احتمالاً، پس از برگزاری موفق انتخابات شوراها در یکی دوماه آینده، اولین و مهم‌ترین اولویت کاری اعضاء منتخب شوراها در شهرهای مختلف کشور، تغییر شهرداران باشد!
شهردار، مجری تام‌الاختیار تصمیمات شوراست که البته قرار است با روش مدیریتی صحیح و منحصربه‌فرد خودش این تصمیمات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به فرصت‌هایی بی‌بدیل و استثنائی برای جذب سرمایه‌های سرگردان انسانی، اقتصادی، فنی، اجتماعی و فرهنگی در شهر تحت مدیریتش تبدیل کند!
شهردار یک مدیر سیاسی نیست!
 به پشتوانه بیش از 16 سال تجربه مدیریت میانی و عالی در واحدهای بزرگ و کوچک صنعتی و اجرائی کشور، معتقدم شهردار یک شهر را نباید در محافل سیاسی جستجو کرد!
از آنجا که نوک پیکان در تمام نواقص شهری، خواه‌ناخواه متوجه شهردار است، پس طبیعتاً بیشتر اوقات یک شهردار موفق نبایستی در محافل سیاسی و یا حضور در محافل نه‌چندان ضروری که هیچ‌گونه نفع دنیوی و اخروی برای مردم کوچه و خیابان در بر ندارد، سپری شود.
اما اولویت‌های انتخاب یک شهردار موفق چیست؟ شهرداران موفق، بلااستثناء بیشتر وقت خود را در کف خیابان‌ها، پروژه‌ها و اماکن پرتردد شهری برای گشودن گره‌های کور ترافیکی و عمرانی می‌گذرانند. شهرداری که مدام وقت خود را برای رضایت سوداگران سیاسی هزینه می‌کند، بی‌شک یک مدیر شهری نیست. بلکه یک عروسک خواهد بود که در دست برخی افراد ذی‌نفوذ، رقصان خواهد شد.
شهرداران علاوه بر تخصص نسبی بر مسائل مدیریتی شهری و عمرانی بایستی از قدرت نفوذ بالایی در سازمان‌ها و ادارات کل استان برخوردار باشند.
حتی اگر پا را فراتر بگذاریم، باید بگوییم شهردار موفق باید از قدرت لابی‌گری در وزارتخانه‌ها برای جذب برخی اعتبارات یا امتیازات خاص، به نفع شهر تحت مدیریتش برخوردار باشد!
شهردار همچنین باید از برآیند علمی و فنی شورا، یک سر و گردن بالاتر باشد. باید بتواند روش نهایی اجرای تصمیمات شورا را تعیین کند! باید از تیم مجربی برخوردار باشد که در حوزه‌های متعدد و سازمان‌های مختلف زیرمجموعه شهرداری از افراد متخصص، متعهد، مجرب و توانا استفاده کند.
همچنین باید این توانایی را داشته باشد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن پروژه‌های ناتمام شهری را شروع و به بهترین نحو با ارتباطات فرا استانی جذب سرمایه و پیمانکار کند.
شهردارانی موفق‌اند که از مثلث دولت-بخش خصوصی-شهرداری به بهترین وجه ممکن بهره‌برداری کند.
با ظرفیت بالای پیمانکاران کشور و تخصص هریک آشنا باشد و در یک برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، کاستی‌های عمرانی شهر را برطرف نموده و با جذب سرمایه گذران مختلف، عرصه‌های ناکارای شهری را به اعیانی‌های قابل‌فروش تبدیل کند. هدفی که اغلب، در شهرهای کوچک کشور در تیررس برنامه‌های شهرداری‌ها قرار نگرفته است!
باید اعتراف کرد، ایجاد درآمدهای پایدار شهری بزرگ‌ترین چالش شهرداران کشور بوده و خواهد بود. این مهم می‌تواند با شناسایی نقاط قوت منطقه و استفاده از فرصت‌ها در تقویت سرمایه‌گذاری‌ها جبران گردد. نگاهی نافذ به شهرداری‌های موفق کشور به لحاظ اقتصادی، مبین اهمیت جذب سرمایه‌گذار و تقویت صنعت توریسم و اقتصاد گردشگری در راستای ایجاد درآمدهای پایدار شهری است.
کوچک کردن سازمان شهرداری‌ها از شاه‌کلیدهای مدیریتی در شهرداری‌های موفق است! شهرداری‌هایی عریض و طویل که سازمان‌های متعدد زیرمجموعه دارند، عموماً بسیار پرهزینه‌اند که یا منجر به ورشکستگی شهرداری شده‌اند یا موجب رکود بالا در گردش کار مالی اداری شهرداری‌ها شده‌اند!
بنابراین شاید بهتر باشد مردم عزیز ما قبل از رأی دادن، از کاندیداهای محترم فعلی شوراها بیشتر در این رابطه تحقیق کنند که برنامه ایشان برای این مهم‌ترین تصمیمشان! (انتخاب شهردار) چیست؟

علی‌رضا مقسمــی
مشاور معاون عمرانی استاندار لرستان