یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

با پايان انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر خرم‌آباد، مشخص شد 9 نفر كه اكثراً فرهنگي و معلم هستند راهي ساختمان جديد شورا مي‌شوند.
اين در شرايطي است كه در دوره‌ي چهارم، حضور پررنگ برخي هنرمندان و چهره‌هاي ورزشي در بدنه‌ي شوراهاي اسلامي شهرهاي كشور و بخصوص خرم‌آباد و تهران، باعث شده بود پيش از انتخابات، در اعتراض به عملكرد برخي نمايندگان، هجمه‌هاي مختلفي به آنان وارد آيد.
تغییر دیدگاه مردم و حساسیت هایی که در شبکه های اجتماعی به نمایش می گذاشتند، باعث شد در پنجمین دوره تا حد امكان از ورود مجدد هنرمندان و ورزشكاران به شوراهاي اسلامي شهرها و روستا جلوگيري شود.
اما نکته بارز پنجمین دوره انتخابات در خرم آباد، ركوردشكني نفر اول اين دوره با كسب 40 هزار و 86 راي بود که بالاترین میزان رای طی 5 دوره برگزاری انتخابات به یک کاندیدا محسوب می شود و در نوع خود جالب توجه است.
 "ولي‌الله رستمي‌نژاد" نه دفتر و ستاد انتخاباتي داشت و نه هزينه‌هاي سنگين برای چاپ پوستر، بنرهاي متعدد و دادن شام و نهار و ... نمود!
اين در شرايطي است كه دوره اول انتخابات شوراي شهر خرم‌آباد (1378 تا 1381) عزت‌الله فيلي با 28 هزار و 7 رأي، دوره دوم (1382 تا 1385) محمدجعفر همت‌پور با 11 هزار و 364 رأي، دوره سوم (1386 تا 1392) محمد خدامي با 27 هزار و 476 رأي و دوره چهارم (1392 تا 1396) نيز سيف‌الدين آشتياني با 21 هزار و 416 رأي پيشتاز انتخابات شوراها در خرم‌آباد شده بودند.
آن‌چه منتخبان جديد مردم خرم‌آباد در شوراي شهر بايد بدانندبرخي شهروندان معتقدند، مردم از روي احساس به رستمي كه دل‌سوخته و عاشق اين شهر است رأي دادند، در حالي كه به نظر مي‌رسد هدف اصلي شهروندان از اين اقدام، علاوه بر مد نظر قرار دادن شايستگي‌هاي اخلاقي و انساني رستمي كه او را از نظر ظاهر با "ميرزا كوچك‌خان" مقايسه مي‌كنند و انتظار مي‌رود حداقل عملكردي چون "اسماعيل ططري" نماينده اسبق کرمانشاه در دوره‌های چهارم و ششم مجلس شورای اسلامی داشته باشد، با «انداختن طرحي نو» براي انتخابات شورا، پديده انتخاباتي اين دوره در خرم‌آباد و كشور شد.
او مي‌تواند با نظارت دقيق روي فعاليت‌هاي شهرداري و مصوبه‌هاي شوراي شهر خرم‌آباد كه بر خلاف ادعاها به هيچ مدرك تحصيلي خاص و تخصصي بجز تقوا، پاكي و دقت نياز ندارد؛ خود را ماندگارتر كند؛ درست همان پاشنه‌ي آشيلي  كه بسياري از نمايندگان ادوار پيشين شورا و مجلس خرم‌آباد، به آن توجه نكرده و نتيجه‌ غفلت و كوتاهي‌شان را هم در انتخابات ملاحظه كردند.
متاسفانه «شأن و جايگاه نمايندگي مجلس و شورا در خرم‌آباد به دليل عملكرد ناخوشايند و ضعيف برخي نمايندگان پيشين، چنان متزلزل شده كه اكثر مردم از اعتماد مجدد به يك نماينده برای دوره بعد، خودداري نموده و بيش‌تر به دنبال پيدا كردن نفر و راه جديدي براي حل مشكلات خود و شهرشان هستند».
از آن‌جا كه در انتخابات شورا تا كنون راه‌هاي مختلف نظير برانگيختن احساسات طايفه‌اي و قومي، دادن شام و نهار و يا متوسل شدن به محبوبيت هنرمندان و مدال ورزشكاران يك بار به نتيجه رسيده بود، اين بار نوبت به طرحي جديد همچون طرح رستمي‌نژاد بود كه با شعار شرافت «مرغ‌فروش بوده‌ام، نه آدم‌فروش!» پيش آمده، و در نهايت نيز با توكل بر خدا و نكات مثبت سوابق انساني خويش، برگ برنده را رو كرد و در اين بين، تيرهاي تكراري عده‌اي از كانديداهايي كه با توسل به حربه‌هاي قديمي قصد حضور در شورا را داشتند، به هدف نخورد.
حال به سراغ اين موضوع برويم كه منتخبان جديد كه اكثراً فرهنگي و معلم بوده و هستند، آيا قصد دارند راه نمايندگان پيشين شوراي شهر خرم‌آباد را در پيش گيرند يا واقعاً به دنبال اثبات شايستگي خود و دفاع از حقوق موكلين هستند؟
با نگاهي به تركيب 9 عضو منتخب پنجمين دوره در مي‌يابيم كه برخي از آن‌ها در هنگامه‌ي انتخابات‌، بجز سوابق فردي، روي پشتوانه‌ي جناح سياسي خويش نيز حساب باز كردند و با قرارگيري در فهرست‌هاي اصلاح‌طلب، اصول‌گرا كه اين روزها علاوه بر مجلس، براي رأي آوردن در انتخابات شوراها نيز اپيدمي شده، تلاش داشتند كه بخشي از آراء را با توجه به گرايش سياسي خود كسب نمايند.
اين عده اگر چه در انتخابات اخير موفق بودند اما بايد هوشيار باشند كه تجربه‌ي تلخ جناحي شدن شوراي شهر چهارم تهران و نيز عملكرد جناحي اكثر نمايندگان خرم‌آباد در ادوار گذشته، تا حد زيادي باعث تنفر و انزجار مردم از افراد سياسي‌اي شده كه پس از دست‌يابي به مقام و منصب، به جاي نماينده‌ي همه‌ي مردم بودن، بيش‌تر چاكر اربابان جناحي خويش و در خدمت عده‌اي خاص از اقوام، ياران و همراه‌شان بوده‌اند؛ لذا از هم‌اكنون با دقت، زير ذره‌بين شهروندان قرار دارند تا ببينند هدف از ورود اين افراد به شورا خدمت به مردم است يا مثل شورا‌هاي پيشين خرم‌آباد، طرح تقسيم‌ و سنگربندي شورا به 7 و 6 نفر (در زمان شوراي 13 نفره) و يا 5 و 4 نفر (در زمان شوراهاي اول تا سوم كه 9 عضو اصلي داشت) شدن براي برآوردن مقاصد شخصي و اعمال فشار بر شهرداري جهت تأمين منافع حزبي و گروهي (انتصاب مديران موافق و دلخواه در مناطق و سازمان‌هاي زيرمجموعه شهرداري خرم‌آباد و ...) را در دستور كار دارند!
اين قبيل افراد بايد بدانند امروزه به واسطه‌ي همه‌گير شدن تلگرام، اينستاگرام، ايميل و ... هر شهروند و هر كارمند، يك خبرنگار شده است و به محض پيش كشيدن مباحث شخصي در جلسات شورا و يا اقدام براي استخدام اقوام و ياران در شهرداري، دادن تخفيف و مجوز‌هاي متخلفانه ساخت و ساز و ... هر كس مي‌تواند با گرفتن تصوير  نامه با يك دوربين موبايل، خبرنگار و امين مردم باشد و چنین نمايندگانی را رسوا سازد؛ كاري كه برخي نمايندگان قبلي از ناحيه‌ي آن به شدت ضربه خورده و با انتشار موارد تخلف آنان چه در فضاي مجازي و چه با نقل قول توسط مردم، اقبال عمومي از آنان روي گرداند و نتيجه‌اش را نیز در انتخابات ديدند.
نمايندگان منتخب بايد به شعور مردم خرم‌آباد كه در انتخابات 29 اردي‌بهشت به طايفه‌گرايي نه گفتند، احترام بگذارند و بدانند كه شهروندان تفاوت كساني كه صادقانه براي منافع عمومي كار مي‌كنند را با سودجوياني كه به دنبال برآوردن منافع خويش و اطرافيان هستند به خوبي متوجه مي‌شوند، لذا بايد از اين فرصت استفاده نموده و سنگ بناي انتخابات دوره‌هاي بعدي را براي خود و سايرين مستحكم بنا نهند بلكه تا حد زيادي ديوار بي‌اعتمادي بين مردم و نمايندگان شورا از بين برود و شأن و جايگاه از دست رفته‌ي نمايندگي شورا كه باعث شده «هر كسي خود را در قواره‌ي آن ديده و كانديدا شود» را دوباره باز گردانند.
نكته‌ي ديگري كه ذكر آن ضروري به نظر مي‌رسد اين است كه 9 منتخب شوراي پنجم شهر خرم‌آباد بايد بدانند كه مردم به آن‌ها اعتماد كرده‌اند تا ناظر و امين همه‌ي آنان در شورا و نظارت بر كار شهرداري باشند، نه اين كه فقط مدافع منافع عده‌اي خاص بوده يا از راه نمايندگي شورا، قصد ساختن نمدي براي كُلاه خود دادباشندشته باشند و فكر شهردار شدن به سرشان بزند!
تجربه‌ي تلخ دوره‌هاي سوم و چهارم شورا و انتخاب "محمد خدامي" و "محمد مهرابي" از دل شورا براي نشستن روي صندلي لرزان شهرداري خرم‌آباد كه به حضوري كوتاه‌مدت و در نهايت بيرون رفتن آنان هم از شورا و هم از منصب شهرداري انجاميد، اين پيام روشن را به 9 منتخب كنوني شورا مي‌رساند كه علاوه بر لزوم سركوب نمودن اميال شخصي، بايد از دسته‌بندي شورا جهت انتخاب شهردار و يا انتخاب رئيس و نايب‌رئيس شورا با ديدهاي جناحي و طايفه‌اي پرهيز نمايند زيرا از مواردي كه انرژي بسياري از شوراها در خرم‌آباد گرفته و هزينه‌هاي زيادي بر شهر و مردم تحميل نموده، همين اختلافات گزينشي پست و مقام‌ها بوده است.
به جاست از همين فردا منتخبان جديد مردم گرد هم آمده و پيش از آغاز به كار شورا، راه‌هاي بررسي مشكلات و كنار نهادن اختلافات احتمالي را بررسي نمايند بلكه راه اشتباه شوراهاي پيشين را دوباره طي نكنند و از فرصت كوتاه 4 ساله‌ي حضور در شورا، به بهترين نحو ممكن جهت خدمت به مردم كه در حقيقت به خدمت به خود نمايندگان است بهره گيرند، زيرا در آن صورت مي‌توانند اميدوار باشند كه عملكرد درخشان و عاري از تعصب آن‌ها در شورا، مي‌تواند «سنگ بناي محكمي براي موفقيت‌هاي بعدي آنان» نظير حضور در مجلس يا ديگر مناصب خدمتي مهم‌تر باشد؛ در غير اين صورت با گام نهادن در راه بسياري از نمايندگان پيشين به خاطر رزومه ضعيف و تكراري، جاده‌ صاف‌كن موفقيت كانديداهاي ادوار بعدي خواهند بود!
رضا جايدريرضا جايدري / پايگاه خبري يافته

 براي مشاهده تاريخچه شوراي شهر خرم‌آباد و انجمن شهر قبل از انقلاب اين‌جا كليك كنيد:
1- قسمت اول
2- قسمت دوم

3- نگاهي آماري به تبار منتخابان 4 دوره شوراي اسلامي شهر خرم‌آباد
4- اسامي اعضاي شوراي اسلامي شهر خرم‌آباد از دوره اول تا كنون

دیدگاه‌ها  

#1 امیر 1396-02-30 19:21
بهترین شعار "مرغ فروش بوده ام نه آدم فروش" خودش یک دنیا تفسیر داره
نقل قول کردن
#2 لروند 1396-02-30 20:54
یادم هست دوره گذشته شورای شهر در مهاباد یک جوان که بلال فروش بود ولی دارای مدرک کارشناسی شیمی بود رای اول را آورد و وارد شورای شهر مهاباد شد
نقل قول کردن
#3 اسدی پور 1396-02-30 21:28
برادر گرانقدر جناب آقای جایدری
از تحلیل ارزشمندتان که می تواند بعنوان نقطه عطف و آغازین پیام هم آوایی منتخبین گرامی باشد سپاسگزارم. امید که اعضای جدید با هم اندیشی و استفاده از همه ظرفیت ها از جمله سایر کاندیداها در ادامه راه و توفیق خدمت رسانی به مردم شریف دیارمان به جایگاه و شان این نهاد مقدس موفق و موید باشند.
نقل قول کردن
#4 ماسور 1396-02-31 00:05
درود بر ایل بالاگریوه که توانست شش نفر شورا را احراز کند
نقل قول کردن
#5 آرش 1396-02-31 01:03
درود جناب جایدری عالی نوشتی
نقل قول کردن
#6 همشهری 1396-02-31 01:05
واقعا جای تاسف داره واسه شورای شهر این دور
نقل قول کردن
#7 ماسور 1396-02-31 07:59
ایل بالاگریوه توانست شش نفر را به شورای خرم آباد بفرستد
نقل قول کردن
#8 پروین نظری 1396-02-31 08:05
واقعاممنون وسپاسگزارم ازشماوازمردم فهیم خرم ابادکه سنگ تموم گذاشتن برای این باردرانتخابشون دقت کردن وطایفه بازی روکنارگذاشتن
نقل قول کردن
#9 امیر 1396-02-31 11:51
به نقل از همشهری:
واقعا جای تاسف داره واسه شورای شهر این دور

حتما چون کاندید مورد علاقه شما رای نیاورده یا مردم گول افراد فرصت طلبو نخوردن جای تاسف داره!!!!!
نقل قول کردن
#10 امیر رضاپناه 1396-02-31 19:52
سلام. عالی بود
نقل قول کردن
#11 فقط ایران 1396-03-01 00:04
سلام ،
دورود میگم به مردم خرم آباد که رایشان به آقای رستمی نژاد از روی تعصب و جناح و ... نبود.
البته در دیگر جاهای ایران هم قبلا شاهد چنین اتفاقاتی بوده ایم مثل همان جوان بلال فروش که وارد شورا شد.
انتخاب همچین افرادی از سوی مردم ایران نشانه فهم بالای سیاسی آن هاست.
دیگر مردم بیشتر صداقت و سادگی و امانتداری و پاکی و.... را می بینند.
تا دبدبه و کبکبه پول ،مقام ،زیبایی و جناح و...
هر که پاک و ساده باشد باشد مثل آقای رستمی نژاد محبوب دل ها می شود.
نقل قول کردن
#12 ایمان 1396-03-01 02:12
باورنکردنی بوددرتاریخ بایدثبت بشه یک نفربدون تبلیغ ریس شورای شهرخرم آبادشد.ایشان بایدالگوی بشه برای جوانان امروزما
نقل قول کردن
#13 bahram 1396-03-01 05:27
بسیار عالی نوشتید.واقعا در صدر هستید جناب جایدری
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا