یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شهردار خرم‌آباد در آیین افتتاح اولین کتابخانه باز در سرچشمه پارک کیو اعلام کردند : برای اولین بار در کشور و به‌منظور نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در سطح شهر و افزایش سرانه مطالعه "کتابخانه‌های باز" راه‌اندازی می‌شوند. اقدامی که مورد استقبال شهروندان و برخی از فرهنگ دوستان شهرمان قرار گرفت و لب به تحسین از این اقدام فرهنگی گشودند.
اساساً ایده "کتابخانه‌های باز"، یعنی کتابخانه‌های که عموم مردم به‌راحتی به آن دسترسی داشته باشند و بتوانند به سهولت هم کتاب امانت ببرند و هم کتاب اهدا کنند در سال 1385 در کانون‌های مساجد طرح‌ریزی شد و در سال 1387 اجرایی شد و در حال حاضر بیش از 6000 «کتابخانه باز» در مساجد فعال هستند.
اما در "حوزه شهری" نیز این طرح و طرح‌های مشابه ای، نیز با همین هدف طرح‌ریزی شده‌اند! در سال 1392 برنامه‌ای توسط شهرداری شیراز تحت عنوان "کتابخانه رایگان" در "حافظیه" اجرا شد و این برنامه در دیار شعر و ادب سبب برخی از مشکلات شد تا جایی که بحث "نگه‌داری" و "نظارت محتوای کتبی" که در این کتابخانه قرار داده می‌شد باعث کشمکش‌های بین مدیران دستگاه‌های مختلف فرهنگی شده بود. نمونه عینی‌تر و قدیمی‌تر آن که شاید برخی از همشهریان عزیز که به تهران مراجعت کرده‌اند و دیده‌اند، "طرح کتابخانه اتوبوسی" توسط شهرداری تهران است، که نتوانست به اهداف مدنظر خود برسد! برنامه‌های از این دست که با هدف خیر! و البته بدون نگاه کارشناسی دقیق به اجرا در می‌آیند متأسفانه "ارزش معنوی کتاب" را به‌واسطه عرضه "رایگان" کاهش می‌دهند و "کارکردی مخالف" با "اهداف ابتدایی" خود از خود بروز می‌دهند.
به نظر می‌رسد "کتابخانه باز" در خرم‌آباد برای موفقیت و ماندگاری خود و دستیابی به اهداف مدنظر شهردار خرم‌آباد بایستی با دعوت از متخصصین اهل‌فن و صاحب‌نظران به سؤالات و ابهامات زیر پاسخ دهد:
آیا مشکل جامعه ما، عدم دسترسی به کتاب است؟
برنامه کتابخانه باز، با چه سازوکاری می‌خواهد فرهنگ کتاب‌خوانی را توسعه و نهادینه کند؟
این ارزانی کتاب سبب کتاب‌خوانی می‌شود؟
محتوا و کیفیت منابع چگونه تائید می‌شود؟
آیا می‌توان هر کتابی را برای مطالعه در دسترس افراد قرار داد؟ چه طیف و قشری به‌عنوان "طیف هدف" در این برنامه برگزیده شده است؟ یا این برنامه، یک برنامه کلان نگر است؟
 نیازسنجی دقیقی از نیازهای مخاطبان این برنامه فرهنگی صورت پذیرفته است؟
 و ده‌ها سؤال دیگر... که نشان می‌دهد اجرای یک برنامه فرهنگی علی‌الخصوص در حوزه "کتاب و کتاب‌خوانی" دارای نکات ظریفی است که شهرداری خرم‌آباد بایستی با نگاهی دقیق‌تر به آن بنگرد.
 
نصرت‌اله امیری‌خواه/ کتابدار کتابخانه‌های عمومی خرم‌آباد

دیدگاه‌ها  

#1 کتابدار 1395-07-29 08:31
عالی
ما افتخار میکنیم به شما برادر امیری
نقل قول کردن
#2 آرمین 1395-07-29 10:08
یک سوال
این کتاب ها رو نمیدزدن؟
نقل قول کردن
#3 بارانی 1395-07-29 10:40
تحلیل درستی بود
نقل قول کردن
#4 امین 1395-07-29 11:00
جناب شهردار کتاب واسه چی مونه آسفالت میخواهیم
به جای این همه خرج چندتاکوچه آسفالت کنید
نقل قول کردن
#5 ابراهیم 1395-07-29 11:24
این طرح هم به سرنوشت دیوار مهربانی دچار می شود
نقل قول کردن
#6 امین روشن پور 1395-07-29 11:43
سلام و درود خدمت نویسنده محترم...سوالات خوبی رو مطرح کردید، متاسفانه مسولین در شهر ما کمتر از نظرات اهل فن و متخصصین استفاده می کنند.گویا مسولین محترم در بحث انتخاب کتابها در قفسه ها، فرهنگ را همان ایدئولوژی فرض کرده اند! نوع انتخاب کتابها گویای این امر است به عنوان نمونه کتاب های که در این مکان ها مشاهده می گردد عبارتند از رازهای صلوات، کتاب هاب حوزه دفاع مقدس و کتاب شعر خاص و یک کتاب شامل مجموعه داستان های کوتاه...بهتر است کتاب هایی با مضامین عمومی تر در جهت رشد فرهنگ مدنی و فرهنگ تعاملاتی و مهارت های زندگی در همچین مکان هایی گذاشته شود...
نقل قول کردن
#7 کارمند اسبق هتل شهرداری خرم اب 1395-07-29 12:05
کتابخانه باز در سال 90 توسط مدیر وقت (آقای محرر) با حدود 1000 کتاب در هتل شهرداری خرم آباد برای مسافرین و کارکنان انجام شد.
اینگونه طرحها در افزایش سطح علمی شهروندان و فرهنگ سازی موثر بوده و باید مورد حمایت قرار بگیرد.
نقل قول کردن
#8 سالاری 1395-07-29 14:22
به نقل از امین:
جناب شهردار کتاب واسه چی مونه آسفالت میخواهیم
به جای این همه خرج چندتاکوچه آسفالت کنید

بله درست میفرمایید
کتاب برا چیتونه!!!
یک قفس فلزی چقد هزینه داشته؟
کتاباشم که انجمنها اهدا میکنند
نقل قول کردن
#9 کرمپور 1395-07-29 14:58
خبر رسیده گ کتابخونه تخریب و
نقل قول کردن
#10 کتابدار 1395-07-29 18:04
طرح بسیار عالی وهوشمندانه هست من از این شهردار خوش فکر تشکر می کنم.کتاب با حضور مداومش و رایگانش جایگاه خود را از دست نمیدهد بلکه برای مردم ما که با کتاب ناآشنا هستند آشنا می کند .
نقل قول کردن
#11 اعتدال 1395-08-04 17:44
مشکلات اقتصادی ملت رو درست کنید، شغل ازدواج بعد سراغ فرهنگ برید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا