یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

افزایش بی رویه تعداد متکدیان (گداها) باعث ناراحتی مردم خرم‌آباد شده است.
عصر چهارشنبه از مطب پزشک در نزدیکی میدان شهدا که خارج می‌شوم، خانم جوانی کنارم می‌گوید: «آقا ببخشید!» رویم را که به سمت او بر می‌گردانم، زن جوان و نسبتاً شیک‌پوشی را مشاهده می‌کنم که کودکی در آغوش اوست. می‌گوید: برای تامین هزینه دارو، نیازمند کمک است. من هم مبلغی به او می‌دهم و به سمت خیابان شهید مطهری راهی می‌شوم.
نرسیده به پل شهدا، خانمی که چادرش را روی صورتش کشیده با التماس دست به دامان عابران می‌شود و از آن‌ها کمک می‌خواهد. آستین کت مرا هم می‌گیرد و با سماجت تقاضای کمک دارد. از او می‌خواهم جلوی جمعیت، آستینم را رها کند، تا کمکش کنم!
مبلغی هم به او می‌دهم و به هر زحمتي هست از دستش خلاص می‌شوم!

خرم‌آباد؛ شهر پر گدا!

کمی که جلوتر می‌روم، نزدیک سه‌راه وسط خیابان مطهری پیرزنی روی یک صندلی کوچک به درخت تکیه داده و از مردم با عجز و لابه تقاضای کمک مالی دارد. اين يكي چون نمي‌تواند از جايش بلند شود، چندان سماجتي ندارد!
هوا تاریک شده، تصمیم می‌گیرم شام را در پیتزافروشی آن حوالی صرف کنم اما جلوی درب ورودی، متکدی معتادی را با لباس مندرس می‌بینم که آن‌جا بیهوش جلوي درب ورودي افتاده است، لذا با ديدن اين صحنه ناراحت شده و از تصمیم خود منصرف می‌شوم و با خود مي گويم كه اگر در منزل نان و پنیر بخورم، حداقلش این است کسی نیست از بیرون شیشه‌ي رستوران یا اغذیه‌فروشی به من زل بزند تا غذا از گلویم پایین نرود!
ظهر پنج‌شنبه می‌شود، برای زیارت اهل قبور و شرکت در چند مراسم راهی قبرستان خضر می‌شوم. از ساعت 2 تا 5 که آن‌جا هستم به طور متوسط هر 5 دقیقه سر و كله یک متکدی مرد يا زن و بچه با انواع و اقسام سن و سال از من و دیگران تقاضای کمک می‌نمایند!
بیش از 50 متکدی بین مردم بعضاً مصیبت‌دیده در حال چرخ خوردن و گرفتن کمک مالی هستند و برخی نیز 2 یا 3 بار برای گرفتن پول به آدم مراجعه می‌کنند! به یکی از آن‌ها متذکر می‌شوم که کمی پایین‌تر  و چند دقيقه قبل در مراسمی که برپا بود به تو پول دادم، اما پاسخ می‌دهد: آن کمک آن‌جا بود، من الآن دارم برای این مُرده شما فاتحه می‌خوانم و برای ثواب این‌جا به من دوباره کمک کنید!
از این که در چنین شهر و محیطی پر از انسان‌های نیازمند و پردرد زندگی می‌کنم، احساس ناخوشایندی به من دست می‌دهد و به این می‌اندیشم که مگر بسیاری از مردم شهر و دیار مرا چه شده که شأن و کرامت انسانی خود را لگدمال کرده و به سیم آخر زده‌اند و از هر کسی تقاضای کمک مالی دارند؟
اگر واقعاً این شهر دچار مشکل است، پس مسئولان استان و کشور ما چکار دارند می‌کنند که روز به روز بر تعداد متکدیان خرم‌آباد افزوده می‌شود؟ اگر واقعاً مسئول هستند پس چه کاری برای این مردم در ردای مسئولیت انجام داده‌اند؟
باید فرقی مثلاً بین کسی که استاندار، شهردار، فرماندار، مدیر کل، معاون و ... می‌شود با من و امثال من در پذیرفتن مسئولیت باشد یا نه؟ با چنين وضعيتي به نظر مي‌رسد اگر من هم به جای این افراد مسئول بودم، وضع آمار بیکاری و اقتصادی و همچنین فرهنگی مردم شهر و استانم چنين مي‌بود و شايد بهتر نيز مي‌شد! باید فرقی بین کسی که مسئولیت، پست و مقام و دخيل بودن در سرنوشت ديگران را می‌پذیرد با ديگر افراد جامعه باشد یا نه و اگر پاسخ مثبت است، آیا باید در لرستان بهترین و توانمندترین شخص مسئول باشد یا جان‌نثاران ضعيف و ناتوان یک حزب و جناح و يا اقوام و هم‌طایفه‌ای‌های برخی مسئولان؟
چه کسی پاسخ‌گوی این وضع است و چرا هم متکدیان و هم سایر شهروندان خرم‌آباد نباید آسایش داشته باشند؟
مسئولان دیار ما اکثراً اهل مطالعه نشریات و سایت‌ها نیستند، اکثرشان هم مسئول روابط عمومی متخصص، دلسوز و توانمندی نیز در نهادشان ندارند که این مطلب را به آن‌ها منتقل کند تا با خواندن آن، وجدان‌درد گرفته و تکانی به خود بدهند و اقدامی اساسی در این زمینه نمایند. نهایت پاسخ‌گويي آن‌ها اين است كه ما را به کمیته‌‌اي که اخيراً تشکیل شده و گویا واحد اجرائیات شهرداری را متولی جمع‌آوری متکدیان کرده‌اند، حواله دهند؛ اما به نظر شما اگر چنین کمیته‌ها و جلساتی واقعاً در عمل، کارا بوده و خروجی داشته باشند، وضعیت شهر ما این است؟
جز نوشتن این مطلب کار دیگری از دستم بر نیامد، وگرنه بسیار مایلم به عنوان نماینده‌ي شهروندان با استانداری و شهرداری در زمینه جمع‌آوری متکدیان و انتقال آن‌ها به مراکز نگه‌داری مورد ادعای مسئولان همکاری کنم و گزارش خروجی کار را به همشهریانم اطلاع دهم، ولی افسوس که امثال ما راهی به دربار برخی مسئولان استان ندارند  ...

دیدگاه‌ها  

#1 لر سیتی 1396-02-08 09:33
بیشتر این متکدیان از شهرهای اطراف می آیند
نقل قول کردن
#2 رضا ملک محمدی 1396-02-08 10:41
با سلام دورود برشما اتفاقا من یک مطلب در همین مورد آماده کرده بودم که خوشحال شدم پیش دستی کردی ولی لااقل یک رونوشت به تمام مسئولین بزنید تا از این خواب خرگوشی بیدار بشن یاعلی
نقل قول کردن
#3 آیت میردریکوند 1396-02-08 11:14
متاسفانه اکثر این افراد نیازمند هم نیستند و عادت کرده اند به گدایی. به نظرم علاوه برمسئولین که باید در این زمینه همت کنند و این اشخاص را شناسایی کنند و نیازمندان واقعی را تحت پوشش قرار دهند، مردم هم نباید به این اشخاص کمک کنند چون گدا پروری را رواج داده اند و از احساسات انسان دوستانه آنها سوء استفاده شده. هر کسی در بین اقوام و همسایگان و نزدیکان خود کسانی را دارد که در نهایت فقر و با آبرو زندگی می کنند ولی حاضر نیستند دست گدایی به مردم دراز کنند. ما باید ضمن حفظ شان و آبروی اشخاص به این گونه افراد کمک کنیم.
نقل قول کردن
#4 امیر 1396-02-08 11:34
سلام دوستان ؟؟؟؟؟ شهرداری خرم‌آباد خیلی ضعیفه نمی تونه شهر رو از وجود متکدیان پاک کنه جناب شهردار باید فردی توانمند را بجای ایشان انتخاب کنه
نقل قول کردن
#5 شهروند 1396-02-08 14:39
هم عقیده ام باشما واقعا وقتی برخورد میکنم از خودم خجا لت میکشم وتاچند ساعت افسرده ام ذولتمردان تد بیر وامید چرا تابحال به فکر این معضل اجتماعی نبودند
نقل قول کردن
#6 م 1396-02-08 15:01
متاسفانه وقتی سرمایه گذاری های شهرما بدون توجه به منفعت عامه مردم و رفاه همه مردم شهر صرف نمیشه و فقط صرفا برای زیبایی و کم نیاوردن پیش شهرهای دیگه مجتمع های رفاهی و مراکز شیک و لارژ میسازیم ولی افراد این چنین دور و بر این مراکز هستند نمیدونم مسئولین محترم ادعا میکنند لرستان در مسیر توسعه قرار گرفته و این تناقض رو چه طور توجیه میکنند ???????
نقل قول کردن
#7 محمدی 1396-02-08 16:18
فکر میکنید کدامیک از این مسیولین مثل استاندار وفرماندار و شهردار و بقیه عصر توی خیابان قدم میزنه که از این وضعیت خبر داسته باشه .یکی را به قول شما میگذارند مسیول جمع کردن متدکدیان و اونهم چون میدونه مافوقها هیچکدام اهل رصد کردن دقیق کار زیردستانشان نیستند یک برگه گزارش مینویسه که همه متکدیان را از سطح شهر خرم اباد جمع کردیم و خلاص . بعنی با یک برگه همه چیز حل میشه و دیگه الحمد لله متکدی نداریم
نقل قول کردن
#8 محمدی 1396-02-08 16:21
به نقل از آیت میردریکوند:
متاسفانه اکثر این افراد نیازمند هم نیستند و عادت کرده اند به گدایی. به نظرم علاوه برمسئولین که باید در این زمینه همت کنند و این اشخاص را شناسایی کنند و نیازمندان واقعی را تحت پوشش قرار دهند، مردم هم نباید به این اشخاص کمک کنند چون گدا پروری را رواج داده اند و از احساسات انسان دوستانه آنها سوء استفاده شده. هر کسی در بین اقوام و همسایگان و نزدیکان خود کسانی را دارد که در نهایت فقر و با آبرو زندگی می کنند ولی حاضر نیستند دست گدایی به مردم دراز کنند. ما باید ضمن حفظ شان و آبروی اشخاص به این گونه افراد کمک کنیم.

دوست عزیز این هم وظیفه مسیولین است تا با کسی که نیازمند نیست و گدایی میکند برخورد قانونی کرده و حتی انها را راهی زندان کنند .هرچند زندان برای چنین کسانی ممکن است هتل باشد و به قول نویسنده متن شان انسانی و فرهنگ اکثر مردم ما بجای بالا رفتن در حال پایین امدن است و دراینده دردسر بیشتری خواهیم داشت
نقل قول کردن
#9 حمید ت 1396-02-08 23:48
وقتی اوضاع اقتصادی بد میشه ، باید منتظر عوابقش هم بود.،بسیاری از دزدیها و تکدی گری بسیاری از فروش مواد مخدر و بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی ریشه در فقر و‌بیکاری داره مسله خیلی سادست ،باید ریشه فقر و‌بیکاری خشکانده شود ، باید برای رفع این مشکلات هزینه کرد و سرمایه گذاری کرد،
نقل قول کردن
#10 آرمین 1396-02-08 23:54
به نقل از شهروند:
هم عقیده ام باشما واقعا وقتی برخورد میکنم از خودم خجا لت میکشم وتاچند ساعت افسرده ام ذولتمردان تد بیر وامید چرا تابحال به فکر این معضل اجتماعی نبودند

عزیزم ربطی به دولت تدبیر و امید نداره وظیفه شهرداری و بهزیستی و..هست!
نقل قول کردن
#11 احمد 1396-02-09 02:45
واقعا وقتی میریم بیرون آدم از دست این متکدیان نمی دونه چکار کنه هر خیابون ده تا داره
نقل قول کردن
#12 کلانشهرخرم و آباد 1396-02-09 06:23
بیشترین گدا رو تهران داره آیا تهرانیها گدا هستند.یا اصلا اونا تهرانی اند شاید؟؟؟همه میدونند 90 درصد گداهای خرم آباد از شهرها و روستاهای دیگه میان تو شهر.حالا چه چهره خوبی داشته باشه یا نداشته باشه.امیدوارم هیچکس بیکاری و فقر نگیره که بخواد گدایی کنه.
نقل قول کردن
#13 حسن 1396-02-09 12:56
شما ایستگاه اتوبوس روبروی بیمارستان شهدای عشایر را ببینید با دو کیلو رنگ می شود از این وضعیت نجات داد ولی ظاهرا عوامل شهرداری این وضعیت را نمی بینند خدا وکیلی برخی چیزها زیبنده مرکز استان نیست
نقل قول کردن
#14 Mohamad 1399-11-20 21:19
باید یک سازمان ایجاد شه که نه برای دفع نیازمندان بلکه کمک و احیا مجدد انان
نقل قول کردن
#15 Mohamad 1399-11-20 21:21
باید مردم باشیم نه بگذریم باید کمک کنیم باید بود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا