یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

استان لرستان با دارا بودن استعدادهای طبیعی و وجود مناظر زیبای خدادادی و در کنار آن طبیعت بکر و دست‌نخورده خود هر ساله شاهد حضور مردم در دامن خود بوده و سهم بسیاری از شادی‌های مردم را به خود اختصاص داده و بسیاری گردشگر از سایر مناطق کشور را به حضور در لرستان ترغیب کرده است؛
اما چند سالی است که در سایه غفلت مسئولان استان شاهد بی‌محبتی‌هایی در رسیدگی به اوضاع منابع طبیعی و جنگل‌ها در استان هستیم. بی‌محبتی‌هایی که گاهی با آتش‌سوزی‌های گسترده، مرگ درختان و گیاهان و گاهی جانوران جنگل‌ها را در پی داشته و صحنه‌های دردناکی را در ذهن هر بیننده منصفی نقش می‌زند.
حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مساحت لرستان (43 درصد از وسعت استان) پوشیده از جنگل است که این جنگل‌های حوزه رویشی زاگرس از باارزش‌ترین ذخایر جنگلی جهان است. مهم‌ترین گونه گیاهی در جنگل‌های لرستان بلوط است. این درختان منابع مهمی برای حفظ آب‌وخاک محسوب می‌شوند. در حالی استان لرستان مقام سوم جنگل در کشور و مقام اول جنگل‌های زاگرس را دارا است که آتش‌سوزی‌ها ظرف پنج سال گذشته بخش عمده‌ای از جنگل‌های بلوط لرستان را به تلی از خاک مبدل کرده است. به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات مناسب و همچنین محدودیت نیروی انسانی در بحث اطفای حریق، استان با مشکلاتی مواجه است. در برخی کشور‌های جهان به ازای هر هزار هکتار یک جنگلبان وجود دارد که این میزان در سطح کشور به ازای هر 13 هزار هکتار عرصه جنگلی یک جنگل‌بان است. در لرستان به ازای هر 27 هزار هکتار یک جنگل‌بان وجود دارد که به هیچ وجه متناسب با حجم عرصه‌های جنگلی این استان نیست. (به عنوان مثال حدود 1500 کیلومتر مربع مساحت منابع طبیعی در بخش معمولان می‌باشد که متاسفانه در مقابل این وسعت فقط دو نیرو وجود دارد و اصلا امکاناتی متناسب با این میزان عرصه‌های مرتعی و جنگلی بخش وجود ندارد.)
چند سالی است که آتش مهمان ناخوانده جنگل‌های استان شده است و نفس طبیعت را به تنگ آورده که باعث آزردگی خاطر بیشتر طبیعت دوستان شده است. در این راستا نباید از بی‌توجهی مردم نیز به منابع طبیعی غافل شویم تا جایی که گاهی شاهد بی‌تفاوتی‌هایی از سوی برخی در روشن کردن آتش و یا رها کردن زباله در دل طبیعت هستیم که این نیز به‌نوبه خود سهم بسزایی در نابودی منابع دارد. از عوامل متعدد در زوال درختان بلوط می‌توان به معضل گردوغبار، ساخت‌وسازها غیر کارشناسی و زغال‌گیری اشاره کرد.
مسئولان می‌توانند با اقدامات آموزشی و برگزاری دوره‌های توجیهی برای عموم مردم بالأخص روستانشینان به فرهنگ‌سازی در جهت حفظ مراتع و جنگل‌های استان گام‌های جدی بردارند.
در سال‌های اخیر شاهد تخصیص تجهیزات مهار آتش در طبیعت به استان لرستان بودیم اما با توجه به حجم گسترده جنگل‌ها و مراتع در استان به‌هیچ‌وجه کافی به نظر نمی‌رسد و امید است در راستای جذب بیشتر تجهیزات اقدامات لازم صورت گیرد.
 مجتبی پسند

دیدگاه‌ها  

#1 همشهری 1396-05-06 12:38
دغدغه های زیبایی است همه باید مثل شما بزرگ فکر کنیم
نقل قول کردن
#2 همشهری 1396-05-06 12:39
مثل شما فکر کنیم
نقل قول کردن
#3 سپهر همنام آسمان آسمانها 1396-05-06 13:59
ان شاالله فردا در کمیسیون لوایح دولت گام نهایی برای ثبت جهانی دژ شاپورخواست برداشته می شود و تیر بدخواهان قلعه به سنگ خواهد خورد.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا