یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مسافرت یا سفر کردن به جابه‌جایی انسان از محلی به محلی دیگر به هر منظوری یا هر مدتی گفته می‌شود. این جابه‌جایی می‌تواند با وسیله یا بدون هیچ وسیله‌ی حمل‌ونقلی صورت گیرد. مسافرت پدیده‌ی جدید نیست و سفر از دیر باز با زندگی انسان‌ها عجین بوده و انسان هیچ‌گاه خود را از سفر بی‌نیاز ندانسته است. بسیاری از کارشناسان معتقدند سفر از دوره‌های بسیار کهن به صورت‌های مختلفی از گردشگری و جهانگردی با اهداف و مقاصد مختلف رواج داشته است. مردم در تمدن‌های ماقبل تاریخ هم مجبور به جابه‌جایی بودند تا غذا به دست بیاورند، از خطر دوری کنند و یا به مناطق دارای آب‌وهوای بهتر و شرایط زندگی بهتر از نظر کشاورزی و شکار بروند. با گذر زمان انگیزه‌هایی همچون تجارت، تبادل کالا و تفریح آن‌ها را به مسیرهای دورتری کشاند و ابعاد مسافرت را وسعت بخشید.
 
مزایای سفرهای تفریحی
سفر دارای ابعاد مختلفی است و سفرهای تفریحی را می‌توان یکی از تفریحات سالم بشر در همه اعصار و دوره‌ها نامید. چرا که مزایا و اهدافی را که برای این گونه سفرها تعریف کرده‌اند، با روحیات بشر سازگار است و منجر به بهبود حال عمومی انسان می‌شود. کاهش استرس، تنوع در زندگی هر چند به مدت محدود، استفاده از هوای آزاد، رهایی از تعلقات زندگی و محیط کاری، رویارویی با حوادث و اتفاقات غیرمنتظره و جدید، زندگی در لحظه، امکان مطالعه و ورزش بیشتر، درک بیشتر تفاوت‌ها و مقایسه شرایط، آشنایی بازندگی و روحیات دیگران و ... از مزایای سفر کردن می‌باشند که بدون شک این موارد در زندگی روزمره انسان تأثیر مثبت خواهند داشت.
 
چالش‌های سفر
با وجود مزایای بی‌شمار سفر و نقش آن در تخلیه هیجانات و اضطراب دنیای حاضر، گاهی اوقات چالش‌های موجود در جامعه مانع از تحقق اهداف سفر می‌شود. بحث هزینه‌های سفر، خطرات احتمالی، بیماری و ... ازجمله چالش‌هایی هستند که گاهی اوقات افراد را در تصمیم‌گیری برای انجام مسافرت مردد می‌سازند.
 
اقامت در سفر
یکی دیگر از چالش‌هایی که گاهی اوقات مانع اصلی بستن بار سفر می‌شود، محل اسکان یا اقامت در طول سفر می‌باشد. بدون شک امنیت فیزیکی و روانی در محل اسکان یکی از دغدغه‌های اساسی افراد در طول مسافرت محسوب می‌شود. در اکثر کشورهای مختلف دنیا مکان‌های اقامتی با شرایط و امکانات متفاوتی وجود دارند که مسافران با توجه به شرایط مالی و نیاز خانوادگی نسبت به انتخاب و اقامت در آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند.
 مجموعه واحدهایی که برای اقامت گردشگران، خدمات اقامتی و یا وابسته به آن را ارائه می‌دهند تأسیسات اقامتی نامیده می‌شوند. انواع تأسیسات اقامتی عبارت‌اند از: هتل، هتل بوتیک، هتل آپارتمان، متل، هاستل، مسافرخانه یا مهمان‌پذیر، مهمانسرا، مجتمع توریستی، اردوگاه جهانگردی، بنگالو، شاله، پانسیون، پانسیون خانگی، ویلا یا آپارتمان شخصی (خانه دوم)، ویلاهای خصوصی و اقامتگاه‌های آزاد که هر کدام دارای مختصات، امکانات و ویژگی‌های جداگانه‌ای هستند و بالطبع هزینه اقامت در آن‌ها نیز متفاوت است.
 
اقامت در ایران
هر چند در کشور ما نیز در بحث اقامت مسافران اقدامات زیادی صورت گرفته است ولی با توجه به میزان کم درآمد سرانه خانوارها و قیمت بالای مکان‌های اقامتی بیشتر افراد سعی می‌کنند در منزل دوستان و آشنایان، مکان‌های اقامتی با قیمت پائین تر و چادرهای مسافرتی اقامت کنند. بدون شک اکثر خانواده‌های ایرانی توان پرداخت هزینه‌های چند صدهزارتومانی یا حتی یکی دو میلیون تومانی برای اقامت یک‌شب در هتل را ندارند. هر چند هتل با قیمت‌های پائین تر هم وجود دارد ولی درمجموع اقامت در هتل با درآمد بیشتر خانواده‌های ایرانی همخوانی ندارد.
 
اسکان فرهنگیان و بازتاب ملی آن در صداوسیما
با وجود اینکه اکثر ادارات و نهادها جهت رفاه کارمندان خود در ایام نوروز و تابستان برنامه‌ها و شرایط ویژه‌ای را تدارک می‌بینند تا آن‌ها بتوانند ایامی به‌یادماندنی و دلپذیر در کنار خانواده خود در محیطی امن و استاندارد نظیر هتل، مجتمع‌های رفاهی و نظایر آن‌ها داشته باشند، آموزش‌وپرورش اسکان فرهنگیان را در مدارس در دستور کار خود قرار داده است. همه‌ساله چندین میلیون نفر از فرهنگیان به همراه خانواده‌های خود در کلاس‌های درسی که به چند متر موکت، چندتخته پتو و بالشت و تجهیز شده‌اند اسکان داده می‌شوند. البته همین امکانات درجه‌بندی ‌شده‌اند و در کلاس‌هایی یخچال و تلویزیون تعبیه شده است و برای اسکان نیز باید از چند هفته زودتر ثبت‌نام اینترنتی کرد و وجه را پرداخت کرد! صداوسیما نیز که گویی انتشار اخبار مختص فرهنگیان را از اوجب واجبات می‌داند، همه‌ساله آمار اسکان فرهنگیان را با آب و تاب فراوان در رسانه ملی بازتاب می‌دهد و شور و نشاط را در بین فرهنگیان به تصویر می‌کشد!
جالب‌تر اینجاست که این رسانه ملی هیچ‌گاه از اسکان سایر کارمندان این مملکت، خبر یا گزارشی منتشر نمی‌کند! و این شبهه در ذهن افراد متبادر می‌شود که آیا سایر کارمندان هیچ‌گاه به سفر نمی‌روند یا اقامت در کلاس‌های درس و چادر زدن در حیاط مدارس این‌قدر مهم است که صداوسیما به گزارش جامع در خصوص آن می‌پردازد؟!
 
سخن پایانی
هر چند با شرایط و برنامه‌های اعلامی موجود توان و اراده‌ای راسخ برای پرداختن ریشه‌ای به دغدغه‌های فرهنگیان مشاهده نمی‌شود و بیشتر طرح‌ها و ایده‌های مطروحه در این خصوص کاغذی، کلیشه‌ای و جشنواره‌ای هستند و امیدی به بهبود اوضاع در معیشت فرهنگیان و تغییر نگاه به مقوله آموزش و پرورش نیست، ولی ای کاش دوستان در ستاد بازسازی و نوسازی مدارس در هنگام ساخت مدارس جدید چند واحد به صورت سوئیت در طبقه فوقانی یا زیر زمین ساختمان مدارس جدید ساز تعبیه کنند تا لااقل در زمان اسکان معلمان در مدارس، شان و منزلت آن‌ها حفظ شود و مجبور نباشند برای چادر زدن در حیاط مدرسه از اداره متبوع نامه بیاورند و یا برای جلوگیری از باز شدن درب کلاس به هنگام خواب، میز معلم را پشت در بگذارند!
 
 
 وحید حاج سعیدی

دیدگاه‌ها  

#1 امیرزاده 1396-01-15 10:11
گل گفتی ، باید بريد مجتمع های شرکت نفت و صنایع دفاعی رو توی شهر نور مازندران ببینید . احساس میکنی اومدی اروپا . نه تنها شمال بلکه در مشهد و تهران و کیش هم دارند . فرهنگیان بیچاره اند بخدا .
نقل قول کردن
#2 پریا 1396-01-15 10:20
جانا سخن از زبان ما می گویی
سال گذشته برای زیارت به مشهد مقدس رفتیم برای اسکان مارا به مدرسه ای که نام ممتاز بر روی آن گذاشته بودن راهنمایی کردن اولا کلاس در طبقه سوم بدون آسانسور بود بعد از آن هر نیم ساعت یکبار سرایدار کولر را خاموش میکرد که باید برای روشن کردنش سه طبقه پایین می آمدی فرشی کثیف که با کراهت روی آن پا میگذاشتیم وتلویزیونی که فقط برفک نشون میداددر کلاس عرض اندام می کردند برای پارک ماشین در محوطه هم هیچکس هیچگونه مسئولیتی نداشت حالا دیگر از سرویسهای بهداشتی وآشپز خانه بگذریم دور بودن از حرم مطهر خود قصه ای داشت
نقل قول کردن
#3 امیر 1396-01-15 11:51
باید انصاف داشت و قبول کرد معلمی جز شریف ترین مشاغل دنیاست.
گفت استاد مبر درس از یاد
یاد باد آن چه مرا گفت استاد
یاد باد آن که مرا یاد آموخت
آدمی نان خورد از دولت یاد
پس مرا منت از استاد بود
که به تعلیم من استاد استاد
هر چه می دانست آموخت مرا
غیر یک اصل که نا گفته نهاد
قدر استاد نکو دانستن
حیف استاد به من یاد نداد
نقل قول کردن
#4 علی 1396-01-15 12:31
جناب حاج سعیدی مشکل صدا و سیما نیست مشکل خود مسئولین آپ هستند که جا دادن معلمان را دریک کلاس درس با گرفتن هزینه هر شب 25 هزار تومان کاری بس بزرگ می پندارند و تصور می کنند در حق معلم لطف کرده اند شما همین مدیر کل محترم خودمان را نگاه کن در این مدت نوروز چند بار مصاحبه در مورد آمار اسکان داشته اند
نقل قول کردن
#5 آیت میردریکوند 1396-01-15 13:07
سه سال قبل همراه یکی از اقوام به شهر رشت رفتیم.ایشان کارمند مخابرات هستند. سوییت کامل با تمام امکانات و با هزینه ای معادل یک سوم هزینه ی اسکان مدارس در اختیار ما بود.
نقل قول کردن
#6 شهروند 1396-01-15 14:25
شما بریدجهادکشاورزی ،بانک،وزارت کشور،دفاع،سپاه، ارتش،نفت و.....تمامی ارگان هاازاین قبیل خدمات دارندباشام ونهارویک خانواده همراه و....
اما در آپ میزگوشه ای چیده شده ویک کلاس واقعا کثیف و...
مسولین آپ چون هیچ کاری برا رفاه نیرو انجام نمیدن این رو شاهکارمی دونن.
پپیشنهاد می کنم حداقل مدرسه محل اسکان فرهنگیان رو ازعامه مردم(آپ به همردم کلاس میده)جداکنن وهزینه نباید دریافت این به فرهنگیان بزرگترین توهینه.
تخفیف خانه معلم بروجردبراهرپرس به فرهنگیانمبلغ گزاف 1000تومانه.
من که هرکی ازم بپرسه میگم معلم نشو هیچی که نداره هیچ
نقل قول کردن
#7 هادی رومیانی 1396-01-15 15:03
سلام. کاش تو هرشهری که میریم.
حداقل این امکانات باشه. من که تا حالا تو هرشهری که رفتم این امکانات هم گیرم نیومده همیشه میری میگن ظرفیت پره.
نقل قول کردن
#8 محمدحسین 1396-01-15 15:08
سلام من رفتم خانه معلم ؟؟؟چشمتون روز بد نبینه از کثیف بودن و اشغال و بدون ملحفه اتاق ۴ تخته فقط خواب ۷۵۰۰۰ تومن یعنی هیچ تخت خالی بعد امکانات ندارید هیچ اخلاق رفتار ی سرایدار باسم اقای ؟؟؟داشت میگفتی شکر میگفت زهر مار بدون بخاری بخاری روشن نمیشد روز ۱۱ فروردین با اون سردی وباران حداقل زبان خالی هم هبچ فقط مبگفتن بدلیل تبعیض اینجوره .در مورد غذا تبلیغ کرده بودن مثلا کباب کوبیده۷۳۰۰ بعد موقع حساب ۱۰۰۰۰ حساب میکنه میگم چرا ؟میگه این قیمت پارساله .اونوقت غذا اشغال و بی کیفیت خدا شاهده نخوردیم فقط گفتیم صبح بشه بریم از اونجا ساعت ۸صبح بدون صبحانه زدیم بیرون این چی بود
نقل قول کردن
#9 نوری زاده 1396-01-15 23:34
بازهم آفرین به آموزش و پرورش متاسفانه سازمان اوقاف و امور خیریه هیچ گونه اسکانی برای بازنشستگان و کارکنان ندارد!!!
نقل قول کردن
#10 احمد رضا 1396-01-15 23:49
صرف نظر از اینکه همه ی این اعداد و ارقام فقط مخصوص گزارشات رسانه ای هستن
انصافاً تنها استان لرستان خیلی به مسافران احترام میذاره و هواشناسی داره.
آقا بنده به عنوان یک فرهنگی تنها خواسته ای که دارم اینه که حقوق و مزایای ما فرهنگیان رو هم به اندازه بقیه ارگان ها بالا ببرن بهتون قول میدم اصلاً از ستاد اسکان فرهنگیان استفاده نکنم. فقط میرم هتل. که یک وقت آقای وزیر شرمنده ی ما نشه از این کمبود امکانات و رفاهیات.
بنده خودم 3سال ایام نوروز به عنوان کاربر پذیرش ستاد اسکان خرم آباد حضور داشتم. از همه ی این مسائل آگاهم.
آقایون مسئول فقط حقوق فرهنگیان رو افزایش بدین و شایعه پراکنی نکنید اون هم شایعه ی کذب.
ممنون
نقل قول کردن
#11 کاظمی 1396-01-16 00:09
باسلام وآرزوی سالی پر از شادی برای همه: اینکه مارا در سفر هم در کلاسهای درس اسکان میدن مایه افتخار ماست اما آیا طراحان وتیم پشتیبانی وزارت آ پ در همه سطوح مدیریتی در هنگام سفر در کلاسهای درس اسکان داشته اند که کیفیت این سوئتهای ۸ ستاره از نزدیک درک کنند یا اندک امکانات ویژه را صرفا برای خود و دوستانتان از قبل رزرو می کنند وهرگز با همکاران خود همدرد نشده اند( از نگارنده هم سپاسگزارم)
نقل قول کردن
#12 حق 1396-01-16 09:01
اصل صورت مسله غلط می باشد چرا آموزش و پرورش از محل بودجه جاری و عمرانی که دولت در اختیار آنها قرار داده و بجای مرمت و بازسازی مدارس غیر استاندارد منابع مالی خودرا برای سفرهای شخصی زیر مجموعه خود می نماید؟فرقی ندارد هر دستگاه یا سازمانی که اینگونه هزینه ها را در ایام مرخصی برای پرسنل خودهزینه و فاکتور می نماید از نظر انسانی و اخلاقی خلاف می باشد؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا