یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آقا معلم! اجازه؟ از آنجایی که گفته‌اید انشای این هفته‌مان در رابطه با "بی رودربایستی بودن" و " رک‌گویی" باشد ، لذا به مانند همیشه شب گذشته برای نوشتن انشاء مزاحم اوقات شریف پدر بزرگوارم که با ارسال جوک‌های دست هزارم و بی‌نمک! مشغول تلگرام بازی با دوستانش بود شدم.
پدرم وقتی شنید موضوع انشایمان در رابطه با رُک‌گویی است! خنده تلخی کرد و خطاب به من گفت: پدرسوخته‌ات را در می‌آورم، اگر در این شهر در جایی حرف دلت را بی‌رودربایستی و رُک به زبان بیاوری!
آقا! اجازه؟ پدرمان در ادامه گفت: یکی نیست بگوید آخه آقا معلم عزیز، مرد حسابی، موضوع انشاء قحط بود؟ خوب یک موضوع ساده مثل علم بهتر است یا ثروت و یا فایده پوست گاو را برای بچه‌های مردم به‌عنوان انشاء می‌گفتی بنویسند!
آقا! اجازه؟ پدرمان بعدازاینکه خیلی "غرولند" کرد، زیر لب گفت آخه اینهم شد معلم؟! و بعدش بلافاصله گفت این را که گفتم ننویسی و سپس بادی به غبغب انداخت و گفت: پسرم، اینجا خیلی‌ها ادعا می‌کنند که انسان‌های رُک گو و صریحی هستند و همچنین ادعا می‌کنند که انسان‌های رُک گو را دوست دارند، اما اگر سرسوزنی در حرف زدن با آن‌ها رُک گویی کنی، به یک‌باره از خود بیخود می‌شوند و هفت‌جد و آبادت را می‌آورند پیش چشمت!
آقا معلم! اجازه؟ پدرمان می‌گوید: رُوله جوو، اینجا باید پشت سر مردم یک‌جور حرف بزنی و پیش رو جور دیگری تا که همرنگ جماعت شوی و عزیز دل همه! جوری باید رنگ عوض کنی که همه انگشت به دماغ! ببخشید انگشت‌به‌دهان بمانند!
آقا! اجازه؟ پدرمان خیلی به خودش زور آورد که بتواند دو سه جمله دیگر هم در رابطه با محسنات رک‌گویی در نوشتن انشاء کمکم کند، اما دست‌آخر در حالی که کمی برآشفته شد گفت: این‌قدر زور زدم که چند جمله از خوبی‌های رُک گویی چیزی به یاد بیاورم که نزدیک است جانم دربیاید! همین دو سه جمله از سرت هم زیاد است! بلند شو برو یک "گِلی بگیر توی سر من" و خودت دو سه جمله زیادش کن و به‌عنوان انشاء بده تحویل معلمت!
آقا! اجازه؟ پدرم در آخر در حالی که نگاه چشمانم کرد گفت: فردا نروی به معلمت بگویی که بابایم گفته آخه مرد حسابی اینهم موضوع انشا بود که برای بچه‌ها گفته‌ای! اتفاقاً اگر آقا معلمت را دیدی از طرف من سلام برسان، بگو بابایم بعد از عرض ارادت مخصوص گفت: آقا معلم، چاکریم، آقا معلم مخلصیم!

فرهاد داودوندی- بروجرد

دیدگاه‌ها  

#1 طایفه ی رُک رُک 1395-12-06 14:30
مرسی برا مطلب خوبتون.من به واسطه ی طایفم که رُک رُک و به معنای صریحه صریح می باشه بدون رودربایستی و خیلی رُک حرفم رو میزنم
متاسفانه تو جامعه فعلی ما به خصوص تو استان لرستان دقیقا این طرز تفکر که حاصل محاوره فرزند با پدر در مطلب بالا بود در حال گسترشه و این یعنی فاجعه چرا که چند رنگ بودن داره جای یکرنگی رو میگره و عواقب اون رو یک جامعه شناس با کلاس کاری و تحصیلی جهانی میتونه تشریح کنه
اما من خواهشی که دارم اینه که مسئولان به خصوص صداوسیما و آموزش و پرورش برای این بحران چاره اندیشی کنن چراکه ما در آینده دچار تضرر خواهیم شد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا