یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

انتخابات شوراها در حالی در مرکز استان انجام گرفت که در این دوره از انتخابات شاهد بروز پدیده‌های جدید و خارق‌العاده‌ای در عرصه انتخابات بودیم که شاید هیچ‌کس قبل از انتخابات پیش‌بینی این وضعیت و فرآیند را در انتخابات و جهت‌گیری و سوگیری مردم در گزینش برخی افراد را پذیرا نبود و گویی انتخابات در شهر خرم‌آباد از این به بعد شاهد بروز پدیده‌های غیر متعارف در عرصه انتخابات خواهد بود، روندی که جا دارد توسط اصحاب رسانه و اهل فن و صاحب‌نظر در بوته نقد و ارزیابی قرار گیرد.
آنچه که پیش از انتخابات در سطح افکار عمومی و رسانه‌ها به‌تفصیل در مورد آن سخن گفته شد بحث مطرح‌شدن لیست در این دوره از انتخابات بود که مردم را تشویق و ترغیب به رأی دادن به لیست می‌نمود که در محاسن و فواید آن سخن فراوان گفته‌شده که تبلیغ و ترویج گزینه لیست می‌تواند پادزهری در مقابل طایفه‌گرایی موجود در سطح شهر باشد و چه تقلاها و کوشش‌هایی که از طرف افراد برای قرار گرفتن در لیست انجام شد که متأسفانه در عرصه عمل خروجی مثبت و مشخصی از آن حاصل نشد.
ساختار و بافت سیاسی و انتخابی مردم گویی بر مدار و روشی قوام گرفته که گویی تا اطلاع ثانوی « طایفه» حرف اول و آخر را در انتخاب مردم می‌زند. با نگاهی به افراد انتخاب‌شده به عیان آشکار می‌گردد که اکثریت افراد انتخاب‌شده از پشتوانه ایلی و طایفه‌ای برخوردار بوده و آراء نزدیک کاندیداها این واقعیت را تائید می‌کند که البته همان‌طور ذکر شد استثناهایی در این انتخابات مشاهده شد که بحث دیگری است و مجالی دیگر را می‌طلبد ولی درب همچنان بر پاشنه سابق می‌چرخد و تغییر محسوسی عملاً در انتخاب مردم حاصل نشده و این امر و آفت که این‌گونه بر انتخاب مردم عارض گشته، بخش فراوانی از آن متوجه نیروهای سیاسی و اجتماعی و نهادهای مدنی می‌باشد که متأسفانه نتوانسته‌اند در ارتباط و جهت‌گیری افکار عمومی در گذر از مقوله طایفه کارنامه موفق و مطلوبی از خویش ارائه نمایند.
 به‌رغم وجود افراد متخصص، کاردان، توانمند و پرانگیزه و حضور این افراد در عرصه انتخابات شوراها، شاهد اقبال مردم به گزینش تخصص نبودیم، افرادی که بدون شک می‌توانستند نقش مؤثر و کارآمدی در مدیریت شهری به نحو احسن و مطلوبی ایفا نمایند. البته به انتخاب مردم احترام گذاشته و اساس و بنیان رای و جمهور مردم و دموکراسی بر همین پایه شکل گرفته که مردم خود دست به انتخاب از میان کاندیداهای موجود نمایند و بدون شک کارنامه و خروجی افراد انتخاب شده نیز برآیند خود انتخاب مردم می‌باشد و مسئولیت مردم نیز در این انتخاب کاملاً مشخص و بارز می‌باشد. با گذشت چند دوره از شوراها انتظار می‌رفت که حداقل فاصله‌ای با انتخاب‌های گذشته در انتخابمان به وجود آید.
آنچه که بیشتر در سطح جریانات سیاسی به ویژه « اصلاح‌طلبان» به چشم می‌خورد و ساز خود را بر این روش کوک کرده بودند، تصمیم به ارائه لیست بود آن هم با توجه به اقبال عمومی که در سطح کشور به این جریان سیاسی وجود داشت به نوعی این امر حائز اهمیت بود. حال این سوال پیش می‌آید که فرآیند و گزینش انتخاب افراد و کاندیداهای موجود داوطلبی در لیست اصلاح‌طلبان، چگونه و بر چه پایه و اصول و مکانیزمی طراحی شده بود؟!
«تخصص گرایی» و یا «وابستگی طایفه‌ای» و یا «اصلاح‌طلبی» کدام یک از اولویت‌های اصلی در گزینش افراد معرفی شده در غالب لیست اصلاح‌طلبان در شهرستان خرم‌آباد بود؟!
در حالی که صبغه طایفه‌ای افراد گزینش شده بسیار برجسته و پر رنگ بود، یعنی جریانی که خود را داعیه‌دار تفکر بر پایه عقلانیت و کنش جمعی و روش‌های مدرن و مدنی و شهروندی و اصل تخصص در سپردن امور به افراد در نیل به پیشرفت و توسعه می‌داند، خود اسیر و مقوم در چنبره و نگاه طایفه‌گرایی به افراد در این زمینه گردیده که با هدف غایی اصلاح‌طلبان در تعارض و تضاد جدی قرار دارد.
اصلاح‌طلبان باید این ابهام را حل نمایند که آیا طایفه در محور و نگاه آنان اصل است، هرچند واقعیتی تلخ در این دیار باشد یک‌بار برای همیشه باید برای گذر از این آفت برنامه‌ای جدی و مدون طراحی نمود و به اجرا گذاشت و تبعات آن را نیز می‌توان با فراغت بال که بر پایه و چاشنی عقلانیت و منطق باشد پذیرفت و با دادن سهم به طوایف مختلف در تنظیم لیست عملاً در تشدید طایفه‌گرایی سهیم نباشیم تا اساساً در یک دور و تسلسل باطل قرار نگیریم.
به هر حال آنچه که قابل توصیف و گفتن است جریان اصلاح‌طلبی در جریان شکست در انتخابات مجلس گذشته یکی از دلایل عمده این ناکامی را رد صلاحیت کاندیداهای خویش می‌دانست که البته آن هم ناکافی است ولی ظاهراً می‌توانست توجیه‌کننده آن شکست باشد ولی در انتخابات شوراها که در شرایط و اوضاع مساعد به لحاظ حضور افراد متخصص و کاردان قرار داشت نتایج مطلوب و شایسته‌ای حاصل نگردید و علت شکست‌های پیش‌آمده به نوعی باید واکاوی شود.
آیا پایگاه جریان اصلاح‌طلبی بومی در سطح مردم از اقبال عمومی و گسترده‌ای برخوردار نیست؟!
 پس چگونه است که در انتخابات کلان و ملی (ریاست جمهوری) مردم انتخابی اصلاح‌طلبانه دارند.
به هر حال جریان اصلاح‌طلب بومی باید پاسخ گوی عملکرد و تصمیمات و اقداماتی که منتج به این نتیجه شده را به‌صورت شفاف و واضح طرح و بررسی و مسئولیت خویش را در عدم اقبال عمومی پذیرا باشد و به طور ریشه‌ای و بنیادین و به دور از حب و بغض‌ها و غرض‌ها و مرض‌ها امین روشنپور (کارشناس ارشد جامعه‌شناسی)به یک آسیب‌شناسی راهبردی در به وجود آمدن این وضعیت که در دو انتخابات گذشته علی‌رغم مهیا بودن شرایط بپردازد ولی آنچه که نباید از نظر دور نگاشته شود توجه به این راهبرد و اصل اساسی در جهت کارآمدی و نفوذ اجتماعی در جریان اصلاح‌طلبی لازم و ضروری است که «چرخش نخبگان «و اصل»جوان‌گرایی« و » پوست‌اندازی «در کلیت این جریان باید هر چه زودتر در این جریان آغاز گردد و جامعه عمل به خود گیرد تا جریان اصلاح‌طلب بومی از شرایط رکود و شکست‌های پی‌درپی خارج گردیده و بتواند بدنه اجتماعی موجود و ناراضی بودن آن از عملکرد اصلاح‌طلبان بومی را در جهت اقبال به خویش جلب نماید.

امین روشن‌پور (کارشناس ارشد جامعه‌شناسی)


توضیح یافته: مطالب منتشره لزوما نشانگر دیدگاه پایگاه خبری یافته نیستند. ما در انجام رسالت رسانه‌ای خویش، اقدام به انتشار نوشتار با آراء و عقاید متنوع می‌نماییم و چنان‌که طرح و جهت نقد و نوشتار افراد مختلف متفاوت است، برداشت‌های مخاطبان از نوشته‌ها نیز ممکن است متفاوت باشد.
 

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1396-03-27 12:07
درست گفتی. شش نفر از شورا از ایل ؟؟هستند و متاسفانه معیار همان طایفه با این تفاوت که رنگ اصلاح طلبی به خود گرفته! اصلاح‌طلبی یک منش است فارغ‌ از جغرافیا و....
نقل قول کردن
#2 شهرام 1396-03-27 12:44
خود لیستی رای دادن هم نوعی طایفه گرایی مدرن است .چرا که اگر اصلاح طلبان و اصول گرایان لیستی معرفی کنند و ملت بخواهند لیستی رای بدهند نتیجه این می شود یا به طایفه اصلاح طلبیان رای می دهند یا طایفه اصول گرایان . غافل از اینکه چه بسا افراد شایسته تر و کارامد تری در لیست مقابل باشند که باروش لیستی وارد مجلس نمی شوند . ودر واقع شاید نوعی تحمیل و گرفتن حق انتخاب از مردم محسوب بشود چراکه انها که حامی فلان جناح هستند بدون تحقیق به لیست ارایه شده رای می دهند که خلاف انتخاب اصلح و توصیه بزرگان دین در مورد حجت داشتن در برابر ارایی است که قراراست درصندوق ها ریخته شود .ترساندن ملت از رقیب و اینکه اگر ما نیاییم به خاک سیاه خواهید نشست بس به این لیست رای بدهید دقیقا مثل همان تفکری است که به هم طایفه ای ها می گویند اگر طایفه ما بیروز نشود طایفه مقابل براساس کینه قدیمی از ما انتقام خواهند گرفت .
نقل قول کردن
#3 کانال بعد از خبر 1396-03-27 12:46
در این دوره بازهم شاهد شکست اصلاح طلبان بودیم و فقط دونفر اصلاح طلب رای آوردند و آن هم با کمک رای طایفه ای ( صالحی نسب و نظری )!!!!
این دوره اصولگرایان و حامیان ملکشاهی راد که حدود 6 نفر هستند قاطعانه پیروز انتخابات شورای شهر مرکز استان شدند
این در حالی است که سرلیست حامیان صیدمحمد بیرانوندی شهین پاپی و خوش کیش و .... رای نیاوردند و نکته جالب اینکه در این شورا هیچ کاندید بیرانوندی موفق به راهیابی به شورا نشد؟؟؟؟
حامیان اعظم محمدی نیا هم هیچکدام رای نیاوردند از جمله خنجری و ...؟؟
حامیان مرتضی محمودوند کمترین رای را آوردند از جمله زئیس ستادش و حامد تلوری و شعیبی و صفی خانی که هر کدام حود 2 هزار رای آوردند؟؟
نقل قول کردن
#4 شهروند۱۲ 1396-03-27 13:31
ولی به نظر اکثریت مردم این دوره دو عامل باعث پیروزشدن این افراد به عنوان برندگان انتخاب شد (به استثنای آقای رستمی)یکی طایفه که نشان داد بیس رای همه کاندیداها بود ودومی که تاثیرش دست کمی از طایفه نداشت ورای شگفت انگیزی درحد حداقل ۳تا۵هزار رای برای هدکدام از کاندیداهای پیروزاز این طریق حاصل گردید چیزی نبود جز ....
------
یافته:
ادامه پیام شما مصداق افترا بود؛ لذا حذف شد
نقل قول کردن
#5 شهروند۱۲ 1396-03-27 14:36
باورکنید افترا نبود وحقیقت بود ولی چه باید کردکه ما مردم دستمون از همه جا کوتاه هست واون عامل که گفتم از دست مردم خارج هست
نقل قول کردن
#6 مریم 1396-03-27 17:08
ارائه لیست فعلا جا نیفتاده و قابل اعتماد نیست و بیشتر بر اساس همون طایفه بازی و اشنا بازی هست که کی به لیست راه پیدا کنه. من شخصا یکی از اشخاص معرفی شده در لیست اصلاح طلبا رو میشناسم که نه اصلاح طلب بود نه کارامد و به پشتوانه یکی از اقوامشون تو لیست جا گرفت که خوشبختانه رای هم نیاورد بر اساس همین یک نفر من اعتمادم رو به لیستها از دست دادم. اما وقت اون رسیده به شورا ها جدی تر نگاه بشه هم برای تایید صلاحیت ها که هم افراد کمتری کاندید بشن هم انتخاب بهتری از طرف مردم صورت بگیره
نقل قول کردن
#7 آیت میردریکوند 1396-03-27 18:43
وضعیت شورای شهر با نمایندگی مجلس و انتخابات ریاست جمهوری آن هم در شهری مانند خرم آباد فرق می کند. همان بهتر که مردم به لیست ها رای ندادند. مردم باید جدا از هر گونه طایفه و جناح سیاسی به کسانی که در زمینه ی شهری تخصص بیشتری دارند و رزومه ی قویتری دارند رای بدهند. این مساله باید بین مردم جا بیفتد.
نقل قول کردن
#8 کوکلا 1396-03-27 19:50
من نمی دانم لرستان چه خیری از اصلاح طلب و یا اصولگرا دیده است به نظر مردم همان طایفه گرایی بهتر از این دو جریان ساختگی می باشد وقتی هیچکدام از کاندیداهای شورا از اصلاح طلب و اصولگرا گرفته تا طایفه گرا تخصص لازم را ندارد پس بهتر است به همان طایفه گرایی روی آوریم چونکه حداقل یک عرق طایفه ای دارد و ممکن است چند تا کار انجام دهد چونکه همانطور که بارها گفته شده است این دو جریان در جامعه لرستان هیچ ریشه و اصالتی ندارد ولی در سطح ملی اگر مردم به اصلاح طلب رای دادند بخاطر حذف رقیبی بود که مورد قبول مردم نبود نه به خاطر اینکه اصولگرا بود چونکه جامعه لرستان هنوز نمی تواند وارد جریان حزب بازی شود و بیشتر به فکر نیازهای اولیه است تا تعلق داشتن به گروه خاصی طبق نظریه مازلو جامعه لرستان هنوز در سطح اول نیازها می باشد و نیازهای اولیه همان خوراک و مسکن می باشد که هنوز مردم نتوانسته اند به آنها دست یابند
نقل قول کردن
#9 ناشناس 1396-03-27 20:01
این نمایندگان جدید که رای آوردن حداقل یه خوبی دارن و اونم اینه مثل قبلی ها تو جلسه شورای شهر تنبک نمیزنن ;-)
نقل قول کردن
#10 ات 1396-03-28 09:31
قبلا هم بحث هاي زيادي در مورد اطلاح طلب و اصولگرا در اين شهر شده است ولي واقعيت تلخ اين است كه كمتر شخص سياسي در اين شهر در فكر منافع عمومي شهر وشهروندان است و حاضر است از مايه هزينه نمايد تا اين شهر رشد كند و بحث اصلي اين است كه آويزان شدن افراد به اين جريان هاي حزبي فقط براي پا روي دوش مردم قرار دادن و بالا رفتن خودشان است و جريان حزبي و عضو حزبي شدن در اين شهررا فقط مي توان در حد باند بازي كوچكي برشمرد هنوز تا تا حزب و حزبي عمل كردن و واقعا حزبي فكر كردن در اين شهر راه زيادي مانده است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا