یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

لرستان دارای ظرفیت‌های متعددی در حوزه گردشگری است و سالانه بسیاری از علاقه‌مندان برای بازدید از ظرفیت‌های بی‌بدیل لرستان به این استان سفر می‌کنند. برای توسعه صنعت گردشگری وجود زیرساخت‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، به نحوی که اکنون شاهد توجه ویژه کشورهای مختلف به این حوزه هستیم.
اماکن اقامتی به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای جذب و ماندگاری گردشگران به شمار می‌رود. در همین راستا در لرستان با کمبود فضاهای اقامتی مواجه هستیم، به همین دلیل در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای جبران کاستی‌های موجود صورت گرفت. اکنون نیز شاهد احداث چندین مرکز اقامتی در شهرستان‌های مختلف لرستان هستیم.
علاوه بر اینکه باید به دنبال احداث مراکز اقامتی جدید بود، تکمیل ظرفیت‌های نیمه‌تمام و راکد نیز باید در دستور کار قرار گیرد. به عنوان نمونه هتل «شاپور‌خواست» خرم‌آباد را باید یکی از ظرفیت‌های راکد موجود در صنعت گردشگری لرستان دانست که با وجود پیشرفت بیش از 90 درصدی هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.
البته مشکل اساسی این هتل را باید تملیک آن از سوی بانک عامل دانست، به همین دلیل در سال‌های گذشته مسئولان استان تلاش زیادی برای احیای این ظرفیت لرستان انجام داده‌اند. حتی کار تا جایی پیش رفته که استاندار لرستان در جلسات مختلف از بلاتکلیفی این ظرفیت به شدت گلایه‌مند بوده و خواستار تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر این مجموعه شده است.
در گذشته توافقاتی با بنیاد مستضعفان برای احیای این مجموعه صورت گرفت، اما به دلایلی شاهد عملیاتی شدن آن‌ها نبوده‌ایم. حال به نظر می‌رسد پس از سفر معاون اجرایی رئیس‌جمهور به استان، بنیاد مستضعفان ملزم به تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر این هتل بر اساس توافقات گذشته شده است. حال باید دید که در آینده نه‌چندان دور شاهد تحقق این وعده‌ها خواهیم بود یا خیر.
 
ظرفیت‌های ویژه گردشگری لرستان
در همین زمینه مدیرکل میراث فرهنگی لرستان بیان می‌کند: لرستان در حوزه گردشگری ظرفیت‌های زیادی داشته و برای استفاده هر چه بیشتر از این ظرفیت‌ها نیازمند تأمین زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی مناسب هستیم. یکی از مهم‌ترین نیازهای صنعت گردشگری لرستان در شرایط کنونی افزایش تعداد مراکز اقامتی است، به همین دلیل در سال‌های گذشته برنامه‌های مناسبی برای تحقق این هدف در دستور کار قرار گرفته است.
«غلامرضا سلیمانی» ادامه می‌دهد: اکنون عملیات احداث چندین مرکز اقامتی در استان در حال اجراست و چندین طرح نیمه‌تمام نیز در استان وجود دارد. به عنوان نمونه هتل شاپور خواست خرم‌آباد یکی از این طرح‌های نیمه‌تمام در حوزه گردشگری است. این هتل دارای پیشرفت 90 درصدی بوده که به دلیل متعهد نبودن سرمایه‌گذار نسبت به بانک عامل، از سوی بانک تملیک شده
 است.
سلیمانی عنوان می‌کند: تاکنون تلاش‌های زیادی برای تعیین تکلیف این مجموعه صورت گرفته و حتی شاهد تلاش مدیریت ارشد استان برای حضور هلدینگ اقتصادی تأمین اجتماعی و همچنین چندین سرمایه‌گذار در این مجموعه بودیم ولی به دلایل مختلفی این مهم محقق نشد. پس از آن با رایزنی‌های صورت گرفته با بنیاد مستضعفان قرار بر این شد تا این مجموعه اقدام به خریداری هتل شاپور خواست از بانک عامل و احیای مجدد آن کند؛ اما به دلایل مختلف این تصمیم نیز تحقق نیافت. البته در آخرین سفر معاون اجرایی رئیس‌جمهور به استان بر اساس تصمیمات اتخاذشده قرار بر این شد تا بنیاد شرایط را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه مهیا کند.
این مسئول اظهار می‌کند: امیدواریم ظرف مدت کوتاه شرایط برای تعیین تکلیف هتل شاپور خواست مهیا شده و شاهد تکمیل این مجموعه و اضافه شدن این ظرفیت به زیرساخت‌های گردشگری لرستان باشیم. به هر حال این مجموعه علاوه بر داشتن تعدادی سوئیت برای اقامت از سایر امکانات همچون تالار پذیرایی و رستوران سنتی برخوردار است. از سوی دیگر محل احداث این هتل دارای زیبایی‌های خاص بوده و بی‌گمان شرایط را برای ماندگاری گردشگران مهیا خواهد کرد.
 
همکاری نکردن بانک عامل
استاندار لرستان نیز با بیان اینکه هتل شاپور خواست به عنوان یکی از ظرفیت‌های مناسب استان بوده که با وجود تلاش‌های صورت گرفته هنوز شاهد تکمیل و راه‌اندازی آن نیستیم، بیان می‌کند: تاکنون تلاش‌های زیادی برای تکمیل و تعیین تکلیف این مجموعه صورت گرفته و رایزنی‌های زیادی را نیز با هلدینگ‌ها و بخش خصوصی انجام داده‌ایم.
«هوشنگ بازوند» ادامه می‌دهد: به عنوان نمونه قرار بر این بود تا این مجموعه به هلدینگ تأمین اجتماعی واگذار شود که به دلایل مختلفی این توافق با بانک عامل به عنوان مالک طرح صورت نگرفت. البته بنیاد مستضعفان آمادگی خود را برای تملک این هتل و سرمایه‌گذاری در آن اعلام کرده است. در همین راستا توافقاتی میان بانک عامل و بنیاد مستضعفان صورت گرفته و باید هر چه سریع‌تر شرایط را برای تحقق این واگذاری مهیا کرد. بازوند به تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه اشاره می‌کند و می‌گوید: در صورت وجود موانع سازمان‌های نظارتی وارد عمل خواهند شد تا شاهد بهره‌برداری از این هتل در کوتاه‌مدت باشیم. به هر حال این هتل با پیشرفت فیزیکی بالا به عنوان یکی از ظرفیت‌ها و نیازهای گردشگری استان بوده و بانک عامل به عنوان مالک باید هر چه سریع‌تر شرایط را برای راه‌اندازی آن مهیا کند.
 
 تأمین زیرساخت‌ها؛ ضرورت صنعت گردشگری
«رضا مولایی نسب» کارشناس گردشگری با بیان اینکه لرستان با وجود چندین هزار اثر طبیعی و تاریخی به عنوان یکی از استان‌های غنی‌ در حوزه گردشگری به شمار می‌رود، اظهار می‌کند: بر همین اساس طی سال‌های گذشته با اقدامات صورت گرفته شاهد افزایش گردشگران به لرستان هستیم؛ اما مدت‌زمان اقامت گردشگران در استان چندان طولانی نیست و همین موضوع باعث می‌شود نتوانیم به گردش مالی قابل توجهی در صنعت گردشگری دست یابیم.
مولایی نسب ادامه می‌دهد: باید شرایط برای افزایش ماندگاری گردشگران در استان مهیا شود. از مهم‌ترین آنها می‌توان به ایجاد فضاهای گردشگری، اماکن اقامتی و موزه‌های متنوع اشاره کرد. به هر حال باید بتوانیم سرانه اماکن اقامتی موجود در استان را به میانگین‌های کشوری نزدیک کنیم.
وی عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای تحقق این هدف را باید تکمیل و تعیین تکلیف طرح‌های نیمه‌تمام همچون هتل شاپورخواست و هتل صخره‌ای دانست. انتظار می‌رود شرایط برای تکمیل و راه‌اندازی هر چه سریع‌تر این ظرفیت‌های راکد مهیا شود تا بتوانیم در کوتاه‌مدت از ظرفیت آن‌ها برای توسعه صنعت گردشگری لرستان استفاده کنیم.

علی عبداله‌زاده/ همشهری

دیدگاه‌ها  

#1 سپهر 1395-12-22 15:26
خرم آباد برای مطرح شدن به عنوان مقصد پایدار گردشگری نیازمند تکمیل هتل های نیمه کاره است از جمله هتل های 5ستاره صخره‌ ای،شاپورخواست و افلاک که به نظر می رسد هتل صخره ای تا پایان سال1396 به بهره برداری خواهد رسید.اما وضعیت هتل شاپورخواست با90درصد پیشرفت فیزیکی و هتل افلاک با حدود50درصد پیشرفت فیزیکی مشخص نیست.همچنین دو هتل5ستاره و 4ستاره به نام های کیو و پارسیان سال1394 در خرم آباد کلنگ زنی شد اما متأسفانه با گذشت بیشتر از یک سال هیچ کدام از این هتلها هنوز وارد مرحله اجرایی نشده اند!
نقل قول کردن
#2 سپهر 1395-12-22 15:39
هتل شاپورخواست در نزدیکی منطقه نمونه گردشگری مخملکوه خرم آباد ساخته شده.در صورت افتتاح پروژه در حال اجرای دهکده گردشگری و سلامت مخملکوه و احداث سد تنگه شبیخون،این منطقه به قطب توریستی تبدیل خواهد شد و نیاز مبرم به هتل و مجتمع رفاهی برای خدمات دهی به گردشگران دارد.امیدوارم همانطور که سرانجام پس از سالهای طولانی شرایط برای تکمیل هتل صخره ای فراهم شده به وضعیت هتل شاپورخواست که حدود سیزده سال قبل کلنگ زنی شد رسیدگی شود و ان شاالله تا قبل از نوروز1397 به بهره برداری برسد.
نقل قول کردن
#3 سعید 1395-12-22 16:27
اصل خندست این هتل بابا نمیخوایم بخدا بزنین خرابش کنین لااقل همون پارک صخره ای رو استفاده کنیم . بروجرد با اینکه شهر تابعه هست ولی سالیان زیاده هتل بین المللی داره اصن نفهمیدم چجوری ساختنش از این ور خرم آّباد هزار ماشالله 10 تا هتل نیمه کاره داره . ماشالله به غیرتمون
نقل قول کردن
#4 سپهر 1395-12-22 23:06
به نقل از سعید:
اصل خندست این هتل بابا نمیخوایم بخدا بزنین خرابش کنین لااقل همون پارک صخره ای رو استفاده کنیم . بروجرد با اینکه شهر تابعه هست ولی سالیان زیاده هتل بین المللی داره اصن نفهمیدم چجوری ساختنش از این ور خرم آّباد هزار ماشالله 10 تا هتل نیمه کاره داره . ماشالله به غیرتمون

هتل صخره ای رو با هتل شاپورخواست اشتباه نگیرید.دو هتل جدا از هم هستن.این عکس که ضمیمه گزارش منتشر شده متعلق به هتل صخره ای هست که تعیین تکلیف شده و تا پایان سال آینده افتتاح میشه
نقل قول کردن
#5 رضا 1395-12-23 00:02
چاله چوله های شهر رو برا عید درست میکردن،هتل پیشکش
نقل قول کردن
#6 مریم 1395-12-23 07:53
به اسم تعیین تکلیف هتل صخره ای،متاسفانه پارک صخره ای که از جاذبه های طبیعی منحصر به فرد شهر خرم آباد است در حال واگذاری به بخش خصوصی است
نقل قول کردن
#7 کاندیدا 1395-12-23 13:23
،متاسفانه پارک صخره ای که از جاذبه های طبیعی منحصر به فرد شهر خرم آباد است در حال واگذاری به بخش خصوصی است!!!!
مثلا اگه بخش عمومی باشه ؛ مجانی میشه یا جاذبه ی گردشگریش از بین میره!؟
نقل قول کردن
#8 رضا 1395-12-24 09:20
به نقل از رضا:
چاله چوله های شهر رو برا عید درست میکردن،هتل پیشکش

دقیقا
کاش یه فکری به حال چاله چوله های شهر کنن انتظار چیز دیگه ای نداریم. بعضیاشون عمر چند ساله دارن.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا