یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته‌های اسم ‌و رسم‌دار آرزوی جوان ایرانی است؛ اما تحصیلات عالیه فقط یک سوی قضیه است و فاجعه از زمانی آغاز می‌شود که روزهای خوش دانشجویی با تمام دغدغه‌ها و خاطراتش به پایان می‌رسد و نوبت آن می‌شود که جوان فارغ‌التحصیل به اطرافیانش ثابت کند که «یک من ماست چقدر کره دارد؟»
اینجاست که بازار آشفته‌کار، کلاف در هم پیچیده‌ای می‌شود که سر و تهش ناپیداست.
در این آشفته‌بازار، همیشه «کار» سواره است و فارغ‌التحصیلان، (پیاده)! قسمت جالب قضیه اینجاست که یکی از شروط برای ورود به بازار کار، داشتن حداقل ۵ سال سابقه کاری در زمینه برخی شغل‌ها و درخواست‌ها است.
تازه اگر چنین شغلی موجود باشد و اجازه درخواست را به شما بدهد. در اکثر موارد، شغل متناسب با رشته تحصیلی، قبلاً توسط خواهرزاده یا برادرزاده یا دختر آقای رئیس اشغال‌شده، البته اصلاً مهم نیست که خواهرزاده آقای رئیس در رشته ادبیات فارسی تحصیل کرده و حالا مدیر بخش کامپیوتری یک شرکت شده، مهم این است که او از نظر رئیس صلاحیت این کار را داشته!
اصلا تعجب نکنید اگر در حین جستجو برای کار متوجه شدید که کتابدار یک کتابخانه در رشته فیزیک هسته‌ای تحصیل‌کرده و کارشناس محیط‌زیست، مدرک کتابداری دارد.
این چیزها در بازار کار ما اهمیت زیادی ندارد، مهم این است که وارد دانشگاه شده باشی. چرا که در بازار کار تجربه مهم‌تر از تحصیل است و چنانچه روزی در رشته مهندسی شیمی تحصیل کرده‌اید هر چه سریع‌تر خاطرات آن روزها را فراموش کنید و سعی کنید یک منشی خوب و قابل‌اعتماد برای دندان‌پزشک محل شوید.
در بازار کار آشفته ما، قانون احترام به حقوق دیگران معنای خاصی ندارد. در این بازار باید فقط و فقط به فکر خودت باشی.
به فکر خودت که از قافله کار عقب نمانی. اینجاست که باید مدرک تحصیلی‌ات را در کوزه بگذاری و آبش را بخوری.
مهم نیست که چقدر برای تحصیل در این رشته زحمت‌کشیده‌ای و چقدر هزینه کرده‌ای مرد آن است که در این وانفسا، درآمدی کسب کند و شغلی داشته باشد.
تناسب شغل با رشته تحصیلی این روزها بیشتر شبیه به یک پدیده لوکس و شیک است تا نیاز بازار کار!
 
درد فارغ‌التحصیلی:
این روزها اگر نگوییم تمامی خانواده‌ها، حداقل درصد قابل‌توجهی از آن‌ها به‌نوعی درگیر مساله اشتغال فرزندان تحصیل‌کرده‌شان هستند.
دیگر همه می‌دانند فارغ‌التحصیل بیکار بودن چه دردی است.
تا همین چند سال پیش تحصیل در دانشگاه و داشتن حداقل مدرکی از آموزش عالی، مزیتی بود که بسیاری به داشتن آن افتخار می‌کردند و بسیاری هم برای برخورداری از موقعیت اجتماعی و اقتصادی مناسب، درس می‌خواندند.
آن روزها شعار بسیاری از افراد این بود «راه فرار از بدبختی تحصیل است». ورود به دانشگاه و تحصیلات عالیه، تضمینی بود بر یافتن شغل مناسب و ازدواج موفق.
اما این روزها، این روزها این آرزوهای نه چندان بزرگ تبدیل به سرابی شده که حتی پیش از انتخاب رشته، فرد را وادار می‌کند در درجه اول بازار کار را بسنجد و در نهایت علاقه خود را!
تعداد افرادی که به‌رغم میل و علاقه خود در یک رشته دانشگاهی تحصیل می‌کنند کم نیست. نگاهی به دور و اطراف حکایت از واقعیت تلخی دارد که گریبان گیر نسل جدید دانشجویان شده.
اگر هم در این میان دانشجویی بر اساس علاقه دست به انتخاب رشته زده، نگرانی از نیافتن بازار کار در ترم آخر، خود را به وضوح نشان می‌دهد.
دانشجو، سر در گم میان دو راهی تحصیل در رشته مورد علاقه یا در نظر گرفتن بازار کار مرتبط با رشته دانشگاهی، در نهایت با یک معضل مواجه می‌شود؛ «بیکاری»
موضوع شغل مرتبط با توانایی‌ها و استعدادهای ذاتی هر فرد موضوع دیگری است که امروزه تبدیل به معضل بسیاری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان شده است. بسیاری از این افراد پس از آن که برای یافتن شغل مرتبط با رشته دانشگاهی، ناامید می‌شوند، سرخورده به دنبال مشاغلی می‌روند که در بعضی موارد هیچ‌گونه ارتباطی بار رشته تحصیلی‌شان ندارد.
 
مسافرکشی و کار در آژانس:
تحقیقات نشان می‌دهد از میان خیل کثیر فارغ‌التحصیلان دانشگاه در بین آقایان، مسافرکشی و کار در آژانس نخستین مقصد شغلی فارغ‌التحصیلان بیکار محسوب می‌شود.
کارشناسان بر این باورند که اشتغال فارغ‌التحصیلان در حرفه‌ای نامتناسب با مدرک تحصیلی هر قدر هم که درآمدزا باشد به نوعی بیکاری محسوب می‌شود.
مدت‌هاست که برخی رشته‌های تحصیلی مانند کشاورزی و شیمی بیشترین میزان فارغ‌التحصیلان بیکار را شامل می‌شوند؛ اما متاسفانه با گذشت زمان، حجم قابل ملاحظه‌ای از فارغ‌التحصیلان رشته‌های پایه نیز به جمع بیکاران تحصیل‌کرده اضافه شدند.
متناسب نبودن رشته تحصیلی با نیاز بازار کار، یکی از معضلات لاینحلی است که گریبان گیر بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شده است.
 
ادامه دارد...

مرجان حاجی‌حسنی

دیدگاه‌ها  

#1 کوشا 1395-10-14 11:47
خانم حاج حسنی گل گفتی (ورود به بازار کار داشتن حداقل 5سال سابقه مرتبط)آخه یکی نیست بگه کار کجا بوده که بشه سابقه کار!خدایش بچه های دهه ی شصت نسل بد بختی هستند الان دیگه برای کارهای پیش پا افتاده هم میگن سن شما زیاد است بنظرت نباید خودشون رو زنده به گور کنند؟انگار کار بوده واونا گفتن اخه والله بخدا.
نقل قول کردن
#2 کاندیدا 1395-10-14 12:02
با تشکر از نویسنده محترم؛ تا بیست سال پیش تعداد فارغ التحصیلان در صد پایینی از آحاد جامعه بود و بیکاری این فرهیختگان محترم می توانست بعنوان یکی از معضلاتاجتماعی محسوب شود. ولی امروزه همه ی دارندگان دیپلم بدون فوت وقت و گاهی قبل از اخذ دیپلم ؛ می توانند فارغ التحصیل دانشگاهی هم قلمداد گردند.و نگارنده هم اگر رییس جمهور باشند ؛ یقینا راهکاری برای استخدام عزیزان فارغ التحصیل نخواهند داشت.چاره کار فقط و فقط تربیت نسل کارآفرین و خود اشتغال است.
نقل قول کردن
#3 اکبر ظهرابی 1395-10-14 13:55
بیکاری فارغ التحصیلان از معضلات اصلی جامعه کنونی ماست که سرکار خانوم بدرستی انرا توضییح دادند . بیکاری مقدمه هرح و مرج و بزه کاری است .با این اوصاف هنوز هم عده ایی موافق افزایش جمعیت اند.
نقل قول کردن
#4 رضا 1395-10-14 18:30
جامعه ما در حال پوست اندازیه و متاسفانه یک نسل دهه شصتی بهای این پوست اندازی بود.نسل قبل از دهه شصتی ها بدون نیاز به تحصیلات عالیه سرکار رفتن و زمین بهشون داده شد. اما نسل بعد با وجود تحصیلات عالیه سرشکسته و بی عرضه قلمداد میشن.
اگر لااقل نسل قبل از ما صنعتی و کارآفرین می بودن چه بسا بچه ها هم مشکلات کمتری داشتن.کارمند اداری بودن گرچه برای نسل قبل خوب بود ولی بلای جان نسل جدید شد.
نقل قول کردن
#5 خرمآبادی 1395-10-14 23:07
من خودم یکیشونم بامدرک مهندسی شغل آزاد دارم. کی سرجای خودشه امروز یا بایدآقازاده باشی یا پارتی و پول زیاد
نقل قول کردن
#6 مهندس 1395-10-15 09:23
به نقل از رضا:
جامعه ما در حال پوست اندازیه و متاسفانه یک نسل دهه شصتی بهای این پوست اندازی بود.نسل قبل از دهه شصتی ها بدون نیاز به تحصیلات عالیه سرکار رفتن و زمین بهشون داده شد. اما نسل بعد با وجود تحصیلات عالیه سرشکسته و بی عرضه قلمداد میشن.
اگر لااقل نسل قبل از ما صنعتی و کارآفرین می بودن چه بسا بچه ها هم مشکلات کمتری داشتن.کارمند اداری بودن گرچه برای نسل قبل خوب بود ولی بلای جان نسل جدید شد.

شما دهه شصتی ها هم دهن ملتو سرویس کردین..جالبه همتونم میرید دخترای دهه هفتادی که ده سال ازتون کوچکترن میگیرید. درحالی که دخترای هم نسل خودتون مجردن.
درضمن الان دهه هفتادی ها هم همه بیکارن و تحصیلاتشون از شماهم عالیه تره برادر
نقل قول کردن
#7 مسعودی 1395-10-15 21:22
وقتی یک نفر با درس خوندن رتبه خوبی در کنکور کسب میکنه و میره دانشگاه بعد یه نفر دیگه با رتبه 100 هزار میره همون رشته رو تو فلان دانشگاه میخونه و این دو نفر با هم فارغ التحصیل میشن با یک مدرک آیا این عدالته.
10 -15 سال پیش که کنکور قبول شدن سخت بود از این حرفا نبود
نقل قول کردن
#8 یوسفی 1395-10-16 14:48
به نقل از خرمآبادی:
من خودم یکیشونم بامدرک مهندسی شغل آزاد دارم. کی سرجای خودشه امروز یا بایدآقازاده باشی یا پارتی و پول زیاد


آره بخداکه مانیستیم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا