یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

لرستان از جمله استان‌های حادثه‌خیز در کشور محسوب می‌شود که سالانه بر اثر حوادث و سوانح طبیعی و غیرطبیعی خسارات زیادی به زیرساخت‌های این استان وارد می‌شود
اما درگذشته، بیشتر خسارات ناشی از سیل، مربوط به اراضی پایین‌دست و ساکنان حاشیه رودخانه‌ها بود، اما این روزها حتی بارش باران نیز موجب ناراحتی مردم به‌ویژه کشاورزان می‌شود که با ابری شدن آسمان، شهروندان نگران و سراسیمه منتظر وقوع حوادث ناگواری هستند.
تشکیل ستاد مدیریت بحران استان به‌محض احتمال بارندگی‌ها و آب‌گرفتگی معابر، تجهیز امکانات و آماده‌باش دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان، خود گواه این مدعاست.

اما مشکل کار کجاست؟ میزان بارش‌ها نسبت به گذشته چند برابر شده یا زیرساخت‌های استان جوابگوی مشکلات پیش‌آمده نیست؟
در پاسخ به این سؤالات آمارها حاکی از آن است که میزان بارندگی در حدود یک دهه گذشته با کاهش مواجه بوده و همین امر سبب بروز پدیده خشک‌سالی در استان نیز شده است.
پس مشکل پیش‌آمده مربوط به آسمان نیست، مشکل را باید در زمین جستجو کرد.
مشکل ناشی از نامناسب بودن زیرساخت‌های استان است که این مشکلات ریشه‌ای است و باید برای حل آن‌ها چاره اساسی اندیشیده شود.
در شهری همچون خرم‌آباد به عنوان مرکز استان، بستن یا تخریب پل‌های موقت، تعطیلی مدارس و نیز مراکز آموزش عالی دردی را دوا نمی‌کند. این اقدامات و در کنار آن برگزاری جلسه مدیریت بحران، حالت مُسکِنی ست برای دردی مزمن که باید برای درمان این درد مزمن، مشکلات به‌صورت ریشه‌ای حل شود.
البته مشکل شهر خرم‌آباد فقط بحث هدایت آب‌های سطحی نیست، هرچند که رفع این مشکل هم تا حدود زیادی در کاهش خسارات ناشی از سیل و رفع نگرانی شهروندان مؤثر است.
اما مشکلی که نهادهای نظارتی از کنار آن به‌آسانی عبور کرده‌اند عدم رعایت الزامات امنیتی و امدادی در ساخت‌وسازهاست. هیچ کجای دنیا انبوه‌سازی و آپارتمان‌سازی بی‌رویه نظیر شهر خرم‌آباد انجام نمی‌شود.
در خیابان‌های اصلی شهر، مجتمع‌های چندطبقه پهلوبه‌پهلو یا رو به روی‌هم احداث شده، البته وضعیت در کوچه‌های باریک شهر بغرنج تراست.
به‌طور مثال اگر زمین‌لرزه‌ای 6 ریشتری در شهر رخ دهد، نیروهای امدادرسان چگونه می‌توانند به حادثه دیدگان امدادرسانی کنند؟
کافی است تعدادی از این آپارتمان‌ها که در بیشتر آن‌ها اصول ساخت‌وساز رعایت نشده و در دو طرف خیابان‌ها احداث‌شده‌اند، ناگهان ریزش کرده و باعث بسته شدن معابر و خیابان‌های اصلی شهر شود، آن زمان بحران واقعی بروز خواهد کرد.
پس ضروری است در کنار هدایت آب‌های سطحی، رعایت اصول ساخت‌وساز، قاعده‌مند کردن احداث مجتمع‌های مسکونی و نیز رعایت نکات ایمنی و امدادی در احداث این واحدها مدنظر قرار گیرد.
از دیگر مشکلات شهر خرم‌آباد، علی‌رغم این که هنوز به جرگه کلان‌شهرها نه پیوسته، ترافیک خسته‌کننده آن است که باید برای رفع آن نیز چاره‌اندیشی شود.
مکرراً مدیران امور شهری از عدم پرداخت عوارض شهری بیشتر شهروندان گلایه دارند که این مسئله سبب شده که ارائه خدمات مطلوب به شهروندان با مشکل مواجه شود.
«نماینده ولی‌فقیه در لرستان در خطبه‌های این هفته نماز جمعه خرم‌آباد به مطلب درستی اشاره نمود و آن هم اینکه بیشتر افراد متمول شهر هم که مشمول پرداخت عوارض‌اند با رایزنی و لابی‌گری سعی در شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت شهروندی خود دارند.
حجت‌الاسلام میرعمادی با بیان این که برخی مواقع اعلام می‌شود که مردم عوارض شهرداری را پرداخت نمی‌کنند، گفت: این امر به دلیل تبعیض‌ها و نا عدالتی‌هایی بوده که مردم می‌بینند.«
لذا مسوولان استان، مدیران امور شهری و شورای شهر و نیز دستگاه‌های نظارتی می‌بایست تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات اساسی شهر خرم‌آباد نظیر هدایت آب‌های سطحی، رعایت اصول ایمنی و امدادی در ساخت‌وسازها و ترافیک انجام دهند و با فرهنگ‌سازی و ملزم کردن شهروندان به‌ویژه انبوه‌سازان و افراد متمول به پرداخت عوارض شهرداری، سطح خدمات شهری را ارتقا دهند.
با حل این مشکلات می‌توان امیدوار بود که بحران‌های پیش‌آمده به درستی مدیریت شود. با تحقق مدیریت بحران در نهایت پدافند غیرعامل در شهر و استان جنبه عملی به خود خواهد گرفت، وگرنه برگزاری مانورها و رزمایش‌های نمادین نظیر مانور "ساعت صفر" که چندی پیش با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در خرم‌آباد برگزار شد و دادن نمره قبولی به مدیریت بحران لرستان، دردی از مشکلات دوا نمی‌کند.
کلام آخر این‌که با رفع این مشکلات اهداف موردنظر محقق شده و در آن صورت می‌توان گام‌های اساسی برای سوق دادن خرم‌آباد به جرگه کلان‌شهرها را در کشور برداشت.



مصطفی رباطی/ پایگاه خبری یافته

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1395-09-15 12:35
این که وضع مرکز استانه وایی به حال باقی استان...
نقل قول کردن
#2 مازیار 1395-09-15 15:55
امیدوارم مسولان فکری به حال ترافیک چهار راه طیب بکنند
نقل قول کردن
#3 دانشجو 1395-09-15 18:48
دوستمون راست میگه واقعا وضع ترافیک چهارراه طیب بحرانی و اسفناکه..یعنی یه نفر از این مسئولین محترم راهش به اینطرف نمی افته...ظلم در حق مردمه این همه عوارض اینم وضعیت شهرمون
نقل قول کردن
#4 مهدوی 1395-09-15 22:59
چهارراه طیب محتاج روگذره
نقل قول کردن
#5 یه همشهری 1395-09-16 13:15
از دیر باز یکی از راه حل های رفع مشکلات تعویض در سیستم مدیریتی است از آنجاییکه در کشور ما متاسفانه مدیران ناکارآمد علاقه ای به از دست دادن سمت و میز خود ندارند باید مسولین عالی رتبه ی استان برای تغییر درسیستم مدیریت بحران دست به تغییرات تازه ای بزنند! مدیر کل فعلی مدیریت بحران استان بیش از 11 سال است که در این سمت فعالیت دارند با فرض عملکرد مثبت ایشان چه عیبی دارد که در عرصه ی دیگر مشغول فعالیت گردد و اجازه بدهند مدیری جدید با تفکرات نوگرانه به مقوله ی پر اهمیت مدیریت بحران بپردازد!!!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا