یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

درّة تاریخی خرم‌آباد با پیشینه‌ای بيش از 54 هزار سال، یکی از کهن‌ترین سکونت‌گاه‌های ایران به شمار می‌رود.
این ناحیه در درازای تاریخ هماره مورد توجه جوامع بشری بوده و به عنوان گاهواره تمدن از هزار توی تاریخ خود زخم‌ها بر پیکر دارد.
از زمره یادگارهای ملموس در این درّه‌ي کهن وجود یک بافت تاریخی چند 10 هکتاری با بیش از 100 بنای تاریخ- فرهنگی است که سال 1388 در فهرست بافت‌های تاریخی‌فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.
بافت تاریخ شهر خرم‌آباد دارای ظرفیت‌های پرشماری است که از آن میان می‌توان به وجود مجموعه کم‌نظیر کهن‌دژ و ارگ شهر (قلعه فلک‌الافلاک)، ده‌ها خانه تاریخی، 7 بنای آرامگاهی و 4 حمام، 3 کاروانسرای درون‌شهری، مجموعه بازار سنتی شهر و چندین بنای مذهبی (مسجد، حسینیه، سقاخانه و ...) است.
این بناها در دل بافت تاریخی شهر و به صورت متراکم در پهنه گذرهای پرشمار تاریخی آن قرار گرفته‌اند. به نحوی که ترکیب این آثار با گذرهای تاریخی آن مجموعه بافت تاریخی خرم‌آباد را به موزه معماری و شهرسازی ایرانی‌اسلامی تبدیل کرده است.
طي سال‌های اخیر شوربختانه به بهانه احداث غیر‌کارشناسانه و غیر علمی احداث یک خیابان در بافت مذکور اقدامات تخریبی فراوانی صورت گرفته است. این اقدامات ناصواب اخیراً چنان ابعاد گسترده‌ای به خود گرفته که احداث خیابان مذکور در حاشیه قرار گرفته و چندین برابر اندازه مقرر، تخریب صورت گرفته است.
بر اهل فن پوشیده نیست که بناهای تاریخ و حريم‌هاي مربوط به آن، تنها در صورتی قابل صیانت و نگه‌داری است که مجموعة بافت کهن شهر به صورت یک‌پارچه مورد عملیات حفظ، احیا و بازسازی قرار گیرد، اقدامی که ثبت بافت تاریخی شهر بدین منظور صورت گرفته و سال‌هاست که در سایر شهرهای تاریخی ایران چنین اقداماتی به منظور حفظ میراث گذشتگان صورت می‌گیرد.
متأسفانه در شهر خرم‌آباد برخلاف رویه مذکور کمر همت به نابودی گنجینه‌ي بافت تاریخی شهر بسته‌اند به گونه‌ای که تقریباً نیمی از دو محله چند صد ساله پشت‌بازار و درب‌دلاکان ظرف سال‌هاي اخير از میان رفته‌ است؛ لذا بیم آن می‌رود که با ادامه وضع موجود تمامی این مجموعه‌ي بسیار با ارزش فرهنگی و تاریخی به طور کلی از میان برود.
بر مسئولین محترم استانی و کشوری فرض است که هر چه سریع‌تر نسبت به توقف این امر نامیمون اقدام نمایند و نسبت به تخریب‌های موجود چاره‌ای بیندیشند که تخریب‌های صورت گرفته به نحوی مناسب و بر اساس الگوهای کهن ایرانی و اسلامی مجدداً مورد مرمت و بازسازی قرار گیرد.

بیانیه پژوهشگران، اساتید دانشگاه‌ها و مردم در اعتراض به تخریب بافت تاریخی خرم‌آباد

دیدگاه‌ها  

#1 سروش 1395-12-23 13:25
پس بفهميد كه چرا هر دولتي نمي تونه تو لرستان كار انجام بده اين كلام جناب آقاي هاشمي بود كه در سفري به خرم آباداز او گله كردند چرا در لرستان كار نكرديد و ايشان فرمودند خودتون نمي خواهيد ..خيابان حافظ مي بايست تعريض شود خرم آاد مشگل دارد قرار نيست هر خانه قديمي رو ما قدمت بذاريم روش تاكي سر ناسازگاري داريم واقعا تاسف بار است
نقل قول کردن
#2 سروش 1395-12-23 22:41
از شما انتظار زیادی داریم اینکه هرکسب نظرشو بگه خوبه ولی درج بعضی کمپین ها مانع رشد شهر است و با کمال احترام برای همشهریان عزیز ولی کم جوی نیستیم و دائما مخالفت می کنیم .....کسانی که مخالفت می کنند خوب دست به جیب بشوند و این خانه هارو باسازی بکنند !!!سالهاست شهرواری نتوانسته خیابانوانقلاب رو تعریض کنه ...با همین روزهای گذشته نگذاشتند پادگان 07 واگذار شود و بخشی ازابن بیابان بالاخره به کاری آید من بعنوان همشهری شما و بعنوان کسی که شمارادوست دارم از شما دلگیرم و راهی که دارید می روید به ضرر شهر است این شهر به اندازه کافی بدبختی دارد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا