یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدتی است در شهرمان غوغای کلان‌شهر شدن به پا شده است و ظرف مدت کوتاهی مطالبه‌ی جدیدی برای مردم به وجود آمده است. حالا همه می‌خواهند که کلان‌شهر شدن خرم‌آباد که حق مسلم آن‌هاست را بعد از سال‌ها به گوش خود بشنوند و از مواهب و مزایا و محسناتش بهره‌مند شوند.
انگار بعد از آن همه موفقیت که در عرصه‌های مختلف به دست آورده‌ایم، حالا مانده همین یک قلم که با به دست آوردن آن می‌توانیم سرمان را در بین دیگر کلان‌شهرهای ایران بالا بگیریم و خودمان را در ردیف شهرهای بزرگ و توسعه یافته‌ی کشور مطرح کنیم.
اما به نظر می‌رسد موضوع به این سادگی‌ها نباشد و ما نیاز داریم که کمی بیشتر روی این مساله فکر کنیم. احتمالاً اگر کمی هم با متخصصان و صاحب‌نظران در این حوزه مشورت بکنیم به جایی بر نمی‌خورد و چندان متضرر نخواهیم شد!
صرف‌نظر از امکان‌سنجی این موضوع که اصولاً بر اساس قوانین جاری کشور، آیا ما هم می‌توانیم کلان‌شهر شویم یا نه؟ و فارغ از این مسئله که اصلاً کلان‌شهر شدن به نفع ماست یا به ضررمان! و با نادیده گرفتن این ماجرا که حالا حتماً برای کلان‌شهر شدن باید درخواست کتبی بنویسیم و از وزیر دستور بگیریم یا این فرآیند به صورت خودکار انجام می‌شود؟ باید خدمت مسئولان عزیز استان عرض کنیم که قاعدتاً برای کلان‌شهر شدن باید کلان‌شهر شویم! به عبارت دیگر باید کلان‌شهر شویم تا کلان‌شهر شویم!!
اصلاً اجازه بدهید تا با ذکر یک مثال موضوع را توضیح دهم. مثالی که امروز احتمالاً برای خیلی از مردم ملموس باشد و آن هم شیوه‌ی کلان‌شهر شدن در بازی معروف «کلش آو کلنز است»!
ماجرا از این قرار است که این خارجی‌هایی که همه چیزشان برعکس است، بازی موبایلی ساخته‌اند که در آن به هر بازیکن در ابتدا دهکده‌ای داده می‌شود با کارگران و منابع محدود. صاحبان این دهکده کم‌کم منابع و اعتبارات لازم را برای توسعه‌ی اماکن خود به دست می‌آورند و به‌مرور دیوارها و برج و باروها و همچنین معادن و مخازن و ارتش و سایر ملزومات یک دهکده و یا شهر بزر‌گ‌تر را به دست می‌آ‌ورند.
نکته‌ی حائز اهمیت در این بازی این است که دهکده‌های کوچک با سایر دهکده‌های هم‌ردیف خود مقایسه می‌شوند و رقابت می‌کنند. منطق بازی حکم می‌کند که آن‌ها هیچ‌وقت به دهکده‌ای که از خودشان قوی‌تر و بزرگ‌تر است حمله نمی‌کنند و بر همین اساس، بازی این امکان را به دهکده‌های قوی‌تر نمی‌دهد که به ضعیف‌ترها حمله کنند و یا با آن‌ها رقابت کنند.
اما نکته‌ی جالب‌تر درباره‌ی این بازی این است که بازیکن باید اول زیرساخت‌های دهکده‌اش را تقویت کند و وقتی همه‌چیزش به سطح یک دهکده‌ی بزرگ‌تر رسید، دهکده‌اش را ارتقاء داده و یک مرحله در بازی پیش ببرد.
در این بازی، بازیکنان ناشی که شوق رشد و پیشرفت سریع دارند بدون توجه به زیرساخت‌ها و امکانات و منابع دهکده‌ی خود، خیلی سریع تالار شهر خود را ارتقاء داده و به این مسئله توجه نمی‌کنند که با این کار، شهر کوچک‌شان را در رقابتی نابرابر با شهرهایی قرار می‌دهند که با تلاش و حوصله، مراتب رشد و توسعه را گذرانده‌اند و منابع و امکاناتی متناسب با سلحی که در آن قرار دارند به دست آورده‌اند.
احتمالاً الآن منظور این جمله‌ی مبهم را که «باید کلان‌شهر شویم تا کلان‌شهر شویم» بهتر متوجه می‌شویم. جمله‌ای منطقی که هم با هر عقل سلیمی جور در می‌آید و هم  با اصول توسعه‌ی علمی که درون‌زا بودن را جزء اصول اولیه و قطعی خود می‌داند سازگار است.
خیر آقایان! شهری که چاله‌چوله مثل آبله خیابان‌هایش را بیمار کرده است و تنها در آستانه‌ی نوروز با لکه‌گیری آن‌هم فقط در مسیر تردد میهمانان عزیز نوروزی، وصله‌پینه می‌شوند، شهری که زیرگذرهایش به جای حل مشکل رفت و آمد، آیینه‌ی دق شده‌اند و خودشان چندین مشکل و مسئله ایجاد کرده‌اند. شهری که یک بزرگراه ندارد تا گرهی از گره‌های ترافیکی شهر باز کند، شهری که کمربندی ندارد، پایانه مسافربری ندارد، سیستم حمل‌ونقل عمومی کارآمد ندارد، شهری که با یک باران کوچک سیلابی می‌شود و شیلنگ ماشین‌های آتش‌نشانی‌اش سوراخ است و... کلان‌شهر نمی‌شود.
و اما مهم‌ترین مسئله بحث اشتغال و مهاجرت است، معمولاً یک کلان‌شهر باید به‌واسطه‌ی صنعت و فرصت‌های شغلی‌اش مهاجرپذیر باشد و به‌تبع آن شهرک‌های مسکونی و صنعتی در اطراف آن شکل بگیرد، حال آنکه خرم‌آباد نه تنها مهاجرپذیر که نیست که جوانان تحصیل‌کرده‌اش به امید پیدا کردن شغلی با سرخوردگی به کلان‌شهرهای واقعی و حتی شهرهای کوچک‌تری که اصلاً هم ادعای کلان‌شهر شدن را هم ندارند مهاجرت می‌کنند. آخر این چه کلان‌شهری است که حتی فرصت شغلی برای کارگران روزمزد میادین آن هم وجود ندارد؟
پس خواهشاً به جای اینکه به صرافت بیفتید که خر کریم را نعل کنید و دنبال کلان‌شهر شدن در پاستور و بهارستان باشید، بیایید به قاعده‌ی بازی «کلش آوکلنز»، کلان‌شهر شدن را از کوچه پس‌کوچه‌های شهر دنبال کنید.

شیر بی دُم وَ سر و اشکم که دید؟
این‌چنین شیری خدا کی آفرید؟
ای برادر صبر کن بر درد نیش
تا رهی از نیش نفس گبر خویش

اسفند کرم‌الهی
 

دیدگاه‌ها  

#1 بابک 1396-01-09 09:40
جناب کرم الهی منطق شما کاملا درست و منطبق بر واقعیات روز جامعه است از هم اینروی کمترین انتقادی به نظرات سرکار وارد نیست و امید است مسئولین و متفکرین طرح و پردازش چنین ایده های خیالی رویاگونه و بی سرانجامی بروند و بازی کلش آو کلنز رو یاد بگیرند و با آن ملزومات و چگونگی کلان شهر شدن را بیاموزند .
نقل قول کردن
#2 سید. خرم‌آبادی 1396-01-09 10:06
بسیار عالی و بجا. کلانشهر دستوری و کاغذی یک سراب است. آقای نمابنده محترم به جای نامه‌نگاری بیایند فکری برای این خیابانهای مازگونه بکنند.
نقل قول کردن
#3 جابری 1396-01-09 10:24
احسنت، بسیار عالی بود. شیر بی یال و دم و کوپال خرم اباد حالا حالاها مانده تا کلانشهر بشه. اگر هم به زور بشه هیچ تاثیری نداره فوقش اعتبارات جدیدی بهمون بدن که چون توان و تخصص جذبش رو هم نداریم اون اعتبارات رو هم مثل بقیه حیف و‌ میل می کنیم میزاریم روی چهل تومن . احسنت به یافته و کرم اللهی
نقل قول کردن
#4 بابک میزاوندی 1396-01-09 10:27
آفرین.پایارلر
نقل قول کردن
#5 امیری 1396-01-09 10:37
عالی
نقل قول کردن
#6 سپهر 1396-01-09 10:40
ما فقط واژه ها رو خراب میکنیم و الا کجای دنیا به جز ايران فقط جمعیت عامل کلانشهر شدنه.هیچکدوم از شهر های ایران به جز تهران کلانشهر نیست، کلانشهر تعریف داره، که تو ایران مثل سایر موضوعات یکی از عوامل (جمعیت) که کمترین هزینه رو برای دولت داره رو به عنوان معیار انتخاب کردند
نقل قول کردن
#7 سروش 1396-01-09 10:42
هرچی خرم آباد ضربه خورده از امثال افکار شماهاست
نقل قول کردن
#8 سعید 1396-01-09 10:44
خیلی از ماها دوست داریم حداقل شهرمون اسم کلانشهر رو یدک بکشه ولی الان کسایی که میان خرم آباد حتی اینجارو به عنوان یک شهر متوسط هم قبول ندارن چه برسه به اینکه بعدا اسم کلانشهر رو بخوایم بذاریم رو شهر و مزحکه ملت بشیم . بنابراین قدم اول اینه که خودمون رو لااقل به حد یک مرکز استان قابل احترام مطرح کنیم . به قول شما شهری که ترمینال نداره یا یک خیابونو پس از سالها نمیتونن تعریض کنن کلانشهر شدن واسه چیشه؟!
نقل قول کردن
#9 مصطفی 1396-01-09 10:50
مطلب عالی بود اما چه حیف!!!!! اونهایی که به فکر کلان شهر کردن خرم آباد هستند خودشون بهتر از من و شما این مسائل رو میدونند (حتی به آمار و ارقام). اما امان از وقتی که بخوای با سیاسی کاری، برای رقابت های انتخاباتی حرف های دهن پر کن بزنی!!!!!
نقل قول کردن
#10 رضا 1396-01-09 11:22
با حلوا شدن دهن شیرین نمیشه
نقل قول کردن
#11 موحد 1396-01-09 11:30
جناب کرم الهی حرف جنابعالی متین و درسته
شاید بهتر این باشه که خرم آباد اول بره جزء کلانشهرهای ایران تا بتونه بودجه و امکانات در حد یک شهر بزرگ رو جذب کنه و مسئولین بعنوان یک « حتی به اسم هم شده کلان شهر » به اون توجه و رسیدگی کنن. وگرنه صحبت حضرتعالی کاملا متینه ولی چه میشه کرد لرستانه دیگه.
نقل قول کردن
#12 لرستانی 1396-01-09 11:32
تا امثال شماها رو داریم شهر پیشرفت نخواهد کرد. اگر گل نیستی خار هم نباش
نقل قول کردن
#13 فرزاد 1396-01-09 11:36
به خدا حرف حساب جواب نداره. ما بدمون نمیاد که خرم آباد هم کلان شهر بشود، ولی با چه زیر ساختی شهری که شهرداری آن در نصب تابلوهای راهنمای سطح شهر، سالی یک بار بنر چاپ میکند و اماکن شهر را به مسافران نوروزیش معرفی میکند، چه به کلان شهر شدن!!!شهری که خیابان های اصلیش به تعبیر دوستمان مانند آبله پر از چاله چوله است چه به کلان شهر شدن!! شهری که هنوز یک هتل درست و حسابی ندارد، چه به کلان شهر شدن! شهری که قدرت تعریض صدمتر باقی مانده از خیابان انقلاب را ندارد ، چه به کلان شهر شدن!!ژ
نقل قول کردن
#14 محسن 1396-01-09 11:52
الهی صدالبته که نظر حضرتعالی درست و متینه
شاید بشه با کلانشهر شدن خرم آباد توجه مسئولین رو به این استان جلب کرد و بودجه و امکانات بیشتری جذب کرد. یعنی از آخر به اول شروع بشه یعنی میخوام تو یه جمله خلاصه کنم که « از هیچی بهتره » .
نقل قول کردن
#15 شهروند 1396-01-09 11:52
متاسفانه این مقاله حتی یک کلمه کارشناسی توش پیدا نمیشه،
نقل قول کردن
#16 شهروند 1396-01-09 11:56
دوست عزیز اقای سپهر لطفا برید مطالعه کنید
توی کشورهای اروپایی و آمریکا شهرهایی وجود داره که ۵۰ هزار نفر هم کلانشهر هستند
یا بخاطر صنعتی بودن یا براساس جاذبه های توریستی و خیلی چیزای دیگه
نقل قول کردن
#17 آرمین 1396-01-09 12:27
پیاده رو نداریم، آسفالت خوب نداریم،پایانه مسافربری نداریم،هتل های خوب نداریم، راه آهن نداریم،کارخونه فعال نداریم،تاکسی های شهر همشون پیکان هست،فرودگاه استاندارد داریم اما ایران ایر ارزشی براش قائل نیست،زیرساختمون افتضاح هست ،ورودی های شهر مانند یک بیغوله هست، به نظر شما آیا واژه کلانشهر در حال حاضر شایسته خرم‌ آباد هست؟؟؟؟
نقل قول کردن
#18 دکتر 1396-01-09 12:47
احسنت،عاالی
نقل قول کردن
#19 محمدی نیا 1396-01-09 13:29
واقعا جالبه نماینده ما در مجلس در دوره اول حضورش بودجه استان برگشت می خورد، حالا در این دوره مجلس به دنبال کلان شهر کردن خرم آباده!!!!!!!
نقل قول کردن
#20 آرمین 1396-01-09 13:37
به نقل از سروش:
هرچی خرم آباد ضربه خورده از امثال افکار شماهاست

خب سروش خان ایشون درست گرفته!ما مردم زیادی ایده آلیست هستیم اماباید واقع گرا باشیم،خرم آباد باید گاماس گاماس مراحل طی کنه تابه کلانشهرشدن برسه واگرنه به نظرشما کجای شهر ماالان شبیه کلانشهرهست؟ شما خرم آباد با اراک مقایسه کن! تهران وتبریز و اصفهان پیشکش خودمون :-*
نقل قول کردن
#21 سپهر 1396-01-09 13:40
به نقل از سروش:
هرچی خرم آباد ضربه خورده از امثال افکار شماهاست

چیزی که به خرم آباد ضربه زده تعصب بيجاست که مانع تفکره.چند روز ديگه انتخابات ببین چطور همه با تعصب طایفه ای رای میدن.ادم باید چشم باز کنه و واقعیت روببینه.انکس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند.
نقل قول کردن
#22 دلفان 1396-01-09 14:05
جنجال کلان شهر شدن خرم آباد فقط حاصل فرافکنی و فرار رو به جلو نمایندگان محترم حاضر در مجلس است
نقل قول کردن
#23 رضازاده 1396-01-09 14:11
آقای کرم الهی عزیز در استانی که به بیرانشهر که دقیقا یک روستا است میگن شهر به خرم آباد هم باید بگن کلان شهر!!
نقل قول کردن
#24 خرم آبادیم 1396-01-09 14:16
آقای محترم بازی با کلمات کاری نداره
ما تا کلانشهر نشیم و زیر ذره بین نریم نمیتونیم پیشرفت کنیم
اینجا نیایید تز بدید ؛شماره نهاد ریاست جمهوری رو از ۱۱۸ بگیرید و نظراتتون رو به مسئولین بالا دست ارجاع بدید چه عیبی داره آدم برا پیشرفت شهر و کشورش تفکرات سازندش رو انتقال بده؟
ما بودجه عمرانیمون کمه و خرم آباد برای پیشرفت نیاز به بودجه بیشتر داره یکی از مزایای کلانشهر شدن افزایش بودجه است
و اما شما یه کار دیگه میتونید انجام بدید به جای سنگ اندازی برای کلانشهر شدن خرم آباد و اونم اینه که به مردم بگید قبل انتخابات تحقیق کنند و اصلح ترین رو انتخاب کنند تا مدیران متخصص وارد شهر بشن و بودجه رو تمام و کمال جذب کنند.
