یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در تاریخ 9 آبان امسال بسیاری از خبرگزاری‌ها و نشریات از تشکیل فراکسیونی در مجلس بنام فراکسیون مناطق ترک‌نشین با تعداد اعضای 100 نفر خبر دادند که فعلاً در تعلیق، رسیدگی و بررسی قرار دارد.
 فراکسيون نه در آیین‌های نامه داخلي مجلس و نه در قوانين ديگر نيامده است، فراکسيون اصولاً از مجموع افرادي که داراي گرايش خاص يا وابسته به يک سازمان و مجموعه‌ای خاصي و یا به دنبال کار ویژه علمي، اجتماعي و اقتصادي خاصي هستند تشکيل می‌شود، نظير فراکسيون اقتصاددانان و فراکسیون زنان. در آیین‌نامه داخلي مجلس کميسيون وجود دارد و کمیسیون‌ها هستند که مجلس را اداره مي‌کنند و شيوه اداره مجلس و بررسي طرح‌ها، لوايح در کمیسیون‌ها تعيين می‌شود و امور عالي مملکت، چون برنامه‌های توسعه در کمیسیون‌ها مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
کشور ایران بر اساس اصول مشخصی مانند سرزمین مشترک، زبان مشترک و پرچم واحد تأسیس شده است و ساختارهای سیاسی، حاکمیتی و محلی آن نیز بر همین اساس مفصل‌بندی شده‌اند.
 از نظر اصل هشتاد و چهارم قانون اساسی نماینده مجلس پس از انتخاب "در برابر تمام ملت مسئول است". همچنین نمایندگان مجلس بر اساس اصل شصت و هفتم قانون اساسی خود را مقید به "مصالح ملت ایران" و "استقلال" کشور دانسته و لازم است در اظهارنظرهای خود این ملاحظات را رعایت کنند. آن‌ها باید سوگند یاد کنند که در "حراست از استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزند".
بدیهی است اصل "ملی بودن مسئولیت نماینده" با تأسیس "فراکسیون‌های قومی" و فرو ملی در تضاد قرار دارد و هر نوع تلاش برای این هدف، نقض اصول یاد شده قانون اساسی از جمله سوگند وفاداری به: ملت ایران " در اصل هشتادوچهار است. هویت ایرانی همواره فرا قومی بوده و ایران درحالی که موطن قومیت‌ها و مذاهب مختلف بوده و هست، تشکیل یک فراکسیون گرد نام یک قوم می‌تواند عقبه‌هایی چون تشکیل فراکسیون‌های اقوام دیگر را در پی داشته باشد. نماينده مجلس نماينده شهروند ايراني است نه نماينده يک قوم يا قبيله خاص، اين امر نوعی ابتذال در سياست است.
فراکسیون‌های قومی تعهدات و مسئولیت‌های نمایندگان را از مصالح عالیه کشور به مصالح قومی و قبیله‌ای (فروملی) تقلیل می‌دهد. مساله ترک یا لر و عرب و عجم نیست مساله کنش قومی و قبیله‌ای عده‌ای بنام نماینده است که از قومیت و زبان خود با رویکرد مکانیکی از نوع دورکیمی دفاع می‌کنند.
این حرکت نمایندگان پیام و نتایجی جز نفاق و دشمنی و نفرت و اختلاف و دوری جمعیت کشور از یکدیگر در پی نخواهد داشت. این اقدام، حرکت از بُعد پارلمانی، به ابعاد جدید جغرافیایی و سرزمینی، نشانه‌گذاری‌های مرزی توأم با تمایلات قلمروخواهانه را به وجود می‌آورد.
فراکسیون پیشنهادی آغازگر یک "دومینوی قومی" است. چنین فراکسیون‌هایی باعث جنبیدن سایر تضادها و فشار به سایر اقوام خواهد شد، آن‌ها نیز متقابلاً به قاعده جدید بازی تن داده و تشکل‌های مشابهی را در مجلس ایجاد خواهند کرد و در نهایت به جای مجلس ملی، با چند "مجلس موازی" روبرو خواهیم شد.
فراکسیون‌های قومي موضوعيت مجلس و علت وجودي آن را زير سؤال می‌برد چون مجلس يک مکان ملي و تجلي اراده ملي است.
از سوي ديگر اين نوع تقسیم‌بندی منافي حقوق شهروندي است چون در مبحث شهروندي فرد بر اساس تابعيت خود حامل ارزش است ولي اگر مجلس به بلوک‌های قومي تقسيم شود فرد بر اساس بودن در فلان گروه قومي ارزش می‌یابد و اين مخل حقوق شهروندي است. بی‌شک تأسیس فراکسیون‌های قومي، قومي-قبيله اي کردن و قاجاريزه کردن عرصه سياست است. این نمایش‌های کودکانه نشان دمل چرکین سرطان سیاسی جامعه ایران است که حاکمیت آن یک روکش شبه مدرن به خود گرفته است و در عمل کانون‌های قدرت در آن هنوز مبتنی بر قومیت، زبان و جغرافیا است.
پس از رخدادهای که در سال‌های گذشته در اطراف و اکناف و کشورهای همسایه گذشته است به ویژه قطبی شدن و تشکیل بلوک‌های متضاد در جوامعی که در گذشته از وحدت نسبی برخوردار بودند، گمان می‌رفت سیاستمداران ما، درس‌های مهمی از چگونگی فروپاشی جوامع گرفته باشند؛ اما ظاهرَا این آگاهی به وجود نیامده و ناباورانه این بار از سوی نمایندگان خانه ملت ناآگاهی هویداست. در حالی که ساز تجزیه‌طلبی به صدا در می‌آید که می‌دانیم ایران یک دموکراسی انجمنی مانند لبنان و آنچه عملاً در عراق می‌بینم، نیست و هیچ‌گاه نیز چنین نبوده است حتی در اوایل مشروطه آن میزان از عقلانیت و تدبیر سیاسی بود که زمینه تقسیم جامعه به بلوکات و اصناف مختلف، فراهم نشود.
امید است نمایندگانی که بدون قصد و غرض به سمت چنین فراکسیون‌هایی می‌روند با هوشمندی و درایت بیشتری به مساله بی اندیشند و سوگند نمایندگی خود را در وفاداری به ملت ایران، فراموش نکنند.
 
پروین گنجی/ مدیر مسئول هفته‌نامه پیشگامان زاگرس

دیدگاه‌ها  

#1 امیر 1395-09-10 13:40
،به نظرم این طرح از یه اتحاد و اقتدار میاد و نمیشه جلوشو گرفت همونجوری که ندادن این طرح از طرف لرها هم از جایی میاد که نه اتحادی به وجود اومده نه اقتداری،پس نویسنده محترم لطفا با دید باز رو مسائل دیگه زوم کن...
نقل قول کردن
#2 شهروند 1395-09-10 13:46
تشکیل فراکسیون قومی هیچ تضادی با منافع ملی ندارد بلکه باعث همبستگی بیشتر اقوام می شود نمی توان تا ابد فرهنگ و زبان یک قوم خاص را به دیگران دیکته کرد بلکه باید به همه اقوام در ارتباط با تعلق فرهنگی خاص خود آزادی عمل داد آمریکا از 50 ایالت تشکیل شده است با آن همه وسعت و اختلاف ساعت آیا امنیت ملی آمریکا ضعیف است آنچه باعث مشکل برای جوامع مثل ما می شود نبودن و پایبند نبودن افراد به قوانین است که ماحصل کم کاری دولت های مرکزی طی قرون متمادی است اگر یک قوم خاص می خواهد همه اقوام گرد مدار آن بچرخند باید ساختار آنرا هم ایجاد کند و نشان بدهد میداندار برحقی است نه اینکه خود را محق بداند و دیگران شهروند درجه دو و برای آنها جوک بسازد و مسخره کند این نشان می دهد این قوم خام است و پختگی لازم و غنای فرهنگی لازم را ندارد و نمی تواند برتری فرهنگی خود را ثابت کند و با تبعیض و ضایع کردن حقوق دیگران زمینه بوجود آمدن فراکسیون و انجمن های قومی را فراهم می کند و اگر به روش ادامه دهد صدای تجزیه طلبی از نقاط مختلف شنیده خواهد شد
نقل قول کردن
#3 شهروند 1395-09-10 14:07
ادامه
شما ببینید همه امکانات کشور ما در چند شهر خاص قرار گرفته است و این یعنی نابرابری بی عدالتی طرف برای یک سی تی اسکن یا ام ار ای باید هزار کیلومتر مسافت را طی کند و یا بیکاری در این نقاط بیداد می کند و کسی هم گوشش بدهکار نیست تازه همین مردم محروم مورد تمسخر قرار می دهند بخاطر نداری و نداشتن امکانات آموزشی انوقت ما چه انتظاری داریم با حلوا حلوا که دهان شیرین نمی شود پس نیاز به فراکسیون قومی پیدا می کند و دوست دارد کسی باشد از جنس خودش که وسایلش را درک کند به دولت برای برقراری عدالت فشار بیاورد و الا حضور در مجلسی که هیچ دردی از مناطق محروم را حل نمی کند به چه دردی می خورد آیا می فقط به این بسنده کرد که من ایرانی هستم و آریایی هستم و اصیل هستم آیا همه این القاب را به یک مغازه دار بدهی یک کیلو پنیر بهت می دهد پس ما باید ریشه مشکلات را حل کنیم اینکه چه مشکلی باعث شده من ترک یا لر به فکر تشکیل فراکسیون نماینده گان مناطق باشیم اگر این سوال را پاسخ دادیم و راه حل دادیم و مشکلات را حل کردیم و عدالت نسبی برقرار کردیم همه فراکسیون ها یک شبه منحل می شوند
نقل قول کردن
#4 آرمین 1395-09-10 14:26
پانترک ها و پانکردها سال هاست نقشه تجزیه ایران رو در سردارن منتها من نمیدونم مسئولین عالی رتبه کشوری این خطر بزرگ جدی نمیگیرن!!! :sad:
نقل قول کردن
#5 امین لرستان بزرگ 1395-09-10 14:40
دقیقا درست گفتید.تنش قومی قبیله ای به جای اینکه کم بشه.زیادتر میشه./خون هیچ قومی رنگین تر نیست.
نقل قول کردن
#6 لر خان زاده 1395-09-10 14:42
دلم به حال لر می سوزد.یه موقع تاریخ میخوانم.لر یه قدرت و عزتی داشت.و بعد ناخودآگاه قاجار را لعنت می فرستم.
نقل قول کردن
#7 محمدحسین 1395-09-10 14:50
ترک ها با شعارسازی دارن رو مجلس هم تاثیر می گذارند.تنها قومی که به امنیت کل ایران توجه می کند.لرها هستند.شاید کار لرها غلط است؟.
نقل قول کردن
#8 امیرحسین 1395-09-10 16:06
پژوهشگران وتاریخ دانان ایرانی به ایجاد فراکسیون ترک زبان ها در مجلس واکنش نشان داده اند.و این کار را غیر عقلانی خطاب کرده اند.مجلس هم دیگه از آذربایجان آذربایجان اونها ترسیده.
نقل قول کردن
#9 آشوری 1395-09-10 16:09
این یک کار قومیتی است.که خلاف امنیت ملی است.
نقل قول کردن
#10 فرامرزلرپایتخت قومیتها 1395-09-10 16:15
ترکها دیگه شورش رو درآوردن.ما به پیشرفت و توسعه ترکها حسادتی نداریم.ولی جناب ترکها اگر فراکسیون قومی ایجادشود آن فراکسیون لرهاهستندکه اصالت و ریشه وایرانی ترین قوم ایران هستند.نه ترکها.نمایندگان لرزبانها بدبختندکه نمی توانندصحبت کنندو حق قانونی خودرامطالبه و دریافت کنند.شماهم سوءاستفاده نکنید.
نقل قول کردن
#11 والی نشینان لر 1395-09-10 19:08
به نقل از لر خان زاده:
دلم به حال لر می سوزد.یه موقع تاریخ میخوانم.لر یه قدرت و عزتی داشت.و بعد ناخودآگاه قاجار را لعنت می فرستم.

با لعنت فرستادن کاری درست نمیشه.باید مردم خرم آباد ولرستان مطالبه گر ملی باشند .یعنی تمام حرفهاشون رو به دولت و مجلس بزنند.
نقل قول کردن
#12 همکار 1395-09-11 11:14
خانم گنجی واقع بین باش.ترکها بیشترین سهم خود را از این حکومت گرفته اند و روشنفکرها و سایر تنها همچنان به دنبال تشکیل فراکسیون هستند برای کسب امتیازات بیشتر . شما سعی کن که تمرکز کنی روی تشکیل فراکسیون لرها شاید مقداری از فقر انها کاسته شود.این بحث های علمی محض در شرایط کنونی محلی از اعراب ندارد
نقل قول کردن
#13 رشیدی 1395-09-12 20:41
تأسیس فراکسیون در قانون اساسی آمده خود نمایندگان فارس هم فراکسیون دارند منتها نامش فقط فارس نیست.مردمان لر چون برنامه و هدفی برای توسعه ندارند خیال میکنند ترکها هم مثل ما هستند.بجای بد و بیراه به دیگران موقعیت و جایگاه خودتان را ارزیابی کنید
نقل قول کردن
#14 امین 1395-09-12 20:44
به نقل از فرامرزلرپایتخت قومیتها:
ترکها دیگه شورش رو درآوردن.ما به پیشرفت و توسعه ترکها حسادتی نداریم.ولی جناب ترکها اگر فراکسیون قومی ایجادشود آن فراکسیون لرهاهستندکه اصالت و ریشه وایرانی ترین قوم ایران هستند.نه ترکها.نمایندگان لرزبانها بدبختندکه نمی توانندصحبت کنندو حق قانونی خودرامطالبه و دریافت کنند.شماهم سوءاستفاده نکنید.

ترکها هیچوقت قومیت و سرزمین لرها را مثل بقیه انکار نکردند اونا در حال رقابت با دیگر شهرها هستند و میخان با توجه به وزن جمعیتی از بودجه و امکاناتی که در چند کلانشهر انباشته شده سهیم باشند لذا برای وصول به این امر تشکیل فراکسیون دادند.
نقل قول کردن
#15 تاراز 1395-09-12 21:06
به نقل از آشوری:
این یک کار قومیتی است.که خلاف امنیت ملی است.

آیا بنظر شما اگر بجای توسعه نقطه ای و توجه به چند شهر توسعه منطقه ای یا کشوری دنبال میشد آیا شاهد پدید آمدن چنین گفتمانهایی بودیم؟بنظر شما این درخواستها منشأ اقتصادی ندارد؟
نقل قول کردن
#16 حسنی 1395-09-12 21:13
به نقل از والی نشینان لر:
به نقل از لر خان زاده:
دلم به حال لر می سوزد.یه موقع تاریخ میخوانم.لر یه قدرت و عزتی داشت.و بعد ناخودآگاه قاجار را لعنت می فرستم.

با لعنت فرستادن کاری درست نمیشه.باید مردم خرم آباد ولرستان مطالبه گر ملی باشند .یعنی تمام حرفهاشون رو به دولت و مجلس بزنند.

لرستان دو میلیون نفر است بیمارستان سوختگی ندارد ایلام پانصدهزار است بیمارستان تخصصی سوختگی دارد.تا مردم نخواهند هیچ توسعه ای رخ نمیدهد.مردم ما مطالبه گر نیستند و چون ایران پنج برابر آلمان وسعت دارد و بزرگ است
نقل قول کردن
#17 غفوری 1395-09-12 21:21
به نقل از محمدحسین:
ترک ها با شعارسازی دارن رو مجلس هم تاثیر می گذارند.تنها قومی که به امنیت کل ایران توجه می کند.لرها هستند.شاید کار لرها غلط است؟.

لرستان دومین استان خسارت دیده از جنگ است خرم آباد پنجمین شهری است که ۱۴۲ بار مورد حمله هوایی قرار گرفت هیچوقت هم تجزیه طلب نبودیم ولی متأسفانه این حسن سابقه به بهانه ای برای توجه نکردن به ما تبدیل شده و حاصلش محرومیت ماست منظورم اینه که باید با جمع پیش رفت
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا