امروز به سرعت برق و باد، تصاویر و خبر خودکشی یک زن در زیر گذر بروجرد در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد.
قبل از اینکه مقامات مسوول در شهر در رابطه با این اتفاق ناگوار نظریه رسمی بدهند، مدیران بسیاری از کانال‌های تلگرامی حدس و گمان‌ها را آغاز کردند!
آن یکی روسای شهر را مسوول این اتفاق می‌دانست و این یکی مشکلات اجتماعی را، دیگری نوشته بود که باید فلانی‌ها جوابگو باشند و شخصی دیگر در کانالش تاکید داشت که شهر نا امن است!
در تمامی جوامع بشری از "جهان اول" تا بقول سیاسیون "جهان سوم" هر روزه اتفاقاتی که در آن‌ها تعدادی از شهروندان آن دیار در آن‌ها خواسته یا ناخواسته، کشته و زخمی می‌شوند، رخ می‌دهد.
طی چند روز گذشته در بروجرد تعداد زیادی از ورزشکاران و هنرمندان بروجردی موفق به کسب عناوین استانی و کشوری و حتی آسیایی شده‌اند و پرچم بروجرد را در ایران و پرچم کشور عزیزمان را در آسیا بر افراشته‌اند، اما دریغ از یک چنین پوشش خبری که برای خودکشی این بانوی بروجردی در شبکه‌های مجازی انجام گرفته بود.
متأسفانه امروز ثابت شد که "جاذبه مرگ و نابودی" برای ما در دنیای مجازی هم از "جاذبه‌های زندگی و شادی" بیشتر اهمیت دارد، امروز دیدیم که عده‌ای برای کسب تعداد بیشتر عضو در کانال‌های تلگرام خودشان و یا " لایک خوردن " بیشتر در "پیج‌های‌شان"حاضر هستند شهری را به سمت "نا آرام نشان دادن" پیش ببرند! و با دو سه خط تحلیل‌های ساده یک خودکشی را به زمین و زمان مرتبط کنند!
بسیاری از سراچه‌های معتبر از جمله سایت شخصی فرهاد 90 به مدیریت نگارنده، هیچ‌گاه حاضر نمی‌شوند قبل از اعلام نظر رسمی مقامات مربوطه، تحلیلی بر یک عکس بنویسد و جو نا امن روانی را به شهر وارد کنند.
برای نمونه دو سال پیش در بروجرد اتفاق مشابه ای رخ داد و خیلی‌ها در آن زمان در شبکه‌های اجتماعی "وایبر" و " واتس آپ " بدون تحقیق کافی سمت‌وسو را به کم‌کاری نیروی انتظامی بروجرد سوق دادند، اما جالب اینکه پس از روشن شدن قضایا و اینکه اتفاقاً نیروی انتظامی بروجرد به خانواده آن مرحوم کمک‌های فراتر از وظائف قانونی خود انجام داده بود، هیچ‌کدام از همان مدیران شبکه‌های "وایبر" و "واتس آپ" و حتی خانواده خود آن مرحوم نیز در آن زمان حاضر نشدند حتی یک خط مبنی بر اشتباه شتاب‌زده خود در نوشتن مطالب اولیه خود به رشته تحریر در بیاورند!
به هر حال در جوامع شهری و روستایی و حتی عشایری، هر لحظه احتمال آتش‌سوزی، خودکشی، تصادف، در معرض اصابت صاعقه، سقوط از ارتفاع، درگیری‌های شخصی و ... وجود دارد، بهتر است قبل از اینکه در مقابل هر اتفاق غیرمترقبه رخ داده به شایعات دامن بزنیم و جو روانی شهر را به هم بریزیم، منتظر اعلام نظر مسؤولین امر بمانیم تا هم شهر را به هم نریزیم و هم با آبروی این‌گونه خانواده‌ها بازی نکنیم!
جمع‌بندی کنیم این‌گونه که: با یک اقدام به خودکشی شخصی در شهر، با پوشش گسترده و شتاب‌زده آن، اجتماع شهری‌مان را وارد جو روانی منفی یا اصطلاحاً وارد یک خودکشی جمعی نکنیم! والسلام!

فرهاد داودوندی/ بروجرد