ارزیابی عملکرد، یکی از ابزارهای اساسی و اصلی مدیریت جهت تحقق اهداف، راهبردها و برنامه‌های سازمان‌ها و مؤسسات می‌باشد.
 امروزه عواملی متعددی مانند کمبود منابع مالی پایدار شهرداری‌ها، هجوم جمعیت به شهرها، ضعف طرح‌های شهری و فقدان مدیریت شهری باعث کاهش عملکرد شهرداری‌ها شده است. تعیین میزان توفیق مدیریت شهری در تحقق اهداف خود، زمانی میسر است که عملکرد شهرداری بر اساس وظایف چهارگانه عمرانی، خدماتی، نظارتی و اداری و علی‌ا‌‌لخصوص منابع مالی آن به دقت مورد سنجش قرار گیرد. شهر پل‌دختر از نظر موقعیت ریاضی در طول جغرافیایی 47 درجه، 41 دقیقه و 5/47 ثانیه تا 47 درجه،44 دقیقه و 2/9 ثانیه طول شرقی و عرض جغرافیایی 33 درجه، 8 دقیقه و 31 ثانیه تا 33 درجه، 9 دقیقه و 32 ثانیه عرض شمالی قرار دارد. از لحاظ ساختار شهری، این شهر از 2 ناحیه شهری و تعداد 5 محله تشکیل و بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن در سال 1395 شهر پل‌دختر با 7563 خانوار، دارای جمعیت 26352 نفر بوده است. این شهر از سال 1342 دارای شهرداری هست و در حال حاضر بر اساس شاخص‌های درآمد خالص مالی، جمعیت شهر و موقعیت در تقسیمات کشوری، دارای رتبه 6 در بین شهرداری‌های کشور است.
نتایج بررسی هزینه‌های جاری و هزینه‌های عمرانی شهرداری پل‌دختر از سال 1393 لغایت 1395 نشان می‌دهد که حدود 64 درصد هزینه‌های شهرداری هرسال به‌طور متوسط صرف کارهای عمرانی و حدود 36 درصد هم صرف هزینه‌های جاری در شهرداری پل‌دختر گردیده است.
 
مقایسه هزینه‌های جاری و عمرانی شهرداری پل‌دختر
نتایج بررسی بودجه تخصیص‌یافته منابع درآمدی خارج از شهرداری برای اقدامات عمرانی هرسال روند کاهشی داشته است و برعکس بودجه عمرانی تخصیص‌یافته از منابع درآمدی داخلی شهرداری، روند افزایشی داشته است. به نحوی که بودجه تخصیص یافته خارج از درآمدهای داخلی این ارگان در سال 1393 حدود 64.26 درصد هزینه عمرانی بوده ولی در سال 1395 بودجه تخصیص یافته با کاهش حدود 15 درصدی به 38.11 درصد رسیده است. در صورتی که تخصیص از درآمدهای داخلی شهرداری برای فعالیت‌های عمرانی در سال 1393 از حدود 36.73 درصد، به 62.88 درصد در سال 1395 رسیده است؛ که علی‌رغم نداشتن منابع درآمدی پایدار، قطع کمک‌های مالی دولت بدون تعریف منابع جدید مالی، رکود اقتصادی در دولت یازدهم، این افزایش درآمد داخلی که حاصل تلاش‌های مدیریت شهری و کارکنان شهرداری پل‌دختر بوده، قابل‌ملاحظه می‌باشد. ضمناً وصول بودجه تصويبي شهرداري در سال ٩٣به ميزان ١١١درصد، سال ٩٤به ميزان٩٩درصد و سال ٩٥به ميزان ١٠٦درصد بوده است.
 مقایسه بودجه فعالیت‌های عمرانی تخصیص داده شده از منابع خارجی و داخلی
در طول این 4 سال، اقدامات زیربنایی و پایه‌ای بسیاری که بعضی از این اقدامات من‌جمله ترمیم و احداث دیوار ساحلی رودخانه کشکان بعد از 8 سال وقفه، تهیه و تصویب طرح جامع شهر پل‌دختر بعد از 15 سال، تهيه برنامه پنج‌ساله راهبردي شهرداري پلدختر براي اولين بار، انجام مطالعات و تهیه نقشه‌های اجرايي پارك لاله (بام پل‌دختر) به مساحت بيش از٣٨هكتار، رفع مشکل منازل معکوس ساخته‌شده شهروندان توسط شهرداری پل‌دختر انجام شده است که در ذیل به برخی دیگر از این اقدامات اشاره می‌گردد:
✔️احداث ميدان اميد
✔️احداث ساختمان جديد آتش‌نشانی در دوطبقه با پيشرفت فيزيكي بيش از٧٠ درصد که حداکثر تا یک ماه آينده تكميل خواهد شد
✔️ احداث سالن چندمنظوره امدادي و ورزشي به مساحت بيش از٨٠٠مترمربع
✔️احداث بوستان بانوان به مساحت بيش از٤٥٠٠مترمربع
✔️ مرمت و بازسازی كشتارگاه
✔️ جداسازي آب شرب از آب فضاي سبز با استفاده از آب رودخانه کشکان با لوله‌گذاری بيش از٤٥٠٠متر.
✔️ نصب دوربین‌های پايش تصويري در 5 نقطه شهر و پوشش خیابان‌های اصلي شهر.
✔️ انتقال آب جاري رودخانه کشکان به ٨جدول اصلي شهر.
✔️ نصب آب‌نما در پارک ولايت
✔️راه شكافي گلزار شهدا و احداث جاده جديد به طول بيش از٧٠٠مترو عرض ١٢متر
✔️ آب‌رسانی به کارخانه‌های آسفالت و ماسه شويي شهرداري با لوله‌گذاری ١٢٠٠ متر. (لازم به ذکر است: متأسفانه از زمان ساخت این کارخانه‌ها تا زمان آب‌رسانی، ماهانه آب مصرفی این کارخانه‌ها از كشاورزان خريداري می‌گردید).
✔️ سامان دادن به دفع آب‌های سطحی و رواناب مناطق منطقه عمومي تنگ علي و مشخصاً كوي بسيجيان از قبیل ساماندهی كانال دفع آب‌های سطحي.
✔️ آسفالت معابر سطح شهر به مساحت بيش از ١٢٠ هزار مترمربع
✔️لکه‌گیری معابر سطح شهر به مساحت بيش از٢٧هزار مترمربع
✔️ جدول‌گذاری به ميزان ٤٩٠٠متر در سطح شهر
✔️موزاييك فرش به مساحت بيش از٢٥٠٠مترمربع در سطح شهر
✔️ احداث کانال‌های خاكي كوي بسيجيان و ادامه كانال كوي شهرداري (بغل پارك رضوان) و کانال غرب بيمارستان
✔️ لايروبي بستر رودخانه کشکان و تمهیدات لازم در کانال‌های سطح شهر به‌طوري‌كه علی‌رغم اينكه شهر پل‌دختر در نقطه خروجی حوضه آبریز کشکان قرار دارد و در سال‌های گذشته به دلیل عدم مدیریت مطلوب لایروبی این رودخانه، خسارات مالی زیادی به سازه‌ها و زیرساخت‌های عمرانی این شهر وارد می‌گردید، در این مدت 4 ساله به نحو مطلوب این بحران بالقوه مديريت گرديد
✔️ خريد یک دستگاه ماشين آتش‌نشانی سنگين و یک دستگاه كمپرسي بنز
✔️افتتاح فاز اول پارك صخره‌ای
✔️ ادامه فعاليت پارک‌های شقايق و محله‌ای كوي بسيجيان
✔️ كاشت بيش از ده هزار نهال درخت و گل در سطح شهر
✔️ مختومه نمودن بيش از٤٠پرونده مطروحه در محاكم قضايي با همكاري وكيل حقوقي شهرداري
✔️ رفع مشكل ٢٥ساله پایانه مسافربري و٣٨ باب مغازه آن با سپاه ناحيه شهرستان
✔️ خريد و تملك ١٢٤٠مترمربع زمين با كاربري فضاي سبز از مالكين
✔️لايروبي، ترميم و بازسازي، دال گذاري و آسفالت بيش از١٣٠ متر حدفاصل سه‌راه ٧تير تا پل فلزي در مدت 12 روز (بدون يك ريال كمك از طریق ستاد بحران و صرفا با تكيه بر منابع داخلي شهرداري).
✔️ همکاری علمی با دانشگاه ملاثانی اهواز جهت بهسازی بلوار امام خمینی (رض) و کشت 20 گونه از انواع گیاهان زینتی در این بلوار با استفاده از نظرات کارشناسان و گیاه‌پزشکان.


پیشنهاداتی به اعضای محترم شورای اسلامی و شهردار منتخب دوره پنجم
1- آنچه تمامی شهرداری‌ها در حوزه درآمدی باید در پی آن باشند، ایجاد ساختاری نظام‌یافته و منسجم است که منجر به کسب درآمدی پایدار برای شهرداری شود. درآمد پایدار که در حال حاضر بخش اندکی از کل منابع درآمدی شهرداری پل‌دختر را تشکیل می‌دهد، به درآمدهای گفته می‌شود که مداوم، سالم و مطلوب باشند، مداوم بودن به این معنا است که نوسانات اقتصادی، اجتماعی، تأثیری در دریافت و میزان آن نداشته باشد. سالم بودن از این جهت است که سلامت شهری را تضمین کند و آثار زیست محیطی منفی نداشته باشد. مطلوب بودن به این معنا که آثار اجتماعی مثبت داشته باشد، عدالت اقتصادی و اجتماعی را رعایت کند، سهل‌الوصول باشد و توسعه پایدار شهری را تضمین نماید.
2- ساختار تشکیلاتی و نیروی انسانی شهرداری می‌بایست متناسب با جایگاه و منزلت واقعی شهرداری‌ها و با هدف عدم جذب نیروهای غیر کارآمد و غیرضروری، دستخوش تغییرات لازم گشته و ساختار متناسب با قانون جدید شهرداری و اهداف و سیاست‌های جدید در ارتباط با ارتقای مدیریت و خودکفایی شهرداری‌ها در کلیه زمینه‌ها طراحی گردد، زیرا در شرایط فعلی مهم‌ترین مشکل شهرداری‌های استان لرستان به‌طور اعم و شهرداری پل‌دختر به‌طور اخص در کنار عدم داشتن منابع پایدار درآمدی، وجود افراد ناکارآمد و غیرتخصصی که موجب فربه و چاق شدن بدنه شهرداری و افزایش سرسام‌آور هزینه‌های جاری نسبت به هزینه‌های عمرانی می‌گردد.

مهدی مهدی نسب
 
منبع آمار: واحد مالی شهرداری پلدختر