یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

با رشد چشم‌گیر و افزایش روزافزون سن ازدواج و تعداد جوانان در شرف ازدواج، جهت پیکان علت‌های این معضل را می‌توان دنبال نمود و در ادامه با ریشه‌یابی مساله به نتایج ویژه‌ای رسید.
مساله بنیادی و زیر بنایی عدم موفقیت و رغبت جوانان به ازدواج در جامعه کنونی ما که حدود 11 میلیون جوان مجرد در سن ازدواج و بالای 20 سال داریم این پرسش را برمی‌انگیزد که علت بالا بودن این آمار چه می‌تواند باشد؟
با نگاه و تعمقی در مساله، به‌طور واضح می‌توان پی به عمق فاجعه برد و در درمان آن کوشید.
عدم اشتغال و بیکاری یکی از معضلات پیش روی جوانانی است که از تشکیل خانواده در هراسند.
با این تفاسیر چگونه انتظار می‌رود که جوانان پای در مسیری قرار دهند که آینده خود و فرزندانشان را به مخاطره می‌اندازد.
امید و اطمینان به آینده نه چندان دور شرط اولیه تشکیل خانواده است که اکنون سد بزرگی در برابر تمایل جوانان به ازدواج شده است.
تکنولوژی پیشرفته و افزایش سطح توقعات در جوانان برای تهیه امکانات اولیه زندگی نیز در کنار بیکاری از جمله موانعی است که به‌طور آشکار خودنمایی می‌کند.
بحران کاهش درآمد و افزایش هزینه‌ها در یک خانواده را نیز می‌توان به‌عنوان مانعی دیگر برای جوانان در شرف ازدواج برشمرد.
در چنین خانواده‌هایی که در تأمین نیازهای اولیه فرزندان خود مانده‌اند توقع ازدواج جوانان امری تقریباً محال است.
با آرامشی که خانواده‌ها در گذشته به دلیل داشتن سطح توقعات پایین‌تر داشتند امر ازدواج به‌مراتب سهل‌تر صورت می‌گرفت.
امروزه وضع نابسامان بیکاری، افزایش هزینه‌ها از یک‌سو و بالا رفتن سطح توقعات از سوی دیگر عرصه زندگی را بر خانواده‌ها تنگ نموده است و باعث کاهش رغبت جوانان و تن دادن به تشکیل خانواده شده است.
از جمله موانع مهم در زمینه ازدواج می‌توان به عدم اشتغال، نداشتن انگیزه، هراس از ازدواج و آزادی‌های کاذب بخصوص در فضاهای مجازی و وسایل الکترونیکی و مسؤولیت ناپذیری نام برد.
ازدواج سالم که در جوامع گذشته باعث تشکیل خانواده‌های سالم و پایداری روابط خوب بین زوجین می‌گردید در حال حاضر جزء آرزوهایی است که به‌سختی قابل دست یافتن هستند و شاید به‌جرئت بتوان گفت داشتن این‌گونه خانواده‌ها آرزوی هر جوان ایرانی است.
افزایش روابط نامشروع قبل ازدواج، بی‌اعتمادی، اختلالات شخصیتی، بدبینی و جامعه‌ستیزی را نیز می‌توان جزء عوامل تأخیر در ازدواج جوانان به‌حساب آورد.
اصولی که برای ازدواج سالم و پایبندی به خانواده نیاز است و آن را از مابقی پیوندها متمایز و برجسته نموده، به‌کلی از بین رفته و در کنار سایر موانع، مشکلات را به‌صورت زائدالوصفی افزایش داده است.
در یک نگاه اجمالی به جامعه می‌توان در چند جمله علت عدم ازدواج جوانان را به‌طور عمده در عدم اشتغال، ناهنجاری‌های اخلاقی جامعه و سایر مسائل بغرنجی دیگر که خانواده‌های کنونی با آن‌ها روبرو هستند اشاره نمود.
عدم تشکیل خانواده به دلایل مسائل گفته‌شده در بالا و روی آوردن جوانان به مسائل غیراخلاقی گوناگون برای تأمین و برطرف نمودن نیازهای جنسی خود در حال به بار آوردن فجایعی هستند که توجه بیش از اندازه مسئولین امر را می‌طلبد.
 افزایش روزافزون این فجایع و اثرات مخرب و زیان‌بار آن‌ها متأسفانه در آینده نه‌چندان دور جامعه را به انحرافات بیشتری خواهد کشاند که قابل جبران نخواهد بود و بازگرداندن جوانان و جامعه به مسیر طبیعی، بسیار سخت و ممتنع خواهد کرد.
در خصوص اشتغال و بیکاری، دولت وظیفه دارد هدایت سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی را در اولویت کار خود قرار دهد و با تسهیل احداث کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و خدماتی و نیز توزیع عادلانه مشاغل در کنار تغییر مشاغل کاذب به مشاغل پایدار، راهکارهای لازم برای کاهش بیکاری و سوق دادن جوانان به‌سوی ازدواج را در پیش بگیرد.
به امید روزی که هیچ جوانی را در پشت درهای بسته‌ی بیکاری و ازدواج مشاهده نکنیم و جامعه‌ای آرمانی و سرشار از امید و آرامش داشته باشیم!
 
معصومه فیروزی -کارشناس ارشد روانشناسی

دیدگاه‌ها  

#1 محمودوند 1395-08-17 18:53
فوق لیسانس گرفتم و دو سالم رفتم سربازی الان هیچ آزمون استخدامی نیست که شرکت کنم
متأسفانه در شهر و استان ما وضع به مراتب بدتره و ندیدم که توجه آنچنانی به حل معضل بیکاری بکنند.
مطمعن باشید بیکاری فقط و فقط با تکمیل زیرساختها و سرمایه گذاری کلان کاهش می یابد
نقل قول کردن
#2 دل خسته 1395-08-26 13:20
:cry: :cry: :cry: کی به فکرماجوون هاهس
نقل قول کردن
#3 محمد 1396-02-03 01:00
خداییش دیگه دارم میمیرم از سرکوفت و نصیحتای هر کسی واسه کار
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا