یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

دولت تدبیر و امید که روی کار آمد، انتظارات فراوانی در حوزه‌ی اقتصاد شکل گرفت.
نابسامانی‌های مختلف این حوزه در اواخر دولت دهم به اندازه‌ای بود که کمتر کسی به تحقق همه‌ی انتظارات، در برهه‌ای چهار ساله امید داشت؛ اما از آنجا که بخش زیادی از مشکلات موجود، ریشه در تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های ناشی از آن داشت، تمرکز دولت و دیپلماسی‌اش نیز بر همین حوزه شکل گرفت. باور، این بود که با برطرف شدن مشکلات این حوزه، سایر معضلات اقتصادی نیز به مرور برطرف خواهد شد. با این همه آنچه دولت در این مسیر با آن مواجه شد و شاید پیش‌بینی‌اش نکرده بود، طولانی شدن روند مذاکرات برای برطرف نمودن تحریم‌ها بود که بیان دلایل آن از این بحث خارج است
اما هر چه بود در نهایت، توافق هسته‌ای امضا شد و برجام به سرانجام رسید و ديوار تحريم‌هاي اقتصادي فرو ریخت. به تبع آن اقتصاد کشور دوباره نظمی به خودش دید که همین نظم باعث شکل‌گیری عواقب مثبتی شد؛ از جمله اینکه تورم لجام‌گسیخته کنترل گردید و ثبات به بازار برگشت. فعالان اقتصادی می‌دانند که وجود ثبات، اصلی‌ترین عامل و زیرساخت هر گونه فعالیت اقتصادی است و باعث پيش‌بيني‌پذير شدن اقتصاد و در نتیجه سهولت برنامه‌ریزی برای رسیدن به خواسته‌های این حوزه بر اساس اصل ثبات اقتصادی می‌شود. در همین راستا انضباط مالي دولت یازدهم نیز نسبت به دولت پیش از خودش بهتر شد تا خوش‌بینی‌ها رنگ و روی تازه‌ای بگیرند و امیدواری‌ها وارد فاز دیگری شوند.
به هر حال با وجود همه‌ی مشکلات و چالش‌های پیش‌بینی شده و نشده، پروسه‌ی منظم و امیدوارکننده‌ای شکل گرفت و با در نظر گرفتن همه‌ی جوانب می‌توان به ضرس قاطع گفت که روند بهبود فضای کسب و کار کشور روند رو به رشدی بوده و به تبع آن در استان لرستان هم اتفاقات مثبتی رخ داده که مسلما با توجه به حجم انباشتگی مطالبات کافی نیست، اما قطعا امیدوارکننده است.
مقایسه‌ی آمارهای اقتصادی لرستان و کشور نشان می‌دهد که وضعیت لرستان از بسیاری جهات از وضعیت مساعدتری نسبت به متوسط‌های ملی و کشوری بوده است که نباید به راحتی از کنار این مساله عبور کرد. یکی از این شاخص‌ها وضعیت اشتغال استان بوده که آمارها مؤید بهبود در این حوزه است. اگرچه تاکید می‌کنم تا رسیدن به نقطه‌ی مطلوب فاصله‌ی زیادی وجود دارد، اما بر اساس شرایط موجود و حجم مطالبات انباشته‌شده، بهبود قابل توجهی تلقی می‌شود و حاکی از آغاز روند رو به رشد و امیدوارکننده‌ای دارد.
خوشبختانه هم در سطح ملی و مشخصا در موضع رهبر معظم انقلاب و هم در سطح استانی و نگاه مدیریت ارشد استان، مسائل اقتصادی در اولویت رسیدگی قرار گرفته‌اند و گام‌های مثبتی هم در این زمینه برداشته شده که امیدواریم با تداوم آن‌ها، روند رو به رشد موجود ادامه یابد و نتایج بارزتری نمود پیدا کنند.
گام اول و اساسی در این مسیر، درک جایگاه بخش خصوصی در تحقق امر توسعه و زمینه‌سازی برای حضور موثر این بخش است که خوشبختانه در حال حاضر این اعتقاد شکل گرفته و امیدواریم در گام بعدی هم شرایط فعالیت واقعی بخش خصوصی فراهم گردد.
در همین رابطه و در راستای تحقق برنامه‌های پیش‌بینی‌شده، در بخش صنعت، تامین نقدینگی واحدهای تولیدی و بهبود شاخص‌های کسب و کار روند رو به بهبودی در استان شکل گرفته است.
رصد مشکلات بخش خصوصی و مشخصا حوزه‌ی تولید و اشتغال از دیگر فعالیت‌های مهمی است که در چند سال اخیر صورت گرفته و از همه‌ی ابزارهای قانونی برای حصول نتیجه استفاده شده است و آنچه در این مسیر قابل توجه است، پای کار بودن مدیریت ارشد استان و همچنین دستگاه قضایی لرستان بوده که این همراهی و همکاری کم‌سابقه بوده و باعث دلگرمی فعالان اقتصادی استان شده است.
از نظر بررسی‌های انجام شده در دبیرخانه شورای گفتگو، 80 درصد مشکلات و نارضایتی‌های بخش خصوصی، بانکی، مالیاتی و تامین اجتماعی بوده که در این زمینه هم آنچه در حوزه‌ی اختیارات استان بوده انصافا در جهت رفع مشکلات تلاش صورت گرفته است و مسلما در صورت تداوم می‌تواند باعث شکل‌گیری وضعیت به مراتب بهتری شود. برای حصول نتیجه در این بخش هم کافی است علاوه بر رفع قوانین و مقررات دست و پاگیر، مشوق‌هایی در نظر گرفته شود تا به پشتوانه‌ی آن علاوه بر برطرف نمودن مشکلات واحدهای موجود، زمینه برای انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید فراهم گردد. چه اینکه در حال حاضر هم پای سرمایه‌گذاران خارجی به استان باز شده و مشغول فعالیت هستند و در آینده‌ای نه چندان دور، بازتاب مثبت این فعالیت‌ها بروز خواهد کرد.
افزايش چشمگير صادرات غير نفتي استان از جمله دستاوردهای دیگری است که حاصل شده و حتی نسبت به میانگین کشوری هم از جایگاه بالاتری برخوردار است که نشان می‌دهد حرکت صورت‌گرفته، حرکت درستی است و ضرورت دارد همه برای تقویت و تداوم آن تلاش کنیم.
خوشبختانه فعالیت‌های صورت گرفته خودشان را در حوزه‌ی شاخص‌ها نشان داده‌اند که کاهش نرخ بیکاری از 20 درصد در سال 91 به 13 درصد و رشد تراز تجاری از 30 میلیاردتومان به 60 میلیارد تومان از جمله‌ی این تغییر شاخص‌ها هستند.
آنچه در این میان مهم است، شکل‌گیری یک روند رو به رشد است که خلاء آن در سال‌های گذشته همواره وجود داشته است. در واقع باید همه چیز از جایی آعاز می‌شد و صد البته اهمیت این آغاز در شکل‌گیری آن است و می‌توان گفت در صورت تداوم، همواره با سرعت بیشتری به پیش خواهد رفت.
همانطور که اشاره شد، تحقق همه‌ی وعده‌ها و برطرف شدن همه‌ی مشکلات، نیازمند فرصت بیشتری است و جدیت عملگرایانه‌ای می‌طلبد که امید می‌رود بستر تحقق همه‌ی آن‌ها فراهم گردد

 حسین سلاح‌ورزی/ رییس اتاق بازرگانی لرستان



 توضیح: مطالب ارسالی، لزوماً دیدگاه پایگاه خبری یافته نیستند اما مطابق فلسفه‌ي رسانه‌های بی‌طرف، آمادگي داريم نوشته‌ها و دیدگاه‌های دیگران را نیز در خصوص این موضوع و موضوعات مختلف به‌شرط رعایت قوانین مطبوعات، منتشر نماییم
 

دیدگاه‌ها  

#1 اکبر-ظ 1396-02-09 15:36
اقا شما چقدر خوش خیالید . اولا سایه تحریمها و جنگ بر سر ملت ایران هنوز از بین نرفته و 90 در صد بانکهای دنیا حاضر به تعامل بانکی با ایران نیستند خیلی از اموال ایران در کشورهای دیگر بلوکه است و هر از چندگاهی هم چپاولی به این اموال صورت میگیرد .روی کاغذ اعلام میشه تورم از بین رفته کجا از بین رفته ؟ شما میگید اقتصاد لرستان رو به رشد است .کدوم طرح کدوم پروژه کدوم کارخونه را ه اندازی شده ؟ اون از راه اهن که کارشناس ها میگن احتمالا 8 سال طول میکشه ساخته بشه .اونم از نیروگاهی که ده دوازده سال پیش کلنگش زدن اما تازه میگن 4 سال دیگه قابل بهره برداریه .بیمارستانهای فرسوده -خیابانهای خراب-عوارض بالا -بیکاری زیاد- سفره خالی مردم .روی کاغذ دم از حقوق شهرونی و دولت الکترونیک می زنید اما در عمل هیچ .
نقل قول کردن
#2 دیدبان 1396-02-10 08:03
نوشته شما بیشتر رنگ وبوی تبلیغاتی درآستانه انتخابات داره والا در عالم واقع اتفاق خاصی صورت نگرفته وآثارآن روی سفره مردم نیست !!!تحلیل شما مستند به آمارهایه که حاصل عددسازیست علی الخصوص درموضوع بیکاری ...سیستم بانکی ما اصلا روان و متصل به بانک های بین المللی نیست و هنوز جابجایی وجوه مالی حالت چمدانی دارد ...
نقل قول کردن
#3 سربندی 1396-02-10 10:09
معلومه این بنده خدا خیلی بین مردم نیست و از درد مردم خبر نداره!
نقل قول کردن
#4 من 1396-02-11 08:26
مخالفین محترم سخنان آقای سلاحورزی فقط جملاتی کلی میگویند بدون اینکه استدلال و عدد ورقمی ارائه دهند.
نقل قول کردن
#5 م.مستمر 1396-02-27 13:15
برکسی پوشیده نیست که دولت تدبیر و امید
با تدبیر خویش امیدها را زنده نگه داشت و مردانه پای مذاکرات ایستاد و ترس بی منطق از سرمایه گذاری از ایران را در دنیا زدود.چشم بستن بر نقاط مثبت و بولد کردن ضعف ها (که در تمام کشورهای دنیا امری رایج است) خاصه ی انسانهای بدبین و معاند است

وگرنه کیست که نداند اصلاحات چگونه امید به زندگی را تببین و ترسیم کرد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا