سال هشتادونه فرمانده وقت یگان محیط زیست استان "کیومرث دریکوند" دو محیط‌بان بازنشسته را به دفترم آورد؛ " علی‌داد نظری و باباخان کهزادی"!
هر دو اهل منطقه چگنی در حاشیه منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم‌آباد، دو محیط‌بان باتجربه، دو یار قدیمی، دو استاد تمام دوربین کشی، دو سلطان صخره‌نوردی، با کوله باری از خاطرات تلخ و شیرین محیط‌بانی، آشنا با رمز و رازها و راه و کوره‌راه‌های سفیدکوه.
آن روز کلی از شهید علی راست و مرحوم مکه "هادی چگنی و طولابی" گفتند، از هدایت کرم رستم و اسماعیل خدر گوران محیط‌بانان عراقی محیط‌زیست لرستان، از محیط‌بانان جوان "عابدین، رضا، طاهر و حیدر" و از شکارچیان قدیمی و گله‌های کل و بز یافته و فره‌کش سخن نیک سر دادند.
بعد از آن ایام بارها توفیق هم‌صحبتی با این دو یار طبیعت نصیب من شد و بارها با هم به مرور مسیرهای گشت و کنترل منطقه پرداختیم، از سی یار و دخترره و گلاکه و سایر مسیرهای دسترسی به "یافته" و از کفتاردم و مغار گفتند، منزل به منزل استراحتگاه‌های محیط‌بانان و مخفیگاه‌های شکارچیان را از روی نقشه برام توضیح دادند.
چه حس و حالی داشت "باباخان" وقتی از بیست‌وسه بهمن هشتاد و گولیچ و توپولوف می‌گفت و چقدر شاکی بود "علیداد" از دست محیط‌بانی که در آن روز نتوانسته بود در تلویزیون حق مطلب را درباره‌ی سفیدکوه ادا کند ... دو سه سال پیش "علی داد" آرام و غریب رفت و امروز هم " باباخان" ... تنگ هرور و دشت گهواره، اشگفت سه پا و تاق ارسلان.
 روحشان شاد و یادشان گرامی باد

محمدحسین بازگیر
مدیرکل سابق محیط زیست استان لرستان



چند توضیح:
-شهید علی راست هادی چگنی و شادروان محمدحسين معروف به مکه طولابی از محیط‌بانان قدیمی منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم‌آباد بودند که سال‌ها پیش به رحمت خدا رفتند.

-عابدین علی‌کرمیان، رضا رهسپار، طاهر بیرانوند و حیدر حیدری از شاگردان محیط‌بانان قدیمی و از همکاران محیط‌زیست لرستان هستند که برایشان آرزوی سلامتی و سربلندی دارم.

-سال هشتاد هواپیمای توپولوف خط تهران خرم‌آباد با بیش از صدوبیست مسافر به تنگه گولیچ در ارتفاعات سفیدکوه برخورد کرد که تمام مسافران از جمله مرحوم مکه طولابی محیط‌بان منطقه، کشته شدند، وقتی همه تیم‌های ستاد بحران و همه تجهیزات از انتقال اجساد قطعه‌قطعه شده ناتوان شدند، این محیط‌بانان منطقه " باباخان کهزادی، کیومرث دریکوند، عباس میرشکار و هدایت کرم رستم بودند که با صعود از صخره‌های کربئیر و گولیچ، برخی اجساد را با کوله‌پشتی به پائین منتقل کردند.

- محیط بان "باباخان کهزادی" رور گذشته دارفانی را وداع گفت. مراسم خاکسپاری امروز دوشنبه 9 اسفندماه از ساعت 14 در قبرستان امام علی(ع) روستای سراب کی میرزاوند برگزار خواهد شد.