استاندار محترم استان لرستان؛ جناب آقای مهندس بازوند!
نیک می‌دانیم که جامعه لرستان دیرزمانی است که دغدغه توسعه، عدالت و پیشرفت را دارد.
 با وجود اینکه نزدیک به چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد؛ انقلابی که قرار بود یکی از اهداف اصلی آن محرومیت‌زدایی از مناطق محروم و مستضعف باشد اما متأسفانه شاهد این هستیم که استان‌هایی از جمله لرستان علی‌رغم توانایی و پتانسیل‌های لازم نتوانسته‌اند به جایگاه قابل قبولی در بحث توسعه و پیشرفت برسند.
واقعیت امر این است که وضع مشارکت و اشتغال در لرستان بحرانی و نگران‌کننده است و اگر گفته شود مقوله اشتغال و بیکاری جمعیت، مهم‌ترین معضل استان است و بسیاری از آرمان‌های انقلاب اسلامی را به چالش گرفته است، سخنی گزافه نیست.
می‌توان عقیده داشت که توسعه زمانی به بار می‌نشیند که بین نخبگان و متخصصان با مسوولین ارشد استان و مدیران، نوعی تعامل و ارتباط و دیالوگ و گفت‌وگو برقرار باشد.
فقدان تعریف دقیق از توسعه، مشکل عمومی سیاست‌گذاران و مقامات ارشد و مدیران در استان بوده و هست.
اگر لرستان می‌خواهد به توسعه برسد، نخست باید یک تئوری توسعه بومی داشته باشد و سپس مسئولین ارشد استان آن تئوری و برنامه‌ها را به‌طور جد دنبال و پی گیری کنند. حاصل فقدان یک نظریه توسعه بومی، وقتی از طریق یک فرآیند گفت‌وگوی جمعی درون منطقه‌ای بین نخبگان و کارشناسان و متخصصین استان تولید نشده باشد، هر مسئولی که می‌آید بر اساس نگرش خودش توسعه استان را به سویی می‌برد و چنین می‌شود که بعد از 4 دهه لرستان در قضیه توسعه همچنان در جا می‌زند!
استان لرستان فاقد نهادهای منطقه‌ای و بومی اندیشه‌ورز در امر توسعه است. مناطق ما نیازمند نهادی به عنوان «دیده‌بان توسعه» هست. اگر ما نهادهای منتهی به گفت‌وگو و همکاری را میان خود ایجاد نکنیم در به پا کردن ساختارهایی که به توسعه اقتصادی، اجتماعی و ... منجر شود هم چنان ناکام خواهیم ماند.
پس در گام اول، استان ما نیاز به نهادی دارد که از یک‌سو مولد نظریه توسعه بومی برای استان باشد و از سوی دیگر ناظر فرایند توسعه و دیده‌بان توسعه استان باشد. این نهاد را می‌توان نهاد «دیده‌بان توسعه یا مرکز هم‌اندیشی توسعه» در لرستان نامید. چنین نهادی باید شکل‌دهنده شبکه نخبگان و کارشناسان و صاحب‌نظران و صاحبان تجربه در لرستان باشد و زمینه‌های گفت‌وگو و تعامل فکری و اندیشگی بین صاحبان اندیشه و تخصص را با مدیران ارشد در استان فراهم آورد.
با توجه به اینکه نهادهای مدنی در جامعه لرستان نوپا هستند لذا از شما به عنوان استاندار و مقام ارشد استان استدعا دارم که مقدمات شروع و پی‌گیری همچنین نهادی را با کمک نخبگان و متخصصان در استان در دستور کار خود قرار دهید.
 امید که شاهد توسعه و پیشرفت در لرستان عزیزمان باشیم.




 
امین روشن پور (کارشناس ارشد جامعه‌شناسی)