شهرداري خرم‌آباد يكي از دستگاه‌هایی است كه بيشترين مراجعات مردمي را در بين نهادهاي مختلف اجرايي دارد.
گستردگي خدمات ارائه‌شده به مردم شهرداري را با انتظارات فراواني در زمينه برآورده نمودن و رفع مشكلات آن‌ها مواجه نموده است؛ از سويي ديگر افزايش سطح آگاهی‌های عمومي جامعه در زمينه طلب نمودن خدمات با كيفيت از سوي نهادها و دستگاه‌های اجرايي كفه ترازوي اين نهاد خدمتگزار را در جهت ارائه خدمات شايسته به شهروندان سنگین‌تر نموده است.
گسترش شهر خرم‌آباد و افزايش جمعيت نيز فاكتور ديگري است كه لزوم توجه و تقويت بيش از پيش اين دستگاه خدمتگزار را موجب شده است.
 با نگاهي به شهرداري خرم‌آباد و تعدد سازمان‌ها و نيز امكانات مالي و... می‌توان گفت به‌منظور حركت مطلوب و بهينه شهرداري به سمت يك نهاد خدمتگزار با توجه به آغاز فعاليت شوراها و انتخاب شهردار جديد ذكر نكاتي چند قابل‌تأمل است:


1- در عصر فعلی مبناي درست و بهينه حركت هر دستگاه اجرايي داشتن برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت با تکیه‌بر اسناد بالادستي و افق برنامه‌های پنجم و ششم توسعه و... هماهنگ با ديگر دستگاه‌های اجرايي است. شهرداري خرم‌آباد نيز در اين زمينه می‌بایست برنامه محور باشد. قطعاً تدوين برنامه جامع و سامانمند در همه زمینه‌های عمراني، خدماتي، فضاي سبز و... می‌تواند حركت شهرداري خرم‌آباد را بر مبناي ريل درست قرار دهد؛ با مشخص نمودن اهداف و افق روشن حركت كليه فعالیت‌ها در جهت نيل به هدف قرا گرفته و از حركات زيگزاگي و جزیره‌ای جلوگيري خواهد شد.

2- يكي ديگر از چالش‌های پيش روي شهرداري خرم‌آباد عدم وجود درآمدهاي پايدار و عدم تحقق برخي از كدهاي درآمدي تعریف‌شده در تعرفه عوارض محلي است. در بخش نبود درآمدهاي پايدار با توجه به اقتصاد ضعيف شهر خرم‌آباد جهت فعال نمودن اين بخش توجه به بخش سرمایه‌گذاری داخلي و خارجي و روابط بین‌الملل بخصوص ظرفيت سرمایه‌گذاران بخش خارجي و به‌ویژه كشورهاي هم‌جوار همچون عراق، كويت و... و استفاده از توان‌بخش بخصوصي و ورود سرمایه‌گذاران نسبت به احياي اين بخش اقدام نمود به نظر می‌رسد تشكيل معاونت سرمایه‌گذاری در شهرداري خرم‌آباد و هم‌افزایی نظرات نخبگان می‌تواند در اين زمينه راهگشا باشد. همچنين در زمينه فعال نمودن و احياي كدهاي درآمدي نيز می‌توان از كارشناسان خبره خود شهرداري خرم‌آباد با ايجاد سیستم‌های انگيزشي به منظور شناسايي اين كدهاي خاموش استفاده نمود.

3-واقعيت آن است شهرداري خرم‌آباد همچون ساير شهرداری‌های موجود كشور از معضل ساختار اداري رنج می‌برد؛ جابجایی نيروهاي صف و ستاد و تجمع و گسترش بیش‌ازحد نيروهاي غير كيفي در بخش‌های مختلف حركت شهرداري به سوي اهداف متعالي را با مشكل مواجه نموده است. توجه به اصل شایسته‌سالاری و استفاده از توان مديريتي نيروهاي كيفي و با انگيزه و شناسايي آن‌ها می‌بایست مدنظر قرار گيرد؛ هر چند در اين زمينه كار سختي در پيش روي مديريت جديد است اما گره روزي بايد باز شود و اين دمل چركين بايد روزي جراحي شود.

4- در عصر ارتباطات و گسترش تعاملات بسر می‌بریم؛ اگر شوراي منتخب و مديريت جديد شهرداري بخواهد موفق عمل نمايند؛ بايد ضمن ثبات مديريت با به‌کارگیری و تعامل با نخبگان و نظرات و جلسات متعدد كارشناسي، شهرداري خرم‌آباد را از سمت‌وسوی يك نهاد خدماتي صرف به يك نهاد اجتماعي تبديل نمايند؛ حركت از يك نهاد خدماتي به‌سوی يك نهاد اجتماعي كاري پيچيده و دشوار است توجه ويژه به كيفيت زندگي شهري در ابعاد مختلف به‌منظور شناسايي لایه‌های مختلف اجتماعي مستلزم تغيير در واژه شهرنشين و تبديل آن به شهروند است ورود كارشناسان اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و ... به‌منظور تفسير اين واژه‌ها و... تعريف جديد از فعالیت‌های شهرداري در اين زمينه بسيار ضروري است.

5- در سال‌های اخير شهرداري خرم‌آباد در زمينه گسترش و ارائه خدمات مبتني بر وب به شهروندان، دولت و شهر الكترونيك پيشرفت قابل‌قبول و ملاحظه‌ای داشته است لزوم تقويت و رسيدگي به اين بخش همگام با سایر پیشرفت‌های تكنولوژي بسيار حياتي و ضروري است مديريت جديد شهرداري می‌بایست در اين زمينه نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

6- يكي از مهم‌ترین اصول بهره‌وری توجه ويژه به كاهش هزینه‌های غیرضروری سازمان است. با توجه به اينكه شهرداري خرم‌آباد از نبود درآمدهاي پايدار رنج می‌برد تدوين راهبردهاي اساسي به‌منظور كاهش هزينه به‌نوعی ايجاد درآمد تلقي می‌گردد؛ در حال حاضر در شهرداري خرم‌آباد لزوم پرداختن به اين مقوله بسيار حياتي و ضروري است. در بخش‌های مختلف عمراني، خدماتي، فضاي سبز و ... در صورت كاستن از هزینه‌های غیرضروری می‌توان به افزايش بهره‌وری كمك شاياني نمود.

7- واقعيت مهم آن است که سرمایه‌های اصلي هر شهر شهروندان آن هستند؛ تحقق عدالت شهري در محلات مختلف نيازمند نگاه جامع‌نگر و همه‌جانبه به كليه مسائل است برقراري تعامل دوسویه بين شهرداري و شهروندان بسيار حياتي و ضروري است. حلقه مفقوده اين تعامل؛ شفافيت، آموزش‌های شهروندي، مديريت مبتني بر هدف، مشاركت شهروندان و... می‌باشد. واقعيت آن است لزوم توفيق هردوطرف اين معادله يعني تعامل بين شهرداري و شهروندان مشاركت شهروندان در همه زمینه‌های عمراني، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و... است.

8- با توجه به آغاز فعاليت شوراي اسلامي شهر خرم‌آباد وفاق به وجود آمده در رأی اعتماد قاطع در انتخاب شهردار خرم‌آباد را به فال نيك می‌گیریم و لازمه تحقق اهداف شورا و ارائه يك كارنامه قابل‌قبول در همه زمینه‌ها ثبات مديريت و توجه ويژه به اصل شایسته‌سالاری و استفاده از ظرفيت نخبگان و دلسوزان شهر می‌دانیم. تحقق اين خواسته در سايه همدلي، هماهنگي، کنار نهادن منيت‌ها و كار و تلاش شبانه‌روزی به‌منظور داشتن شهري آباد دور از دسترس نخواهد بود.

9- آنچه مسلم است شهر خرم‌آباد از توان بالقوه خدادادي و گردشگري بالايي برخوردار است داشتن آب و هوايي مطلوب، بهره‌گیری از جاذبه‌های گردشگري و طبيعي فراوان و آثار باستاني زياد از مهم‌ترین فاكتورهايي است كه اگر با معرفي آداب و سنن اصيل اين فرهنگ و بوم همراه باشد می‌تواند در زمينه جذب گردشگر داخلي و خارجي تحول ايجاد نموده و درنتيجه به رشد اقتصادي ايجاد درآمدهاي پايدار كمك شاياني نمايد.
 توجه ويژه به اين مقوله توسط شهرداري خرم‌آباد با ايجاد تشكيلات منسجم و متخصص در اين خصوص بسيار سودمند است.

 




محمد جايدري
كارشناس برنامه‌ریزی و مدير سابق روابط عمومي شهرداري خرم‌آباد