یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

"شهر" به عنوان مفهومی پایه، همواره از دیدگاه‌های مختلف مورد توجه دانشمندان، سیاستمداران و حاکمان قرار گرفته است. دانشمندان علوم اجتماعی، شهر را سکونت‌گاه دائمی و نسبتاً بزرگی برای افرادی که از نظر اجتماعی ناهمگون هستند تعریف کرده‌اند و اقتصاددانان شهر را زیست‌گاه ساکنانی دانسته‌اند که نه از راه کشاورزی که از طریق بازرگانی و خدمات امرار معاش می‌کنند. آن‌ها تنوع اقتصادی را ویژگی بارز شهر دانسته و بازار را بخش جداناشدنی از شهر می‌پندارند، حال آنکه برخی نیز به مفهوم شهر نگاهی آماری داشته و مرز میان شهر و روستا را تعداد ساکنان این دو می‌دانند.
واقعیت این است که با هر زاویه‌ی دیدی که به شهر بنگریم، امروزه این مفهوم چنان در نقش‌ها، کارکردها، نهادها و سایر عوامل و مولفه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... در هم تنیده شده است که دیگر نمی‌توان بدان نگاه سنتی داشت و با برداشتی سطحی به اداره‌ی آن پرداخت.
اما این روزها که تنور انتخابات شورای شهر در حال گرم شدن است، دیدگاه‌های مختلفی در رابطه با چیستی و بایسته‌های این پدیده‌ی پیچیده مطرح می‌شود که اساس علمی نداشته و صرفاً بر پایه‌ی برخی اعتقادات شخصی و نیازهای تبلیغاتی مطرح می‌شوند. واقعیت این است که امروزه تعدد تخصص‌های لازم برای اداره‌ی یک شهر چنان متنوع و زیاد است که نمی‌توان با دیدگاهی صرفاً صنفی اینگونه قضاوت نمود که به عنوان مثال اعضاء شورای شهر می‌بایست الزاماً مهندس عمران، ورزشکار، هنرمند و... باشند. چرا که اگر با این دیدگاه بخواهیم ترکیب اعضاء شورای شهر را تعیین کنیم احتمالاً به شورایی با حداقل چهل یا پنجاه عضو نیازمندیم.
بر این اساس بسیاری از متخصصان معتقدند که اداره‌ی شهر صرفاً با رویکردی مدیریتی قابل انجام است، مدیریتی کارآمد و به‌روز که توان بهره‌گیری از توان همه‌ی متخصصان را داشته و آن‌ها را به‌کار گیرد. مدیریتی که امروزه تحت عنوان مدیریت شهری، شاخه‌ای مهم از علم مدیریت را به خود اختصاص داده است.
از طرفی اگرچه دیدگاه بخشی و صنفی برای اداره‌ی شهر دیدگاهی ناقص به شمار می‌آید با این حال رویکرد جنسیتی در روند اداره‌ی شهر می‌تواند راه‌کاری قابل اعتنا و ثمربخش به حساب بیاید. به هر حال مسئله جنسیت و نیازهای هر کدام از دو طبقه جنسی جامعه موضوعی نیست که بتوان از کنار آن به سادگی گذشت. بخصوص در مورد مفهومی همانند شهر که بسیاری نوع مدیریت زنانه را برای تلطیف فضاهای سخت و خشک آن سودمند دانسته و مدیریت زنان بر شهر را نه صرفاً برای رسیدگی به وضعیت زنان و رفع نیازهای آنان که به منظور استفاده از ویژگی‌های مدیریت زنانه برای همه افراد جامعه لازم می‌دانند و شاید به همین دلیل است که بسیاری برای شهرها شخصیتی زنانه قائل می‌شوند و به عنوان مثال دو شهر را خواهرخوانده می‌نامند.
هرچند در منابع علمی تا کنون روی مدیریت زنانه و مردانه تأکید فراوانی نشده است اما یقیناً نوع دیدگاه و رویکرد هر یک از این دو به مسائلی همچون محیط زندگی، تفریح و اوقات فراغت، مبلمان شهری، آموزش و... تفاوت‌هایی دارد که می‌تواند در تلاقی با یکدیگر بخش وسیع‌تری از مصالح و خواسته‌های جامعه را پوشش داده و شاید به همین دلیل است که در برخی کشورها سهم ویژه‌ای از کرسی‌های انتخاباتی را به زنان اختصاص می‌دهند.
اما در شهر خرم‌آباد به عنوان شهری با پیشینه‌ی تاریخی و مولفه‌های فرهنگی مردسالارانه حتماً ورود یک زن به ترکیب شورای اداره کننده‌ی شهر می‌تواند دستاورد بسیار مهمی به شمار آید. لیکن متأسفانه باید گفت عملکرد تنها عضو زن شورای اسلامی شهر خرم‌آباد در این دوره چنان ضعیف بوده است که نمی‌توان حتی آن را قضاوت کرد و با محاسبه و مقایسه دستاورهایش با ادوار گذشته و یا سایر نمایندگان زن عضو شوراهای دیگر شهرها کارنامه‌ای برای آن صادر نمود.
فرشته طهماسبی در حالی به تنهایی به عنوان نماینده‌ی مردم شهر خرم‌آباد در شورای شهر انتخاب شد که انتظار می‌رفت برای کسب رضایت مردم و یا حداقل قشر زنان جامعه تلاش نموده و نماینده‌ای واقعی از هویت آنان باشد، اما امروز و با نزدیک شدن به پایان این دوره، این حقیقت به روشنی مشاهده می‌گردد که عملکرد تنها عضو زن حاضر در این شورا رضایت‌بخش نیست.
حدود یک دهه از حضور یک زن در شورای اسلامی شهر خرم‌آباد می‌گذرد و متأسفانه همه‌ی اقدامات شهرداری برای بانوان در طول این مدت به دیواری ختم می‌شود که یکی از پارک‌های کوچک شهر را به عنوان پارک بانوان در اختیار آنان قرار داده است و این در حالی است که زنان شهر خرم‌آباد با فعالیت‌های چشمگیر خود در سازمان‌های مردم‌نهاد و انجمن‌های خیریه و برپایی جشنواره‌ها و بازارچه‌های متعدد، نشان داده‌اند که توان و ظرفیت بسیار زیادی برای مشارکت در امور اجتماعی، فرهنگی و... دارند.
از نظر دخالت در تصمیم‌گیری‌ها و اعلام موضع به عنوان نماینده‌ی نیمی از جمعیت شهر نیز عملکرد طهماسبی در شورای شهر چنان منفعلانه بوده است که حتی در مهمترین فعل و انفعالات و موضع‌گیری‌های اعضاء شورا و سایر مسئولان شهر و استان اثری از ابراز وجود و ارائه‌ی دیدگاهی مبتنی بر منطق بر نظر و خواست جمعیت بانوان شهر نمی‌بینیم.
متأسفانه باید گفت نماینده بانوان در شورای شهر خرم‌آباد نه تنها نتوانسته است نماینده‌ی واقعی مردم این شهر و یا حداقل قشر بانوان باشد بلکه با ورود به بازی‌های سیاسی آن‌هم از جایگاهی انفعالی و تأثیرپذیر به عضوی خنثی در این شورا تبدیل شده است که تنها تأثیرش موافقت با رأی اکثریت و حمایت چشم و گوش بسته از شهردارهای متعدد است.
فقدان ارتباط با بدنه‌ی فکری زنان جامعه، عضویت خنثی و کم‌تأثیر در فرایند تصمیم‌گیری‌ها، ارتباط بسیار کم با رسانه‌ها و استفاده از این ابزار برای فرهنگ‌سازی، بی‌توجهی به نیازهای زنان و نادیده‌گرفتن الزامات شهری ویژه‌ی این بخش از جامعه و... از جمله انتقاداتی است که می‌توان در این دوره به عضو زن شورای اسلامی شهر خرم‌آباد وارد دانست.
عضویت خنثی و کم تأثیر طهماسبی در شورای شهر زمانی بیشتر نمود پیدا می‌کند که اقدامات دیگر شوراهای اسلامی شهر را در سایر نقاط کشور نظاره‌گر باشیم. اقداماتی همچون تشکیل بازارچه‌های زنان، استفاده از سازمان‌های مردم نهاد برای توانمندسازی بانوان و استفاده از ظرفیت‌های آنان، ایجاد وفاق اجتماعی برای حل بسیاری از بحران‌ها با تکیه بر اتحاد و همیّت خاص زنان، تلاش برای فرهنگ‌سازی و جامعه‌پذیر کردن آحاد جامعه در جهت منافع عمومی و بسیاری دیگر از جمله موفقیت‌هایی است که بانوان حاضر در دیگر شوراهای شهرهای کشور به آن‌ها دست یافته‌اند.
فضای زمخت و دل‌گیر شهر خرم‌آباد، نتیجه ایده‌های غیرکارشناسی مردانه و طراحی‌های غیر اصولی است که خانم طهماسبی به عنوان نماینده زنان در شورای شهر هرگز نتوانست از قابلیت‌های بانوان هنرمند و صاحب‌نظر در این زمینه برای بهبود چهره و سیمای شهر به خوبی بهره گیرد.
این شواهد و واقعیات، لزوم حضور بانوان را در شورای آینده‌ی شهر خرم‌آباد را به روشنی نشان می‌دهد. امید است در انتخابات آتی شورورای اسلامی شهر خرم‌آباد، رأی دهندگان با دیدگاهی منطقی و به دور از احساسات صنفی، قومی و حتی جنسیتی، نمایندگانی را برای اداره‌ی شهر برگزینند که ضمن داشتن قدرت و توان برای اداره‌ی شهر و سوق دادن آن به سوی افق‌های پیشرفت و توسعه، بتوانند از توان و ظرفیت اقشار مختلف جامعه بهره برده و نمادی واقعی از فرهنگ قوم لر باشند.

نسیم عباسی
این یادداشت در شماره 393 نشریه سیمره منتشر شده است

دیدگاه‌ها  

#1 مریم رشیدی 1395-11-13 19:54
بله خانم عباسی واقعا درسته من هم به عنوان یک خانم متأسفانه هیچگونه تغییر و پیشرفتی در ارائه خدمات و یا کارهای فرهنگی برای بانوان در طی این 10 سال مشاهده نکرده ام
نقل قول کردن
#2 سیما 1395-11-13 20:09
مگه در ترکیب شورای شهر خرم آباد خانم هم داریم؟؟
نقل قول کردن
#3 سالاری 1395-11-13 23:12
زن و مرد به مثابه دو بال یک جامعه میمانند
مطمعنأ برای پرواز , به هر دو بال محتاجیم.
بیشتر امور تربیتی کودک , به عهده مادر است
هر اندازه مادر تحصیلکرده تر و با اعتماد به نفس تر باشد یقینأ و قطعأ فرزندان و آینده سازان بهتری را به جامعه تحویل میدهند.
مشکل ما منبع معیشت سنتی و غیر مدرنمان است , اقتصاد سنتی کشاورزی و شبانی منتج به ناهنجاریهای عدیده ای شده است
نقل قول کردن
#4 شاهین 1395-11-13 23:53
به خدا ما اگه حرف های دلمون رو از زبان خبرگزاری هایی مثل شما نشنویم جای دیگه ای نیست که حرفامون رو بزنیم.
نقل قول کردن
#5 رضایی 1395-11-14 00:58
خانم عباسی با توجه به نقش شما در انتخابات مجلس اخیر من همیشه فکر میکردم شما قصد حضور در صحنه انتخابات مجلس آینده را دارید اما الان... یعنی قصد شرکت در انتخابات شورای شهر را دارید؟؟؟؟
نقل قول کردن
#6 امیرحسین امانی 1395-11-14 10:13
درود. بسیار عالی اشاره کردید. به اعتقاد بنده امروز اولویت های سیاسی فکر و ذهن نمایندگان ما را تسخیر نموده است و متاسفانه هر کسی وارد شورا بشود ناچار است تبعبت نماید. چه زن باشد و چه مرد.
به زیبایی اشاره فرمودید که وارد شدن در بازی های سیاسی باعث شده که نماینده ما در شورا به جای رسیدگی به وضعیت بانوان سکوت اختیار کرده و در طول این چندسال کمترین تاثیر را در روند امورات شهر داشته است.
بسیار ممنون
نقل قول کردن
#7 سعید 1395-11-14 11:05
متاسفانه مردهایی هم که مدیریت شهری مارو به عهده دارند هم اکثرا کاربلد نیستن و فقط بر اساس روابط به جایگاهی رسیدن اگر بر اساس ضوابط بود الان خانم های زیادی هم توی مدیریت شهری سهیم بودن .
نقل قول کردن
#8 نیما آزادبخت 1395-11-14 11:36
تا زمانی که به جای متخصصان شهرسازی و مدیریت شهری به ورزشکار و هنرمند و موسیقی‌دان رای می‌دیم عاقبتی جز این نداریم. خانم ها و آقایان شورای شهر در زمان تبلیغات خودشون رو ناجی مردم و جامعه نشون می دن و بعد از رای آوردن پیداشون نمی شه تا 4 سال بعد.
نقل قول کردن
#9 مهندس 1395-11-14 13:26
شاید خانوم عباسی میخان نماینده ای چیزی بشند و شما دارین پی ریزی آینده میکنین
نقل قول کردن
#10 میر مقدم 1395-11-14 14:51
به نقل از نیما آزادبخت:
تا زمانی که به جای متخصصان شهرسازی و مدیریت شهری به ورزشکار و هنرمند و موسیقی‌دان رای می‌دیم عاقبتی جز این نداریم. خانم ها و آقایان شورای شهر در زمان تبلیغات خودشون رو ناجی مردم و جامعه نشون می دن و بعد از رای آوردن پیداشون نمی شه تا 4 سال بعد.

احسنت. کار را باید به کاردان سپرد اصلا چرا اونایی که رشته تحصیلیشان غیر مرتبط با مدیریت شهری است , تأیید صلاحیت میشوند؟
افراد تحصیلکرده روی تخصص و برنامه تاکید میکنند ولی یک فردی که تحصیلاتش غیر مرتبط با مدیریت شهری است تعصب طایفه ای و احساسات مردم را مورد بازی قرار میدهد و با رأی جمع کردن به این صورت , بجای ایجاد اتحاد و همدلی برای عمران شهری , زمینه را برای اختلاف و تنش مهیا میکنند.
مردم ما خصوصأ جوانان دانشگاه رفته , حداقل با ذهنیت باز انسانهای تحصیلکرده و دلسوز عمران شهری را به نمایندگی انتخاب کنند
نقل قول کردن
#11 ولی پور 1395-11-14 14:57
به نقل از رضایی:
خانم عباسی با توجه به نقش شما در انتخابات مجلس اخیر من همیشه فکر میکردم شما قصد حضور در صحنه انتخابات مجلس آینده را دارید اما الان... یعنی قصد شرکت در انتخابات شورای شهر را دارید؟؟؟؟

چه ربطی دارد؟
پنجاه درصد جمعیت جامعه ما را زنان تشکیل میدهند چرا لحن شما اینقدر تحقیر آمیز است؟
شما اگر ازدواجم نکرده باشید حداقل عز یک زن زاده شده اید , مطمعن باشید جامعه ای که زنانش احترام ندارند به هیچ جایی نمیرسد.
شما روزانه بانوان جامعه را می بینید
نمیتوان این جمعیت را نادیده گرفت
از قدیم گفتن اگر میخواهید پیشرفت جامعه ای را اندازه بگیرید به جایگاه زنان در آن جامعه بنگرید.
الان هشتاد درصد دانشگاههای این مملکت را بانوان تشکیل میدهند.
امیدوارم فکرتان از دوگمی بیرون بیاید
نقل قول کردن
#12 اکبر-ظ 1395-11-14 14:57
منم معتقدم زنها جایگاه واقعی خودشونو ندارند و باید برابری زن و مرد در نظر گرفته شود اما باور کنید بعضی شغلها مناسب زنان نیستند مثلا شغل قضاوت اضلا مناسب زنها نیست .یا شغل شهردار یا.........زنها معمولا روحیه احساسی دارند و ممکن است تصمیمات را از روی منطق نگیرند .
نقل قول کردن
#13 رحیم نژاد 1395-11-14 16:55
خانم عباسی نزاشتی خانم محمدی بره مجلس. حالا نوبت خانم طهماسبیه؟
نقل قول کردن
#14 یوسفوند 1395-11-14 17:14
بله واقعا درست اشاره کرده اید در حقیقت باید تمام اعضای فعلی شورای شهر گزارش عملکرد این چند سال حضورشان را در مطبوعات منتشر کنند، بعد به فکر شرکت در انتخابات شورای شهر پیش رو بیفتند.
نقل قول کردن
#15 فاطمه بیرانوند 1395-11-14 19:24
حرف شما درست و منطقی خانم عباسی اما امیدورام روزی که شما را هم در قامت نمایندگی مردم ببینیم باز هم اینگونه شجاع و مطالبه گر باشید،امیدوارم. ..
نقل قول کردن
#16 احمدی 1395-11-14 19:54
سپاس عالی بود، ای کاش تمام اعضای شورای شهر اینگونه و حتی صریح تر و جدی تر عملکردشان نقد و بررسی بشه
نقل قول کردن
#17 نعمتی. سیروس 1395-11-15 01:33
بسیار عالی اشاره کردید. خواهش می‌کنم شما که دست به قلم دارید بیشتر روی این موضوع مهم کار کنید. شما مسئول هستیپ
د.
مسئولان باید بدونن که تحت نظارت شما رسانه ها هستن. و نمی تونن پاسخگو نباشن
نقل قول کردن
#18 نامداریان 1395-11-15 08:32
به نقل از رحیم نژاد:
خانم عباسی نزاشتی خانم محمدی بره مجلس. حالا نوبت خانم طهماسبیه؟

متأسفانه مردم ما در انتخابهایشان و گزینشهایشان هیچوقت تحصیلات و تخصص دانشگاهی و تجربه کاری را مد نظر قرار نمیدهند , مردم ما خیلی راحت از کنار قضایا عبور میکنند
من خواهش میکنم , حداقل جوانان دانشگاه رفته و اجتماعی همواره منافع شهری و جمعی را به منافع فردی و شخصی ترجیح بدهند.
خدا وکیلی خودتان قضاوت کنید یک دانش آموخته زبان فرانسه یا یک کارشناس آب یا یک مهندس معدن یا معلم فیزیک به درد شورای شهر میخورد؟
نقل قول کردن
#19 علیمرادی 1395-11-15 13:42
تا جایی که بنده می دونم خانم طهماسبی فرهنگی بودن که البته گمان نمی کنم از این سابقه و تخصصشون برای امور فرهنگی هم استفاده ای کرده باشن. چون سطح فرهنگی برنامه های شورا و شهرداری بسیار نازل هست.
نقل قول کردن
#20 ایدا.د 1395-11-21 14:45
همیشه باید کار رو به کاردانش سپرد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا