شهر خرمآباد با دارا بودن اقلیم معتدل و كوهستانی، درختهای بزرگ و درهم تنیده و چشمهها و آبهای جاری از شهرهایی است كه مستعد سرمایهگذاری برای فراهم کردن زیرساختهای ایجاد پیادهروست.
از جمله فضاهایی كه شهروندان و فعالیتهای انسانی در آنها جریان دارد پیادهروهاست. کمتوجهی به افراد پیاده در مقابل سواره از معضلات شهرسازی است و این امر ناشی از کمتوجهی مدیران به ایجاد فضاهای مطلوب برای شهروندان و پیادهرویهای روزانه بوده که در بافت شهری و ایجاد فضاهای مناسب در این حوزه مورد غفلت قرار گرفته است.
پیادهروی بهترین شکل تحرک شهروندان است که اثر خوبی بر كاهش آلایندههای محیط زیستی در حوزه حمل و نقل شهری دارد، بنابراین ضروری است كه تسهیلاتی برای ایجاد این قبیل فضاها با هدف نشاط، امنیت و ایمنی در نظر گرفته شود.
اکنون پیادهروهای خرمآباد در معرض آسیبهایی از جمله نبود مطالعات، برنامهریزی و ضعف اجرایی تاسیسات زیرزمینی شركتهای حفار و اعمال سلیقههای مختلف قرار دارند. حفاریهای مكرر در معابر، نبود فضای كافی، نظافت و جذابیت در مسیر پیادهرو نه فقط سفرهای پیاده را کم میکند، بلكه منظر شهر را هم به چالش میكشد.
در شهرهایی مثل سنگاپور سازمان محیط زیست این شهر تضمین نظافت مكانهای عمومی به خصوص جادهها و پیادهروهای این شهر را به عهده دارد و برای کسانی که نظافت را رعایت نکنند، 44 دلار جریمه در نظر گرفته است. درنتیجه زیست شهروندان بهسامانتر شده است.
فیزیك و فضای پیادهرو تحت تاثیر مواردی از جمله مصالح كفسازی، نما، مسیرهای دوچرخه، پاركینگها، نیمكتها، ایستگاه تاكسی و اتوبوس و دوچرخه، نور و روشنایی و زیبایی مغازهها، وجود درخت و فضای سبز و سایبان در مسیر، روگذر و زیرگذرهای عابر پیاده، رنگ گلدانها، نورپردازی و رنگآمیزی دیوارها، تمیزی محیط و بهداشت و تسهیلات نابینایان و جانبازان قرار دارد. هویت یك پیادهرو از موارد دیگری هم متاثر است. در اكثر شهرهای صنعتی دنیا از فضای سبز به عنوان یك مولفه مهم در جهت ترغیب عابران برای پیادهروی استفاده میشود. آبیاری فضای سبز در كشور ما با توجه به كمبود آب، با استفاده از شیوههای آبیاری قطرهای یا كوزهای اجرا میشود. مهم این است كه در ایجاد بوستانها و پاركها هم با توجه به موضوع کمآبی، تأسیسات شبکههای آبیاری جدید در مرحله اولیه اجرای آنها دیده شود، در غیر این صورت در آینده نهچندان دور با هزینههای هنگفتی برای تخریب و تغییر در عملكرد فضاها رو به رو خواهیم شد.
از سوی دیگر ایمنی و روشنایی معابر هم باید مورد توجه قرار گیرد. هر كدام از این موارد از جمله جذابیت، امنیت و روشنایی میتواند در جهت ترغیب عابران و افزایش سفرهای پیاده نقش داشته باشد.
سفرهای شبانه با وجود مطلوب بودن دمای هوا، آن هم در فصل پاییز برای پیادهروی در صورت تامین نشدن روشنایی و امنیت به طور محسوس كاهش مییابد. تامین امنیت روانی در پیادهروها به صورت شبانهروزی میتواند تاثیر بسزایی در بالا بردن سفرهای پیاده، مخصوصا میان بانوان داشته باشد و در نتیجه برای همه فرصت برابر ایجاد خواهد شد.
باید به این امر توجه داشت؛ موانع موجود در ایجاد آسایش همگانی باید شناسایی و رفع شوند. از جمله آنها باید به عرض زیاد سوارهرو در مقابل عرض كم پیادهرو، نبود جایگاههای استراحت در مسیر، موانعی در پیادهروها مانند پایه پرچمها و بنرها، دریچههای غیر همسطح، پلهها، شیبها، رمپها، ورودی پاركینگها، بیرونزدگیها، كیوسكهای تلفن، مصالح ساختمانی و سد معبر كاسبان در پیادهروها و حتی خیابانها اشاره کرد. این موارد باید از سوی مدیران شهری مورد توجه قرار بگیرد و به ترغیب مردم به تحرکهای هر چند کوتاه مدت با پیادهرویهای روزانه منجر شود.
حشمتالله فراشی/ مدیر ترافیک شهرداری خرمآباد