نقل قول کردن
#25 محمد 1396-01-09 14:26
نویسنده محترم شما ظاهرا" متوجه نیستید که با یک اقدام انقلابی میشه ظرف بازه ی زمانی دو یا سه ساله خیلی چیزها رو درست کرد.تا اراده وجود نداشته باشه اتفاقی نمی افته.وقتی کسانی که عوارض شهرداری رو که مبلغ ناچیزی هست پرداخت نمی کنند و مدام مثل شما انتقاد می کنند همین اوضاع فعلی مثل آونگ تکرار میشه.
نقل قول کردن
#26 حمید ت 1396-01-09 18:20
مطلب فوق فقط بر نقاط ضعف شهر خرم آباد تاکید داشت .که میتوان با مدیریت وبرنامه ریری صحیح در عرض چند سال این مشگلات حل شوند .....ای کاش نویسنده از پیشرفتهای شهرمون هم مینوشتن
نقل قول کردن
#27 میترا 1396-01-09 23:24
کدوم پیشرفتا ؟ یک کیو رو از خرم آباد بگیرید ببینید چی می مونه. نکنه این دوتا زیرگذر رو پیشرفت می دونید
نقل قول کردن
#28 سپهر 1396-01-09 23:32
به نقل از شهروند:
دوست عزیز اقای سپهر لطفا برید مطالعه کنید
توی کشورهای اروپایی و آمریکا شهرهایی وجود داره که ۵۰ هزار نفر هم کلانشهر هستند
یا بخاطر صنعتی بودن یا براساس جاذبه های توریستی و خیلی چیزای دیگه

شما ام دقیقا حرف بنده رو میزنید. جمعيت ملاک نیست، هر چند سازمان ملل شهر بالای هشت میلیون جمعیت و چندین و چند معیار ديگه رو کلانشهر ميدونه
نقل قول کردن
#29 علیرضا 1396-01-10 01:26
خرم اباد کلان شهر میشه حقشه ناامید نباشید ذیگه هم مقالات دلسرد کننده ننویسید مثبت باشیم
نقل قول کردن
#30 میترا 1396-01-10 01:33
به نقل از محمد:
نویسنده محترم شما ظاهرا" متوجه نیستید که با یک اقدام انقلابی میشه ظرف بازه ی زمانی دو یا سه ساله خیلی چیزها رو درست کرد.تا اراده وجود نداشته باشه اتفاقی نمی افته.وقتی کسانی که عوارض شهرداری رو که مبلغ ناچیزی هست پرداخت نمی کنند و مدام مثل شما انتقاد می کنند همین اوضاع فعلی مثل آونگ تکرار میشه.

اگر درست متن رو خونده باشید متوجه خواهید شد که منظور نویسنده هم همین بوده. یعنی اول باید این زیرساخت ها رو ساخت بعد دنبال کلانشهر شدن گشت
نقل قول کردن
#31 شهروند مطالبه گر 1396-01-10 08:49
جالبه مثله اینکه مطالبه گری باعث ناراحتی بعضی ها شده چرا همیشه کاری که مردمی و برای احقاق حقشون در هر زمینه ای انجام میشه مخالفت پیدا میکنه ای کاش جسارت این رو داشته باشیم کار مسوولین هم نقد کنیم و از بیکاری هزاران جوان تحصیکرده که محبورن برن شهرهای دیگه کارگری کنن حرفی بزنیم این روزها هر کسی هر چیزی به نفعش باشه میزنه
نقل قول کردن
#32 رضا 1396-01-10 10:01
در ب حممام گپ میشه کلانشهر زهی خیال باطل تا کلانشهر شده 120 هزار جمعیت شهری کم داریم
نقل قول کردن
#33 حمید ت 1396-01-10 14:23
به نقل از میترا:
کدوم پیشرفتا ؟ یک کیو رو از خرم آباد بگیرید ببینید چی می مونه. نکنه این دوتا زیرگذر رو پیشرفت می دونید

پارکهای بزرگ شاپوری و کاسیت و آبشار طلایی ، توسعه فرودگاه ، احداث یکی از بهترین آزادراههای کشور (آزاد راه خرم آباد اراک ) .اینها فقط بخشی از طرحهای اجرا شده و در حال ساخت این شهر هستن .امسال هم . پایانه مسافر بری هم با نود درصد پیشرفت فیزیکی افتتاح خواهد شد .به نظر شما اینا زیر ساخت برای کلانهشر شدن نیست
نقل قول کردن
#34 امیر 1396-01-10 14:36
متاسفانه فضای رسانه دست افراده کم تجربه افتاده،بنده دوازده ساله ساکن یزدم شهری که زمانی من اومدم یزد حتی نصف خرم آباد پیشرفت نکرده بود ولی الان به زور مهاجر که از پونصد هزار نفر یزد دیویست هزارتاش مهاجرن کلانشهر شدن با هزاران مشکل که از نزدیک دارم میبینم،مردم خرم آباد فک میکنن فقط خرم آباد چاله چوله داره نه برادران نه اینجا که یزده تک تک خیابوناش خرابه تک تک کوچه هاش داغونه ولی به اسم کلان شهر داره کم کم نواقصو برطرف میکنه،
.خلاصه خرم آباد کلانشهر بشه اونوقت آروم آروم نواقص برطرف میشه سرمایه گزار رغبت میکنه سرمایه گزاری کنه و گردشگر و توریست که جای خود دارد...پس به جایه دیدن نیمه خالیه لیوان نیمه پرشو ببین دوست عزیز...
نقل قول کردن
#35 کامران 1396-01-10 14:54
با عرض سلام عالی بود واقعا هر کی گفته کلان شهر بشیم جوک گفته گفته
نقل قول کردن
#36 دلفانی 1396-01-10 22:00
من به عنوان یه نورآبادی خوشحال میشم که خرم آباد پیشرفت کنه و به کلانشهر تبدیل بشه همه دوستان باید تلاش کنند
نقل قول کردن
#37 ناصری 1396-01-10 22:49
به نقل از امیر:
متاسفانه فضای رسانه دست افراده کم تجربه افتاده،بنده دوازده ساله ساکن یزدم شهری که زمانی من اومدم یزد حتی نصف خرم آباد پیشرفت نکرده بود ولی الان به زور مهاجر که از پونصد هزار نفر یزد دیویست هزارتاش مهاجرن کلانشهر شدن با هزاران مشکل که از نزدیک دارم میبینم،مردم خرم آباد فک میکنن فقط خرم آباد چاله چوله داره نه برادران نه اینجا که یزده تک تک خیابوناش خرابه تک تک کوچه هاش داغونه ولی به اسم کلان شهر داره کم کم نواقصو برطرف میکنه،
.خلاصه خرم آباد کلانشهر بشه اونوقت آروم آروم نواقص برطرف میشه سرمایه گزار رغبت میکنه سرمایه گزاری کنه و گردشگر و توریست که جای خود دارد...پس به جایه دیدن نیمه خالیه لیوان نیمه پرشو ببین دوست عزیز...

واقعا یزد رو با خرم آباد مقایسه می کنید. والا ما هم یزد رفتیم یه بیکار نداره. قبل از کلانشهر شدن هم نداشته امکاناتش هم چندین برابر خرم آباده. همین الان هم صدها جوان از خرم آباد دارن در یزد کارگری می کنن.
نقل قول کردن
#38 امین 1396-01-11 13:54
من نمیدونم چرا بعضی ها اینقدر شهر و استانشون رو دست کم میگیرین?!! باید کلانشهر بشیم که دیده بشیم..باید کلانشهر بشیم که بودجه بدن و مشکلات رو حل کنیم..کلانشهر شدن چیزی از ما کم نمیشه ولی درعوض چیزایی بهمون میده که تا الان نداشتیم..
نقل قول کردن
#39 حسين 1396-01-18 13:46
چرا مركز استان فاقد ترمينال است.وچرا درمركز استان سرويس بهداشتي در همه جاي شهر نيست.چرا بجاي كاشت چمن از درخت هاي مثمر استفاده نمي شود.چرا اكثرنقاط شهر خرم اباد .باوجود فراواني اب از اب چاه استفاده مي شود.و وووووووووو
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا