بارش اخير رحمت الهی نشان داد که خرمآباد به عنوان شهری با آب و هوای مدیترانهای و بارانهای تند و شلاقی، همیشه آرام نیست.
حوادث و تجربیات گذشته نشان داده به علت شرایط خاص اقلیمی و توپوگرافی خرمآباد با اندک بارانی، روانآبها به معابر اصلی و مرکزی شهر هجوم میآورند و خسارات جانی و مالی فراوانی بر جای میگذارند، بنابراین هر گونه اشتباه در پروژههای عمران شهری، خسارات سنگین به بار خواهد آورد.
معابر خرمآباد به عنوان شهری کوهستانی که در میان دره شکل گرفته و به لحاظ توپوگرافی، مستعد آبگرفتگی است براي احداث زيرگذر مناسب به شمار نميرود؛ به طوری که در پی هر بارندگی با سرازیر شدن آب از کوههای اطراف به سمت وسط دره و متعاقب آن ایجاد مشکلی به نام آبگرفتگی، معابر و خیابانها چهرهاي سيلزده و ناخوشايند به خود ميگيرند.
این شرایط خاص ایجاب میکند که قبل از آغاز پروژههای عمرانی خرمآباد، دقت نظر ویژه صورت گیرد و از کارهایی به دور از تصمیم جمعی و تخصصي که بلای جان مردم شهر شده پرهیز گردد.
چند سال قبل به علت پافشاری دكتر صابري استاندار وقت، چند طرح تحمیلی به شهرداری در غالب تقاطع شهری تحت عنوان زیرگذر ارائه شد؛ اگر چه آن پروژههای ناقصالخلقه سبب رضایت نسبی رئیس دولت نهم و عدم برکناری صابری استاندار وقت شد و در نهایت هم پله ترقی و سکوی پرتاب وي از استان محروم لرستان به استان اردبیل گردید ولی در نهایت مردم مظلوم خرمآباد ماندند با کوهی از مشکلات و عواقب اینچنین پروژههای نسنجیده و غیرکارشناسی شدهای!
حال قرعه ايجاد تقاطع غيرهمسطح به نام منطقه محروم جنوب شهر افتاده زيرا چند سالی است که وعدهها و بهانهها و مشکلات از این دست گریبانگیر اهالی منطقه گلدشت شده است.
با ورود استاندار به عنوان نماینده ویژه دولت که او را سردار سازندگی فلان استان، خطاب میکردند در کنار شهرداری که سالها در بطن شهرداری فعالیت نموده بود؛ امید این میرفت که دیگر خرمآباد شاهد اجراي چنین پروژههای نسنجیده و پر دردسری همچون زیرگذرهای شقایق، کیو و شمشیرآباد، پل حاجي، پل شهدا و داراييزاده نباشد، امیدی که رفتهرفته تنها به یأس تبدیل شد! گویی خرمآباد باید تا ازل خاستگاه پروژههای ناقص شهری باشد.
چه بايد كرد؟
به طور کلی در مکانهایی که انتهای شیب قرار دارند، باید ايجاد تقاطع به صورت روگذر باشد که مشکل جمع شدن آبهای سطحی بالادستی در پروژه ایجاد نشود. این در حالی است میدان کیو در انتهای شیب قرار داشت اما به جای روگذر، زیرگذر آنجا زده شد و نتیجهاش نيز معضل جدیدی به نام آبگرفتگی شدید و استخر شدن این پروژه پس از بهرهبرداری بود.
همچنين ایجاد زیرگذر در منطقهای نزدیک به اکوسیستم حساس و طبیعی به نام دریاچه کیو، در نهایت سبب مسدود شدن بخش اعظمی از شریانهای آبرسان زيرزميني به این جاذبهي خدادادی گرديد.
روگذر ولیعصر (60 متری) نمونهي مکانهایی در شهر خرمآباد بود که در ابتدای شیب قرار داشت، لذا تقاطع احداث شده در آن بايد به صورت زیرگذر اجرا ميشد چرا که اولاً به علت قرارگیری در ابتدای شیب مشکل جمع شدن آبهای سطحی را ندارد و دوم اين كه با توجه به ساده بودن ساخت زیرگذر و هزینهای کمتر به نسبت روگذر، احداث زيرگذر در اين نقطه مقرون به صرفهتر بود.
اما همچنان کارهای عمرانی دیار ما برعکس انجام شده و در تقاطع ولیعصر – بزرگراه 60 متری دانشگاه، به جای زیرگذر، با صرفه هزینهای بیشتر و کاری به مراتب دشوارتر روگذر زده شد که قطعا تنها خروجی این پروژها فقط هرز رفتن منابع مالی و به همراه داشتن مشکلاتی برای شهروندان و یک نوع پسرفت و عقبماندگی علمی و فنی در پروژههای عمران شهری خرمآباد بوده است.
شوربختانه همین اشتباه در مورد تقاطع بهارستان هم در حال تکرار است چرا که منطقه گلدشت در جنوب شهر خرمآباد جدا از بحث ناقص بودن هدایت و جمعآوری سیستم آبهای سطحی و از طرفی شیب نسبی شهر به سمت این منطقه در اکثر مواقع شاهد آبگرفتگی شدید میشود به گونهای که با تداوم چند ساعته بارشها، خودروهای عبوری خاموش شده و ترافيك سنگينی در آن منطقه ايجاد میگردد.
لذا احداث زیرگذر در منطقهي گلدشت برابر است با ایجاد دالانی 1.5 کیلومتری برای جمعآوری آبهای سرازیر شده به اين منطقه و قطعاً به سرنوشت سایر تقاطعها و پلهای احداثی خرمآباد در سالهای قبل ختم میشود.
به اعتقاد کارشناسان در بعد زیباشناختی و منظر شهری و همچنین جنبههای روحی و روانی و عدم قفل شدن مناطق مجاور تقاطع، قطعاً احداث روگذر نتيجهي بهتری دارد و گذشته از این از لحاظ مقولهي معماری و شهرسازی پایدار نیز، روگذر در اولویت است چرا که روگذر با ممانعت از تخریب و خاکبرداری زیان کمتری به محیط زیست وارد میکند. كما اين كه روگذر ايجاد شده در مقابل فرودگاه و ابتداي كمربندي خرمآباد تا كنون مشكلي ايجاد نكرده و اگر در اين نقطه زيرگذر ايجاد شده بود، نيروهاي امدادي بايد با هر بارندگي آنجا حاضر شده و آبها را تخليه ميكردند.
حال در اتفاقی عجیب و برخلاف انتظار، منطقهای با استعداد آبگرفتگی بالا، قرار است که میزبان معضل جدیدی به نام "زیرگذر بهارستان" باشد. اتفاقی که شاید با وجود استاندار و شهرداری که همگی آنها را از جنس عمران و تجربه میدانند بسیار دور از انتظار باشد، چرا که ايجاد زيرگذر در چنين منطقهاي، از استاندار مجرب و متخصصي چون بازوند و همچنین شهردار باتجربهاي چون عیدی که خود را خادم مردم خرمآباد میداند بعيد به نظر ميرسد؛ لذا بعدها اگر اين پروژه به سرنوشت ديگر زيرگذرهاي خرمآباد دچار شود، مردم گناه بازوند و عیدی متخصص را از صابري غيرمتخصص بيشتر ميدانند.
اگر چه علت پافشاری بیش از اندازه استانداری، شورای ترافیک استان و شهرداری برای ایجاد تقاطع غیرهمسطحی به شکل زیرگذر در این منطقه هنوز مشخص نیست بلکه شنیدهها حاکی از آن است که تنها دلیل اصرار غیرمعقول مدیریت ارشد استان در ایجاد زیرگذر میدان بهارستان، تنها کمهزینه بودن احداث زیرگذر به نسبت روگذر است؛ حال آن که تنها چنین دلیلی برای تعیین نوع یک تقاطع در یک منطقه فوقالعاده حساس تنها جسارت و چشم بستن به روی حوادث و اتفاقات تلخ گذشته است.
با فازبندی در بسته بودجهای ظرف 2 تا 3 سال مالی ميتوان پروژه را به صورت روگذری مطمئن تعریف كرد که از لحاظ تامین مالی فشاری متوجه شهرداری و استانداری نشود؛ همچون برخي تقاطعهای بزرگ کشور نظير میدان آذربایجان تبریز یا تقاطع غیر همسطح ایستگاه سرعین اردبیل که هیچکدام به خاطر استدلال عجيبي چون هزینه بیشتر روگذر به نسبت زیرگذر، به زیرگذری ساده تبدیل نشده است.
شهردار خرمآباد در جلسه ستاد بحران استان اشاره داشته است: زیرگذر گلدشت مناسب نبوده و پیشبینی اینگونه مسائل (روانآبها و آبهای سطحی) در ساخت آن دیده نشده؛ جو خرمآباد مناسب اینگونه زیرگذرها و پروژههایی نیست.
حال سوال اینجاست که جناب شهردار با علم به اطلاع از این موضوع و تجربیات گذشته چگونه به عنوان سکاندار یک شهر در برابر اجرای زیر گذر گلدشت سکوت نموده و جهت تغییر این تقاطع به روگذر اقدامی صورت نداده است؟
یا اگر در برابر این پروژه تحمیلی مخالف هستند چرا صراحتاً اطلاعرسانی نمیکنند تا مردم بدانند که چه کسانی در حال زخم زدن به پیکره شهر تحت لوای توسعه خرمآباد ميباشند؟
جناب استاندار، شخص شهردار و اعضای محترم شورای شهر و شورای ترافیک استان؛ تاریخ آن در مورد عملکرد شما قضاوت میکند، همانطور که بعد از 40 سال از شهردار فقیدشان مرحوم علیمحمد ساکی به خاطر عملکرد و خدمات درخشانش در آن برهه زمانی به نیکی یاد میکنند. به خاطر داشته باشید که اهالی خرمآباد حافظه خوبی دارند و فراموشکار نیستند، خصوصاً در این پروژه که صراحتاً مخالفتشان را بارها به طرق مختلف نشان دادهاند.
اکنون پروژه پرحاشیه بهارستان که سه سال است اجراي آن با بوق و کرنا های تبلیغاتی گوش فلک را کر کرده است و همچنان با این استدلال و ترجیعبند معروف «مطالعات آبهای سطحی پروژه صورت گرفته و جای هیچگونه نگرانی نیست!» پیشرفتی لاکپشتی دارد که در حین تأسف به صورت زیرگذر در حال اجرا است، لذا سالهای آتی باید معضل استخر شدن و یا خسارات مالی و جانی زیرگذر گلدشت را به لیست سیاه سایر زیرگذرهای احداث شده در خرمآباد اضافه نمود و نام مسوولان مقصر در اجرای این پروژه را در کنار مسئولان ناكام پيشين قرار داد که چگونه در مقابل خواسته بهحق اهالی خرمآباد در عدم اجرای زیرگذر ایستادند.
باشد که این یادداشت سندی تاریخی و تلنگری در این رابطه باشد که چند سواي دیگر، جای هیچ توجیهی باقي نماند.
احمد ساكي/ پايگاه خبري يافته
دیدگاهها
حق مطلب رو با نوشتن این مقاله بیان کردید و جا برای حرف ویگه ای نمیمونه ، ولی از استانداری که ادعای عمرانی بودنش میشه خیلی متعجبم .
کار کارشناسی و مطالعاتی در این استان معنایی نداره.
زیرگذر برای شهرهای کویری است
لایک داری در حد لرستان بزرگ.
منبع: AccuWeather
و عملا زیبایی که به دلیل میراث تاریخی و فضای نسبتا مناسب دیده نشد
ترجیح به زیرزمین رفتن دادن
اگه بشه خیلی خوبه... از این طرف تا اون طرف شهررو از بالا می بینیم.
بخدا همین الانم اگه این پروژه رو تعطیل کنن دیر نشده به قول معروف جلوی ضرر رو هر وقت بگیری فایدست.