یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بدون شک مرگ بخش جدا نشدنی از زندگی، پایان آن و در انتظار همه ماست.
اگرچه مرگ هجرت از دنیای فانی به جهان باقی و آخرت است ولی حکایت‌ها دارد.
در این نوشتار نکاتی گوشزد می‌گردد بلکه برای مسئولین امر که مرگ سر راه آن‌ها نیز هست، مفید واقع شود!
شاهدیم قبرستان‌های جدید برخی شهرها از جانمائی مطلوب برخوردار نیستند و موضوع کنترل، نظارت و مجوزهای احتمالی‌شان نیز در هاله‌ای از ابهام است.
در شرع اسلام حرمت میت بسیار سفارش شده و در مسائل ثبتی و حقوقی هم قبور مستند اهلیت می‌باشند. پس سزاوار نیست در مجاور کارخانه‌ها، جاده‌ها، مناطق زیبای جنگلی و مناطق مسکونی، قبرستان جدید ایجاد گردد.
قبل از دهه ۵۰ که جمعیت خرم‌آباد کمتر از ۱۰۰ هزار نفر بوده، قبرستان‌های متعددی از جمله پیرامون زیدبن علی (ع)، دو برادران (ع)، محل فعلی پارک اسدآبادی، پامنار، خضر، فلک‌الدین و ملک‌شیرآباد وجود داشته که زنده‌یاد علی‌محمد ساکی شهردار فقید بر اساس قوانین شهرسازی که نباید قبرستان در داخل شهر باشد، آرامستان‌های داخل شهر را تعطیل کرد و تغییر کاربری داد.
اواخر دهه ۴۰ با احداث غسالخانه در ابتدای قبرستان خضر، خاک‌سپاری اموات به قبرستان‌های خارج شهر در آن زمان هدایت شدند. حال که جمعیت خرم‌آباد و حومه به نقل آمار از ۵۰۰ هزار تن گذشته و شهر از اطراف رشد قابل‌توجهی نموده، می‌طلبد مسئولین جهت رفاه و آسایش مردم و کنترل و هدایت جمعیت در نقطه اوج مراسم، ترتیبی اتخاذ نمایند که چند قبرستان ساماندهی شده و تحت مدیریت شهری در مناطق: رباط، کمالوند، مسیر جاده کوهدشت و در محدوده پل باباحسین با غسالخانه‌های مختص به خود و امکانات تشییع جنازه احداث شود تا از به خاک‌سپاری اموات به صورت پراکنده و بی‌نظم که یقیناً در آینده مشکلات جبران‌ناپذیری به وجود می‌آورد، ممانعت شود.
با کمال تأسف مقوله گورستان و مدیریت بر آن در دیار ما جدی گرفته نمی‌شود که اگر این‌چنین بود تا کنون شاهد تصمیمات صحیح بودیم.
اگر مدیریت شایسته و بایسته‌ای با لحاظ تفکرات سازنده برای آرامستان‌ها در نظر گرفته شود یقیناً این سازمان از منابع پردرآمد شهرداری خواهد شد.
درحال حاضر شاهدیم قبور به صورت تکی ایجاد می‌شود که با توجه به افزایش نفوس و رشد مرگ و میر به لحاظ جلوگیری از وسعت قبرستان‌ها باید قبور به صورت سه طبقه ایجاد و در اختیار متقاضیان قرار گیرد.
فواصل قبور هم قابل‌تأمل است که اصل صرفه‌جویی در آن رعایت نمی‌گردد.
مراسم تشییع اموات در خرم‌آباد که بیش از ۱۰ میت در روز است عمدتاً رأس ساعت 9 صبح هم‌زمان اجرا می‌گردد که همین امر موجب مشکلات ترافیکی و بی‌نظمی فراوان و به سختی افتادن بازماندگان و تشییع‌کنندگان می‌گردد.
شرکت کارمندان دوایر دولتی در وقت اداری، مراجعه متکدیان سمج به صف بازماندگان، سرویس‌های ایاب و ذهاب رها شده و خودمختار، ناهماهنگی در امور تطهیر، نماز میت، حمل و خاک‌سپاری بر اثر تألمات روحی و یا بی‌تجربگی بازماندگان از دیگر ناملایمات عدم مدیریت صحیح در بخش گورستان خرم‌آباد است.
یکی دیگر از مشکلات قبرستان‌ خرم‌آباد درگیری و مجادله بر سر مرز قبرها و احیاناً خاک‌سپاری میت در قبرهای مجاور است (دیده‌شده حتی خانواده‌های اصیل و سرشناس شهر در خصوص مرز قبرها با هم اختلاف پیدا کرده‌اند) در حالی که قبرستان محل عرفانی جهت طلب مغفرت برای اموات و عبرت گرفتن از بی‌وفائی و عبور از دنیای فانی است!


 
چراي گوسفندان در آرامستان صالحين - نزديك غسالخانه- دي‌ماه 93

پیشنهاد:
1- همان‌طور که به طور کامل توضیح داده شد لازم است قبرستان‌های جدید مکان‌یابی درستی داشته و خاک‌سپاری اموات به قبرستان‌های جدید هدایت و از دفن میت در قبرستان‌های فعلی در بخش‌هایی که ظرفیت تکمیل است ممانعت به عمل آید.
نسبت به جمع‌آوری سایه‌بان‌های پراکنده اقدام و به جای آن‌ها درختان مناسب قبرستان کاشته شود که نهایتاً با این روش در آینده قبرستان‌های فعلی رفته‌رفته تبدیل به فضای سبز می‌شوند.
2- در هر گورستان مدیریت و کارکنان با تجربه و مسلط به امور تطهیر و خاک‌سپاری به کار گرفته شود. ملاحظه شده قبرکن‌ها حتی حدود اسلامی قبر را رعایت نکرده و در زمانی که میت به کنار قبر آورده شده ساعت‌ها بازماندگان و شرکت کنندگان معطل شده‌اند تا قبر اصلاح گردد که جای بسی تأسف است. تطهیرکنندگان باید آداب و توان انجام تطهیر را داشته باشند. به نظر می‌رسد افرادی از سر ناچاری و بیکاری به شغل غسالی روی آورده‌اند! (بر اساس مصاحبه یکی از غسال‌های خرم‌آباد در نشریه‌ای محلی)
جهت اقامه نماز و تلقین میت لازم است از روحانیون دعوت شود تا ضمن به جا آوردن صحیح، وجودشان مرحمی باشد بر دل داغ‌دیده بازماندگان.
عدم حضور روحانیون با لباس روحانیت در بین عموم و این چنین مراسمی موجب سوال است.
 تکریم و به خاک‌سپاری میت در دین مبین اسلام بسیار توصیه شده است. شایسته است چند نفر در استخدام سازمان آرامستان‌ها با لباس و کلاه فرم نسبت به جابه‌جائی میت از محل غسالخانه تا محل خاک‌سپاری به کار گرفته شوند.
 به جای آمبولانس‌های فرسوده با رنگ‌های مختلف بهتر است از آمبولانس مخصوص حمل میت با رنگ تیره استفاده گردد.
ما ایرانی و مسلمان هستیم شایسته است اموات‌مان با بهترین شکل تشییع و به خاک سپرده شوند.



3- در زمان تحویل میت به غسالخانه ساعت تشییع و حتی روز و مسجد جهت برگزاری مراسم ترحیم معین گردد تا تداخل مراسم پیش نیاید. با توجه به این که کارمندان دولت به منظور شرکت در مراسم دسته‌جمعی اقدام به تعطیلی کار می‌نمایند، ساعت تشییع به بعدازظهر منتقل شود و تعداد مراسم‌ها با فاصله زمانی که ازدحام صورت نگیرد، برگزار شود.
برای نصب اعلامیه‌ها پیشنهاد می‌گردد به جهت حفظ زیبائی شهر، مسئولیت نصب اعلامیه‌ها به عهده سازمان آرامستان‌ها باشد تا طبق آدرس دریافتی از بازماندگان نسبت به نصب اعلامیه اقدام گردد.
4- پیشنهاد می‌شود مسئولین شهرداری و سازمان آرامستان‌ها حتماً از گورستان شهر قم دیدن کنند تا نکات مثبت و ویژگی‌های خوب مدیریت قبرستان معصومیه (س) را متوجه و در شهر خرم‌آباد به کار گیرند.
نگارنده به واسطه خاک‌سپاری یکی از بستگان در قبرستان بهشت معصومیه (س) ملاحظه کردم به شکل بسیار جالبی قبرستان طراحی شده که دارای معابر عریض قسمت اتاق‌ها و الاچیق‌ها و قبور تکی که از نظم مناسبی برخوردار بودند، سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه، فضای سبز و حتی لوازم سرگرمی کودکان وجود داشت.
امید است روز به روز شاهد رفع معایب و اعمال مدیریت شایسته و در شأن مردم خوب خرم‌آباد باشیم.

سید ناصر صورتیان
 

دیدگاه‌ها  

#1 بابک 1396-07-16 08:30
گورستان خرم آباد در دامنه کوه ایجاد شده که همین یک نکته از گذشته تاکنون حفر و کندن قبر را به کاری دشوار و سخت نموده که از این گذر مشکلات و معصلات متلابه بسیاری متوجه خانواده هاب درگذشتگان میشده و حتی مساله وجود نظم و ترتیب گورها و نیز امکان غرس درخت رو تقریبا غیر ممکن مینموده است .
از اینرو قطعا لارم است پیش از انتخاب زمین برای گورستان جدید حتما به این نکته نمایند که حتما در حدود کوهستان نباشد دوم زمین حداقل مناسب کشت درخت و ایجاد فضای سبز داشته باشد و سوم پیشاپیش نسبت به ایجاد فضاهای میدانگاهی نظیر مسجد ، غسالخانه و ((((پارکینگ)))) و مسیرهای دسترسی و نیز محل استقرار و توقف چند ساعته صدها نفر همزمان مشایعت کنندگان نیز حتما مد نظر واقع شود .
قطعا گورستان بهشت زهرای تهران و آرامستان قم بهترین الگو و نمونه برای چنین منظوری خواهند بود .
نقل قول کردن
#2 عبدالرضا 1396-07-16 08:46
سلام احسنت احسنت بسیار عالی و بجا فرموده اید... ای کاش مدیران ارشد شهر سریعا نسبت به این راهکارهای ارایه شده توسط شما عکس العمل نشان دهند و قبرستان فعلی را متروکه ومبدل به فضای سبز تاریخی نمایند و در مکان یابی جدید خارج از شهر(حداقل 20کیلومتر) ترجیحا منطقه ای لم یزرع همچون پل بابا حسین که در مسیر باد های ورودی به شهر نیست وبا اندک آبی فضای سبزش نیز ساماندهی میشود اقدام سریع وموثر نمایند و این مشکل بزرگ مردم شهر را که در حال مبدل شدن به یک معضل اجتماعی و خانوادگی است را سریعا حل کنند ان شاء الله....
نقل قول کردن
#3 عبدالرضا 1396-07-16 09:06
در قبرستان خضر از لحاظ بهداشتی هم مشکلات فزاینده ای دارد چرا که با متساعد شدن گازهای مسموم و در مسیر وزش بودن بادها به سمت خرم آباد (جنوب غربی به شمال شرقی شهر) واتتشار آن گازها در هوای تنفس مردم شهر میطلبد که سریعا همه قبرستان های داخل شهر همچون خضر و پاگر و سرابیاس وفلک الدین و... متروکه و فضای سبز شوند وهمگی اموات به یک قبرستان بزرگ واستاندارد در خارج از شهر و مسیر وزش باد های جنوب غربی همچون پل با با حسین هدایت شوند ان شاء الله....
نقل قول کردن
#4 عبدالرضا 1396-07-16 09:16
قبرستان های شهر و روستا های اطراف آن بایستی سریعا متروکه شده وهمه اموات به مکانی واحد همچون پل بابا حسین متمرکز شوند
نقل قول کردن
#5 همشهری 1396-07-16 10:58
واقعا مطلب عالی بود ما تو همین قبرستان زمین خریداری کردیم بعد از مراسم دیدیم زمین بغل دستی مارو هرروز انگار شخم میزنند وبوی بدی از آن میاد پیگیر شدیم گفتن این زمین پزشکی قانونیه ودر اون میتهای بدون صاحب را که تیکه تکه میکنن وآموزش میدن دفن میکنن در صورتی که همچین زمینی باید خارج شهر و قبرستان که یک مکان عمومی حساب میشود باشد طبق معمول پیگیری تعدادی ازما که میتهامون رو اونجا دفن کردیم به جایی نرسید خواهشا شما به داد ما برسید و یه پیگیری از سازمان آرامستانها کنید با تشکر
نقل قول کردن
#6 آرش 1396-07-16 11:06
با سلام ، واقعا آسیب شناسی مهندس صورتیان بسیار عالی و کارشناسی و با تامل و تعمق صورت گرفته و جای خوشحالی دارد که ایشان بدون هیچ چشم داشت و مقام اداری دلسوزی و نگاه کارشناسی به پیرامون و شهر خرم آباد دارد ، علیهذا بنده نیز پیشنهاد میکنم جهت ساماندهی معضلات ذکر شده زمین های روبروی تپه خضر با همکاری شهرداری خریداری ودر انحصار قبرستان قرار گرفته و در جهت احداث بهشت جدید اقدامات لازم صورت پذیرد
نقل قول کردن
#7 شهرام 1396-07-16 13:16
واقعا تیتر جالبی بود .رویایی برای قبرستان خرم اباد . مثل همه خواسته های مردم خرم اباد که در حد رویا موند .
نقل قول کردن
#8 علی رحمانی 1396-07-16 14:55
با سلام خدمت استاد ارجمند مهندس صورتیان .واقعا مطالب به جا و جالبی در خصوص این معضل بزرگ فرمایش نمودید .که حرف ودرد دل اکثر مردم خرم میباشد.امیدوارم مسولین امر به این نکات ظریف و مهم توجه نمایند و به فکر رفع انها باشند
نقل قول کردن
#9 شفيعيان 1396-07-16 15:04
درود بر شما مهندس عزيز
موضوع قبر و قبرستان معضلي شده براي بازماندگان با اين دلالي فروش قبر و بي انضباطي در حفر و سنگ قبرها كه هر كسي به سليقه خودش و بدون هماهنگي و ناهنجار ساخته ميشوند
نقل قول کردن
#10 فرزانه 1396-07-16 16:06
مهندس صورتیان بر آنند که طرحی نو دراندازند.امیدو ارم در این راه پر فراز و نشیب موفق باشند.متاسفانه خرم آباد مشکلات زیادی پیش رو دارد که انجام آن کاری زمان بر و فرسایشی است
نقل قول کردن
#11 لرستان 1396-07-16 16:25
متاسفانه حاشیه خرم آباد هر کسی قطعه زمینی داشته اموات خودشو اونحا دفن کرده دلیلشم اینه مسیولین مربوطه نظارت نکردن..خرم آباد تنها شهریه ک هر سمتی ک نگاه کنی قبرستان هست..بدرآباد 2تا میانگلال 1پاگر1سراب یاس1 فلک الدین 1خضر وصالحین 2تا..حداقل میتونستن جلوی قبرستانهای تازه تاسیس بدراباد و میانگلال رو بگیرن..اگه اینجور پیش بره گیلوران و دشت وسیع پشت شهرک حکمت و پگاه رزم آوران رو هم تبدیل به قبرستان میکنن
نقل قول کردن
#12 ابراهیم آریاوند 1396-07-16 18:11
تپه پاگرواقع درگلدشت شرقی که می تواندجایگاه خوبی درورزش وتفریح مردم داشته باشدمتاسفانه برخی ازمردم دارن کوه رتتسطیح می کنندبرای جای قبر،لطفا این موردرتپیگیری بفرماییدتابرخور دشودباافرادخاطی
نقل قول کردن
#13 سید نادر صورتیان 1396-07-18 07:58
کو گوش شنوا....
نقل قول کردن
#14 امین خسروی 1397-06-30 23:34
باسلام،ازبین تمامی مکانهایی که مد نظر شهرداری برای جانمایی قبرستان آینده بوده به نظر بنده زمین سیع وحدود دویست هکتاری سرخ لیزه از همه بیشتر واجد شرایط باشه که نمیخوام بحث روطولانی کنم وگرنه تمتامی مزایاش رو به تفسیر خدمتتون عرض میکردم
نقل قول کردن
#15 یا، زهرا 1398-05-01 23:48
سلام، وقت بخیر، میخواستم بدونم کسی که بخاد
بخواد توی غسالخانه کار کنه باید به کجا ها
مراجعه کنه؟
نقل قول کردن
#16 یا، زهرا 1398-05-01 23:52
سلام، وقت بخیر، یه سوال داشتم
کسی که بخواد توی غسالخانه کار کنه،
به کجاها باید مراجعه کنه؟؟
ممنون
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا