یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

روز قبل با اتوبوس از پایانه جنوب تهران به سمت خرم‌آباد راهی شدم؛ ساعت حرکت را 16:45 در بلیت نوشته بودند. یک ساعت قبل حرکت در پایانه بودم اما اتوبوس 17:15 حرکت کرد تا در این نیم ساعت چند مسافر دیگر نیز پیدا کند
پس از آن هم از جلوی پایانه جنوب گرفته تا سر چهارراه‌ها و عوارضی و پلیس‌راه و ... به‌طور مداوم برای پیدا کردن مسافر جار می‌زدند و برای قم، اراک و بروجرد نیز مسافر سوار کردند و کلی وقت ما در این مکان‌ها و همچنین در پایانه شهرهای قم، اراک و بروجرد جهت پیاده و سوار کردن مسافر قبلی و جدید تلف شد!
نزدیک پلیس‌راه بروجرد 2 مسافر دیگر به مقصد خرم‌آباد سوار شدند و سرانجام وقتی حدود ساعت 1:30 بامداد با سلام‌وصلوات به خرم‌آباد رسیدیم، دو مسافر بروجردی در منطقه کرگانه از راننده تقاضا کردند نیش ترمز بزند تا پیاده شوند زیرا منزل خویشاوند آن‌ها همین‌جاست، اما راننده گفت که کار غیرقانونی نمی‌کند و مطابق دستور باید همه مسافران را در محوطه پایانه نیم‌بند خرم‌آباد پیاده نماید!
مسافران بروجردی گفتند: مگر سوار کردن مسافر بین راه نیز غیرقانونی نیست؟! پس چطور آنجا راننده محترم حواسش نبود که کار غیرقانونی انجام ندهد؟!
راننده هم مثل اکثر مسئولان ما گفت: همین است که هست!
و به همین راحتی حق‌وحقوق انسانی به‌دلخواه برخی، پایمال و نادیده گرفته می‌شود
نکته جالب ماجرا این که وقتی 7-8 مسافر باقی‌مانده اتوبوس نیمه‌شب در پایانه نصفه و نیمه خرم‌آباد پیاده شدند تازه گرفتار مکافات جدیدی شده و از چاه به چاله افتادند!
به‌جز دو سه مسافر که تجربه قبلی داشتند و توسط خودروی اقوامشان از پایانه وحشتناک خرم‌آباد نجات یافتند، بقیه از جمله دو مسافر مهمان بروجردی گرفتار مالکان تاکسی‌های رویلزرویلز گران‌قیمت درون پایانه شدند که زیر بارش باران با ارقام نجومی، انتقال مسافران گیر افتاده را به مزایده گذاشته بودند!
جالب این که دو مسافر سوار شده در دوراهی بروجرد تا خرم‌آباد هر یک به اتوبوس نفری 5 هزار تومان بابت کرایه داده بودند و حالا راننده تاکسی‌ها به آن‌ها می‌گفتند که برای رساندنشان از پایانه تا کرگانه (حدود 500 متر) باید نفری 5 هزار تومان کرایه بدهند!
سایر مسافران نیز از ناز و اجبار رانندگان تاکسی بنزها و شورلت‌های آخرین سیستم مستقر در پایانه مجهز خرم‌آباد در امان نمانده و با توجه به‌شدت ریزش باران و افزایش حق سختی کار رانندگان، با پرداخت ارقام جالب‌توجهی تلکه شدند!
مطلب جهت استحضار مسئولان اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌های لرستان، شهرداری خرم‌آباد و پلیس‌راه استان که بدانند تدابیر آنان بخصوص در اجباری کردن پیاده کردن مسافران در پایانه و مثلاً کنترل اتوبوس‌ها تا چه حد باعث رفاه مردم خرم‌آباد و لرستان شده است!

 یک شهروند


 *******************

*وظایف شرکت‌ها و تعاونی‌های مسافربری در قبال حقوق مسافر چیست؟

وظایف شرکت ها و تعاونی های مسافربری در قبال صدور بلیت، تاخیر در زمان حرکت، کیفیت جابجایی، توشه راه مسافر، خدمات دهی و رعایت نکات بهداشتی و رعایت نکات ایمنی برای حفظ جان مسافر جزء حقوق مسافر محسوب می شود که در صورت آگاهی از آن می تواند نسبت به بهبود شرایط حمل و نقل جاده ای به سازمان های متولی کمک شایانی کند.

 لازمه داشتن سفری راحت، روان، ایمن و داشتن آگاهی کافی در خصوص حقوق خود در سفرهای بین شهری با اطلاع از شرایط و مقررات مربوط به شرکت های حمل و نقل مسافر است و در طرف مقابل شرکت ها و تعاونی های مسافربری نیز در قبال مسافر موظف به رعایت نکاتی چند در باب حقوق مسافر هستند.

 

قوانین بلیت

اولین نقطه ارتباطی میان شرکت مسافربری و مسافر در زمان تهیه بلیت شکل می گیرد اما در همان نقطه اول شرکت یا تعاونی موظف به رعایت قوانین مربوط به بلیت است. به طوری که طبق قانون بلیت، قرارداد فی مابین مسافر و شرکت یا موسسه مسافربری است که برای جایجایی مسافر از مبدا تا مقصد در خلال یک دوره زمانی مشخصبا وسیله نقلیه مشخص با وسیله نقلیه معین صادر می شود و بر اساس آن کلیه مسئولیت های سفر بر عهده شرکت یا موسسه و در قبال آن مسئول و در برابر مسافر پاسخگو است.

بلیت مسافر باید توسط شرکت مسافربری مهمور و حد اقل اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی مسافر، نام شرکت یا موسسه صادر کننده بلیت، شماره ردیف صندلی، مبدا و مقصد سفر، مبلغ کرایه و تاریخ و ساعت حرکت با خط خوانا و بدون خط خوردگی در آن درج شده باشد. همچنین ذکر نام پایانه مقصد در شهرهایی با بیش از یک پایانه الزامی است.

همچنین در گذشته، که سوار کردن مسافر بین راهی ممنوع نبوده، شرکت موظف به بلیت ارائه کند. و مسافر نیز پس از مطالعه کامل بلیت و اطمینان از صحت اطلاعات تا پایان سفر آن را نزد خود نگه دارد.

 

وظیفه شرکت مسافربری قبل از شروع سفر

شرکت های و تعاونی های حمل و نقل مسافر، قبل از شروع سفر باید اطلاعاتی همچون، مسیر حرکت، مدت زمان سفر، محل ها و زمان های توقف، نام راننده و خدمه، نوع وسیله همچنین امکانات رفاهی موجود در وسیله نقلیه را ارائه کنند.

 

شرایط حمل بار یا توشه راه مسافر

اگر مسافر تا یک ساعت قبل از شروع سفر درخواست تحویل بار یا توشه راه خود را جهت نگهداری در اتوبوس یا وسیله نقلیه داشته باشد، شرکت موظف به دریافت آن، سپس باید نشان شماره دار مخصوص را روی هر یک از قسمت های بار یا توشه راه مسافر نصب کند و ته برگ یا رسید آن را به مسافر تحویل دهد. همچنین حمل توشه راه مسافر در داخل اتوبوس ممنوع است، اما شرکت مسافربری در برابر توشه راه مسافران در زمان وقوع هر نوع حادثه باید پاسخگو باشد.

لازم به ذکر است، حمل بار یا توشه راه از سوی مسافر تا 20 کیلوگرم رایگان است و به ازای هر کیلوگرم اضافه بار تنها 2.5 درصد نرخ پایه بلیت باید از مسافر اخذ گردد.

 

قوانین مشمول تاخیر حرکت اتوبوس

قبل از هر چیز شرکت یا تعاونی مسافربری موظف به تامین وسیله نقلیه ایمن و راحت برای جابجایی مسافر به مقصد تایین شده است. اما در صورت تاخیر در زمان حرکت وسیله حمل و نقلی، شرکت باید وسیله نقلیه مناسب را  جایگزین قبلی کند همچنین در زمان بروز تاخیر در اعزام اتوبوس اگر بیش از یک ساعت موجب معطلی مسافر شود باید در صورت درخواست مسافر کل مبلغ بلیت را باز گرداند.

 

اگر مسافر از سفر انصراف داد

در صورت در خواست انصراف از سفر توسط مسافر تا یک ساعت قبل از حرکت وسیله نقلیه شرکت یا تعاونی می بایست 90 درصد  و در زمان قبل یا بعد از حرکت 50 درصد مبلغ بلیت را به مسافر بازگرداند. همچنین در صورت درخواست مسافر، شرکت بدون دریافت هرگونه وجهی موظف به تمدید بلیت مسافر است.

 

قوانین خدماتدهی و بهداشت وسیله نقلیه

مسافرین باید فقط در مقصد مذکور در بلیت پیاده شوند و در صورت خرابی اتوبوس در طول سفر شرکت موظف به تامین اتوبوس در اسرع وقت و بدون دریافت هرگونه وجه اضافی از مسافر است و باید وقت کافی در اختیار مسافر برای انجام فریضه نماز و صرف غذا قرار داده شود. همچنین مواد غذایی داخل اتوبوس باید دارای تاریخ مصرف باشند و راننده ها موظف هستند  برای جلوگیری از ایجاد آلودگی هوا وسیله حمل و نقل عمومی خود را داخل محوطه پایانه خاموش کنند.

 

وظایف شرکت های مسافربری نسبت به ایمنی سفر

استفاده از وسیله حمل و نقل عمومی ایمن و راحت حق مسافر است به همین دلیل باید اتوبوس ها بدون نقص فنی با آمادگی بالا برای هر نوع سفر از سوی شرکت ها و تعاونی ها تامین شوند. اما رعایت ساعت کاری راننده به عنوان یکی از نکاتی که امروزه در کشور ما کمتر بدان پرداخته می شود، موجب بروز حوادث جانی و مالی جبران ناپذیری در سفرهای جاده ای بوده است. به طوری که 70 درصد تلفات ناشی از عامل انسانی به دلیل خستگی و خواب آلودگی بوده است.

طبق قانون، رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی باید از بیش از 8 ساعت رانندگی در طول یک سفر خودداری کنند. لذا مسئولیت شرکت ها و تعاونی های مسافربری اعزام راننده کمکی برای سفرهای طولانی تر از 8 ساعت است.

برای ارائه شکایات در خصوص تخلفات شرکت ها و تعاونی های مسافربری می بایست با دفاتر حمل و نقل و پایانه های مستقر در پایانه های سراسر کشور و یا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ارتباط برقرار شود.

امیداوریم با خواندن این مطلب آگاهی لازم نسبت به وظایف شرکت های حمل و نقل مسافربری برون شهری در قبال مسافر فراهم شده شود تا در آینده شاهد کاهش نارضایتی ها از شرکت ها و تعاونی ها و همچنین افزایش ایمنی در طول سفر باشیم.

دیدگاه‌ها  

#1 علی 1396-02-17 08:04
آفرین به شما برای این هشدار به جا تون متاسفانه اصلا برخی راننده ها و پایانه خرم آباد کنترل نمیشه هر راننده ای از هر کجا به خرم آباد میاد چون نظارت نمیشه هر طوری عمل می کنند بلیط ساعت 8 می زنن 9 و ده حرکت می کنن
مسافر اضافی حتی روی پله سوار می کنن
وسط راه مسافر که معلوم نیس چه هویتی دارن سوار می کنن راننده و شاگرد راننده بارفتار های غیر اخلاقی که انگار اتوبوس ملک خصوصی اوناست با مسافرین رفتار می کنند باید نظارت بشن از ابتدا تا حین سفر مردم باید امنیت داشته باشند
نقل قول کردن
#2 حسن 1396-02-17 08:05
مگر پایانه خرم آباد افتتاح نشد قرار بود که تا پایان سال 95 افتتاح بشه اینهم نشد
نقل قول کردن
#3 مهمان 1396-02-17 08:17
احسنت برشما شهروند عزيز و ريز بين
نقل قول کردن
#4 همشهری 1396-02-17 10:44
سلام
چون نظارت دقیقی روی کار تاکسی های آخرین مدل نیست هر قیمتی که بخواهند میگیرند
تهران به این بزرگی تاکس ترمینال با فاکتور و کارت مخصوص مسافر جابجا میکنه.
نمیگم تخلف نیست ، هست ولی کم
نقل قول کردن
#5 حمید 1396-02-17 10:56
متاسفانه محل پایانه خرم آباد جای خوبی ساخته نشده ، و دسترسی خوبی به بقیه نقاط شهر ندارد . از نظر تاکسی ها که بعضی تاکسی ها دلخواهی مسافر ها را جابجا میکنند . و نظارت بر تاکسی هاوجود ندارد .
نقل قول کردن
#6 شهروند 1396-02-17 11:20
احسنت به شما واقعا مطلب به جا بود لطفا از مسوولین پیگیر هم باشین فقط یه چیزی جا گذاشتین اونهم سوهانی های سر گردنه بگیرن که اتوبوسها با اونها قرارداد میبندن که اونجا وایسن واقعا نظارتی نه روی قیمتهای آنهاست نه بهداشت آنها اصلا قیمت برای مصرف کننده برایشان مفهومی ندارد بهشون هم میگی میگن اینجا با داخل شهر فرق داره باید قیمت رو بیشتر از اون بدیم یعنی دقیقا سر گردنه بگیری
نقل قول کردن
#7 اکبر-ظ 1396-02-17 11:40
افرین بصورت مبسوط این واقعه و مسئولیت شرکتهای مسافربری و رانندگان را توضیح دادید .اکثر رانندگان رعایت اسایش مسافر را نمی کنند و متاسفانه نظارتی روی کار انها نیست .این اتفاقی که شما ان را شرح دادید بصورت روزمره در جریان است تمام این بی اخلاقیها در اثر وضعیت بد اقتصادی است .
نقل قول کردن
#8 سعید 1396-02-17 11:45
واقعا وضعیت پایانه کرگانه افتضاحه اگر به فکر رفاه مردم هستین بذارین مسافرا همون شمشیر آباد پیاده بشن . مسافرکشای ترمینال نصفه نیمه واقعا آخرت بی انصاف هستن مخصوصا وقتی مسافر غریبه به پستشون می خوره . از این گذشته اون محله واقعا مخوفه ما خودمون که مال این شهریم نصفه شب میترسیم از اونجا وای به حال بقیه . از طلا گشتن پشیمان گشته ایم انصافا ترمینال نمیخوایم .
نقل قول کردن
#9 #نصرالدین_بهاروند 1396-02-17 12:56
آورین
عاااااااالی بود
حض کردم
من که شهروندم با خوندن این متن متنبه شدم، نمی‌دونم چرا مسئولین درس عبرت نمی‌گیرن عایا؟! :sigh:
نقل قول کردن
#10 محمد 1396-02-17 13:23
من هم این تجربه بد شما را بارها داشته ام.متاسفانه مسوولان توجهی ندارند.راننده شخصی و اتوموبیل دولتی و عشق به خدمت موج میزنه!!!!!!
نقل قول کردن
#11 میلاد 1396-02-17 14:49
من فردا قراره با همین اتوبوس ها بیام خرم اباد ولا هول ترمینال ونمه
نقل قول کردن
#12 مهدی 1396-02-18 00:37
مسولای پایانه های لرستان نظارت کنند ببینند چرا قیمت بلیت وی آی پی را از خرم آبادبرای ترمینال جنوب مثل آرژانتین چهل و سه هزار تومن میگیرند .
نقل قول کردن
#13 احمد رضا 1396-02-18 01:36
دو تا از شاگرد تنبلای هم کلاسی ما الان راننده شرکت مسافر بری شدن. درس خون که هیچ نبودن در زمره اراذل و اوباش هم بودن.خب دیگه نتیجه بهتر از این نمیشه.بیشتر چیز ها سر جای خودش نیست متاسفانه. هر چند در میان رانندگان افراد تحصیل کرده و با شخصیت هم زیاد هست.
نقل قول کردن
#14 اکبر-ظ 1396-02-18 16:01
به نقل از احمد رضا:
دو تا از شاگرد تنبلای هم کلاسی ما الان راننده شرکت مسافر بری شدن. درس خون که هیچ نبودن در زمره اراذل و اوباش هم بودن.خب دیگه نتیجه بهتر از این نمیشه.بیشتر چیز ها سر جای خودش نیست متاسفانه. هر چند در میان رانندگان افراد تحصیل کرده و با شخصیت هم زیاد هست.


دوست عزیز الان حتی افراد تحصیل کرده هم مثل لیسانس یا فوق لیسانس که شغل رانندگی را انتخاب می کنند خودبخود اخلاق و رفتارشون عوض میشه {البته منظورم همه رانندگان نیست بیشتر اونایی که داخل شهر کار می کنند}.
نقل قول کردن
#15 سعید 1396-02-19 22:59
من هم دو سال پیش در ترمینال خرم آباد به راننده ای گفتم دربست تا فلان جا چقدر می شود گفت 5 تومان و سوار شدم بعد دیدم یک خانواده را هم برای ترمینال کوهدشت سوار کرد و به من لبخند زد. جالب این که یکی دو خیابان مانده به ترمینال کوهدشت آنها را پیاده کرد و دور زد که من را برساند!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا