زیرگذر بهارستان گلدشت خرم‌آباد پروژه‌ای با سرعت لاک‌پشتی در خرم‌آباد در حال انجام است و باعث ترافیک و نارضایی مردم جنوب شهر خرم‌آباد شده است.
داستان پرماجرای زیرگذر بهارستان از حدود دو سال قبل با تخریب میدان گلدشت و با هدف آغاز ساخت این زیرگذر آغاز شد و چندی بعد به ناگهان تعطیل و خرابه‌ای از میدان گلدشت در بلوار بهارستان خرم‌آباد تا روزها در ورودی جنوبی شهر باقی بود، نهایتا پس از کش و قوس‌های فراوان روند ساخت این پروژه آغاز شد.
بر هیچ‌کس پوشیده نیست که اجرای پروژه‌های عمرانی و صدالبته به اتمام رساندن آن‌ها در زمان درست از عوامل توسعه شهری هستند و در این زمینه باید عوامل گوناگون از جمله تجربه‌های پیشین را نیز در نظر گرفت. اجرای چند پروژه زیرگذر که پیش از این در خرم‌آباد نیز صورت پذیرفته است، افکار عمومی را نسبت به کارکرد این‌گونه پروژه‌ها حساس کرده است و سؤالاتی را در ذهن متبادر می‌کند.
از جمله مهم‌ترین سؤال‌هایی که پیش‌رو است، بررسی کارشناسی این پروژه عمران شهری است! از نحوه چگونگی تامین هزینه‌ها گرفته تا جانمایی آن و حتی مشکلی که در زیرگذرهای پیشین در خصوص تجمع آب‌های سطحی وجود داشت، آیا بازهم در فصل بارش باید شاهد جمع شدن آب در زیرگذر بهارستان و به تبع آن بسته شدن موقتی زیرگذر و نهایتا ایجاد ترافیک و اختلال در روند عبور و مرور وسایل نقلیه باشیم؟
زیرگذری که با هدف حل این مشکل ساخته شده است، آیا باز هم خود مزید بر علت می‌شود؟ چندی پیش بود که علی جهان‌آرا عضو شورای شهر خرم‌آباد در مصاحبه‌ای (سایت خبری خرم‌آباد فردا) اعلام کرده بود که به دلایلی نظیر زیبایی‌شناختی، تفکیک بار ترافیک منطقه و کنترل آب‌های سطحی، نظر کارشناسان شورای شهر خرم‌آباد اجرای پروژه روگذر بوده است و در خصوص آب‌های سطحی نیز تأکید بسیار شد، حال چگونه می‌شود که مسأله مهمی که در دیگر زیرگذرها نیز مشکل‌زا بوده‌اند، نادیده گرفته شده است و مدیران پروژه قصد دارند، این مسأله را چگونه حل کنند؟
از سوی دیگر آذری دیگر عضو شورای شهر خرم‌آباد در گفت‌وگویی با (سایت یافته) اعلام کرده بود که شهرداری بدهی 100 میلیارد تومانی دارد و شهرداری برای پرداخت این بدهی‌ها با دشواری روبروست و هزینه سهم شهرداری در این طرح و طرح‌های مشابه قرار بوده است، از طریق فروش املاک شهرداری تامین شود که البته این کار هم با دشواری روبرو است.
همچنین رضا حاصلی دیگر عضو شورای شهر نیز بیان کرده بود، (همشهری) این طرح اعتبار مشخصی ندارد! مسأله اساسی و پرسش اصلی این است که این طرح با چنین پیش زمینه‌ کارشناسی چگونه آغاز شده است و چگونه پیش خواهد رفت؟ امیدواریم پاسخی روشن برای این پرسش ما وجود داشته باشد.
مسأله دیگر این است، حال که این پروژه آغاز شده است، زمان‌بندی و برنامه‌ریزی غلط آن موجب ایجاد مشکلات بسیاری برای شهروندان خرم‌آبادی شده که هرروزه و یا حتی برای یک‌بار در این مسیر تردد می‌کنند.
با وجود آنکه زمان بسیاری از آغاز ساخت زیرگذر بهارستان می‌گذرد، اما با این وجود پیشرفت زیادی را در روند ساخت این پروژه شاهد نیستیم و این در حالی است که بلوار بهارستان ورودی شهر از سمت جنوب است و با این وضعیت عبور و مرور شهروندان در این مسیر را مختل کرده و مشکلات اساسی دیگر را نیز از جمله طولانی کردن مسیر عبور و مرور عابران پیاده را نیز فراهم کرده است.
پروژه به کندی در حال انجام است و حتی در بسیاری زمان‌ها شاهد هستیم که با حداقل ماشین‌آلات و تجهیزات به کار خود ادامه می‌دهد.
دقیقاً به همین دلیل است که هرگونه عملیات عمران شهری و پروژه‌های این‌چنینی باید با سرعت و البته در کمترین زمان به سرانجام برسند تا گلایه‌مندی شهروندان در این خصوص به کمترین حد خود برسد.
 
مجید دریکوند
منبع: فارس