لرستان با وجود بهره‌مندی از مواهب خدادادی همچون موقعیت مناسب جغرافیایی، معادن غنی و نیز قرار گرفتن در مسیر سراسری شمال - جنوب و شرق به غرب کشور، آن چنان که باید توسعه نیافته است.
این توسعه‌نیافتگی دلایل زیادی دارد که موضوع این نوشتار نیست. هدف از نوشتن این یادداشت یادآوری لزوم هماهنگی بیشتر نمایندگان استان برای پیشبرد امور و رفع مشکلات استان است.
لرستان در مجلس شورای اسلامی صاحب 9 کرسی است که اگر از ظرفیت آن‌ها به‌درستی استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات پیش روی توسعه استان مرتفع خواهد گشت.
البته استفاده از این ظرفیت مهم، الزامات خاص خودش را دارد؛ نخست اینکه مسئولان اجرایی و نمایندگان استان همراه و همدل باشند و دوم اینکه نمایندگان منافع استان را بر همه‌چیز ارجح بدانند.
متأسفانه در ادوار گذشته، نمایندگان استان در بیشتر موارد نه‌تنها هماهنگ نبودند بلکه اختلافات زیادشان نیز ضررهای زیادی برای مردم استان به دنبال داشته است.
به عنوان مثال در سفر جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به لرستان، در مراسم افتتاح یکی از طرح‌های حوزه آب استان، یکی از نمایندگان لرستان در مجلس نهم، از لزوم احداث سد معشوره و حیاتی بودن این سد برای منطقه سخن گفت.
اما پس از اتمام سخنان نماینده مزبور، دو نماینده دیگر که در جلسه حضور داشتند به مخالفت با احداث این سد، داد سخن سر دادند.
مسئولان وزارت نیرو هم که چند سالی است با دلایل مختلف، روند احداث این طرح مهم را مسکوت گذاشته‌اند آن را همچنان بی‌پاسخ گذاشتند. البته موارد این‌گونه زیاد بوده که مکان و زمان اجازه بیان همه آن‌ها را نمی‌دهد.
استان ما سال‌هاست با مشکلات زیادی از جمله بیکاری و رکود اقتصادی دست به گریبان است که نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با عطف به این موضوع، می‌بایست نقشه راه خود را برای رفع این مشکلات طراحی کرده و بر اساس آن حرکت کنند.
با آمار و ارقام و تحلیل مناسب اوضاع، به صورت منطقی و حساب شده، می‌توان مطالبات مردم را مطرح کرده و توجه مسئولان کشوری را در این خصوص جلب کرد.
تجربه نشان داده نطق‌های آتشین و هیجانی در مجلس جواب نمی‌دهد، در ادوار گذشته، برخی وکلای استان با نطق‌های احساسی و شاید نسنجیده، نه‌تنها مشکلی از مشکلات استان حل نکردند، بلکه متأسفانه زمینه واکنش سایر نمایندگان را فراهم نمودند.
مرور مشروح مذاکرات مجلس در ادوار گذشته و لبخند ملیح نمایندگان سایر استان‌ها در حین نطق‌های نمایندگان مذکور، گواه این مدعاست.
البته برخی دیگر از نمایندگان استان مصداق بارز رجل سیاسی بوده و از وزن و وجاهت اجتماعی و سیاسی بالایی برخوردارند، لذا مراد و منظور از ذکر مطلب فوق، این دسته از نمایندگان نیست.
به نظر نگارنده مجمع نمایندگان استان، برای پیگیری مطالبات مردم و نیز رفع مشکلات استان باید مسائل و موضوع‌ها را اولویت‌بندی کرده و بر اساس آن عمل کند.
برای دست‌یابی به این اهداف، مجمع باید کارشناسان و مشاوران با تجربه‌ای در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... به کار گیرد.
با مشخص شدن موضوع و اعلام آن باید هم و غم نمایندگان پیگیری و مطالبه آن موضوع در سطوح ملی و استانی باشد.
فراتر از آن، نماینده‌های استان باید در نطق‌های پیش از دستور در مجلس شورای اسلامی، در رایزنی با وزیران و معاونان و کارشناسان وزارتخانه‌ها و حتی در مصاحبه‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای خود نیز پیگیر مشکلات مربوطه باشند.
مزایای این کار این است که مسئولان کشوری در می‌یابند که فلان طرح یا موضوع اقتصادی یا اجتماعی، مطالبه همه نمایندگان و به‌تبع آن تمام مردم لرستان است. دیگر این‌که از تک‌روی و موازی کاری نمایندگان هم جلوگیری شده و همچنین نمایندگان استان با استفاده از توان مشاوران با تجربه، با آمار و ارقام مستند و مستدل به دیدار وزرا و سایر مسئولان می‌روند.
از دیگر مزیت‌های وحدت رویه در کار نمایندگان استان، رعایت الزامات امنیتی، اجتماعی استان و جلوگیری از تبعات ناشی از اختلافات است.
اردوکشی‌های رسانه‌ای موافقان و مخالفان احداث سد معشوره در ماه‌های اخیر، نزدیک بود که سبب ایجاد تشویش در استان شود که با خویشتن‌داری و هوشیاری نمایندگان و مسئولان شهرستان‌های کوهدشت و پل‌دختر، این کشمکش از بین رفت.

9 نماينده لرستان در دوره دهم مجلس شوراي اسلامي از 8 خرداد 1395
 
 سخنی با نمایندگان خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی:
 با توجه به این که دو جناح اصلی اصولگرا و اصلاح‌طلب در مرکز استان دارای پایگاه اجتماعی هستند، لذا در بیشتر ادوار به‌صورت سنتی یک نماینده از طیف اصلاح‌طلب و یک نماینده از طیف اصولگرا از این حوزه به مجلس راه می‌یابد.
اما مشکل اصلی پس از انتخابات شروع می‌شود، اختلاف در نگرش سیاسی که سبب ایجاد اختلاف در سایر ابعاد و وظایف نمایندگی در این حوزه می‌شود.
در ادوار گذشته کم‌تر دیده‌ایم که نمایندگان خرم‌آباد در مجامع و محافل عمومی با هم دیده شوند و یا در خصوص مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه دیدگاه مشترکی داشته باشند.
این در حالی است که نمایندگان مرکز استان در عین تفاوت در نگرش سیاسی می‌بایست با وحدت و همدلی به پیگیری مطالبات مردم بپردازند و در امورات مربوط به نمایندگی وحدت رویه داشته باشند.
یکی از دلایل اختلافات نمایندگان مرکز استان، دیدن مسائل و مشکلات اجتماعی با عینک سیاسی است. اگر تمام مسائل و مشکلات را در چارچوب معادلات سیاسی تعریف کنیم، وحدت و همدلی برای پیگیری مطالبات مردم ایجاد نشده و امورات مهم نظیر ایجاد اشتغال و مشکلات اقتصادی، بر زمین‌مانده و توسعه این شهر که ویترین و نماد لرستان است، عقیم می‌ماند.
یکی از نمایندگان سابق شهرستان‌های شرقی استان که سابقه مدیر عاملی یکی از شرکت‌های تابعه وزارت نیرو در استان را نیز در کارنامه دارد، در اظهار نظری سنجیده گفته بود؛" پیشرفت و توسعه خرم‌آباد به نفع تمام استان است، چرا که اگر زیرساخت‌های این شهر مهیا شود، گردشگران با اقامت در مرکز استان برای دیدن جاذبه‌های گردشگری سایر شهرهای استان نیز اقدام می کنند."
پدیده‌های اجتماعی معلول عوامل مختلفی بوده و زنجیروار به هم وابسته‌اند، برای رفع یک پدیده یا عامل اجتماعی همه باید دست‌به‌دست هم داده و کمر همت ببندند.
لذا نمایندگان محترم لرستان در مجلس شورای اسلامی مستحضر باشند، احداث کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد نباید فقط دغدغه منتخبان این حوزه باشد، در مورد طرح‌هایی نظیر منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بروجرد، پتروشیمی کوهدشت، کارخانه سیمان پل‌دختر و... هم وضع به همین‌گونه است.
تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و احداث طرح‌های راهبردی و مهم می‌بایست دغدغه همه نمایندگان و مسئولان استان باشد. رسیدن به این هدف نیز جز با وحدت و همدلی و حرکت در مسیر نقشه راه توسعه استان میسر نیست.
 
مصطفی رباطی/ پایگاه خبری یافته
 
توضیح: هرگونه باز نشر این مطلب منوط به ذکر نام نویسنده و عنوان سایت می‌باشد.