در سیستم بانکی ما به‌خصوص بانک‌ملی، هر کس به ضامن بانكي نیاز دارد، ترجیحا فرهنگیان (آموزش و پرورش) را به عنوان ضامن می‌پذیرند!
ماشاءلله نه این که خیلی حقوق بالایی می‌گیرند، همین حقوق اندک نیز گاه قربانی ضمانت بی‌وجدان‌هایی می‌شود که یک فرهنگی به آن‌ها اعتماد و کمک کرده و در عوض آن‌ها، پاسخ نیکی فرهنگیان را با بدی می‌دهند و اقساط خویش را پرداخت نکرده و گاه با زندگی یک فرهنگی آبرومند بازی می‌کنند.
متاسفانه مدت‌هاست بانک‌ملی ایران بدون اطلاع قبلی به ضامن و وام گیرنده، اقدام به مسدود نمودن حقوق ضامن می‌کند.
چه نیک است این بانک قبل از هر اقدامی در این خصوص، اول با ارسال پیامک به ضامن و وام‌گیرنده اطلاع بدهد؛ سپس اقدام به مسدود نمودن حساب آن‌ها نمايد.
احتمالاً برای بسیاری از فرهنگیان که ضامن کسی شده‌اند پیش آمده که هنگام خرید از یک فروشگاه، وقتی همراه اعضا خانواده خود هستند و کارت بانکی خود را به فروشنده تحویل می‌دهند تا مبلغ خرید از حساب آنان کسر شود؛ صندوق‌دار در پاسخ بگوید: موجودی شما کافی نیست!
 چقدر سخت است آن لحظه ... حال فرض کنید چند نفر مشتری دیگر نیز آن‌جا باشند و صحنه‌ي آبروريزي بي‌تقصير يك معلم را ببینند! آدم دوست دارد آن لحظه از خجالت بمیرد ولی این طور وضعیتی برایش پیش نیاید؛ آن‌ها که نمی‌دانند پول حقوق در حساب فرهنگیان هست ولی به خاطر ضمانت، حساب او توسط بانك مسدود شده است!
یا فرض کنید اگر در یک شهر غریب، مشکلی مثل بیماری ناگهانی براي يك فرهنگي پیش بیاید، آدم آن لحظه كه دادش به هیچ کس نمی‌رسد، مسدود شدن حقوق بدون اطلاع فرهنگي صاحب حساب، شاید باعث مرگ او يا يكي از عزيزانش شود و در چنین شرایطی مسدود كردن بدون اطلاع قبلي، عملی غیرانسانی و غیرعقلانی است.
از آن‌جا که بانک‌ملی هر 6 ماه یک بار به بهانه سیستم پیامک اطلاع‌رسانی از حساب فرهنگیان و سایر مشتریان 5 هزار تومان کسر می‌کند، در حالی که ظرف این 6 ماه حداکثر 20-10 پیامک واریز حقوق به حساب "جاری" آنان برای‌شان ارسال می‌گردد (یعنی هر پیامک حدود 500 تومان!) لذا تقاضامندیم در خصوص اطلاع‌رسانی به ضامن‌های فرهنگی قبل از مسدود شدن حساب حقوق، حداقل با ارسال پیامک به دلایل فوق اقدام لازم صورت پذیرد.
در غیر این صورت از مسوولان آموزش و پرورش تقاضامندیم با یکی دیگر از بانک‌های کشور که هم حاضر است شأن و منزلت فرهنگیان را رعایت کند و هم تسهیلاتی درخور همه آنان و به عدالت میان كليه‌ي فرهنگیان (نه فقط عده‌اي نورچشمي و خاص) در نظر گیرد، توافق جهت جابه‌جایی حقوق همکاران ما صورت پذیرد یا حداقل دو سه بانک مختلف مثل صادرات، ملت و ملي به فرهنگیان معرفی شود تا در انتخاب بین آن‌ها مختار باشند و بدین‌گونه نباشد که منزلت فرهنگیان آن‌قدر نزد بانک‌ملی پایین باشد که به همه اعلام کند که فقط ضامن فرهنگی می‌پذیریم!
جمشیدی و جایدری
به نمایندگی از جمع کثیری از فرهنگیان ناحیه 2 خرم‌آباد