یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

دکتر حمید عیدی و برادرشان اسحاق عیدی، بخشی از چهره شهر من هستند. نماد لرستانی که تکلم و تکلفش به خوب‌ترین شکل رفتار تمدن و دنیادیدگی است. خبر این است که دکتر حمید عیدی، روحانی باسابقه لرستانی و استاد فلسفه دانشگاه در گذشت و روی در نقاب خاک کشید.
این عنایت خداست که مردی با لبخند زندگی کند و در شعف مردم شریک باشد. حال که او عالمی بود اهل تزکیه و ملامت نفس و هزار شاگرد خوش‌نام و گمنام داشته باشد.
این خانواده ملأ و باسواد، کم خدمت به فرهنگ و علم نکردند. از جهد شخصی‌شان که موجب رونق کتاب و فرهنگ و دفتر شد تا تأثیری که بر دانشجویان و طلاب و ملازمان علم و اندیشه و بخصوص فلسفه شد.
37 سال می‌گذرد که اولین کتاب غیردرسی را از خانه کتاب استاد اسحاق عیدی گرفتم و آن نشاط کودکانه هنوز در نام بردن نام عیدی در من است. بعدها که دانشکده حقوق رونقی گرفت، دکتر عیدی را کشف کردیم که در خلوت فلسفه می‌گفت و جلوت در حقوق و الهیات استادی می‌کرد.
او از عالمان بلاد بود و به بلاد و فرهنگ و آداب مردمش ملتزم بود. فارسی را با لهجه لری و قدیمی‌های خرم‌آباد حرف می‌زد و از صیقلی کردن لغات و تشبیه به مجریان خوش‌صدا که کاف و گاف را سعی می‌کنند در سیمای لرستان نزنند و می‌خواهند بچه تهران خطاب شوند و شکل جنوب و شمال تهران باشند، پرهیز می‌کرد.
فکرش آزاد از هر جهان بود و روحش ملتهب به دین و آدابش کاملاً لری و بی‌ادعا و با همان غلظت لری که درس‌آموزست برای ما که می‌ترسیم از این که لر باشیم و نمی‌خواهیم ملتزم به آن باشیم و جوک لری، اعتمادبه‌نفس لر با قدمت و فرهنگ را از ما گرفته است. علم و آموزش‌هایش که پر کرد علي صارميانشاگردانش به کنار، نماد احترام و سلوک و رفتار لری بود و غلظتش بخشی از رنگین‌کمان زبان ملی بود.
 لذت آموزش فلسفه را با شوخی‌های گرم و خنده‌ها می‌آمیخت. سرش در معنا بود و صورت خندانش در بین مردم. خوشا راهش و شادباد روحش که عالم بلاد ما بود.

علی صارمیان

دیدگاه‌ها  

#1 خیری 1395-12-10 20:49
روحش شاد
نقل قول کردن
#2 اکبر-ظ 1395-12-10 20:50
روحش شاد .
نقل قول کردن
#3 ایدا.دیده 1395-12-10 20:52
خدا بیامرزه واقعا مرد بزرگی بود...
نقل قول کردن
#4 نظری 1395-12-10 21:17
انالله وانا الیه راجعون
روحش شاد وبا امام حسین (ع)محشور باد
حق استادی برهمه ما دارد
پاک ومخلص زیست مردم دار ومردم زیست بود هیچ وقت خودش را تافته جدا بافته از مردم ندانست
دادش در دلها وذهنها همیشه جارودان باد
نقل قول کردن
#5 عباسی 1395-12-10 21:30
سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز
بزرگ مردی از دیار لرستان که تا ابد نام نیکش ورد زبان است
نقل قول کردن
#6 فرزان 1395-12-10 23:30
خداوند این عزیزواستاد گرامی رو مورد لطف ورحمت خود قرار دهد من حدود سال ۷۰ دانشجوی این روحانی اخلاق بودم بسیار با وقار و خوش اخلاق بودن مخصوصا خنده ی آرام این عزیز الان تهران زندگی میکنم جدا فقدان این عزیز بسی درد ناک بود برای من
خداوند او را با صالحین محشور بفرماید
ایکاش میتوانستم در ماسم تشیع این عزیز حصور داشته باشم تا اندکی جبران حق استاد و شاگرد میشد
تسلیت به عزیزان لرستانی
نقل قول کردن
#7 سید نادر صورتیان 1395-12-11 07:47
سلام ودرود بر روح پر فتوح آن عالم برجسته خرم‌آبادی که واقعا اسوه والگویی مناسب برای جوانان این شهر کهن وفرهنگی میباشند....
نقل قول کردن
#8 ناصر 1395-12-11 09:35
نویسنده محترم ،، چه خوب نیم نوشته ای را گذاشته اید و یادتان نرود این عزیز سفر رفته تا آخرین نفس در شهر و دیار خود ماند و با این مردم بسر برد . ایکاش دیگران که حتی در نوشته خوذ برای ارج نهادن به استاد ،دیگران را مورد شماتت از جوک و کاف گاف را نابجا ادا کردن نمیگذرند در نوشته های خود صادقانه بودن و در دیار خود ماندن را برگزینند . یادش گرامی و راهش پر رهرو باد .
نقل قول کردن
#9 شاهد 1395-12-11 09:47
سلام كاش كمي ساده تر مي نوشتي
نقل قول کردن
#10 ناصر 1395-12-11 10:44
شاهد بزرگوار ؛؛ این نوع نوشتار ها را دلیل بر بلوغ فکری و روشنفکری دانسته که بر رخ خواننده می زنند !! .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا