یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

چرا کاندیداها و طرفداران آنها در قبال زیبایی شهر و حفاظت از اموال شهری سهل انگاری می‌کنند؟!
با وجود ابداع و ظهور شیوه‌های نوین تبلیغاتی در عصر حاضر، تبلیغات کاغذی هنوز در صدر مدل‌های تبلیغاتی جای دارد و با وجود راه افتادن پویش‌هایی نظیر نه به تبلیغات کاغذی و امثالهم، امسال نیز شاهد استفاده از این شیوه‌ی تبلیغاتی در اکثر شهرهای کشور بودیم. در واقع بعد از آغاز یک هفته مهلت قانونی کاندیداها برای تبلیغات، ماراتن نصب پوستر و تراکت در ابعاد مختلف بر روی در و دیوار شهر آغاز شد و این رقابت چشمگیر تا پاسی از نیمه شب روز چهار شنبه ادامه داشت.
صندوق‌های پست و صدقات، دستگاه پارکبان الکترونیک، سطل‌های زباله، پست‌های مخابرات و برق، کیوسک‌های تلفن، ستون‌های برق و درختان، دیوارهای تازه سنگ کاری شده، درب و دیوار ساختمان‌های دولتی و ... هیچکدام از هجوم لشکر کاغذهای تبلیغاتی در امان نبودند. در مدت این یک هفته  کاندیداها به هر نحوی که می‌توانستند اقدام به معرفی خود و برنامه‌های هایشان نمودند و سطح شهر و زمین و آسمان شهر  این روزها در تسخیر کاندیداهایی بود که تلاش می‌کردند به هر نحو ممکن پیروز انتخابات باشند.
این بی توجهی به مبلمان شهری و تخریب اموال عمومی توسط کاندیداها و اطرافیانشان، در حالی صورت گرفت که اکثر کاندیداهای محترم در شعارهای تبلیغاتی و برنامه‌هایشان از زیبا سازی شهر سخن به میان می‌آورند که در نوع خود قابل تأمل است. افرادی که ادعای سازندگی و سربلندی شهر را دارند و در پوسترها یشان با لبخند و ژست‌های ژورنالیستی از مسئولیت همگانی، داشتن شهر شاد و سربلند و آباد دم می‌زنند با چسباندن پوستر و بنر در ابعاد مختلف، در تخریب چهره و نمای شهر از هیچ کوششی فروگذار نکردند! تا جایی که عده‌ای شهروندان با انتقاد شدید از تخریب فضای شهری بر اثر تبلیغات غیرمجاز برخی کاندیداهای شوراها معتقد بودند کاندیدای شورایی که در تبلیغات خود اقدم به تخریب شهر می‌کند، قطعاً نمی‌تواند موجب رشد و توسعه شهری شود. چرا که در نصب تصاویر، پوسترها و بنرهای تبلیغاتی در بسیاری از موارد دستورالعمل‌ها و قوانین تبلیغات انتخاباتی شوراها رعایت نشده است و متأسفانه ظاهراً این رقابت ایجاد شده که کاندیداها هرچه بیشتر و در اندازه‌های خارج از حد متعارف اقدام به نصب تصاویر و بنر کنند.
 
 

فرهنگ سازی عمومی
هر چند عده‌ای معتقدند بسیاری از معضلات اجتماعی با فرهنگ سازی و ایجاد بستر لازم  قابل رفع و رجوع هستند ولی باید بپذیریم به دلیل مدت محدود تبلیغات و طولانی بودن فاصله برگزاری انتخابات، در عمل امکان یادآوری نمای شهر در مقطع تبلیغات ناممکن است و همه ساله در موعد انتخابات شاهد چنین بی نظمی‌های تبلیغاتی هستیم. دردمندانه بار اصلی و فشار مضاعف این وندالیسم و ناهنجاری اجتماعی بر عهده رفتگران و پاکبانان زحمتکشی خواهد بود که با کمترین حقوق و مزایا باید به جمع آوری و رفت و روب وعده‌ها و شعارهایی بپردازند که بخش اعظمی از آنها در خصوص مبلمان شهری و پاکیزه نگه داشتن شهر است!
 
دریافت وثیقه تنها راهکار حفاظت از نمای ظاهری شهر

با وجود تدابیر دولت و شهرداری‌ها و سایر مسئولین قضایی و امنیتی شهر، در خصوص جلوگیری از نصب پوستر و تراکت در مکان‌های ممنوعه، به نظر این تدابیر چندان کارساز نیستند و همه ساله شاهد افزایش نصب پوستر در مکان‌های غیر مجاز هستیم. فلذا پیشنهاد می‌شود در سنوات آینده در موعد ثبت نام مبلغی به عنوان وثیقه یا ضمانت از کاندیداها دریافت شود و به آنها ابلاغ شود که بعد از انتخابات وظیفه جمع آوری بنرها و پوسترهای تبلیغاتی و تمیز کردن آثار ناشی از کندن پوسترها و چسب و سریش به کار رفته، به عهده خودشان است و در صورت عدم همکاری مبلغ مورد نظر جهت پاکسازی پوسترها به نفع دولت ضبط می‌گردد. با این شیوه قطع به یقین روش و رویکرد دوستان در نصب پوستر تغییر می‌کند و اکثر اعلامیه‌ها و پوسترها با چسب نواری نصب می‌شوند. امید مسئولان محترم در سال‌های آتی این طرح را به صورت پایلوت در شهرستان اجرا کنند و گام بلندی در جهت داشتن شهری زیبا و تمیز بردارند.



وحید حاج سعیدی

دیدگاه‌ها  

#1 حسن 1396-03-03 09:10
انتخابات که تمام شد ظاهرا آسفالت خیابانها هم تعطیل شد
نقل قول کردن
#2 جوان 1396-03-03 09:59
اول روز انتخابات تبلیغات این کاندیداها وحشتناک بود
دوم : تعداد زیادی کاغذ تبلیغات و غیره که هزینه میلیاردی شده بود در محل های انتخاباتی روی زمین بود و شهر زشت کرده بودن

واقعا متاسفم برای همچین کارهایی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا