یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

احزاب و گروه‌های سیاسی به شکل خاصی از نیروهای اجتماعی تشکیل شده‌اند این اقشار از جامعه حدود دو قرن پیش برای اولین بار در اروپا نمو پیدا کردند پیدایش این احزاب در ایران به دوران مشروطه باز می‌گردد در واقع در دومین دوره مجلس شورای ملی اولین حزب در ایران شکل گرفت احزاب با اهداف مختلف و منسجمی تشکیل می‌شود و افرادی که به این گروه‌ها گرایش دارند در راه تعالی و تحقق این اهداف تلاش می‌کنند.
یکی از اهداف احزاب و گروه‌های سیاسی تبدیل مشارکت توده‌ای به مشارکت مدنی است که در این فرآیند جامعه به‌سوی مدرنیته شدن، روشنفکری و همانا نگاهی امروزی به حوادث و اتفاقات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود است. زمانی که جامعه‌ای از توده‌ای به مدنی تبدیل شود مطمئناً در درک مسائل و مواجه با آن‌ها می‌توانند بهترین تصمیم را در تعالی پیشرفت خود و جامعه را بگیرند و برای اهداف مهم گام‌های مثمرثمرتری بردارند.
از دیگر اهدافی که یک حزب همیشه به دنبال آن است برگزیدن افراد شایسته و ترویج این افراد در مدیریت سیاسی جامعه است احزابی که خود را متشکل از نیروهای مردمی و مردم‌نهاد می‌دانند همیشه به دنبال معرفی افراد شایسته و لایق به جامعه و دولت هستند تا به نوعی بتوانند خدمات بهتری و عملکردی قوی‌تر در راستای تحقق و خواسته‌های مردم ارائه دهند. بدین‌سان این احزاب همیشه سعی می‌کنند در به قدرت رسیدن افراد شایسته از هیچ تلاشی فروگذار نکنند و برای تحقق این امر گاها از جامعه و نیروهای مردمی نیز یاری می‌گیرند این تلاش‌ها تنها برای توسعه پیشرفت و تعالی جامعه صورت می‌پذیرد نه برای اهداف منفعت جویانه خود در جامعه، متأسفانه در لرستان نه‌تنها شایسته‌سالاری و شایسته گزینی در مدیریت سیاسی و اقتصادی استان صورت نمی‌گیرد بلکه با رابطه گرایی و سیاسی‌کاری افرادی بی‌کفایت و غیرمتخصص را در رأس یک مدیریت قرار می‌دهند تا به‌واسطه او بتوانند اهداف منافع جویانه و سیاسی گرایانه خود را پیش ببرند.
احزاب به این دلیل تشکیل شده‌اند تا آزادی بیان و دموکراسی را در سطح جامعه رواج دهند به‌نوعی دولتمردان و مدیران را به پاسخگویی در برابر انتقادات و ضعف‌های مطروحه از سوی منتقدان وادارد تا از این راه بتوانند با توجه به خواست و مطالبات مردم احترام و از آن‌ها در راه مرتفع کردن مشکلات جامعه استفاده نمایند، بی‌شک هر فرد در هر جایگاه سیاسی و اقتصادی دارای ضعف و کاستی‌هایی است که با کارشناسی و تحقیق دستگاه‌های ذی‌ربط می‌توان آن را پیشگیری و مرتفع ساخت. این امر از مسائلی است که در بین احزاب در لرستان به چشم نمی‌خورد و هر حزب خود را برتر از دیگر احزاب می‌پندارد و گاها برخی مدیران در این احزاب طاقت یک نقد کوچک را ندارند و بر منتقدان خـــود می‌تازند، این در حالی است که نمی‌توان ضرورت نقد در تعالی و پیشرفت جامعه را کتمان و آن را انکار نمود مدیرانی این‌چنین که منتقدان را دشمن و غرض‌ورز می‌پندارند مدیرانی ضعیف هستند چراکه با یک نقد کوچک از خود واکنش نشان می‌دهند و این خود یک ضعف بزرگ است. این مدیران هرگز نمی‌توانند برای جامعه مفید و مثمرثمر باشند.
فراموش نکنیم فرهنگ‌سازی در بحث نظارت و مطالبه گری از دیگر مسائلی است که یک حزب باید آن را در سرلوحه وظیفه خود و در قبال آن آموزش جامعه قرار دهد. متأسفانه یکی از مبانی و مباحثی که در استان ما وجود دارد و باعث عقب‌افتادگی و بسیاری از حرمان‌های لرستان شده است عدم فرهنگ مطالبه گری و حق شهروندی از مدیران و مسئولان است. برخی از همشهریان ما هنوز با حق‌وحقوق خود به عنوان یک شهروند در برابر مدیران و جامعه آشنا نیستند که همین فقر فرهنگی باعث به وجود آمدن فقر مالی و محقق نشدن مطالبات مردم نظیر کار، کاهش تورم، عدم تداوم رکود و بسیاری از مسائلی که پیامدهای ناشی از این کمبودها در جامعه هستند.
مطمئناً ثبات و تداوم فکری از ملزمات و اهداف یک حزب و یک جریان سیاسی است که همواره می‌کوشد تا آن را ثابت و در جامعه ترویج دهد که این امر در میان احزاب لرستان نه‌تنها رعایت نمی‌شود بلکه برخی اوقات مدیران و مسئولان برگرفته از این احزاب بنا به سیاسی‌کاری و رابطه گرای و البته ضعف در عملی کردن آن نه تنها موضع ثابتی در افکار و عقاید خود ندارند بلکه محقق کردن آن را به هاله‌ای از ابهام در می‌آورند و فراموش می‌کنند که شاید برای همان عقاید و شعارها که در گذشته عنوان کرده‌اند و بر طبل عملی کردن آن کوبیده‌اند انتخاب شده‌اند.
 
ادامه دارد...
مهدی زکی پور/ نشریه بانگ اساطیر

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا