ايام انتخابات بهترين فرصت براي بيان مواضع، اهداف، نگرش‌ها و آرمان‌های احزاب، جریان‌های سياسي و اشخاص است. در انتخابات اخير رياست جمهوري خبري از بيان اصول بنيادين سياسي عقيدتي اصولگرايان كه پیش‌تر بر آن‌ها به‌ویژه در ايام انتخابات پاي ميفشردند نبود.
از پاسداري از ميراث امام خميني و انقلاب، مبارزه بی‌امان با استكبار جهاني و در رأس آن امريكاي جهان خوار، مبارزه با صهيونيزم، مقابله با تهاجم فرهنگي دشمنان، صدور انقلاب، توصيه به مردم براي خوردن دو وعده‌غذا و حتي يك وعده در روز، خوردن اشنكه پياز براي مقابله با تحریم‌ها، نعمت دانستن تحریم‌ها، اولويت داشتن آخرت بر دنيا، تركمانچاي بودن برجام، … ذكري به ميان نيامد.
آنچه در اين انتخابات از داوطلبان سه‌گانه اصولگرا شنيديم معيشت و مبارزه با فساد بود، همين و بس. بدیهی است که رسيدگي به معيشت مردم شعار و هدف همه حکومت‌ها اعم از غیردینی و عرفي است، خيلي از كشورهاي دنيا هم اصولاً فساد مالي گسترده‌ای ندارند كه رفع آن آرمان بزرگي محسوب شود. هيچ اصولگرايي به اين عقب‌نشینی آشكار از اصول اعتراضي هرچند رقيق نكرد. آيا اصولگرايان از اصول پيشين دست شسته‌اند؟ آيا اصولگرایان از آسماني بودن سياست ورزي روی‌گردان و به عرفي بودن آن معتقد شدند؟ آيا تجربه ٣٨ سال سياست ورزي دست كشيدن از آرمان‌های اصولگرايي و پرداختن به مسائل دنيايي مثل معيشت بوده؟ آيا من‌بعد خوانندگان بدنام زیرزمینی نه‌تنها بخشي از تهاجم فرهنگي دشمن نيستند، بلكه نوع بدنام و تحت تعقیبشان می‌توانند كنار كانديداي رياست جمهوري اصولگرا بنشينند و با تشريح تک‌تک پيام خال‌های (تتو) پرشمار بر روي بدنشان آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهند؟ آیا با زنان بدحجاب من‌بعد نه‌تنها برخوردي نخواهد شد بلكه با لبخند هم پذيرفته می‌شوند؟ آن‌چنان كه در تجمع‌های انتخاباتی‌شان اتفاق افتاد. آيا اصول اسلامي و انقلابي اصولگرايان جاي خود را به اصول عرفي و زميني داده؟ آیا اصولگرایان ديگر خود را مکلف به انجام‌وظیفه اسلامي و انقلابي نمی‌دانند و نتيجه (رأی آوری) به هر قيمت اولويت اصلي آن‌هاست؟ آيا اصولگرايان من‌بعد اصلاح‌طلبان را به دلیل پايبند نبودن به ارزش‌ها سرزنش نمی‌کنند؟
 اما سؤال اصلي اين است، اين تجدیدنظر در اصول اقدامي تاكتيكي براي موسم انتخابات است؟ يا استراتژي براي نو شدن و زايندگي تفكر اصولگرايي؟ در روزهاي آينده مشخص می‌شود، نو شدن و بازسازي مواضع، يا رياكاري؟
غلامرضا مصدق