یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

کشورمان ایران رنگین‌کمانی از رنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌هاست، شکوه و عظمت سرزمین ایران برگرفته ازا قوام مختلف اعم از لر، ترک، کرد، مازنی، گیلکی و بلوچ و...بوده که پشت به پشت‌هم از این آب‌وخاک در برابر هجوم بیگانه دفاع کرده‌اند و حفظ هویت و ملیت ایران و ایرانی در طی اعصار و قرون متمادی ثمره جان‌فشانی قومیت‌های مختلف این سرزمین است.
در سال‌های دفاع مقدس نیز قومیت‌های مختلف، با دفاع جانانه در مقابل استکبار جهانی و دنباله‌روهای منطقه‌ای‌اش یعنی دشمن بعثی و ارتجاع عرب، حماسه‌ای ماندگار در تاریخ این سرزمین ثبت کردند.
یکی از اقوام ایرانی که در هیچ برهه‌ای از تاریخ حالت گریز از مرکز نداشته و همیشه در دفاع و حمایت از ایران و ایرانی و دین مبین اسلام سینه‌اش سپر بلا بوده، قوم لر بوده و هست.
 دشمنان این مرزوبوم که در جنگ سخت دستاوردی نداشته‌اند حالا زمین‌بازی را عوض کرده و در جنگی نرم بنیان‌های فکری و هویتی ستون خیمه ملت ایران یعنی قومیت‌های آن را هدف گرفته‌اند.
در این بین قوم لر به‌عنوان یکی از ستون‌های خیمه ایران اسلامی در خط مقدم این تهاجم است.
تئوریسین‌ها و نظریه‌پردازان و در حقیقت اتاق فکر دشمنان به‌خوبی واقف‌اند که تاروپود قوم لر با دوستی اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) عجین شده و به همین علت در بُعد مذهبی نمی‌توانند به اعتقادات این قوم رخنه کنند، لذا طرح‌های مختلفی را کلید زدند، از جمله تمسخر و انتشار جک‌های قومیتی؛ ایجاد اختلاف بین قوم لر از درون؛ ایجاد تضاد ساختگی قوم لر بافرهنگ ملی و هویت ایرانی و نیز در نهایت هویت زدایی و استحاله فرهنگی این قوم.
در خصوص حربه نخست یعنی تمسخر قومی خوشبختانه دستاوردی نصیب دشمنان نشده و حتی باعث هشیاری بیشتر مردم مناطق لرنشین شد. می‌توان این دسیسه را تقریباً تمام‌شده به‌حساب آورد.
در باره ایجاد اختلاف بین قوم لر از درون و ایجاد تضاد بین قوم لر و هویت ایرانی اسلامی، بازی همچنان ادامه دارد. انتشار مجدد ترانه مبتذل و هتاک (بعد از چندین سال) به منظور ایجاد اختلاف بین مردم لرستان در ماه‌های گذشته و تلاش در جهت باز تعریف هویت جداگانه برای بختیاری‌ها و لک‌ها برای تضعیف و اختلاف بین قوم لر از درون و نیز ایجاد تضاد بین قوم لر با هویت ملی و استعماری دانستن زبان فارسی و هویت ایرانی از جمله اقداماتی است که در سال‌های اخیر در راستای تضعیف قوم لر و در کل ایجاد اختلاف در کشور در حال اجرا است. رصد اخبار و تحلیل‌ها در رسانه‌ها و به‌ویژه در فضای مجازی درستی این ادعا را اثبات می‌کند.
اما مبحث اصلی و مهم که بهانه نگارش این سطور است، هویت زدایی از قوم لر برای تضعیف مهم‌ترین قومیت در کشور در راستای سنگین کردن کفه ترازوی تجزیه‌طلبان و دشمنان ایران اسلامی است و آن بازتعریف جدید از قومیت‌ها در استان‌های همسایه نظیر ایلام و کرمانشاه توسط پانکردهاست که متأسفانه خود کرد پندارها در این استان‌ها هم در زمین‌بازی این تجزیه‌طلبان در حال ایفای نقش هستند.
در جدیدترین اقدام گفته می‌شود این گروه، در کتاب‌شناسی استان‌های ایلام و کرمانشاه (پایه دهم) لک‌ها را زیرمجموعه قوم کرد محسوب کرده‌اند و این در حالی است که استان ایلام تا چند دهه پیش لرستان پشتکوه بوده و بیش از 90 درصد جمعیت آن لر بوده و در مورد استان کرمانشاه هم بالای 80 درصد جمعیت آن لک است.
علاوه بر استان‌های کرمانشاه و ایلام تا حدود خانقین در کشور عراق در قلمرو والی لرستان پشتکوه بوده و هم‌اینک بیش از 2 میلیون لر در استان‌های واسط، خانقین و بغداد در کشور عراق زندگی می‌کنند.
چند سالی است که پانکردها و تجزیه‌طلبان دیگر به استان کردستان راضی نیستند و برای سنگین کردن کفه ترازو، در تلاش هستند که با هویت زدایی از استان‌های ایلام و کرمانشاه این دو استان را هم وارد بازی خطرناک خود کنند که متأسفانه خود کرد پندارها در این استان‌ها هم به بازی گرفته شده‌اند.
با این حساب در آینده نه‌چندان دور زمین‌بازی را به استان ما لرستان که به گفته رئیس‌جمهوری قلب ایران‌زمین است، می‌کشانند که باید هوشیار باشیم.
گفته می‌شود فعالیت خود کُرد پندارها در استان ایلام به رادیو و تلویزیون این استان هم سرایت کرده و پخش بیش از حد برنامه‌های کردی داد مردم این استان را در آورده است، برنامه‌هایی که باب طبع مردم این استان لرنشین نیست.
گفته می‌شود این اقدامات خزنده باعث سرخوردگی بخش اعظمی از جمعیت این استان شده است. به‌طوری که اخیراً جمع زیادی از شهروندان و فعالان اجتماعی شهرستان آبدانان از فرماندار این شهرستان درخواست کرده‌اند که برای دریافت برنامه‌های شبکه افلاک لرستان در این شهرستان اقدام کند. تا مردم این شهرستان بتوانند بدون نیاز به نصب دیش‌های ماهواره برنامه‌های تلویزیون لرستان را دریافت کنند.
شبکه استانی افلاک در شهر دره شهر قابل دریافت بوده و مردم این شهر با گیرنده‌های دیجیتال از برنامه‌های این شبکه استفاده می‌کنند.
پیشنهاد می‌شود شورای تأمین استان، نمایندگان محترم لرستان در مجلس شورای اسلامی و فعالان رسانه‌ای و اجتماعی مناطق لرنشین در مقابل این حرکت (هویت زدایی و استحاله فرهنگی مناطق لر نشین) به نهادهای ذی‌ربط که دانسته یا ندانسته در زمین‌بازی تجزیه‌طلبان و خود کرد پندارها بازی می‌کنند، تذکر بدهند و از اجرایی شدن نیات شیطانی دشمنان که همانا تضعیف قومیت‌های ایرانی و در نهایت تضعیف ایران اسلامی است، جلوگیری کنند. به قول حضرت مولانا؛
 
قومی غمگین و خود مدان غم ز کجاست
قومی شادان و بیخبر کان ز چه جاست
چندین چپ و راست بیخبر از چپ و راست
چنین من و ماست بیخبر از من و ما است



مصطفی رباطی
 


توضیح یافته: مطالب ارسالی، لزوماً دیدگاه پایگاه خبری یافته نیستند اما مطابق فلسفه‌ي رسانه‌های بی‌طرف، آمادگي داريم نوشته‌ها و دیدگاه‌های دیگران را نیز در خصوص این موضوع و موضوعات مختلف به شرط رعایت قوانین مطبوعات، منتشر نمائيم.

بازگشت به بالا