنوان نخستین شهر نمونه گردشگری ایران انتخاب شده است.شما چطور می گویید خرم آباد جاذبه ای برای دیدن ندارد؟؟؟!!!
نقل قول کردن
#24 خرم‌آبادی 1402-06-25 17:59
زبان مردم بومی خرم‌آباد، لری خرم‌آبادی است و فقط در منطقه دره گرم که بعد از سال ۱۳۸۰ ساخته شد عده‌ای از هم استانی ها برای کار و تحصیل به خرم‌آباد مهاجرت کردند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا