واپسین روز دی‌ماه بود که حادثه‌ی دردناک فروریختن ساختمان پلاسکو در مرکز تهران کام مردم ایران را تلخ و در صدر اخبار رسانه‌ها و مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت. هر مقام مسئول، شخص یا شهروندی در منصب‌های مختلف به تشریح ابعاد مختلف این فاجعه پرداخت.
در سالیان گذشته کم نبوده است شمار این‌چنین حوادث غیرمترقبه و تلخی که با تدبیر و اقدامات به‌موقع می‌شد از شدت و مقدار خسارت آن‌ها کاست.
ای کاش هر کدام از این حوادث جانکاه سهمی در عبرت گیری و ارتقا فرهنگ و نگرش ما ایفا می‌کرد. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که ارتقای مؤلفه‌های فرهنگی در هر جامعه تا چه حد بر پیشرفت آن جامعه مؤثر است.
مولا امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: چقدر عبرت‌ها زیاد، اما عبرت گیران اندک‌اند.
جایگاه شوراهای اسلامی شهر و روستا از آنجائی که وظیفه‌ی نظارتی بر عملکرد شهرداری‌ها به‌عنوان دستگاهی خدمت رسان را بر عهده دارند بسیار حائز اهمیت است.
از طرفی شهرداری‌ها به‌واسطه‌ی تعدد وظایفی که طبق قانون عهده دارند، در فرایند زندگی شهروندان از بدو تولد تا حتی کفن و دفن نیز نقش دارند.
عموماً شهرداری‌های کلان‌شهرها با ۱۰ الی ۱۵ سازمان تابعه، معاونت‌های مجزا و در قالب شهرداری‌های مناطق اداره‌ی امور شهر را عهده‌دار می‌باشند.
حال سؤال این است هدف قانون‌گذار از ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا چه بوده است؟
قطعاً عمده‌ترین پاسخ بررسی میزان انطباق عملکرد شهرداری‌ها با قانون و ایجاد بازوی توانمندی برای شهرداری‌ها هست. تا با تصمیمات به‌موقع و کارشناسی در قالب مصوبات شوراهای اسلامی، شهرداری را در ارائه‌ی هرچه باکیفیت‌تر خدمت به مردم یاری نمایند.
برخلاف اینکه اذهان عمومی شوراهای اسلامی شهر و روستا را عمومی می‌پندارند (که این تلقی تا حد زیادی نشان گرفته از وعده‌ووعیدهای بی‌پایه و اساس کاندیداها می‌باشد) اما در عمل این شورا کاملاً تخصصی و معطوف به حوزه‌ی شهرداری است.
الزاماً افرادی می‌توانند در جایگاه نماینده شورا مفید و مؤثر واقع شوند که از دو مؤلفه‌ی دانش و تجربه بهره ببرند.
تصور نمایید اگر از هر یک از دستگاه‌های تابعه و معاونت‌های مهم شهرداری یک شخص صاحب‌نظر و کاردان در شورای اسلامی شهر وجود داشته باشد، این افراد با بهره بردن از نگاه تخصصی خود و تجربه‌ای که نسبت به عملکرد آن دستگاه دارند با نظارت و ارزیابی دقیق خود تا چه حد می‌توانند نقاط ضعف را شناسایی و راهکاری برای برطرف نمودن آن ارائه دهند.
در دنیای امروز نظارت و مدیریت هم‌تراز هم قرار داند چراکه مدیریت مطلوب در سایه‌ی نظارت مؤثر حاصل می‌شود.
لذا بعد از رخ دادن حادثه‌ی فجیع پلاسکو بهتر بود بجای نشانه گرفتن انگشت اتهام به دیگران ابتدا انتقادها را متوجه خودمان کنیم که به جای فرستادن افراد متخصص بعضاً افراد صاحب‌نام در زمینه‌های هنری و ورزشی را روانه‌ی شوراهای اسلامی شهر کردیم؛ و این یعنی گرفتن فرصتی از شهرداری برای ارتقا بهره‌وری عملکردشان‌.
قطعاً که ورزشکاران و هنرمندان صاحب احترام و در مقاطع مختلف موجبات عزت ملی و شور و شعف مردم را فراهم آورده‌اند اما در زمینه‌ی ورزشی و هنری معطوف به خودشان می‌بایست از تجارب ارزنده‌ی آنان بهره برد بنابراین منطقاً حضور این عزیزان در مجموعه شورای شهر، محترم اما غیرمفید می‌باشد.
امید است حال که در آستانه‌ی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار داریم، عبرت گیریمان از حادثه‌ی پلاسکو در نتایج آرا مشهود باشد.

مسعود قاسمی


 توضیح: مطالب ارسالی، لزوماً دیدگاه پایگاه خبری یافته نیستند اما مطابق فلسفه‌ي رسانه‌های بی‌طرف، آمادگي داريم نوشته‌ها و دیدگاه‌های دیگران را نیز در خصوص این موضوع و موضوعات مختلف به‌شرط رعایت قوانین مطبوعات، منتشر نماییم