یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

یکی از مشکلات شهرهای استان لرستان بالأخص مرکز استان  که در سایه بی‌توجهی عوامل ذی‌ربط وجود دارد، مسئله سد معبر است که معمولاً از جانب صاحبان مغازه و یا دست‌فروش‌ها آن‌هم در مسیر عبور و مرور عابران پیاده اتفاق می‌افتد.
http://yaftenews.ir/images/stories/93-5.6/aligoodarz3.jpgبارها و بارها مشاهده ‌شده است که شهروندان هم استانی یا مسافران  برای رفت‌وآمد در پیاده‌روها برای اینکه با موانع سد معبر مواجه نشوند به‌ناچار در خیابان‌ها تردد می‌کنند و این تردد نه‌تنها اصول شهروندی را زیر سؤال می‌برد بلکه ترافیک و احتمال تصادفات را به‌صورت چشم‌گیری افزایش می‌دهد.
تسخیر بخش بزرگی از پیاده‌روهای شهرها  بالأخص خیابان‌های مرکز شهر توسط کسبه، بازاریان و دست‌فروشان  توجه بسیاری از مسافران و افرادی که وارد شهر می‌شوند را در نخستین نگاه به آشفتگی مبلمان شهری و عدم اجرای قوانین و مقررات در این خصوص جلب می‌کند.
استفاده از حریم عمومی و نگاه کاسب‌کارانه برخی از کسبه به فضای عمومی و پیاده‌روها چندی است که رایج شده و متأسفانه این فرهنگ غلط در سطح شهر در حال گسترش است به طوری که برخی کسبه، پیاده‌روها را جزء اموال خود می‌دانند.
بر اساس اصل ۹ ماده ۹۶ تبصره ۶ کتاب مجموعه قوانین و مقررات شهرداری‌ها، میدان‌ها، کوچه‌ها، خیابان‌ها و معابر عمومی واقع در محدوده هر شهر، ملک عمومی محسوب شده و تعارض در این معابر، تخلف تلقی می‌شود و می‌بایست شهرداری با متخلفان برخورد کند.
تبصره ۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها به صراحت می‌گوید سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیر مجاز از آن‌ها برای کسب و سکونت ممنوع می‌باشد و بند ۲۰ همین ماده تأکید می‌کند شهرداری موظف است با مشاغل مزاحم یا تأسیس اماکنی که به نحوی موجب مزاحمت شهروندان باشد، برخورد کند اما تاکنون شهرداری‌های شهرهای استان علیرغم چندین اقدام، فعلاً موفق به جمع‌آوری این معضل همه‌گیر نشده است.
تجاوز به حریم پیاده‌رو تجاوز به حقوق شهروندان است و یک مغازه‌دار وقتی اجناس خود را در این حریم می‌گذارد نه‌تنها به مردم دهن‌کجی می‌کند بلکه دستگاه‌های مجری برخورد با سد معبر را هم زیر سؤال می‌برد چرا که عدم برخورد با این تخلف از سوی آن‌ها باعث شده است کاسبان و مغازه‌داران این تخلف را حق قانونی خود بدانند.
سد معبر از لحاظ شرعی نیز اشکال دارد تا آنجایی که پیامبر عظیم الشان اسلام فرمودند:" کسی که سد معبر کند و مانع عبور رهگذران شود از رحمت خدا به دور است." همچنین به نظر برخی از آیات عظام و مراجع تقلید سد معبر حرام است.
قصد توهین به کسی را نداشته و همین‌جا از کسانی که شاید این مطلب را توهین به خود بدانند پوزش می‌طلبم اما اکثر کارشناسان و مردم معتقدند کسانی که سد معبر می‌کنند غالباً افرادی خودخواه و قانون‌گریز هستند که هنوز آمادگی کافی و لازم را برای زندگی شهرنشینی ندارند هر چند نباید از عدم آشنایی کاسبان با قوانین و مقررات در این زمینه به‌راحتی عبور کرد.
  در زیر چند راهکار برای برون‌رفت از این بی‌قانونی پیشنهاد می‌گردد.
۱ - اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در قالب تذکر، بروشور و تابلو برای آشنایی شهروندان با قوانین و مقررات شهرنشینی
 ۲- نشست‌های ماهانه با مغازه‌داران و کاسبان
 ۳-ساماندهی و ایجاد فضای مناسب برای دست‌فروشان
مجتبي پسنددر پایان امید می‌رود شهرداری و شورای شهر با ابزارهای فرهنگی، اجتماعی و قانونی بتواند این مشکل را حل کند.
 
مجتبی پسند
 

دیدگاه‌ها  

#1 دریک 1395-09-13 10:15
توی خیابونهای مرکزی شهر راه برای عبور عابرین نیست و اگه نا خواسته پای کسی به بساط دست فروشان ویا مغازه داران که نصف خیابون رو گرفتند بخوره با دعوا و اعتراض و بی احترامی اونها مواجه میشی. کی باید جلوی اینها رو بگیره نمیدونم
نقل قول کردن
#2 مهندس 1395-09-13 13:00
واسه این جوون ها کار جور کنید آقایون مسوول تا نیان بساط کنن
بی پولی بد دردیه...اگر بفهمید
نقل قول کردن
#3 حسن زاده 1395-09-13 21:58
جوانان تحصیلکرده ما یا بیکارن یا در جستجوی کارن یا کار غیرداعم دارند
اگر دارا بودند که دستفروشی نمیکردن
بخدا تمام مشکلات ما از فقراقتصادی و توسعه نیافتگی است.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا