کارکرد پوشاک در سال‌های اخیر دچار یک تحول و دگردیسی اساسی شده است و صرفاً از پوشاک برای پوشش بدن یا رهایی از گزند سرما و ... استفاده نمی‌شود.
در واقع ماجرای پوشاک و لباس برای خودش به سوق الثلاثائی (سه‌شنبه‌بازار) تبدیل‌شده است و جوری از خرک رها شده است که هر طرف آن را که می‌گیریم از طرف دیگر در می‌رود!
یک روز ساپورت مد می‌شود و خرد و کلان، کلهم اجمعین ساپورت پوش به خیابان می‌آیند تا جایی که مجلسیان پیشنهاد مصادیق مجرمانه را علیه سلسله «ساپورتیان» مطرح می‌سازند! جلوی ساپورت پوشی گرفته می‌شود، مانتوی شیشه‌ای پدیدار می‌شود آن‌هم بدون توجه به فرمایشات شیخ اجل سعدی که می‌فرمود: «تنک مپوش که اندام‌های سیمینت ... درون جامه پدیدست چون گلاب از جام!» و باقی ماجرا ... جلوی واردات پارچه قاچاق گرفته می‌شود، خود لباس قاچاق می‌شود. با قاچاق لباس مبارزه می‌شود، طرح‌های چپکی و چپ‌اندرقیچی مد می‌شود و برخی از جماعت نسوان البسه‌ای به تن می‌کنند که به‌اندازه یک بیلبورد روی آن‌ها کلمات و جملات انگلیسی نوشته شده است و برای ترجمه متون فوق باید یک فرهنگ لغت همراه داشت.
دردمندانه اکثر کسانی هم که از این البسه به تن می‌کنند از معانی این عبارات خبر ندارند و چه‌بسا اگر کمی سواد لاتین داشتند از آن‌ها برای گردگیری هم استفاده نمی‌کردند!
این لابلا فقط سر لباس‌های سنتی و بومی اقوام ایرانی بدون کلاه مانده است که هیچ‌کس طرفدار آن‌ها نیست و فقط باید آن‌ها را موزه‌های تاریخی ایران باستان یا در مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشن گندم و خرما و انگور و توت‌فرنگی و ... ببینیم. علی‌ای‌حال با وجود موانع و راهکارهای اساسی در ایجاد رغبت عمومی در جامعه به استفاده از لباس‌های سنتی، بر اساس رسم معهود و شیوه مالوف چند پیشنهاد سوفسطایی و مدبرانه در این خصوص ارائه می‌کنیم:
الف- رابطه لاغری بالباس‌های سنتی: امروزه هر شرکتی که محصولاتش روی دستش باد می‌کند بلافاصله با گره زدن خواص محصولاتش به علم پزشکی و تبلیغات گسترده در رسانه ملی، آن‌ها را در کسری از روز به فروش می‌رساند و خلق‌الله انبارهایش را نیز به توبره می‌کشند. مثل شامپوی ضد طاسی، مواد سفیدکننده دندان در یک روز، کرم جوان‌کننده پوست در نیم ساعت و ... در این خصوص هم می‌توان با شل کردن سر کیسه از طریق رسانه ملی اعلام کرد پوشیدن لباس‌های سنتی به دلیل استفاده از ترکیبات گیاهی در لاغری افراد مؤثر است. اگر جلوی فروشگاه‌های این قبیل البسه سنتی حماسه‌ای جدید خلق نشد، گردن‌شکسته حقیر...
ب- جوایز بانکی: پیشنهاد می‌شود بانک‌ها در کنار جوایز عجیب‌وغریب نظیر یک کامیون پر از پول، یک گاوصندوق پر از طلا، صندوقچه اسکناس و ... «یک فرغون کتاب» و «یک کمد لباس سنتی» هم به برندگان هدیه کنند. با این رویکرد علاوه بر انجام رسالت فرهنگی، زمینه برای معرفی هر چه‌ بهتر فرهنگ بومی و سنتی کشور نیز فراهم می‌شود.
پ-تخفیف ویژه: این روزها ارائه تخفیف ویژه در جلب مشتری تأثیر چشمگیری دارد. توصیه می‌شود تالارها، هتل‌ها، متل‌ها، مسافرخانه‌ها، مراکز گردشگری، شرکت‌های هواپیمایی و ... به مشتریانی که دارای پوشش سنتی و بومی هستند یک تخفیف اساسی و تپل بدهند.
ت- تشکیل کمپین: در خاتمه نیز «تشکیل کمپین» که از کم‌هزینه‌ترین و کاربردی‌ترین راهکارهای دولتی و خصوصی در حل مناقشات مختلف است، پیشنهاد می‌شود. فقط خواهشاً این کمپین مثل «کمپین نخریدن خودروی داخلی» نشود که بعد از چند ماه صف خرید خودرو از صف سبد کالا هم شلوغ‌تر شده بود! خیر از جوانی‌تان ببینید...


وحید حاج سعیدی
 


******************************

سوابق مطبوعاتی نویسنده:

رتبه اول طنز مکتوب جشنواره فرامرزی استان‌های نوار مرزی ایران

رتبه دوم طنز مکتوب مطبوعات سراسر کشور سال 91

رتبه دوم در جشنواره مطبوعات غرب کشور سال 94

رتبه دوم طنز مکتوب مطبوعات استانی قزوین سال 93

رتبه سوم بخش تیتر در جشنواره شهید امامی بجنورد

رتبه سوم جشنواره مطبوعات گلستان اسفند 94

رتبه سوم در بخش قطعه ادبی جشنواره شهدای غواص گلستان سال 94

نویسنده ستون طنز روزانه در حمایت از 90 تا 93

دارای ستون طنز ثابت هفتگی در نشریات روژان، سیمره لرستان، مهتاب مرکزی، آهنگ، کندوی البرز و ...

سابقه همکاری با نشریات جوان، اطلاعات، زمزمه، همدان پیام و مجلات رشد، کودک، پیام زن از سال 89 تا کنون