اختراعات بشري، پس از مدتی بر اثر کارکردن زیاد مستهلک شده و نياز به تعويض يا تعمير پيدا مي‌کنند.
این روزها تعمیرکاری به ‌‌‌تعویض‌کاری تبدیل شده است که پس از سردرگمی جهت یافتن تعمیرگاهی مناسب که بتواند به بهترین نحو تعمیرات را انجام دهد، باقیمت‌های متنوع خدمات تعمیر مواجه‌ می‌شوید. در گذشته برای کار تعمیر، دقت‌عمل، مورد توجه بود، اما امروزه برخی از تعمیر‌‌کاران به دلیل عدم توانایی در تعمیر، در تشخیص مشکل داشته و برای راحتی خود، قطعه اصلی را با قطعاتی که عمر کوتاهی دارند، تعویض می‌کنند.
قطعاتی که گران و تعویض آن هزینه بالایی را در پی دارد. البته گاهی نیز تعویض به صرفه‌تر از تعمیر آن وسیله است، مثلا اگر صفحه یک ال‌سی‌دی ضربه ببیند هزینه تعمیر آن تقریباً برابر با هزینه خرید همان دستگاه می‌شود. پس اگر قطعه آسیب‌دیده تعویض شود به‌صرفه‌تر است.
هر روز نسل جدیدی از وسایل (الکترونیکی) وارد بازار می‌شود که تعمیر آن‌ها پیچیده‌تر است. تعمیرکاران سعی دارند که بر اساس نیازهای روز، اطلاعاتشان بیشتر شود زیرا تعمیر دستگاه‌های جدید نیازمند علم و فن جدیدتر در مورد نحوه تعمیرات آن است. اگر تعمیرکار نتواند خود را به روز نگه دارد باید با این شغل خداحافظی کند؛ اما متاسفانه امروز در کنار بازار سیاه ارائه خدمات، بازار سیاه تعمیرات جای خود را بازکرده و عدم نظارت کافی، نبود کارشناس در این بخش و عدم وجود تعرفه‌گذاری در بخش تعمیرات، زمینه سوءاستفاده‌ی سودجویان فراهم شده است و ناتوانی در شناسایی مشکل فنی و عیب‌یابی، تعمیر ناقص و یا اشتباهی، بی‌حوصلگی در تعمیر و سپردن کار به شاگردان نابلد سبب نارضایتی شهروندان شده است. جالب اين‌که صاحب وسیله از تعمیرکار راضي نيست و تعمیرکار هم از وی گلايه‌مند است که شاید فروشنده لوازم‌یدکی میان مشتري و تعمیرکار اختلاف انداخته است.
چندراه حل پیشنهادی:
▪️ از دوستان و آشنایانی که مشکل مشابه را پشت سر گذاشته‌اند، برای مراجعه به یک تعمیرکار مطمئن کمک بگیرید.
▪️ حتماً تعمیرکار تخصصی را انتخاب کنید، زیرا معمولاً افراد به ‌واسطه‌ها مراجعه می‌کنند، لذا وسیله را با هزینه بیشتری به تعمیرکار مربوطه، تحویل می‌دهند.
▪️ حتماً پس از تعمیر، برگ خرید و قطعه معیوب را از تعمیرکار درخواست کنید. درصورتی‌که شهروندان از دستمزد تعمیرکاران یا نحوه ارائه خدمات آنان شکایتی دارند می‌توانند مراتب را به اصناف اطلاع دهند.
▪️ پل ارتباطی 124، سامانه دریافت شکایت‌های اصناف و اتحادیه‌ها در مورد گران‌فروشی، کم‌فروشی، احتکار، تقلب، عدم صدور فاکتور و درج قیمت است که امکان پیگیری شکایت نیز در این سامانه فراهم‌شده و به‌صورت میانگین در 48 ساعت، موضوع شکایت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد اما مردم نیز می‌توانند شکایت خود را مستقیم به اتحادیه نیز اعلام کنند.
 
علی محمدی