یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

وقوع سیلاب دوشنبه در خرم‌آباد و در پی آن جان باختن یک دانشجوی دختر ایلامی و به کما رفتن دانشجوی دیگری از استان اصفهان، دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد.
این حادثه نشان داد مرکز لرستان از نظر زیر ساخت مشکلات ریشه‌ای دارد و برای رفع این مشکلات باید چاره اساسی اندیشیده شود.
البته واکنش‌ها به این حادثه در نوع خود جالب است، برخی به دنبال این هستند که توپ را در زمین دیگران انداخته و از خود رفع مسئولیت کنند، برخی دیگر نیز تمام تقصیرها را به گردن شهردار خرم‌آباد انداخته و عیدی بیرانوند را مسبب تمام این مشکلات می‌دانند.
هرچند شهردار خرم‌آباد در قبال وضعیت شهر و زیرساخت‌های آن باید پاسخگو باشد ولی نباید این موضوع به فرصتی برای به درکردن رقیب از صحنه تبدیل شود.
واکاوی و تحلیل اظهارنظرها و واکنش‌ها به حادثه اخیر و گرفتن انگشت اتهام به سمت شهردار خرم‌آباد برای مقصر جلوه دادن وی، گواه این مدعاست.
گیرم که تمام مشکلات متوجه شهردار خرم‌آباد بوده و ایشان هم بپذیرد و استعفا دهد یا برکنار شود، چه تضمینی وجود دارد که یک هفته بعد و بارشی دیگر خساراتی به مراتب بیشتر از سیل اخیر به بار نیاورد؟ در آن صورت شهردار بعدی هم باید سریع استیضاح شده و برکنار شود؟
مشکل این شهر با رفتن و آمدن یک فرد رفع نمی‌شود، ما نباید به دنبال قهرمان بگردیم، عیدی بیرانوند یا هر کس دیگر هم شهردار خرم‌آباد باشد نمی‌تواند معجزه کند. مشکلات این شهر ریشه‌ای است و حل آن‌ها هم نیاز به برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد.
با این مقدمه به سراغ بحث اصلی می‌روم، موضوعی که در میان واکنش‌های هیجانی و زنده‌باد و مرده بادهای شبانه‌روز گذشته، به فراموشی سپرده شده است.
و آن اینکه آیا از خودمان پرسیده‌ایم که چه کسانی باعث شده‌اند که شهر خرم‌آباد تبدیل به یک قیف بزرگ شود؟ چه عاملی باعث می‌شود که به‌محض وقوع کمترین بارندگی سیلاب به راه می‌افتد و رفت‌وآمد در شهر را فلج می‌کند؟
جواب این سؤال را از شهروندان نمی‌خواهم، به این سؤال باید آن افرادی جواب بدهند که سهل‌انگاری و عدم نظارت آن‌ها باعث شده که در دورتادور شهر خرم‌آباد ساخت‌وساز انجام شود و خانه‌های مسکونی مجاز و غیرمجاز به صخره‌های مخمل کوه در شمال، سفیدکوه در غرب و مدبه کوه در شرق بچسبد.
بله مسئولان محترم! سهل‌انگاری و احیاناً خیانت برخی از شماها در گذشته، باعث شده که به علت خانه‌سازی تا پای کوه‌های دره خرم‌آباد، ایزوگام و آسفالت شود و امکان اینکه کمترین مقدار از بارش‌ها در زمین نفوذ کند، وجود نداشته باشد و بدون ذخیره شدن به صورت آب‌های زیر زمینی به سیل ویرانگر تبدیل شود.
در حقیقت موقعیت شهر به‌صورت نعل اسبی و قیفی شده و با کمترین بارش باید منتظر وقوع سیلاب‌های مهیب باشیم.
به نظر نگارنده فقط مسوولانی که بر سرکار هستند نباید پاسخگوی وضع موجود باشند، بلکه کسانی هم که در گذشته مسئولیت داشته‌اند باید پاسخگو باشند و در کنار شهردار خرم‌آباد به شهروندان و دل دردمند آن‌ها که به علت حادثه اخیر جریحه‌دار شده، جوابگو باشند.
و در پایان هم‌سخنی با استاندار محترم لرستان، شما در جلسه ستاد بحران استان به‌درستی از شهردار خرم‌آباد درخواست کردید که از مردم بابت حادثه دیروز عذرخواهی کند، معاون شما هم از ایشان خواسته که علاوه بر عذرخواهی استعفا دهد.
جناب آقای بازوند زیرگذر خیابان بهارستان در منطقه گلدشت در حال احداث است، سیلابی که از منطقه مدبه کوه و اطراف گلدشت به این منطقه می‌ریزد سهمگین‌تر از سیلاب خیابان شورا و نیز شمال شهر است.
با این تفاسیر با وقوع سیلاب، بلایی که بر سر زیرگذرهای میدان‌های کیو و امام حسین آمده، بر سر زیرگذر بهارستان هم خواهد آمد، منتها سیلاب در این دو زیر گذر خودروهای سواری را با خود می‌برد ولی زیرگذر بهارستان با توجه حجم بالای روان آب‌ها، تریلر کشنده را با خود خواهد برد.
جناب استاندار در آن موقع در برابر مردم عذرخواهی خواهید کرد یا همچون استاندار پیشین جناب آقای صابری حاجی حاجی مکه؟
سخنی کوتاه هم با فعالان رسانه‌ای استان، احساساتی و درگیرشان در تعلقات حزبی و جناحی باعث می‌شود که رسالت خبرنگاری که همانا آگاهی بخشی به جامعه است، به حاشیه رفته و هر موضوعی به بهانه‌ای برای ایجاد جنجال و هیاهوی رسانه‌ای در استان تبدیل شود.
قضایای مربوط به تئاتر جنجالی در خرم‌آباد، غائله ایجادشده در پی برکناری معاون یکی از دستگاه‌های اجرایی و حالا هم وقوع سیلاب اخیر، تنها نمونه‌هایی از موضوعاتی هستند که فضای رسانه‌ای استان را بشدت ملتهب کردند و بجای این‌که در فضایی آرام رصد و کارشناسی شوند به بهانه‌ای برای تسویه‌حساب‌های سیاسی بدل شدند.
ظریفی می‌گفت؛ مارادونا را ول کن فلانی را بچسب ...این مَثَل حکایت حال و روز این روزهای فضای رسانه‌ای استان است.


مصطفی رباطی


 



دیدگاه‌ها  

#1 عباس 1395-08-19 11:02
درود برشرفت
نقل قول کردن
#2 سعید 1395-08-19 11:10
آقای شهردار سه سال وقت داشت که بجای چمن کوه و کمر کار زیربنایی کنه چرا نکرد؟؟؟ تقاطع گلدشتم حتما باید بصورت روگذر ساخته بشه وگرنه همین آش و همین کاسه
نقل قول کردن
#3 اسی 1395-08-19 11:11
درود بر این تحلیل منطقی و نویسنده محترم.
با عذرخواهی چیزی درست نمیشه اما اگر بنا بر عذرخواهی باشه باید از ارشدترین مقام مسئول شروع بشه الی آخرین مسئول مربوطه
نقل قول کردن
#4 لطیفی 1395-08-19 11:11
با سلام
چالش های خرم اباد به دلیل مدیریت بیش از پنجاه سال ( از تاسیس تا کنون ) است .در کوه یخ بحران های این دیار از مدیریت کلان ملی تا مدیریت منطقه ای همه مقصرند. اینجانب طی چند مطلب در اغاز ودر مراحل عملیات اجرایی زیر گذر شقایق در خصوص چالش اب های سطحی به هنگام بارندگی در این زیر گذر ارائه و در صدای ملت چاپ شد، اماپژواک فریاد به خودم بر گشت و... متاسفانه خرم اباد گارگاه کارهای غیر کارشناسی شده در نتیجه همه باید استعفا دهند نه فقط ... موفق باشید.
نقل قول کردن
#5 بابک 1395-08-19 11:23
گنه کرد در بلخ آهنگری ..به شوشتر زدند گردن مسگری
اخر شکل چاله ای بودن خرم اباد و ساخت و ساز منازل تا پای کوه که سبب اصلی سیلابه های دهه اخیر است یا اینکه مردم عوارض شهرداری نمیپردارند و
شهردار برای توسعه زیرساختهای شهر بسته است یا حتی اقدامات عمرانی بدون مطالعه مسئولین پیشین چه ربطی به آقای شهردار فعلی جناب بیرانوند دارد.
اینکه در حوادث غیر مترقبه نظیر سیل و زلزله همیشه افرادی حتی در بهترین شهرهای دنیا آسیب دیده و جانشان را از دست میدهند اما براستی چرا مردم و برخی افراد در شبکه های اجتماعی با شنیدن خبر البته
مصیبت بار غرق شدن یک دانشجوی مهمان آنچنان بر می اشوبند و منکر همه چیز شده و کار را بجایی میرسانند که خواستار استعفای شهردار خدمتگذار خود شده یا حتی پا را فراتر نهاده سبب ساز ایجاد موج خبری بر علیه هویت و موجودیت شهر و
حتی استان خود در تمام رسانه ها میشوند و با خودزنی و نمایش رفتارهای حقارت آمیز بیشتر از هر آسیب جانی و مالی به احساس اعتماد و باور مردم خود خیانت میکنند در واقع این ان چیزی است که بسیار بیشتر از سیل و آثار مخربش باید بدان پرداخته شود.
نقل قول کردن
#6 یاری 1395-08-19 11:48
ما محتاج روگذر هستیم نه زیرگذرهای غیراستاندارد
نقل قول کردن
#7 رشيدي 1395-08-19 12:04
با عرض تسليت به خانواده داغدار ان عزيز از دست رفته.
نقل قول کردن
#8 سعید 1395-08-19 12:21
اون زمان که بعضی آقایون بخاطر منافع قومی و قبیله ای شهرو تا پای کوه به سمت شمال بردن و جلوی توسعه شهرو به سمت دشت وسیع جنوبی میگرفتن... الان بیان پاسخگوی قیف شدن خرم آباد باشن!!
نقل قول کردن
#9 محمد 1395-08-19 12:24
بسیار متن سنجیده وعالی بود متشمر.زیر گذر گلدشت باید متوقف بشه
نقل قول کردن
#10 محمد 1395-08-19 12:27
بسیار متن سنجیده وعالی بود متشکر.زیر گذر گلدشت باید متوقف بشه
نقل قول کردن
#11 احمدوند 1395-08-19 13:22
متأسفانه کارها را نصفه و نیمه میگذارند اگر از ورودی شصت متری وارد شهر شوید از سمت کوی بسیج می بینید که تمام خاک جاده آسفالته را پوشانده است بدلیل در نظر نگرفتن کانال عبور آب هنگام بارش تمام خاک حاشیه جاده شسته و وارد خیابان میشود و عبور و مرور را مختل میکند
نقل قول کردن
#12 خرم ابادی 1395-08-19 13:31
کاملا موافقم. شهردار مقصر نیست. تقصیر سالها ندانم کاری و کار غیر تخصصی است.زیرگذرها در زمان چه کسی ساخته شد؟ به دستور چه کسی؟ انها باید پاسخگو باشند. گلدشت روگذر میخواهد نه زیرگذر. هر چه زودتر باید متوقف شود.
نقل قول کردن
#13 mohsen 1395-08-19 13:41
با سلام
جناب رباطی تحلیل بسیار منطقی و زیبایی داشتید.
شهردار محترم با کارهای عمرانی مختلف بذر امید رو در دل مردم خرم آباد کاشتند و الان در جای جای کشور از خرم آباد و طرح های در دست احداثش صحبت هست. اما نمیشه گفت که کمی و کاستی وجود نداره.
بحث زیرساخت ها فقط به شهردار کنونی برنمیگرده، اتفاقا بیشتر به شهرداران گذشته باید خرده گرفت که زیربنای شهر رو اینگونه بنا کردن
نقل قول کردن
#14 سمیه 1395-08-19 13:50
چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی.....؟؟؟ خرم آباد و چه به زیر گذر؟فقط روگذر برای خیابانهای با عرض کم بدرد اینجا میخوره،از وقتی این زیرگذرها ساخته شده مشکل آب گرفتگی همه جارو گرفته ، قبلا که بارندگی ها بیشتر بود شهر همچین مشکلاتی نداشت ، و همه اینها برمیگرده به ضعف مدیریت شهری
نقل قول کردن
#15 بابک 1395-08-19 15:05
گنه کرد در بلخ آهنگری ..به شوشتر زدند گردن مسگری
اخر شکل چاله ای بودن خرم اباد و ساخت و ساز منازل تا پای کوه که سبب اصلی سیلابه های دهه اخیر است یا اینکه مردم عوارض شهرداری نمیپردارند و
"دست شهردار" برای توسعه تعمیم یا تعمیر زیرساختهای شهر بسته است ........
نقل قول کردن
#16 واران 1395-08-19 16:10
معمولا طرح مطالعاتی و طراحی پروژهای مهم رو به شرکتهای مشاور پایتخت میدن که انجام بدن حالا سوال اینجاست آیا این مشاورها از شرایط اقلیمی و توپوگرافی خرم آباد آگاهی دارن یا اینکه فقط یک روز یک نفر رو برای یک بازدید سریع میفرستن اینجا اونم فقط واسه تفریح و خوشگذرانی من به عینه دیدم که جانمایی یک پل رو اشتباه زدن و بعد مدتی متوجه این امر شدن همه میدونن که زیرگذر بهارستان جوابگوی دبی سیلابها نیست و باید بصورت روگذر اجرا بشه
نقل قول کردن
#17 شهروند 1395-08-19 18:22
شهری که به قول نویسنده به شکل قیف شده نباید زیرگذر داشته باشد نه زیر گذر این مطلب هر آدمی که دو کلاس سواد داشته باشد می فهمد اگر بودجه برای روگذر ندارید بهتر زیر گذر هم نسازید مردم که تو ترافیک می مانند حداقل جان مردم حفظ می شود مشکل لرستان عمیق تر این حرف هاست تا یک حرکت جمعی و جدی نشود مشکلات لرستان بیشتر می شود کمتر نمی شود الان شما بعنوان رسانه لرستان می ترسی این پیام مرا پخش کنی انگ سیاسی می زنی و مقامات بالا هم این اعتراضات را نمی خوانند و این وضعیت تا ابد ادامه پیدا می کند در صورتی که خواسته من کاملا بر حق است و سیاسی نیست ضد انقلاب هم نیستم یکی مشکلات لرستان ترس و احتیاط بیش از حد است و مشکلات را انعکاس نمی دهند ولی استان های دیگر مشکلات کوچک خیلی بزرگ می کنند و موفق هم هستند هیچ ترسی هم ندارند شما هم باید این ترستان بریزد و مشکلات را منعکس کنید به خدا شما نقش برجسته‌ای در حل مشکلات دارید اگر درست عمل کنید و حزبی عمل نکنید
نقل قول کردن
#18 ل مثل لر 1395-08-19 19:00
خرم آباد خودش دره است بین چندتا کوه .اینا هم هی میبرنش زیر زمین بیشتر .چندتا پل متقاطع و روگذر بزنید.پولش زیاده ولی ارزش داره.
نقل قول کردن
#19 علیرضا 1395-08-19 21:26
خیلی جالبه ک نویسنده این متن هدفدارو مینویسه عیدی 3ساله ک شهرداره و تو این سه سال هیچ کاری نکرد اوضاع شهر خرابتر هم شد فقط مقایسه کنید وضع شهر تو زمان بارونای دوسال پیشو با پارسال و همینطور پارسالو با همین هفته ای ک گذشت بعد میفهمید چ شهردار باکفایتی داریم 100% زیرساختای مناسبی نداریم ولی شهرداری چیکار تونست بکنه دیگه بیمدیریتی تا چ حد اگه نمیتونستید مشکل ابگرفتگی زیرگذرا رو حل کنید حداقل ورودی زیرگذرو موقتا میبستید تا حداقل مردم تو اب گیرنکنن
نقل قول کردن
#20 Saba 1395-08-20 00:57
جهت اطلاع همشهریان عزیز، آقای عیدی ۲۰ ماه است که شهردار خرم آباد هستند نه ۳ سال!!!!!!
نقل قول کردن
#21 مجتبی 1395-08-20 08:01
درتمام شهرهایی که مجاور ماهستند شاهد احداث پل های روگذرهستیم .دراصفهان پل روگذر6کیلومتری ساخته اند.باتجربه بد ساخت این سه زیرگذرچرا باز در بهارستان اصرار برساخت زیرگذر است.بارش های اخیر ویاخشک شدن دریاچه کیو بعداز ساخت زیر گذر کافی نیست.تاازگذشته درس بگیریم
نقل قول کردن
#22 ض 1395-08-20 08:16
جواب دادن به اين سوال ،اين كه چه كس شهر خرم آباد را قيف كرده خب پاسخش خيلي طولاني است اما در بين سخنان شما موضوع احداث زيرگذر جديد در تقاطع گلدشت شد كه از استاندار انتقاد كرديد كه بعدا ايشان بايد عذر خواهي كند نمي دانم ارتباطش با ايشان چيست اما بحث اين است كه چند روز پيش خبري در همين سايت شهردار محترم با افتخار از امضاي قرارداد زيرگذر در تقاطع گلدشت را منتشر كرد حالا ما قسم حضرت عباس را باور كنيم يا افتخار احداث زيرگذر جديدالاحداث را اگر ساخته شد و همين مشكل جمع شدن آب براي اين زير گذر اتفاق افتاد آقاي شهردار چه پاسخيبراي آن دارد باز هم مي گويد من چرا بايد عذر خواهي كنم خب همين حركات است كه شهرداري رازير سوال مي برد (حالا كه شهردار است در زمان وقوع اتفاق مشابه)
نقل قول کردن
#23 مهران 1395-08-20 09:19
باسلام.دوستان مشکل این شهر زیر گذر نیست ؟مشکل اصلی شهر مدیرت ضعیفه .آیا شهرهای شمالی کشوربا اون حجم بارندگی زیر گذر ندارند؟؟؟؟؟زیر گذرهای شهر ما با یه بارون کم هم پر میشن
نقل قول کردن
#24 مسعود 1395-08-20 19:52
به نقل از سعید:
اون زمان که بعضی آقایون بخاطر منافع قومی و قبیله ای شهرو تا پای کوه به سمت شمال بردن و جلوی توسعه شهرو به سمت دشت وسیع جنوبی میگرفتن... الان بیان پاسخگوی قیف شدن خرم آباد باشن!!

احسنت…شهر باید تو دشت جنوب شهرگسترش یابد نه تنگه شمال شهر…
نقل قول کردن
#25 غلامی 1395-08-20 19:53
به نقل از خرم ابادی:
کاملا موافقم. شهردار مقصر نیست. تقصیر سالها ندانم کاری و کار غیر تخصصی است.زیرگذرها در زمان چه کسی ساخته شد؟ به دستور چه کسی؟ انها باید پاسخگو باشند. گلدشت روگذر میخواهد نه زیرگذر. هر چه زودتر باید متوقف شود.

مردم مقصرند که فرهنگ مطالبه گری و پرسش و اعتراض قانونی ندارند.
مردم ما براحتی از کنار اتفاقات میگذرند
نتیجش هم اینه دیگه
نقل قول کردن
#26 مهدی 1395-08-21 15:49
باباحالا که از اول براش نزاشتن اقلا نمیتونن یه لوله پمپاژ آب رو الان بزارن که موقع پرشدن زیرگذر ،خودکار به کار بیفته و آب زیرگذر رو به بیرون انتقال بده
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا