شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با مراجعه به برخی ادارات و نهادها با این معضل مواجه شده‌اید که اکثریت کارکنان آن اداره و یا دستکم آن کارکنان مؤثرتر جهت شرکت در مراسمات بزرگداشت روزهای خاص و یا جهت حضور در مراسم تشییع و تدفین عزیزان از دست رفته محل خدمت خود را ترک کرده‌اند.
همچنین برگزاری جلسات مکرر و تکراری در ساعات اداری تبدیل به عادت روزمره مدیران ادارات شده است و گویا آرام‌آرام فراموش کرده‌اند در ساعاتی که خود را سرگرم برگزاری جلسه کرده‌اند بسیاری از مراجعان به محل کار آن‌ها، دست‌خالی برمی‌گردند و مجبورند گاهی چندین بار به اداره موردنظر رجوع کنند.
متأسفانه «مدیر در جلسه است» به گزاره‌ای روتین برای ارباب‌رجوع‌های سرگردان ادارات تبدیل‌شده است. به‌راستی در این بین تکریم ارباب‌رجوع چه می‌شود؟
حضور در مراسمات فاتحه‌خوانی و برگزاری جلسات در ساعات اداری به عنوان یک رویه طبیعی در بین قریب به‌اتفاق ادارات باب شده و مردم و ارباب‌رجوع همچنان سرگردان.
 مردم گرفتار در مشکلات در پاره‌ای از موارد برای یافتن راهی، ناچار از روستاهای دورافتاده به مرکز استان و یا شهرستان‌ها مراجعه می‌کنند تا بتوانند گره کار خود را در ادارات باز کنند ولی متأسفانه با نبود مدیر و کارشناس مواجه می‌شوند.
 در برخی موارد بعد از ساعات انتظار خسته‌کننده و اتلاف وقت بدون این‌که فرصتی برای طرح مشکل داشته باشند با صرف هزینه‌های مالی ناچار به برگشت به خانه و دیار هستند و یا به‌واسطه عدم حضور کارکنان یک اداره در محل خدمت مجبور می‌شود که مدت‌زمان بیشتری در شهر اقامت داشته باشد.
صرف‌نظر از اینکه این عزیزان در قالب مرخصی ساعتی و یا روزانه محل خدمت را ترک کرده‌اند ولی چیزی که باید به آن دقت شود تعیین جانشین می‌باشد تا در خدمت‌رسانی و پاسخگویی به مردم خللی ایجاد نشود.
مشخص نیست چه اصراری برای انبوه جلسات در دفاتر مدیران در ساعات شلوغ و مراجعات مردم وجود دارد که این قدر برای مردم که در نگاه مسؤولین از آن‌ها به‌عنوان ولی‌نعمت در شعار یاد می‌شود اسباب زحمت و نگرانی ایجاد می‌کنند.
پیشنهاد می‌شود عالی‌ترین مقام اداری در هر مجموعه‌ای جهت شرکت در مراسمات مختلف این وظیفه را بر عهده گیرد و نیز در مورد مراسمات تدفین و تشییع بجای تعطیلی ادارات در ساعت نه تا یازده که ساعات حضورِ حداکثری ارباب و رجوع در ادارات هست می‌توان آن را به بعد از ساعات اداری موکول کرد.
 
مجتبی پسند