یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

حدود پنج سال پیش، در خانه یکی از آشنایان در خرم‌آباد، با یک شهروند کرد عراقی که ساکن سلیمانه بود ملاقات کردم؛ از او درباره وضعیت اقلیم کردستان و رابطه آن با حکومت مرکزی عراق پرسیدم.  جواب داد: اگر کسی یا کسانی از سایر مناطق این کشور وارد اقلیم شوند باید بگویند کی آمده‌اند، کی خواهند رفت و باید حتماً محل اقامت خود را نیز در مدت‌زمان سفر اطلاع دهند. «در جواب وی گفتم» این یعنی این که شما به صورت عملی از دولت مرکزی عراق جدا و مستقل شده‌اید؛ سری تکان داد و چیزی نگفت.
حالا از چند ماه پیش مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان بر طبل جدایی می‌زند و سودای استقلال همیشگی این منطقه را از حکومت مرکزی عراق دارد.
بارزانی 25 سپتامبر (3 مهر) را موعد برگزاری همه‌پرسی اعلام کرده و باوجود مخالفت دولت مرکزی عراق، ایران، ترکیه و سوریه هم چنان بر انجام این همه‌پرسی در زمان مقرر پافشاری می‌کند؛ در این میان برخی کشورهای منطقه نظیر عربستان سعودی و رژیم غاصب صهیونیستی موافق این اقدام تجزیه‌طلبانه هستند.
جدای از این که برگزاری این همه‌پرسی، جغرافیای سیاسی (ژئوپلیتیک) منطقه خاورمیانه را دست‌خوش تغییر می‌کند، از لحاظ امنیتی نیز برای کشور عراق و همسایگان آن تبعات نگران کننده‌ای به دنبال دارد؛ نزدیکی کردهای بارزانی به رژیم صهیونیستی باعث شده که اقلیم کردستان به حیات خلوت این رژیم تبدیل شود.
با این اوضاع و احوال می‌توان گفت با استقلال کردستان، اسرائیلی دیگر در منطقه و در همسایگی جمهوری اسلامی ایران تشکیل خواهد شد که کاملاً در راستای سیاست‌های رژیم صهیونیستی و ایالات‌متحده آمریکا حرکت خواهد کرد.
اقلیم کردستان عراق هم‌اکنون بر سه استان اریبل، سلیمانیه، دهوک و قسمت‌هایی از استان‌های نینوا و دیاله چیرگی دارد؛ حکومت کردستان خواستار پیوستن استان کرکوک و بخش‌های بزرگ‌تری از استان‌های نینوا، دیاله و صلاح‌الدین به خاک این اقلیم است.
در حال حاضر 40 درصد استان نفت‌خیز کرکوک در کنترل نیروهای کرد، 10 درصد در اختیار دولت مرکزی و نصف دیگر آن در اشغال داعش است؛ گفته می‌شود از چند ماه پیش از حمله داعش، اقلیم کردستان صادرات نفت از این منطقه را از طریق «بندرجیهان» ترکیه آغاز کرده است؛ به علت نفت‌خیز بودن کرکوک، کردهای بارزانی تمام تلاش خود را برای الحاق این استان به حکومت اقلیم کردستان به کار گرفته‌اند.
دخالت‌های آمریکا و نیز کارشکنی و چشم طمع کردستان عراق به استان کرکوک باعث شده که تلاش‌های دولت مرکزی عراق برای پاک‌سازی این استان از اشغال داعش محقق نشود و این گروه تروریستی هم چنان بر نیمی از مساحت این استان تسلط داشته باشد.
با توجه به آثار زیان باری که تجزیه عراق برای منطقه در پی دارد، بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه تهدید کرده که بندرجیهان را بر روی صادرات محموله‌های نفتی اقلیم کردستان خواهد بست؛ حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق هم ضمن رد برگزاری همه‌پرسی در منطقه کردستان، تهدید کرد که اجرای این همه‌پرسی ممکن است به درگیری‌های نظامی بینجامد.
تجزیه کشورهای مسلمان و به‌ویژه منطقه حساس و نفت‌خیز خاورمیانه از راهبردهای اساسی محور غربی به رهبری آمریکا و انگلیس می‌باشد؛ این کشورها تلاش می‌کنند که کشورهای این منطقه را به کشورهای کوچکی در حد رژیم صهیونیستی تقسیم کنند تا ضمن غارت آسان‌تر منابع آن‌ها، رژیم صهیونیستی که فاقد عمق استراتژیک و راهبردی است، دست برتر را در منطقه داشته باشد.
در کنار سایر شاخصه‌ها، مساحت زیاد و جغرافیا تأثیر زیادی در افزایش یا کاهش عمق راهبردی دارد؛ در سال‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، به دلیل مساحت زیاد کشورمان، مردم مناطق شرق و شمال کشور با توجه به دوری از مرکز درگیری که غرب و جنوب کشور بود، از دسترس رژیم بعثی خارج بودند و این رژیم نتوانست آسیبی به این مناطق برساند.
در این میان، رژیم صهیونیستی به دلیل مساحت کم، عمق راهبردی و استراتژیک ضعیفی دارد به همین علت با وجود توان نظامی بالای این رژیم، در صورت وقوع درگیری، تمام خاک این کشور در معرض خطر و آسیب قرار خواهد گرفت و همین عامل باعث ضعف و شکنندگی این رژیم غاصب شده است.
بر این اساس، محور غربی - صهیونیستی همواره به دنبال تجزیه کشورهای منطقه بوده است؛ کشورهای دست نشانده عربی نظیر عربستان سعودی هم متأسفانه به این محور پیوسته‌اند و هم‌اکنون تجزیه کشور عراق موردحمایت محور غ
 ربی – عربی – صهیونیستی است.
دقیقاً برنامه‌ای که آمریکا بعد از اشغال عراق برای تجزیه این کشور در پیش گرفت، همان برنامه هم‌اکنون از سوی محور مذکور در سوریه و لیبی نیز دنبال می‌شود.
خبرگزاری فارس از عراق گزارش داد مردم استان دیالی در روزهای اخیر در مخالفت با برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان، تظاهرات کرده‌اند؛ جالب این که اکثریت مخالفان همه‌پرسی ساکنان لرتبار ناحیه مندلی می‌باشند.
بر پایه این گزارش اعتصاب اهالی ناحیه «المندلی» واقع در استان «دیالی» علیه همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق نتیجه داده و قرار شده همه‌پرسی مذکور مشمول این منطقه نشود.
همان‌طور که اشاره شد حکومت اقلیم کردستان فقط به سه استان اریبل، سلیمانیه و دهوک تسلط کامل دارد؛ این در حالی است که رهبران کرد اعلام کرده‌اند که همه‌پرسی جدایی کردستان علاوه بر این منطقه، در مناطق مورد مناقشه نظیر کرکوک، بخش‌هایی از استان‌های دیالی به‌ویژه منطقه خانقین، نینوا، صلاح‌الدین، واسط و میسان نیز برگزار خواهد شد.
بیشتر ساکنان استان‌های مذکور لرتبار هستند؛ لرهای عراق در کنار سایر ساکنان غیر کرد این مناطق با برگزاری همه‌پرسی مخالف‌اند.
لرهای فیلی ایرانی‌تبار عراق که تحت تأثیر تبلیغات گسترده رسانه‌های کردی به کردهای فیلی مشهور شده‌اند علاوه بر بغداد در استان‌های دیاله، واسط و میسان ساکن هستند.
بنا بر گزارش جلال خالدی خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، بیش از 2 میلیون لر در عراق زندگی می‌کنند؛ این ایرانیان لرتبار نقش مهمی در تحولات سیاسی و اجتماعی این کشور و نیز در مبارزه با گروه تروریستی داعش دارند.
حسین حسین زاده رهدار از فعالان فرهنگی لرتبار در سفری که آبان 1388 به دعوت «مرکز فرهنگی لرهای عراق» به اقلیم کردستان داشته است، می‌نویسد «لُرهای عراق بیشتر در مناطق خانقین 90 درصد – چمچمال دوزخورماتو – جلولا – دشت کویه – شاره زور (شهر باستانی زور) دشت بیتوین در شمال سلیمانیه – اطراف کوه کُرَک (کوه پسربچه) هم‌چنین شهر سلیمانیه با حداقل شش هزار خانوار– منطقه جسان هم‌مرز با ایران بایرای (بدره) که بیشتر در مناطق نفت‌خیز عراق به سر می‌برند و می‌بردند؛ زیرا که حکومت صدام با اشغال به زور و تعدی و کُشتار، منازل مسکونی این مردم را از آنان گرفته و به جایگزینی آنان، عرب‌های طرفدار خود را از شهر و روستاهای اطراف بغداد به مناطق لُرنشین می‌فرستاد تا در دستگاه اداری نفت به استخدام درآیند، بیشترین کشتارها در همین نواحی بوده است.»
در دوران خفقان سیاسی حکومت بعث عراق تعداد زیادی از لرها به دلیل داشتن اصالت ایرانی، از این کشور اخراج شدند؛ گروهی دیگر نیز به مناطق تحت نفوذ اقلیم کردستان کوچانده شدند؛ وجود تعداد زیاد افراد لرتبار در استان‌های شمال غرب عراق نظیر سلیمانیه گواه این موضوع است.
هم‌چنین تعداد زیادی از لرهای عراق در کشمکش‌های داخلی و تصفیه نژادی رژیم بعثی به شهادت رسیده‌اند؛ با سقوط صدام و ایجاد فضای باز سیاسی، لرهای فیلی عراق به دنبال معرفی خود به عنوان قوم لر هستند؛ هر چند رسانه‌های کردستان عراق و نیز دولت مرکزی این کشور آن‌ها را به عنوان کرد فیلی می‌نامند؛ متأسفانه حتی رسانه‌های کشورمان هم آن‌ها را کرد می‌دانند.
به همین دلیل در بیشتر تحلیل‌ها و تفسیرهای سیاسی که در رسانه‌های کشورمان ارائه می‌شود، هیچ نامی از لرهای فیلی عراق برده نمی‌شود؛ این در حالی است که گفته می‌شود به‌احتمال‌زیاد جمعیت لرهای فیلی عراق از اقلیت ترکمن موردحمایت ترکیه در این کشور بیشتر باشد؛ کشور ترکیه بارها به بهانه حمایت از ترکمن‌ها بخش‌هایی از خاک عراق را اشغال کرده است.
اعتراض مردم لرتبار استان دیاله و به‌ویژه ناحیه مندلی به همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان هم برای دولت مرکزی عراق و هم جمهوری اسلامی ایران دارای پیام‌های روشن و شفافی است؛ و آن این که این مردم در صورتی که از نظر فرهنگی، سیاسی و اقتصادی موردحمایت واقع شوند می‌توانند به عنوان وزنه و نیرویی قابل‌اعتنا در معادلات سیاسی این کشور محسوب شوند.
با وجود تبلیغات گسترده کردها برای آمیختن و ادغام لرهای فیلی در قومیت کرد، اما با تلاش فعالان سیاسی و فرهنگی این قوم، آن‌ها به دنبال هویت واقعی خود و معرفی این هویت در داخل و خارج از عراق هستند؛ مخالفت مردم فیلی با همه‌پرسی، از نتایج بارز هویت طلبی و آگاهی نسل جدید لرهای فیلی عراق به خاستگاه و اصالت خود است.
جمهوری اسلامی ایران می‌بایست با حمایت فرهنگی و رسانه‌ای از لرهای فیلی تلاش کند آن
 ها را به عنوان هویتی مستقل در نظام اجتماعی کشور عراق تعریف و معرفی کند. بدیهی است حمایت ایران از لرهای فیلی عراق دستاوردهای مهمی در پی خواهد داشت؛
یکم؛ جدایی لرهای فیلی از کردهای بارزانی که داعیه استقلال دارند، باعث می‌شود که وزن اجتماعی آن‌ها که با احتساب لرهای فیلی، جمعیت خود را بالای 5 و نیم میلیون نفر می‌دانند، کاهش یابد.
دوم؛ بازیابی هویتی این اقلیت با توجه به شیعه و ایرانی بودن آن‌ها باعث افزایش عمق راهبردی و قدرت نرم جمهوری اسلامی در منطقه می‌شود.
سوم؛ با توجه به این که لرهای فیلی عراق، در مجلس و در بین گروه‌های سیاسی و در درون ساختار قدرت این کشور نفوذ بالایی دارند، افزایش قدرت آن‌ها باعث چرخش جهت اقلیت‌ها به سمت دولت مرکزی خواهد شد.
چهارم؛ فعالان سیاسی و فرهنگی لرتبار عراق با توجه به تراکم بالای جمعیت لرهای فیلی در شهرهای خانقین، مندلی و بدره در میانه استان‌های دیاله و واسط، خواستار تشکیل استان یا «اقلیم لرستان» در این منطقه هستند؛ همراهی جمهوری اسلامی با خواست این مردم که در سده اخیر از حکومت‌های عثمانی و نیز بعث عراق ظلم‌ها و خسارت‌های زیادی را متحمل شده‌اند، کاملاً منطبق بر منافع ملی کشورمان و نیز آمایش سرزمینی و نیروی انسانی به نفع دولت مرکزی عراق خواهد بود.
پنجم؛ از زمان استقلال کشور عراق از امپراتوری عثمانی در خلال سال‌های پس از جنگ جهانی اول، این کشور همواره کانون بحران‌ها و شورش‌های فراوانی بوده است؛ با توجه به ساختار شکننده سیاسی این کشور، ممکن است هر لحظه حکومتی مخالف ایران روی کار بیاید.
حمایت کشورمان از لرهای فیلی عراق و قدرت گرفتن این اقلیت علاوه بر این که اخلاقی و انسانی است، با توجه به اصالت ایرانی آن‌ها، در مواقع ایجاد بحران در روابط کشورمان با عراق، این اقلیت هیچ‌گاه خلاف منافع کشورمان عمل نخواهد کرد.
پنجم؛ کردهای بارزانی در چند سال گذشته برای ایجاد کشور مستقل کردستان همواره به دنبال ملت‌سازی بوده‌اند؛ به همین منظور مسئولان این اقلیم در داخل، الحاق و جذب لرهای فیلی را در دستور کار خود قرار داده‌اند و البته تا حدودی هم موفق شده‌اند.
تا پیش از این کردهای خارج نشین خواستار جدایی استان‌های کردستان و آذربایجان غربی بودند ولی در سال‌های اخیر دامنه خواسته‌های جدایی‌طلبانه آن‌ها فراتر رفته است؛ رواج بحث‌های انحرافی و قومیتی در استان‌های کرمانشاه، ایلام و لرستان در یکی دو سال گذشته را می‌توان در چارچوب اقدامات تفرقه‌افکنانه و جدایی‌طلبانه کردهای بارزانی برای ملت‌سازی و ایجاد کشور «کردستان بزرگ» تحت تأثیر سیاست‌های امپریالیستی محور غربی – عربی و صهیونیستی دانست.
جمهوری اسلامی می‌بایست به روش «اسکاتلندی» با قضیه همه‌پرسی جدایی کردستان عراق برخورد کند؛ به این ترتیب که در کنار اقدامات کوتاه‌مدت و رایزنی‌های دیپلماتیک، در بلندمدت از اقلیت‌های غیر کرد هم چون لرهای عراق، ترکمن‌ها، ایزدی‌ها و مسیحی‌ها و سایر احزاب و گروه‌های کردِ مخالف همه‌پرسی حمایت کند تا به‌مرور زمان قدرت بارزانی ها تحلیل رفته و وزن مخالفان افزایش یابد.
در این صورت در یک روند دموکراتیک و مردم‌سالارانه حتی اگر همه‌پرسی برگزار شود، مخالفان همه‌پرسی برنده خواهند شد؛ همان کاری که انگلیسی‌ها در کشور اسکاتلند انجام دادند.
آن‌ها در طی قرن‌های متمادی این‌قدر از اقلیت طرفدار خود در این کشور حمایت کرده‌اند که رفته‌رفته این اقلیت به اکثریتی تأثیرگذار تبدیل شده است؛ انگلیسی‌ها در یک فرایند فرسایشی همه‌پرسی جدایی اسکاتلند را به بهانه‌های مختلف عقب انداختند تا این که موقعی با انجام نظرسنجی و کارهای تحقیقاتی متوجه شدند که نیروهای طرفدار آن‌ها قدرت گرفته‌اند، در نهایت پارسال با برگزاری همه‌پرسی در این کشور موافقت کردند.
در میان حیرت جهانیان، در این ‌همه‌پرسی اکثریت مردم اسکاتلند به‌جای رأی به جدایی از انگلستان، به ماندن در سیطره این کشور رأی دادند.
با توجه به این‌که کردهای عراق ریشه و اصالت ایرانی دارند و برخورد آشکار و خشن با آن‌ها ممکن است بازتاب منفی در داخل کشور داشته باشد، به نظر می‌رسد راهبرد بلندمدت جمهوری اسلامی در قبال قضیه کردستان عراق، در پیش گرفتن روش و سیاست «اسکاتلندی» است؛ یعنی در کنار جلوگیری از همه‌پرسی و عقب انداختن آن، هم زمان از اقلیت‌ها و نیروهای مخالف جدایی کردستان عراق حمایت کند.


مصطفی رباطی

دیدگاه‌ها  

#1 آریان 1396-06-27 12:26
درود برشما
عالی بود
وبا این مقاله واضع و متطقی اشاره خوبی به هویت لرهای‌ فئیلی عراق
وزیاده خواهی کردها به رهبری اسرائیل غاصب گردید
نقل قول کردن
#2 سروش 1396-06-27 12:54
جناب لرها تو استان خودشون هم هبچکاره اند و نسخه زندگیمون رو استانهای دیگر می پیچند
نقل قول کردن
#3 اکبر 1396-06-27 13:13
کاملا زیبا و نکته بینانه توضیح دادید . در عراق سه استان ميسان دیاله و واسط لر هستند و در استان صلاح الدین و نينوا به طور اقلیت لرها ساکن هستند حتی در شهر کلار که اشاره نکرديد در استان سلیمانیه . متاسفانه ایران برای جذب نظر کردستان عراق و پرورش شیعه استان های ایلام و کرمانشاه. را کرد خواند و سعی در مخفی سازی و تحریف لرهاي فیلی و لرهاي عراق داشت و همیشه هم در آمار جمعیت لرها را کم نشان داد درصورتی که بالای 15 میلیون لر در ایران ساکن هستند و عراق هم بالای چهار میلیون.
امیدواریم بر غیرت لرها و میهن دوستی آن ها توجه شود و لرها آنگونه که لایق هستند پیشرفت کنند .
نقل قول کردن
#4 اکبر-ظ 1396-06-27 15:28
در مورد تجزیه عراق و مسقل شدن کردستان عراق بصورت یک کشور که قطعا همسو با سیاستهای اسرائیل و امریکا در منطقه باشد کاملا حق با شماست و ایران هم نباید بیکار بنشیند .اما دوست عزیز در مورد لرهای عراق نباید زیاد به مطرح شدن و تشکیل استان لرستان در عراق خوشبین بود چون اکثرشون اصلا یادشون رفته و یا اینکه نمیخواهند یادشون بیاد که لر بوده اند .همه رو کرد میگن .
نقل قول کردن
#5 رهیافت 1396-06-27 19:45
باعرض ادب، اینکه بحث ومقوله استقلال اقلیم کردستان راتماما به دولت های فرامنطقه ای نسبت بدیم باواقعیت ها ومناسبات سیاسی که دراین منطقه حاکم هست بدورازحق وانصاف بوده والبته دراین باورونگاه شکی نیست که بعضی ازدول به دنبال منافع خویش هستن ولی اینکه تماما نفس موضوع روبه بیگانه وصل کنیم بدورازواقعیت هست بهرحال دربرابراین موضوع وکنارماندن ازتبعات وآفتهای احتمالی همانا اتخاذروشها وشیوهاورویکردعق لانی وتوجه به راهبردایران برای همه ایرانیان وتضمین حقوق اقوام وبسترمناسب درمشارکت فراگیروگسترده درتعیین سرنوشت خویش وتوجه به عدالت اجتماعی درعرصه عمل ،که میتواندثبات وامنیت روتضمین نمایدنه تجویزدخالت نابه جا ودامن زدن به جنگ و خشونت قومی ونژادی که ره به جایی نخواهدبردوعواقب زیانباری به دنبال خواهدداشت
نقل قول کردن
#6 حسین سعادتی 1396-06-28 02:08
با سلام خدمت استاد عزیز خیلی خوب مطالب سیاسی منطقه را ارزیابی فرمودیدولیکن درخصوص لر عراق به عرض برسانم این قوم لک هستند که‌به این زبان تلکم دارند وخودشان اذهان به لک بودن را دارند وچیزی بعنوان لر نمیشناسند
نقل قول کردن
#7 لرستان 1396-06-28 04:04
کردها از اینکه میگن لر کرد برادرن سواستفاده کردن و مطالب تاریخی مردم لر رو توی ویکپیدیا به نفع خودشون تغییر دادن تا برای خودشون هویت سازی و تاریخ سازی بکنن..نمونه اش سلسله لرتبار هزار اسپیان رو به کردتبار تغییر دادن و به دروغ نوشتن ک اقوام لر و کرد توی خرم آبهد ساکنن..کل لرستان جز عده ای معدود دست فروش کردی وجود نداره..یافته جان درج کن و پیگیر باش..
نقل قول کردن
#8 ایران آریایی 1396-06-28 12:43
درود بر همه اقوام ایرانی
و درود فراوان به برادران لر زبان
که یکی از اقوام اصیل ایرانی هستند.
نقل قول کردن
#9 لر 1396-07-04 13:59
شکی نیست که لر قدمتی به درازای تاریخ ایران دارد لرها لر هستند حتی اگر بعضا کردی یا لکی یا آری صحبت کنند مهم این است که ریشه آری دارند. همیشه کردها برای بزرگ جلوه دادن خودشان لرها را از نوع خود دانسته اند ولی واقعیت امر این است هرچند قرابت فرهنگی و نژادی و جغ راهیابی بین این دو ملت وجود دارد ولی هیچ وقت لرها با کردها یکی نخواهند بود و من امید دارم تا دیر نشده هویت و و جمعیت لرها چه در ایران و چه در عراق و چه در جاهای دیگر مورد توجه واقع شود.
نقل قول کردن
#10 تیرش لر فِیلی 1396-07-04 21:51
با سلام بله درست میفرمایین لرهای عراق از نظر فرهنگی و زبانی با لرهای ایران یکی هستند و خود را ایرانی میدانند نباید وارد کردستان بشوند و نباید کرد نامیده بشوند
نقل قول کردن
#11 امین ملکی 1396-07-04 23:19
درود بر جناب رباطی.
در توضیح مطلب شما و اشاره ی یکی از دوستان که فرمودند : لر های فیلی عراق لک زبان می باشند ، مقدمتا
به عرض شما می رسانم ، سلسه ی والیان لرستان
که از سال 1005 هجری قمری ، حکومت لرستان
که شامل پشتکوه و پیشکوه ، بوده است را به
دست گرفته ، لر زبان بوده و از طایفه سیلورزی
بوده اند. اولین والی حسین خان سیلورزی بود که
مرکز حکومت او شهر خرم آباد بود. تا اینکه در اواسط
حکومت آقامحمدخان قاجار ، و در زمان والی گری
اسماعیل خان ، والیان به پس از سیصد سال به پشت
کوه مهاجرت کردند. نسل لرهای فیلی عراق ، از
بازماندگان و اطرافیان و معاونین و مباشرین خاندان
والیان پشتکوه ، و به خصوص اعقاب و ورثه حسینقلی خان
صارم السلطنه (ابوقداره) و پسرش غلامرضا خان امیرجنگ آخرین والی پشتکوه بودند ، که اکثریت آنها بعد از سال
1309 و فرار غلامرضا خان امیرجنگ به عراق ، به آن نواحی مهاجرت کردند. چرا اینان به خاطر اعدام سران و
خوانین لرستان از حکومت نوظهور پهلوی ، بسیار
واهمه داشتند.
نقل قول کردن
#12 سجاد 1396-07-04 23:24
درود برشما بسیار عالی ودقیق بود ما لرهای ایران از لرهای ایرانی تبار عراق حمایت میکنیم.
ولرها هیچ وقت تو ای ران وعراق دنبال استقلال نبودن
نقل قول کردن
#13 ممسنی 1396-07-05 00:48
خنده داره که فکر کنیم از لرهای فیلی حمایت بشه , ما همین الان در هر شهر و استان خودمون داریم توی منگنه قذار میگیریم داریم خاکمون رو ترک میکنیم و ذره ای کمک نمیبینیم بعد بخایم ...
نقل قول کردن
#14 ایران دوست 1396-07-05 01:11
سلام بر دوستان.

آنچه که مهم و تاسف‌بار است «نفوذ اسرائیل در اقلیم کردستان» می‌باشد.
اسرائیل نمی‌خواهد هیچ کشور قدرت‌مندی در منطقه وجود داشته باشد. و برای تجزیه‌ی کشورهای منطقه برنامه‌ دارند که تجزیه‌ی عراق در راستای همین اهداف است.
کردها از مردمان وفا دار منطقه بوده‌اند نمونه‌اش صلاح‌الدین ایوبی(که بنا به روایاتی کرد بوده) که با غاصبان بیت المقدس جنگید ولی متاسفانه گروه بارزانی دقیقا نقطه‌ی مقابل این وفا داری و غیرت هستند یعنی دوستی با دشمنان و غاصبان منطقه.

هر اقدامی از طرف هر منطقه‌ی خاورمیانه که باعث قدرت اسراییل و تضعیف کشورهای منطقه شود بی شک چیزی جز خیانت نیست.
نقل قول کردن
#15 حسن 1396-07-05 08:04
سلام.مرحبا موجز و فراگیر بود
نقل قول کردن
#16 لرستان 1396-07-05 17:05
بله درسته و ایران باید با حمایت از لرهای عراق(بیداری حس لر بودن) خیلی پیشتر از این آنها را حمایت می کرد
نقل قول کردن
#17 طولابی 1396-07-07 13:35
به نقل از حسین سعادتی:
با سلام خدمت استاد عزیز خیلی خوب مطالب سیاسی منطقه را ارزیابی فرمودیدولیکن درخصوص لر عراق به عرض برسانم این قوم لک هستند که‌به این زبان تلکم دارند وخودشان اذهان به لک بودن را دارند وچیزی بعنوان لر نمیشناسند

لک ها هم در طول تاریخ شاخه پرباری ا فرهنگ لر بوده و هستند - ما لکها جزیی از این دریای خروشان هستی وبناید با سخنان نسنجیده فرهنگ لرستان را به سمت قهقرا پیش ببریم .. لک لر -
نقل قول کردن
#18 یاللعجب 1396-07-08 18:33
به نقل از حسین سعادتی:
با سلام خدمت استاد عزیز خیلی خوب مطالب سیاسی منطقه را ارزیابی فرمودیدولیکن درخصوص لر عراق به عرض برسانم این قوم لک هستند که‌به این زبان تلکم دارند وخودشان اذهان به لک بودن را دارند وچیزی بعنوان لر نمیشناسند

جناب سعادتی اینم از اون حرفها بود عکس ها و تصاویر تابلوها و اعلانات شان در اینترنت موجود هست که مینویسند اللور الفیلی!!!
نقل قول کردن
#19 یاراحمدی 1396-07-08 18:35
به نقل از لرستان:
کردها از اینکه میگن لر کرد برادرن سواستفاده کردن و مطالب تاریخی مردم لر رو توی ویکپیدیا به نفع خودشون تغییر دادن تا برای خودشون هویت سازی و تاریخ سازی بکنن..نمونه اش سلسله لرتبار هزار اسپیان رو به کردتبار تغییر دادن و به دروغ نوشتن ک اقوام لر و کرد توی خرم آبهد ساکنن..کل لرستان جز عده ای معدود دست فروش کردی وجود نداره..یافته جان درج کن و پیگیر باش..

کاملأ به نکته مهمی اشاره کردید پانکردها در ویکی پدیا مطالبی که بنام لور ( لر ) درج شده را به کرد و کردی تغییر ویرایش میدهند
نقل قول کردن
#20 سیاه منصور 1396-07-08 18:37
به نقل از ایران دوست:
سلام بر دوستان.

آنچه که مهم و تاسف‌بار است «نفوذ اسرائیل در اقلیم کردستان» می‌باشد.
اسرائیل نمی‌خواهد هیچ کشور قدرت‌مندی در منطقه وجود داشته باشد. و برای تجزیه‌ی کشورهای منطقه برنامه‌ دارند که تجزیه‌ی عراق در راستای همین اهداف است.
کردها از مردمان وفا دار منطقه بوده‌اند نمونه‌اش صلاح‌الدین ایوبی(که بنا به روایاتی کرد بوده) که با غاصبان بیت المقدس جنگید ولی متاسفانه گروه بارزانی دقیقا نقطه‌ی مقابل این وفا داری و غیرت هستند یعنی دوستی با دشمنان و غاصبان منطقه.

هر اقدامی از طرف هر منطقه‌ی خاورمیانه که باعث قدرت اسراییل و تضعیف کشورهای منطقه شود بی شک چیزی جز خیانت نیست.

در منابع تاریخ اسلام آمده که صلاح الدین دستور قتل شیعیان لری که به جهاد علیه صلیبیان رفته بودند را داد
نقل قول کردن
#21 زندی 1396-07-08 18:39
به نقل از ایران دوست:
سلام بر دوستان.

آنچه که مهم و تاسف‌بار است «نفوذ اسرائیل در اقلیم کردستان» می‌باشد.
اسرائیل نمی‌خواهد هیچ کشور قدرت‌مندی در منطقه وجود داشته باشد. و برای تجزیه‌ی کشورهای منطقه برنامه‌ دارند که تجزیه‌ی عراق در راستای همین اهداف است.
کردها از مردمان وفا دار منطقه بوده‌اند نمونه‌اش صلاح‌الدین ایوبی(که بنا به روایاتی کرد بوده) که با غاصبان بیت المقدس جنگید ولی متاسفانه گروه بارزانی دقیقا نقطه‌ی مقابل این وفا داری و غیرت هستند یعنی دوستی با دشمنان و غاصبان منطقه.

هر اقدامی از طرف هر منطقه‌ی خاورمیانه که باعث قدرت اسراییل و تضعیف کشورهای منطقه شود بی شک چیزی جز خیانت نیست.

اکثر خاورمیانه عرب هستند و اسراییل دنبال متحد غیر عرب میگردد
نقل قول کردن
#22 نیازی 1396-07-08 18:44
به نقل از حسین سعادتی:
با سلام خدمت استاد عزیز خیلی خوب مطالب سیاسی منطقه را ارزیابی فرمودیدولیکن درخصوص لر عراق به عرض برسانم این قوم لک هستند که‌به این زبان تلکم دارند وخودشان اذهان به لک بودن را دارند وچیزی بعنوان لر نمیشناسند

نظر شخصی خودتان را به عنوان یک اصل ابراز نفرمایید حرف شما هیچ سندیتی ندارد
نقل قول کردن
#23 بیرانوند 1396-07-24 11:10
به نقل از حسین سعادتی:
با سلام خدمت استاد عزیز خیلی خوب مطالب سیاسی منطقه را ارزیابی فرمودیدولیکن درخصوص لر عراق به عرض برسانم این قوم لک هستند که‌به این زبان تلکم دارند وخودشان اذهان به لک بودن را دارند وچیزی بعنوان لر نمیشناسند
حرف شما اصلا مهم نیست نفراتی چون مرحوم روشان الفیلی ..علی فیلی لورستانی ..سمیر سالم داوود..از فعالان فرهنگی لور در عراق هستن..ما لکها هم لریم بخشی از تاریخ لرستان هستیم..
نقل قول کردن
#24 لر لک زبان 1396-07-27 20:47
درود فروان بر همه هم تباران عزیز
نقل قول کردن
#25 خوشین لرستانی 1396-08-21 00:15
زند با لرفیلی
میراث دارن اتابکان لر
نقل قول کردن
#26 ئلي ئوركوازي 1396-10-07 23:51
سه برار سيچه دروع مويي ده خاك خانقين عيراق تو شاره ئوركوازي خوشونو لؤر معرفي مكن اوسه كي گوته لةك لور نية هةركي گوته اشتباه گوتة عزيزم لورستان شاري دل نشينه وقتي اسمش تو كردستان مياد همه فرارين ده مقدادية ميسان لرهاي هستن بنامي لور بةختياري
نقل قول کردن
#27 لک 1396-11-28 09:17
باسلام،اینکه به لهجه لری صحبت کنی یا زبان لکی وفارسی وترکی یاکردی مهم نیست ،مهم آریایی بودن وحفظ اصالت است،ایرانیان قومی شجاع ودلیر هستن عده ای اصالت باخته م.طن مادری خویش این مام مهربان را به بیگانه می فروشند که البته در بی اصالتی آنان شکی نیست
نقل قول کردن
#28 محمد 1397-02-07 13:50
نمی دانم شما طبق چه مدرکی میگید لر فیلی درحالیکه مردم خانقین ومندلی غیره به زبان کردی کلهری صحبت میکنند
نقل قول کردن
#29 لک 1397-03-26 21:34
معرفی لکها و لرهای عراق قسمتهای شمالی عراق مثل سلیمانیه و اربیل لک هست اما به زبان لکی صحبت نمی کنند و در مورد و حالا انقدر با اقوام دیگر قاطی شده اند اصلا لکی هم بلد نیستند لرهای که گفته می شود لک هستند و در شهرهای عرب نشین زندگی می کنند باور کنید در اصل از اعقاب ابوقداره ها و والیهاهستند و از طایفه سلاورزی که از سادات سامره هستند شک نکنید و زبانشان قبلا که در ایران بوده اند لری بوده و لکی نبوده
نقل قول کردن
#30 سیروان‌ 1397-06-21 10:50
کُردها و لر ها باهم قرابت نژادی دارند.
اما فرهنگشان و حتی نوع تفکرشان نیز متفاوت است.
به عنوان یک کُرد ایرانی اهل آذربایجان غربی و اقا افتخار میکنم که با برادران لُرم هم وطن هستم
نقل قول کردن
#31 لرلک 1397-10-18 19:08
ما لک ها افتخار میکنیم لریم متاسفانه ناسیونالیسم کردی سالهاست باعث شده خیلی لک ها خودشون کرد بدونن در این اشفته بازار یه عده هم خودشون مستقل از هر قومی
نقل قول کردن
#32 محمد 1398-10-11 11:58
باعرضه سلام خدمته استاد عزیز،واقعاًاز این مطلب کیف کردم،من حرفم این است که گروهک های رۆژئاوا و پِژاک هستند که پیچیندند به لرهای عراق و اینخوشایندنیست، امیدواریم حضب لرستانات و لرستیز بتوانندجلوی این هجوم هارو بگیرند،اگردرکشو ره عراق لرستان تشکیل بگیره بدونه شک روابطه ایران به خصوص لرهای ایران باکشوره عراق بی نهایت برادرانه میشه.
نقل قول کردن
#33 افتخارم لر 1399-04-22 03:26
بابا چرا سر مردم رو شیره میمالی من خودم لر هستم و در مهران زندگی میکنم بخدا اونور خاکم رفتم و همه این مناطقی که شما میگید لر (عراق)هستن علکیه ،بابام همه این شهرا رفیق داره میره میاد بخدا یه لر هم ندیدیم بعد شما مقاله علکی مینویسی و مردم عرب رو لر مینامی و همینطور میگی ۲میلیون لر هست اونور،
نقل قول کردن
#34 امیر 1400-01-13 19:59
به نقل از افتخارم لر:
بابا چرا سر مردم رو شیره میمالی من خودم لر هستم و در مهران زندگی میکنم بخدا اونور خاکم رفتم و همه این مناطقی که شما میگید لر (عراق)هستن علکیه ،بابام همه این شهرا رفیق داره میره میاد بخدا یه لر هم ندیدیم بعد شما مقاله علکی مینویسی و مردم عرب رو لر مینامی و همینطور میگی ۲میلیون لر هست اونور،

درست میگی لر نیستند و بهزبان کوردی صحبت میکنن اما پیشینشون بر میگرده به لکی و چون زبان رسمی کوردستان عراق سورانی هست لکها و حتی کرمانجی ها هم کم کم لهجه سورانی گرفتن
نقل قول کردن
#35 محمد بویری 1400-01-15 01:36
به نقل از حسین سعادتی:
با سلام خدمت استاد عزیز خیلی خوب مطالب سیاسی منطقه را ارزیابی فرمودیدولیکن درخصوص لر عراق به عرض برسانم این قوم لک هستند که‌به این زبان تلکم دارند وخودشان اذهان به لک بودن را دارند وچیزی بعنوان لر نمیشناسند


لرهای فیلی شامل مینجابی لک و بالاگریوه و ملکشاهی هستند .... هشتاد و دو درصد زبان لری لکی با لری مینجابی یکیه ..لک هم بخشی از قوم لره ..بروهی لرسون گپ
نقل قول کردن
#36 زاگروس نشینان 1400-01-16 05:58
به نقل از محمد بویری:
به نقل از حسین سعادتی:
با سلام خدمت استاد عزیز خیلی خوب مطالب سیاسی منطقه را ارزیابی فرمودیدولیکن درخصوص لر عراق به عرض برسانم این قوم لک هستند که‌به این زبان تلکم دارند وخودشان اذهان به لک بودن را دارند وچیزی بعنوان لر نمیشناسند


لرهای فیلی شامل مینجابی لک و بالاگریوه و ملکشاهی هستند .... هشتاد و دو درصد زبان لری لکی با لری مینجابی یکیه ..لک هم بخشی از قوم لره ..بروهی لرسون گپ

اولا تمام این بحث های نژادی واسه عقب افتادن خاورمیانه از پیشرفته دوما هیچ فرقی بین کورد و لر و لک و بختیاری نیس این چهار نژاد یکین بع عنوان زاگروس نشینان سوما زیر شاخه هم حساب کنی نه لرا لکن نه لکها لرن لکها از لحاظ زیر شاخه ای نه لرن نه کورد
نقل قول کردن
#37 زاگروس نشینان 1400-01-16 06:01
به نقل از لرلک:
ما لک ها افتخار میکنیم لریم متاسفانه ناسیونالیسم کردی سالهاست باعث شده خیلی لک ها خودشون کرد بدونن در این اشفته بازار یه عده هم خودشون مستقل از هر قومی

هیچ افتخاری نداره من خودم لک زبانم
اولین افتخار من به انسان بودنمه اخرین افتخارم هم به انسان بودن
نقل قول کردن
#38 لرم 1400-05-17 22:13
باافتخارازایل لک وازقوم شجاع لرهستم هرکی میگه لک جداست ....خورده ،من لرم ازایل لک
نقل قول کردن
#39 لرفیلی 1400-05-29 10:18
جعل واژه لرفیلی به کرد فیلی نشاند هنده ملت سازی جعلی پانکردهاست این ملت سازی جعلی در عراق فقط لرهای فیلی و ایزدیها و شبک ها رو تهدید میکنه
نقل قول کردن
#40 لر تبار کاسی 1400-11-24 17:41
به نقل از امیر:
به نقل از افتخارم لر:
بابا چرا سر مردم رو شیره میمالی من خودم لر هستم و در مهران زندگی میکنم بخدا اونور خاکم رفتم و همه این مناطقی که شما میگید لر (عراق)هستن علکیه ،بابام همه این شهرا رفیق داره میره میاد بخدا یه لر هم ندیدیم بعد شما مقاله علکی مینویسی و مردم عرب رو لر مینامی و همینطور میگی ۲میلیون لر هست اونور،

درست میگی لر نیستند و بهزبان کوردی صحبت میکنن اما پیشینشون بر میگرده به لکی و چون زبان رسمی کوردستان عراق سورانی هست لکها و حتی کرمانجی ها هم کم کم لهجه سورانی گرفتن

آقا . لر هستن . لر هستن . لر فیلی عراق که صد در صد به خاطر قطع ارتباط با اینور هم عربی و هم کردی تاثیر گذاشته روشون
نقل قول کردن
#41 لر تبار کاسی 1400-11-24 17:48
به نقل از زاگروس نشینان:
به نقل از محمد بویری:
به نقل از حسین سعادتی:
با سلام خدمت استاد عزیز خیلی خوب مطالب سیاسی منطقه را ارزیابی فرمودیدولیکن درخصوص لر عراق به عرض برسانم این قوم لک هستند که‌به این زبان تلکم دارند وخودشان اذهان به لک بودن را دارند وچیزی بعنوان لر نمیشناسند


لرهای فیلی شامل مینجابی لک و بالاگریوه و ملکشاهی هستند .... هشتاد و دو درصد زبان لری لکی با لری مینجابی یکیه ..لک هم بخشی از قوم لره ..بروهی لرسون گپ

اولا تمام این بحث های نژادی واسه عقب افتادن خاورمیانه از پیشرفته دوما هیچ فرقی بین کورد و لر و لک و بختیاری نیس این چهار نژاد یکین بع عنوان زاگروس نشینان سوما زیر شاخه هم حساب کنی نه لرا لکن نه لکها لرن لکها از لحاظ زیر شاخه ای نه لرن نه کورد

یعنی تو الان هم لک و هم بختیاری رو از لر جدا کردی . و. لر میشه دو دسته . بزرگ و کوچک . بزرگ میشه بختیاری و ممسنی . کوچیک میشه مینجایی و لک و ... لک بعد از بختیاری بزرگترین ایل قوم لره .
نقل قول کردن
#42 مرتضی 1401-01-13 23:29
دوستان عزیز بنده لرم از استان کهگیلویه بیراحمد بخدا قضیه لرستان عراق دروغی بیش نیست،شاید نژادا لر باشند ولی الان یا عربی صحبت میکنن یا سورانی ، هر کس یکدونه لر عراقی دید بهم بگه بخدا ده ساله باهاشون صحبت میکنم حتی یکدونه بلد نیستن به لری ما صحبت کنن ، هر چند لر کورد یکی هستیم هیچ ف قی نداره
نقل قول کردن
#43 رضا 1401-08-01 01:13
ای بابا لر عراق کجا بود.ما تو استانها ومناطق لرنشین بازم یکدست و صدرصدنیستیم بیشتر طوایفی هم که تو مناطق لرنشین ها هستن مهاجرن اکثرشون وگذشت زمان فرهنگ لر وزبان لر ادغام شدند..
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا