یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نَقل است اسماعیل ططری نماینده فقید کرمانشاه، در مجلس چهارم که حجت‌الاسلام حسن روحانی ریاست محترم جمهور هم نایب‌رئیس آن بود، در یکی از جلسات علنی در میان نطق پیش از دستور یکی از نمایندگان مجلس چند مرتبه بلند می‌شود و با قطع سخنان آن نماینده، از اوضاع نا به سامان اصفهان و اصفهانی‌ها می‌گوید!
داستان از این قرار است؛ زنده‌یاد ططری می‌گوید «اصفهان مشکل آب دارد؛ می‌گویند بشین.» دوباره بلند می‌شود و می‌گوید «اصفهان مشکل برق دارد، دوباره می‌گویند بشین» دوباره بلند می‌شود و می‌گوید:«اصفهان مشکل اشتغال دارد و...» تا این که رئیس جلسه و سایر نمایندگان به وی می‌گویند: «آقای ططری اصفهان خودش نماینده دارد، شما بهتر است از همان کرمانشاه حوزه انتخابیه خودتان دفاع کنید؛ اصفهان پیشکش‌ات.»
در نهایت زنده‌یاد ططری بلند می‌شود و می‌گوید «من هم نماینده اصفهان هستم!» از او سؤال می‌کنند که بر چه اساسی این ادعا را می‌کنید؟ در جواب با همان لهجه کرمانشاهی می‌گوید: «آقا استاندار ما اصفهانی، معاون سیاسی استاندار ما اصفهانی، مدیرکل آموزش‌وپرورش اصفهانی، مدیرکل تربیت‌بدنی اصفهانی و...»
خلاصه این که صدی نود مدیران و مسئولان استان کرمانشاه را که نام می‌برد همگی از هم‌وطنان اصفهانی هستند؛ اعضای جلسه به خنده می‌افتند؛ زنده‌یاد ططری هم می‌گوید «حالا که بیشتر مدیران و مسئولان کرمانشاه اصفهانی هستند، بهتر است که نام استان کرمانشاه را هم اصفهان بگذاریم!»
در استان ما لرستان هم تا دهه‌های پیش تقریباً وضع همین‌گونه بود؛ مدیریت بیشتر دستگاه‌های کلیدی استان در دست اصفهانی‌ها بود. نگارنده تعصب خاصی به تبار و خاستگاه مدیران نداشته و بلکه اعتقاد دارم در بین گزینه‌های مختلف برای مدیریت بر دستگاه‌های اجرایی استان در صورتی که گزینه اصفهانی یا تهرانی و یا...از گزینه بومی شایسته‌تر باشد باید فرد غیربومی به آن مسئولیت گمارده شود.
این در حالی است که بیشتر هم‌وطنان و به‌ویژه اصفهانی‌ها به این مقوله اعتقادی ندارند و اصرار شدیدی به بومی گزینی دارند. چند سال پیش یکی از هم استانی‌ها برای مدیرکلی یکی از ادارات کل استان اصفهان معرفی می‌شود، در جلسه معارفه، نماینده اصفهان خطاب به مدیر هم استانی می‌گوید: رزمنده، جانباز و برادر شهید هستید، محترم، شما بروید در همان استان خودتان خدمت کنید.مدیر هم استانی مزبور دست از پا درازتر به استان باز می‌گردد!
این مقدمه تقریباً طولانی را گفتم تا به موضوع اصلی این نوشتار برسم؛ چند روزی است که نقشه‌ای در فضای مجازی و رسانه‌ای استان دست‌به‌دست می‌شود که در آن بخش‌هایی از مناطق پرآب استان‌های لرستان و چهارمحال و بختیاری به استان اصفهان الحاق شده است.
بازنشر این نقشه که موتورهای جستجوگر بین‌المللی نظیر گوگل هم به آن استناد می‌کنند، باعث بروز نگرانی‌های زیادی در بین مردم این دو استان شده که ضروری است مدیریت ارشد استان‌های مذکور و نیز نمایندگان این استان‌ها در مجلس شورای اسلامی پیگیر این موضوع باشند.
هر چند استاندار لرستان، مدیرکل سیاسی انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری لرستان و فرماندار الیگودرز اصالت و صحت این نقشه را رد کرده‌اند، با این حال تاکنون هیچ مقام رسمی در کشور به این ماجرا واکنشی نشان نداده است؛ که همین موضوع به نگرانی‌ها بیشتر دامن می‌زند.
جالب این که تارنمای وزارت کشور، نقشه مزبور که در آن بخش‌هایی از خاک لرستان و چهارمحال و بختیاری به اصفهان ملحق شده را تائید کرده است؛ البته آقای بازوند استاندار لرستان این موضوع را ناشی از شیطنت تارنمای رسمی وزارت کشور و برخی رسانه‌ها اعلام کرده است.
به نظر می‌رسد جوک‌های قومیتی و تمسخر قوم لر راه به‌جایی نبرده، به همین علت تاراج هویتی و سرزمینی این قوم تاریخ‌ساز در دستور کار قرار گرفته است. در جای مناسب خود درباره تاراج هویتی قوم لر خواهیم گفت.
به هر حال جدای از واقعیت یا شایعه بودن نقشه مربوطه، چون این موضوع باعث نگرانی و التهاب در جامعه شده است، باید از سوی مسئولان و مدیران استان پیگیری شده و به سرانجام برسد. نمایندگان لرستان در مجلس شورای اسلامی از وزیر کشور در این خصوص سؤال کنند؛ مدیریت ارشد استان هم موضوع را به مسئولان بالادستی گزارش دهد.
درست است که استاندار این موضوع را از اساس کذب دانسته است ولی برای رفع نگرانی مردم، صدور اطلاعیه و اعلام مواضع رسمی وزارت کشور در این باره ضروری است.
در پایان ذکر این نکته لازم است و آن این که رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی نزدیک به استانداری لرستان، انتشار خبر مربوط به تصاحب بخش‌هایی از استان‌های لرستان و چهارمحال و بختیاری از سوی استان اصفهان را به رسانه‌های منتقد و به‌اصطلاح بازنده‌های انتخابات ریاست جمهوری نسبت می‌دهند!
این برچسب زدن‌ها برای بستن دهان مردم و رسانه‌های منتقد مناسب نیست؛ رسانه‌ها چشم و گوش جامعه هستند؛ کار ویژه و رسالت اصلی رسانه‌ها پیگیری مطالبات، نگرانی‌ها و رساندن صدای مردم است؛ اتفاقاً باید به رسانه‌هایی شک کرد که دغدغه مردم را ندارند و از کنار مسائلی به این مهمی چراغ خاموش می‌گذرند.
به نظر نگارنده تا لایه‌های پنهان این موضوع آشکار نشود و تا مقام‌ رسمی کشور این موضوع را رد نکنند و بیانیه رسمی ندهند، باید رسانه‌ها پیگیر ماجرا بوده و نگذارند بیش از این در حق مردم مظلوم لرستان و هم تباران بختیاری ستم و اجحاف شود.






مصطفی رباطی

دیدگاه‌ها  

#1 سعید 1396-04-13 14:45
بسیار جامع وموشکافانه بررسی فرمودید.هست ونیست لرستان به فدای اصفهان
نقل قول کردن
#2 بهمن 1396-04-13 15:29
الان به یمن فضای مجازی وشبکه های اجتماعی عملکرد مسئولین توسط مردم رصد شده ودنبال جواب واحقاق حق خود خواهند شد به همین خاطر مسئولین باید جوابگوی حقوق مردم لرستان باشند ودر این مورد خاص نیز هر چه سریعتر رفع نگرانی نمایند
نقل قول کردن
#3 شهروندخرم اباد 1396-04-13 15:38
آب رودخانه ما دارد به خوزستان سرا زیر می شود ولی مجوز برداشت اب به کشاورزان نمی دهند این در حالیست که قیمت اجاره هر هکتار زمین در خوزستان هشت میلیون تومان ولی در خرم اباد و حومه هکتاری پانصد هزار تومان زیرا زمینهای ما دیم هستند جناب استاندار محترم و مدیر کل امور اب این معما را حل کنید.
نقل قول کردن
#4 علی 1396-04-13 16:00
حرف شنا کاملا زیبا بود یادی کردید از زنده یا تتری نماینده لک تبار کرمانشاه که تغییر نام باختران به کرمانشاه رو مردم ایت دیار از وی دارند
نقل قول کردن
#5 فرزاد 1396-04-13 18:15
با سلام
من چندتا سایت رو سرزدم هیچ منبع موثقی در این زمینه تائیدیه نداده....همه تکذیب کردن....
نقل قول کردن
#6 همشهری 1396-04-14 00:47
[quote name="شهروندخرم اباد"]آب رودخانه ما دارد به خوزستان سرا زیر می شود ولی مجوز برداشت اب به کشاورزان نمی دهند این در حالیست که قیمت اجاره هر هکتار زمین در خوزستان هشت میلیون تومان ولی در خرم اباد و حومه هکتاری پانصد هزار تومان زیرا زمینهای ما دیم هستند جناب استاندار محترم و مدیر کل امور اب این معما را حل کنید

درود بر شرفت
استاندار هرزگاهی در جلسه ای به رئیس اب منطقه ای استان میگه باید پیگیر حق آبه لرستان باشی ولی کی این حق آبه تامین میشه فقط خود استاندار میدونه و مدیر اب منطقه ای
نقل قول کردن
#7 سردار 1396-04-14 08:28
باید مقام رسمی کشور معذرت خواهی کند . وگرنه چند سال دیگر حتما اون بخش به اصفهان داده می شود .
نقل قول کردن
#8 مجتبی 1396-10-06 15:06
باسلام،اگه قرارباشه دراین سرزمین پیشرفتی صورت بگیره و مملکت آبادبشه باید همه از منابع این سرزمین یکسان استفاده کنند،درازای استفاده از آب لرستان برای سایر نقاط کشور،باید مسئولان،درمنطقه لرستان که خیلی محرومه با حمایت از مردم منطقه ومهاجرینی که مجبور به ترک منطقه خود شده اند زمینه اشتغال رافراهم کنند،بااحداث کارخانجاتی کافی در سراسر نقاط نه فقط دریک بخش،کارخانجاتی همچون پرورش و تولید دام ولبنیات،ومحصولا ت کشاورزی وغیره،،ودراین صورت استفاده از منابع آبی ودیگرمنابع درچر منابع هم مشکلات استانهای همجوار راحل کند هم باعث رونق اقتصاد و پیشرفت درخود منطقه شود
نقل قول کردن
#9 حسن 1396-10-12 00:18
سلام بايد بشدة مورد بررسي قرار گيرد وطن جاي خود دارد و وطن استاني هم همينطور.اصفهان اگه مشكل آب دارد ماهم مشكل اشتغال داريم أمرار معاش أين دو استان كشاورزي است.لرستان و چهارمحال بايد دفاع كنند إز حق خودشون
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا